Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Films: The Golden Compass Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

Verdiend: 0 Sikkels

Genner is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Dec 09, 2007 18:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Onlangs is de film "The Golden Compass" in de zaal gekomen.

The Golden Compass is een film met Nicole Kidman, Daniel Craig, Eva Green en andere bekende namen. Het is gebaseerd op de fantasy boekenserie "His Dark Materials" van Philip Pullman. Die boeken zijn ook wel redelijk bekend onder de fantasyfans. De film heeft duidelijk een open einde (mede doordat het op een boekenserie gebaseerd is) en er komt dus zeker een gevolg.

De film gaat over Lyra, het 12-jarige nichtje van de progressieve wetenschapper Lord Asriel (Daniel Craig), die zich niets aantrekt van de regels van het Magisterium (de gezaghebbende instantie in die wereld). Op een dag krijgt het Jordan College, waar Lord Asriel en Lyra wonen en werken, bezoek van de befaamde Ms. Coulter (Nicole Kidman), die Lyra meeneemt naar het Noorden. Lyra is laaiend enthousiast en stemt meteen toe. Voor ze vertrekt, krijgt ze een gouden kompas van één van de wetenschappers, het alethiometer. Dat is een kompas dat altijd de waarheid vertelt, en het Magisterium heeft alle bestaande exemplaren vernietigt, behalve één. Het kompas blijkt erg handig op Lyra's zoektocht naar de waarheid. Onderweg beleeft ze heel wat avonturen.

Hebben jullie deze film gezien? Wat vind je ervan? Heb je de boeken ook gelezen? Ben je van plan om na het zien van de film de boeken te gaan lezen? Geef hier je mening.

Image

Dank aan Catie voor de verduidelijking van de titel van de boekenserie, die niet "The Northern Lights" is maar "His Dark Materials".

'Til we meet again, HPF'ers.

Laatst aangepast door Genner op Do Dec 13, 2007 21:12; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 364 Sikkels

Sophie Wemel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Dec 09, 2007 22:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het lijkt me een zeer mooie film, de special effects en het verhaal zelf is al zeer mooi. Het boek heb ik nog nooit gelezen, maar ik denk dat ik dat van plan ben om het zeker eens te lezen. Het verhaal trekt het me wel aan. Mijn beste vriendin heeft het boek en is er nu in aan het lezen en ze zegt dat het verhaal zeer mooi is. En de film wil ik zeker zien! Ik denk dat we die met de school al gaan zien, maar ik denk dat we ook een kans maken om naar BenX te gaan, maar ik hoop stiekem The Golden Compas te gaan bekijken. En de acteerprestaties lijken me ook zeer goed gedaan. Ik heb er een reportage over gezien hoe ze de film maakten en ik wil daardoor de film zeker gaan zien. ^^

I'll do anything for you.
Rayatje
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Rayatje is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Dec 10, 2007 13:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Oeh, op deze film heb ik gewacht. ^^ Ik heb hem nog niet gezien noch het boek gelezen. Ik heb enkel de trailer gezien en er wat over opgezocht, maar dat is ook alles. Ik denk echt dat dit een fantastische film gaat zijn. De acteurs en actrices bevallen me in ieder geval al wel. xD Het verhaal is ook awesome! Heel origineel en heel mooi. De film lijkt me echt magisch om te kijken. Boordevol special effects, enzo. Al moest ik na de poster gezien te hebben, aan Narnia denken. Ik weet niet waarom, ik denk door die ijsbeer ofzo. xD Als ik de film binnenkort ga kijken en hij bevalt me inderdaad, ga ik denk ik ook de boeken lezen. Very Happy

Catie
Chaotic Angel
Chaotic Angel

Catie is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 18:37 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat je het topic beter His Dark Materials had kunnen noemen en ook wat had kunnen noemen over de boeken en de films. Tenslotte heet de trilogie His Dark Materials en is het niet alleen The Golden Compass. Maar dat is mijn mening.

Ik heb de film vanochtend eindelijk gezien ^^ En aangezien ik niet wil spoileren....

SPOILERS!
[selecteer]
Ik vond de film GE-WEL-DIG! Sterke acteurs die de personages vertolkte en ik heb vanaf het begin genoten. De film zit vol spanning en Pan (Lyra's Deamon) geweldig, zo schattig en zo goed gedaan dat Pan zich telkens aanpaste naar de goede vorm.

Ik vond Mrs Coulter en haar daemon gewoon eng. Echt heel freaky en Nicole Kidman heeft haar echt geweldig neergezet. Machtige, enge vrouw met toch een menselijke kant.

De special effects waren geweldig, de film is een en al special effects aangezien elke daemon en elk wezen gecreeerd is met de computer.

En het moment dat Lyra en Pan bijna van elkaar worden gescheiden, heel emotioneel en zo mooi. Ik wist al dat Lyra Pan niet kwijt zou raken (boeken he ^^) maar toch zo mooi in elkaar gezet.

Alleen maar een goede mening over de film ^^

[/selecteer]

Ik ben overigens heel benieuwd wanneer het 2de deel van de film gaat uitkomen want ik ben echt heel benieuwd naar het vervolg. Ik vond alledrie de boeken goed en ga ze binnenkort herlezen en dit was gewoon een gweldige film ^^

01-2004/31-12-2009, HPF will live on in my heart and soul <333
Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 306 Sikkels

Rogue is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 19:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb deze film afgelopen zaterdag gezien en ik kende de boeken niet dus was wel benieuwd:
SPOILERS!
[selecteer]
Persoonlijk vond ik hem best aardig alleen snapte ik er weinig van, wat is stof nou eigenlijk?? heel vaag verhaal allemaal. Raar ook al die pratende beesten ( deed me sterk denken aan Narnia ) en vond de special effects een beetje matig. Al met al best een aardige film alleen baalde ik van het open einde, iets waar ik absoluut niet tegen kan. Als ik hem een cijfer mag geven zou ik hem een 6je geven.
[/selecteer]

'Oh yeah, this is my favourite leaf! How could I forget!'

'Oh it looks like crouching tiger and hidden dragon got something good!'
Sawyer
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 19:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

SPOILERS!
[selecteer]
Stof is datgene wat de parallelle werelden met elkaar verbind. Via Stof kan je dan ook naar die andere werelden reizen, en dat wil het Magisterium tegenhouden omdat ze zo hun macht zouden verliezen (omdat mensen zien dat het anders kan).
Die pratende dieren zijn daemons. Zoals wij onze ziel in ons lichaam hebben, stellen die daemons de ziel van de mensen in die wereld voor. Ik vind het eigenlijk oneerlijk dat er altijd vergeleken wordt met Narnia, er zijn zoveel fantasy films met pratende dieren... Ik vind dit beter dan Narnia, eigenlijk.

[/selecteer]

Catie
Chaotic Angel
Chaotic Angel

Catie is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 19:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rogue schreef:
Ik heb deze film afgelopen zaterdag gezien en ik kende de boeken niet dus was wel benieuwd:
SPOILERS!
[selecteer]
Persoonlijk vond ik hem best aardig alleen snapte ik er weinig van, wat is stof nou eigenlijk?? heel vaag verhaal allemaal. Raar ook al die pratende beesten ( deed me sterk denken aan Narnia ) en vond de special effects een beetje matig. Al met al best een aardige film alleen baalde ik van het open einde, iets waar ik absoluut niet tegen kan. Als ik hem een cijfer mag geven zou ik hem een 6je geven.
[/selecteer]

@Rogue

SPOILERS!
[selecteer]
De pratende beesten zijn de Daemons. Het is eigenlijk letterlijk je ziel alleen dan in een dierenvorm. Een daemon is gebonden aan de ziel van zijn baas, gaat de baas doodt sterft de daemon meteen zoals je ziet in de gevechten. De daemon voelt jouw pijn en als iemand jouw daemon pijn doet voel jij dat. Mooi voorbeeld was het moment dat Mrs Coulter haar daemon sloeg en je zag dat haar eigen hand op haar wang stond. Niets wat te maken heeft met Narnia en er totaal niet op lijkend want er wordt erg duidelijk wat een daemon is.

Dusk is hetgeen wat de paralelle werelden verbind met elkaar. Door middel van Dusk bestaan de daemons en door middel van stof krijgen de daemons een vaste vorm als het kind volwassen wordt. Dusk is dus eigenlijk alles in die wereld.

Het open einde echter moet wel, het is niets voor niets een trilogie. En een (goede) trilogie heeft bijna altijd een open einde. (mijn mening overigens)

Ik dnek eerlijk gezegd dat je weinig van de film hebt begrepen ^^'' Want ik kon de film volgen en het is al ruim 7/8 jaar geleden dat ik de boeken heb gelezen ik ging dus bijna blanko de film in. Alhoewel me wel dingen bekend voorkwamen natuurlijk. Maar ik vind dat de uitleg van Dusk duidelijk genoeg is geweest om een beeld te scheppen net zoals wat Daemonen zijn en waarom ze praten.

[/selecteer]

@Genner

SPOILERS!
[selecteer]
Persoonlijk vind ik deze film ook veel beter dan Narnia. Ik vond in Narnia de pratende dieren niets bijzonders, hier heeft het een echte betekenis vind ik.

Maar even een ding. Het Magisterium wilt WEL dat er de mogelijkheid komt om naar andere werelden te reizen, ze willen alleen dat niemand ervanaf weet. Het Magisterium wilt ALLE andere werelden beheersen...

[/selecteer]

Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 19:35 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Catie: bedankt voor de verduidelijking =D Nu je het zegt,

SPOILERS!
[selecteer]
Ze wilden dat Mrs Coulter er onderzoek naar deed enzo... maar waarom wilden ze die kinderen ook weer van hun daemon scheiden?
[/selecteer]

Catie
Chaotic Angel
Chaotic Angel

Catie is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 19:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Genner schreef:
@Catie: bedankt voor de verduidelijking =D Nu je het zegt,

SPOILERS!
[selecteer]
Ze wilden dat Mrs Coulter er onderzoek naar deed enzo... maar waarom wilden ze die kinderen ook weer van hun daemon scheiden?
[/selecteer]

SPOILERS!
[selecteer]
Als je volwassen wordt begint Dusk te 'werken', je daemon krijgt dan een vaste vorm. Dusk is iets waarmee je in aanraking komt als je volwassen wordt en dan leren mensen dus nieuwe dingen kennen en krijg je dus mensen zoals Lord Asriel die het onderzoeken, onderzoeken naar een andere wereld en alles.

Het Magisterium wilt hoe dan ook dat mensen hun blijven gehoorzamen, door kinderen van hun daemon te scheiden zullen de daemons nooit hun vaste vorm krijgen waardoor de kinderen nooit in aanraking komen met Dusk. Ze zullen er nooit vanaf weten als ze volwassen zijn en dus makkelijker gehoorzamen aan het Magisterium

Er kunnen eventuele foutjes inzitten Angel

[/selecteer]

Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 20:21 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ Catie:
SPOILERS!
[selecteer]
Ik begreep de film wel, vond hem alleen erg onduidelijk en rommelig. Ik vond persoonlijk Narnia beter omdat het verhaal een stuk duidelijker en beter lopend was.
Narnia had meer een familie gevoel omdat het toch over relaties tussen broers en zussen ging. Ik weet niet waarom maar vond deze film gewoon een stuk minder spectaculair en interessant.

[/selecteer]

Sawyer
Catie
Chaotic Angel
Chaotic Angel

Catie is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 20:50 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ Rogue

SPOILERS!
[selecteer]
Deze film en Narnia zijn NIET te vergelijken. Ze hebben een totaal ander concept het gaat over totaal andere dingen. Als je fantasy films gaat vergelijken blijf je eeuwen bezig want fantasy films zijn niet te vergelijken. Ze hebben altijd veel overeenkomsten maar ze hebben altijd een totaal ander concept.

Maar zoveel films zijn rommelig, heb je de HP films wel eens gezien, als je geen fan bent zul je van sommige weinig snappen... En ik vond hem totaal niet rommelig omdat er genoeg informatie werd gegeven over wta je moest weten, ook over Dusk en ook over de daemons.

[/selecteer]

Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 20:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik had de boeken ook niet gelezen en het waren maar die kleine dingetjes die ik niet begreep (en dan heb je altijd mensen als Catie om het aan te vragen xD).

Fantasy films kan je dus inderdaad totaal niet vergelijken... en hoezo moet er een familiegevoel in?

Ik kijk erg uit naar het gevolg, met hopelijk een grotere rol voor Serafina Pekkala en Lord Asriel =D

SPOILERS!
[selecteer]
Toen Mrs. Coulter haar deamon sloeg, vond ik zo... wow. Echt, hoe dat beestje haar dan knuffelde, ik zat met de tranen in m'n ogen terwijl ik totaal niet emotioneel ben. Eenmaal thuis heb ik m'n hondje zo hard geknuffeld!
[/selecteer]

Ik zal trouwens m'n beginpost moeten aanpassen, dat het naar His Dark Materials is (en niet Northern Lights).

Rogue
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 21:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

@ Catie
SPOILERS!
[selecteer]
dat mag jij vinden is je goed recht maar ik en andere mensen met mij snapten er weinig van en we zijn echt geen domme mensen hoor. Ik snapte wel wat dat stof deed maar ik snapte niet hoe het in het verhaal paste. De HP films zijn idd rommelig maar die begrijp ik omdat ik de boeken ken. Ik ken deze boeken niet dus ik begreep weinig van het verhaal. Narnia is idd een heel andere film, met naar mijn mening een sterker verhaal ( misschien niet zo'n ster cast maar wel goede acteurs die naar mijn mening overtuigender overkwamen ) dat duidelijker en spannender was. Ik heb laatst ook Stardust gezien maar die vond ik ook stukken beter en duidelijker.
[/selecteer]

Sawyer
Genner
Bohemian Writer
Bohemian Writer

BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 21:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat ze de film "The Golden Compass" hebben genoemd omdat "His Dark Materials" mensen zou tegenhouden hun kinderen mee te nemen.
En Rogue, er waren ook heel wat mensen die het verhaal wel snapten hoor Wink Ik snap alleen niet waarom het nodig is om te vergelijken...
En je zegt zelf dat de HP films rommelig zijn maar dat je ze begrijpt omdat je de boeken hebt gelezen. Dan is het toch niet vreemd dat je deze film niet begrijpt als je het boek niet hebt gelezen?
En het is dan wel een stercast, ze spelen heel overtuigend. Nicole Kidman is een uitstekende Mrs. Coulter, Daniel Craig de perfecte Lord Asriel en ik vind het meisje dat Lyra speelt ook al super acteren, en dan zijn er nog al die anderen... Nee, ik ben het niet met je eens Very Happy

Ik vind dat als er een stercast is, mensen nogal gauw de neiging hebben om te zeggen 'het is een stercast, het zal wel op niet veel trekken', maar die mensen zijn om iets een ster he...

Catie
Chaotic Angel
Chaotic Angel

Catie is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 13, 2007 21:17 Terug naar boven Sla dit bericht op

@Rogue

Je hebt mij nooit horen zeggen dat je dom ben of diegene die bij je waren dom zijn. Je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen, maar ik blijf erbij dat je deze (geweldige) film niet mag vergelijken met zoiets als Narnia, waar een enorme hype over is geweest overigens XD Ik heb overigens nooit Stardust gezien, wat ook een totaal andere film is overigens...

SPOILERS!
[selecteer]
Overigens is er altijd een reden om iets wat onduidelijker te laten zoals Dusk. Het wordt uitgebreid in de latere boeken. Deze film ging dan ook echter over vriendschap en moed en leerde je kennis maken met belangrijke dingen voor de volgende films.

Maar jouw mening is jouw mening en ik vind alleen dat het een wat kromme vergelijking is. En ik ga hier niet meer op door, want dit topic gaat over The Golden Compass niet over Narnia...

[/selecteer]

Genner

Misschien ook de titel aanpassen? Dan kunnen later ook makkelijker over de gevolgen worden gepraat, nu lijkt het alsof het alleen over deze film gaat (;

SPOILERS!
[selecteer]
Ze sloeg als het ware haar eigen ziel, zichzelf dus. Dat is echt iets heel emotioneels. Dat was ook toen die aap die rat van Billy Costa wurgde. Billy voelde dat gewoon.

En ik vind Pan zo lief, die is echt geweldig voor Lyra en hoe Lyra Pan knuffelde nadat die was aangevallen door die aap. Geweldig!

[/selecteer]

Op de officiele site kun je overigens een test doen wat voor daemon jijzelf zou hebben. Best grappig en er staan leuke weetjes ^^

Ze hebben het The Golden Compass genoemd omdat zo het eerste boek heet. Inderdaad heeft het eerste boek ook de titel The Nordern Light. Maar overal heet het The Golden Compass (;

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp