Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Read a Long - Deel 6 Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Rayna
The Psycho Admin
The Psycho Admin

Verdiend: 0 Sikkels

Rayna is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 7:58 Terug naar boven Sla dit bericht op

HARRY POTTER READ A LONG: BOEK 6

De laatste loodjes wegen het zwaarst. Boek 7 komt nu wel heel snel dichterbij. Vandaar dat we er nu nog even flink tegenaan gaan. Dan zit alles straks vers in het geheugen op 21 juli!

Voor de gehele uitleg, de regels en het schema van de Read A Long klik hier. Wees er zeker van dat je deze uitleg hebt doorgelezen voordat je werkelijk begint te posten.
Heb je toch nog vragen, contacteer Rayna of Kelly Griffel en stel deze niet in het topic zelf.

Harry Potter en de Halfbloed Prins

Het land wordt geteisterd door vreemde rampen en aanslagen, en hoewel het hartje zomer is hangt er een hardnekkige, onheilspellende mist.
In de Ligusterlaan zit Harry Potter ’s avonds laat ongeduldig op de komst van professor Perkamentus te wachten. Wat kan er zo belangrijk zijn dat Perkamentus hem bij de Duffelingen op komt zoeken en dat niet wachten kan tot Harry’s terugkeer naar Zweinstein? Zou het iets te maken hebben met de oude profetie die Harry aan het eind van zijn vijfde schooljaar gehoord heeft?
Harry’s zesde jaar op Zweinstein begint ongebruikelijk, als Voldemort opnieuw aan kracht wint en de werelden van Dreuzels en tovenaars zich steeds meer met elkaar vermengen...

Om jullie geheugen nog even op te frissen, onderstaand lijstje moeten jullie invullen voor elke nieuw aangesneden onderwerp, jullie mogen het formulier wel meerdere malen per post gebruiken!
Quote ook alleen het gedeelte van de post waar jij op wilt reageren en niet de hele post, zo blijft alles lekker overzichtelijk. Uiteraard hoef je dan natuurlijk niet het onderstaande formuliertje te gebruiken. Dat staat immers al in de quote.

Citaat:
Hoofdstuk:
Bladzijde:
Onderwerp:

[Jouw bericht]

Het schema

JULI

2-8: Hoofdstuk 1 (De nieuwe minister) tot hoofdstuk 10 (Het huis Mergel)
9-15: Hoofdstuk 11 (Hermeliens helpende hand) tot hoofdstuk 20 (Heer Voldemorts verzoek)
16-20: Hoofdstuk 21 (De onkenbare Kamer) tot hoofdstuk 30 (De Witte Tombe)

21: HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS! (Eigen schema Wink )

Wij wensen jullie veel lees/discussieerplezier!

Groetjes,
Rayna en Kelly Griffel

You know you love me,
    xoxo Gossip Girl.

Laatst aangepast door Rayna op Wo Dec 19, 2007 16:57; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
Carla
Oude Forumnaam: Nederlandse Hermelien Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Carla is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 9:12 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik zal weer meedoen aan de read-a-long, aangezien ik bij boek 6 echt heel veel vragen en opmerkingen heb. Ik hoop dat ik ze niet vergeet.

Hoofdstuk 10: Het huis Mergel
Bladzijde: 153-160 (Nederlandse versie)
Sisselspraak

Morfin zegt tegen Klare dat hij niet welkom is op het terrein. Dat doet hij in Sisselspraak. Harry begrijpt hem daardoor. Maar Perkamentus kan alleen het nut van de herinnering inzien als hij ook Sisselspraak begrijpt, hoe weet hij anders dat de man die langs komt gereden de vader van Marten Villijn is? Dat brengt mij tot de conclusie dat Perkamentus ook Sisselspraak kent. Dit heeft denk ik grote consequenties: is Harry familie van Perkamentus (dat denk ik niet), komt Perkamentus uit een slechte/Malfidusachtige familie (misschien), welke voordelen heeft Perkamentus gehad (hij verstaat immers de bevelen die Voldemort aan zijn slang geeft)? En zo komen er nog veel meer vragen bij mij op. Wat denken jullie hiervan?

missme98
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 333 Sikkels

missme98 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 9:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk niet dat perkamentus hem verstond, maar dat hij de intentie wel snaptte. Daarom had hij harry nodig, om deze herinnering te begrijpen. Hij spreekt niet de hele tijd in siseltong. Perkamentus begreep er net zoveel van als Klare.

Mijn mega spoiler fanfic!
Hermione_Granger<3
6e jaars
6e jaars

Verdiend: 515 Sikkels
Woonplaats: In the house, on the crossing between past and future

Hermione_Granger<3 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 9:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het is inderdaad wel opmerkelijk dat Perkamentus deze herrinering nuttig vind. Hij begrijpt in ieder geval heel het gesprek, waaruit je normaliter zou kunnen besluiten dat hij Sisselspraak kan, maar zoals iedereen al wel kan weten, is Perkamentus een HEEL machtig tovenaar. Misschien heeft hij wel andere manieren om deze taal te begrijpen. Het is misschien wel vergezocht om te denken dat Harry familie is van Perkamentus, maar eerlijk gezegd is dit niet onmogelijk, omdat je toch niet veel weet over het verleden van Perkamentus. Het zou wel een aardige wending kunnen geven aan heel het verhaal, maar ik denk niet dat Rowling het zo ver zal laten komen... Je weet maar nooit met haar!

We got one thing Voldemort will never have; something that's worth to fight for..
Table tennis is not just a sport, it's a lifestyle
nirphania
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

nirphania is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 19:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik begin maar bij hoofdstuk 2
titel: weverseind
blz: 23-32
onderwerp Dialoog tussen sneep, narcissa en bellatrix.

Als narcissa eerst om hulp vraagt, zegt sneep dat als voldemort het heb gezegd dat ze moest luisteren. Maar dan zegt hij:
Toevallig ben ik ook op de hoogte van het plan.
Dit is naar mijn mening heel erg slim geschreven:
ten eerste wordt Narsicca uit de tent gelokt om meer te vertellen
ten tweede, wat hij weet zegt hij eigenlijk niet.

In het gedeelte van het gesprek daarna komen we eigenlijk heel veel te weten:
Wat draco moet doen is gevaarlijk en voor voldemort, voldemort is het nog niet gelukt.
Maar in het hele gesprek word er nog met geen woord gerept over wat het plan dan kan zijn.
Dan vraag je je wel af of hij het dan weet.

Maar dan komt de onbreekbare eed.
Daar worden 3 dingen aan sneep gevraagd.
1 Draco beschermen
2 over hem waken
3 als het draco niet lukt of hij dat dan wil doen.
Nou mijn vraag stel voor hij wist niet wat hij zweerde telt het dan nog?
Of is dat een manier om er onderuit te komen?

Vraag 2
heel algemeen van deel 4 tot 7 (denk ik)
betrefd de hersenpan.
Harry is al meerdere keren in de hersenpan terecht gekomen, maar hoe kom je er eigenlijk uit?
Is hij niet altijd door iemand eruit getrokken?
(ja ik weet het alweer, maar dat ding is ook machtig interresant.)

Tonks
5e jaars
5e jaars

Verdiend: 83 Sikkels

Tonks is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 02, 2007 21:18 Terug naar boven Sla dit bericht op

hij is er inderdaad altijd door iemand uitgehaald hij weet niet hoe hij er zelf uit moet komen. ik denk dat hij daar in deel 7 wel achter komt, met wat hulp van hermione die runes kent, en dus de tekst op de pensieve kan lezen!

Perijn
Oude Forumnaam: Sirius Zwarts Marauder
Marauder

Perijn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Jul 03, 2007 19:41 Terug naar boven Sla dit bericht op

Nederlandse Hermelien schreef:
Ik zal weer meedoen aan de read-a-long, aangezien ik bij boek 6 echt heel veel vragen en opmerkingen heb. Ik hoop dat ik ze niet vergeet.

Sisselspraak

Morfin zegt tegen Klare dat hij niet welkom is op het terrein. Dat doet hij in Sisselspraak. Harry begrijpt hem daardoor. Maar Perkamentus kan alleen het nut van de herinnering inzien als hij ook Sisselspraak begrijpt, hoe weet hij anders dat de man die langs komt gereden de vader van Marten Villijn is? Dat brengt mij tot de conclusie dat Perkamentus ook Sisselspraak kent. Dit heeft denk ik grote consequenties: is Harry familie van Perkamentus (dat denk ik niet), komt Perkamentus uit een slechte/Malfidusachtige familie (misschien), welke voordelen heeft Perkamentus gehad (hij verstaat immers de bevelen die Voldemort aan zijn slang geeft)? En zo komen er nog veel meer vragen bij mij op. Wat denken jullie hiervan?

Naar mijn idee begreep Perkamentus dat het belangrijk was, hoe belangrijk wist hij nog niet, wat er precies gezegd wordt weet hij ook nog niet, daarvoor heeft hij Harry. Maar Perkamentus is een wijze man, dus kan hij makkelijker inschatten of die geheugen belangrijk is of niet.

nirphania schreef:
1 Draco beschermen
2 over hem waken

Ik denk zelf dat de onbreekbare eed werk via de gedachte van de persoon die de "opdracht" geeft, dus als Sneep het niet wist, was hij gewoon het bokje, daarom kan je Onbreekbare Eed gevaarlijk zijn, je moet precies weten wat er van je verlangt wordt.
Of er onderuit te komen is? ik denk het niet, het heet niets voor niets de Onbreekbare Eed.

"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home."
Carla
Oude Forumnaam: Nederlandse Hermelien Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Carla is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 15:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet het, ik ben te vroeg, maar ik ga volgende week op vakantie en wilde dit wel graag nog hier posten.

Hoofdstuk 28
Bladzijde: 458
Onderwerp: RAB/RAZ

Ik heb hier al verschillende theoriën gelezen, maar bij het herlezen van het boek bedacht ik me iets anders, dat misschien wel veel beter verklaard waarom dat medaillon daar was in plaats van het echte medaillon van Zwadderich.
Ik denk dat RAB (RAZ) gewoon Voldemort is en dat hij dat medaillon daar heeft geplaatst als afleidingsmanouvre. Hier heb ik verschillende redenen voor: ik kan niet geloven dat een ander dan Voldemort de grot in zijn stijl kan beschermen. Perkamentus zegt het zelf: Magie laat altijd sporen na. Soms zelfs heel karakteristieke sporen. Ik heb Marten Villijn zelf lesgegeven en ik ken zijn stijl.
Ook een andere uitspraak van Perkamentus zette mij aan het denken, hij zegt: Ik had moeten zeggen dat hij degene die dit eiland weet te bereiken niet onmiddellijk zou willen doden. Hij zou die persoon lang genoeg in leven willen houden om erachter te komen hoe die zo ver door zijn verdedigingslinies wist te dringen en vooral waarom die met alle geweld de kom wilde legen. Vergeet niet dat Heer Voldemort ervan overtuigd is dat hij als enige van zijn Gruzielementen weet.
Ik denk dat Voldemort in de gaten kreeg of zelf had bedacht, dat iemand (en vooral Perkamentus) op een gegeven moment wel naar zijn Gruzielementen (Horcruxes) zou gaan zoeken. Aangezien Voldemort een van de slimste tovenaars van de wereld is, moet het voor hem niet zo moeilijk zijn geweest dat te bedenken. Het lijkt me zelfs dat hij zijn ergste vijand Perkamentus wilde uitschakelen: hij wist dat Perkamentus de grot zou weten te vinden door zijn uitspraken in het weeshuis. Wie zou anders die grot kunnen vinden?
Door een nep gruzielement neer te leggen, schakelt Voldemort een van zijn ergste vijanden uit, zoals inderdaad gebeurd is (maar ook gebeurd zou zijn zonder de avada kedavra van Sneep, aangezien de drank dodelijk was). Wie die grot zou kunnen vinden en de kom zou kunnen legen, is toch wel een grote vijand van Voldemort. Maar hij bereikt er nog iets mee: hij maakt de zoektocht naar de echte gruzielementen moeilijker door deze afleidingsmanouvre. Als Harry of een ander iemand die het neppe medaillon zou vinden, gelooft dat het echte medaillon echt is vernietigd door RAB, bereikt Voldemort nog iets: het echte gruzielement blijft over.
Voldemort heeft dan bijvoorbeeld Regulus Zwarts als zondebok voor zijn plan gebruikt, we lezen zelf in boek 5 dat hij niet lang meer heeft geleefd na zijn vertrek bij Voldemort. Regulus is dus ook nooit in staat de waarheid te vertellen, omdat hij dood is en waarschijnlijk geen spook of portret van zichzelf heeft achtergelaten. Ook een citaat uit een intervieuw met JK Rowling biedt uitkomst: Er komen geen nieuwe personages meer in de boeken. Dan moet RAB dus iemand zijn die we al kennen, hetzij als echte naam (dus bijvoorbeeld Regulus) hetzij als bijnaam (en dan kunnen we nog wel een tijdje gaan filosoferen).
Eigenlijk verklaart deze theorie alles: hoe het medaillon daar komt, wie RAB is en waarom de grot nog helemaal is beveiligd op Voldemorts manier. Ik ben benieuwd naar jullie mening, maar mijn theorie klinkt toch heel geloofwaardig (al zeg ik het zelf). Als jullie dingen vinden waardoor hij niet klopt, post het dan, ik ben benieuwd.

Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 242 Sikkels

Kelly Griffel is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Jul 06, 2007 23:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sirius Zwarts schreef:
Nederlandse Hermelien schreef:

Sisselspraak

Naar mijn idee begreep Perkamentus dat het belangrijk was, hoe belangrijk wist hij nog niet, wat er precies gezegd wordt weet hij ook nog niet, daarvoor heeft hij Harry. Maar Perkamentus is een wijze man, dus kan hij makkelijker inschatten of die geheugen belangrijk is of niet.

nirphania schreef:
1 Draco beschermen
2 over hem waken

Ik denk zelf dat de onbreekbare eed werk via de gedachte van de persoon die de "opdracht" geeft, dus als Sneep het niet wist, was hij gewoon het bokje, daarom kan je Onbreekbare Eed gevaarlijk zijn, je moet precies weten wat er van je verlangt wordt.
Of er onderuit te komen is? ik denk het niet, het heet niets voor niets de Onbreekbare Eed.

Ik denk dat Perkamentus wel Sisselspraak kon verstaan, maar het niet kon spreken. Hij vroeg toch aan Harry iets van: "Ik neem aan dat jij hem verstaat?" Ik neem aan dat Perkamentus ook wist wat er hier gezegd werd. En moest dat niet zo zijn, dan zal hij echt wel het belang van die herinnering beseft hebben omdat Perkamentus niet dom is. Hij weet gewoon wanneer iets belangrijks is, hij heeft er veel moeite voor moeten doen. Wat er hier gebeurde was belangrijk omdat Perkamentus wil dat Harry dingen weet over Voldemort's verleden, omdat dit later nog belangrijk kan worden. Dus op zich hoefde hij niet eens te verstaan wat er gezegd werd, zolang Harry het maar verstond.

En over de Onbreekbare Eed.
Ik denk dat Snape wel wist waaraan hij begon. Hij is wel sluw, maar hij is niet dom. Ik denk niet dat hij zomaar zichzelf ergens aan zou verbinden zonder daarover na te denken. Het was een risico, maar dat is het sowieso als je zo'n Eed aangaat, want je weet nooit of je wel je belofte gaat kunnen nakomen. Snape heeft altijd een plan en ik denk toch echt dat hij precies wist waaraan hij bezig was.

4e jaars

Verdiend: 237 Sikkels

fawkes_the_phoenix is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Jul 07, 2007 19:46 Terug naar boven Sla dit bericht op

Volgens mij heeft Perkamentus er voor gekozen om de ze herinnering te laten zien, omdat in deze herinnering al veel duidelijk wordt over Voldemorts afkomst. In deze herinnering ziet Harry voor het eerst hoe Voldemorts familie was en wie Merope en Tom Riddle sr waren. Ook komen de ring en medaillon van Zwadderich er in voor. Dat is volgens mij het belangrijkste van de herinnering, en dat ze Sisselspraak spreken, is niet zo van nut. Of Perkamentus Sisselspraak kan verstaan, weet ik niet, maar ik denk dat de herinnering ook zonder die taal te verstaan, duidelijk maakt hoe de familie was en Perkamentus zal ook zeker de medaillon en ring herkend kunnen hebben als van Zwadderich aan hoe ze er uit zien.

Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 18:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoofdstuk: 2 [Spinner's End]
Bladzijde: 29
Onderwerp: Wormtail & Snape

Ik heb hier eigenlijk nooit zozeer bij stilgestaan, tot nu. Wormtail/Wormstaart was bij Snape in Spinner's End. Op een gegeven moment word er dit gezegd:
Citaat:
"Really? I was under the impression that the Dark Lord placed you here to assist me."

Vrije vertaling:
"Echt waar? Ik was er nochtans van overtuigd dat de Duistere Heer jou hier had geplaatst om mij te assisteren."

Mijn vraag is: waarom? Wat deden Snape en Wormtail daar? Ikzelf vind het namelijk niet echt aannemelijk dat Snape daar zou wonen, laat staan met Wormtail, maar waarom waren ze daar dan?

Dreuzel

Verdiend: 442 Sikkels

gwomyr is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Zo Jul 08, 2007 19:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

Kelly Griffel schreef:
Hoofdstuk: 2 [Spinner's End]
Bladzijde: 29
Onderwerp: Wormtail & Snape

Ik heb hier eigenlijk nooit zozeer bij stilgestaan, tot nu. Wormtail/Wormstaart was bij Snape in Spinner's End. Op een gegeven moment word er dit gezegd:
Citaat:
"Really? I was under the impression that the Dark Lord placed you here to assist me."

Vrije vertaling:
"Echt waar? Ik was er nochtans van overtuigd dat de Duistere Heer jou hier had geplaatst om mij te assisteren."

Mijn vraag is: waarom? Wat deden Snape en Wormtail daar? Ikzelf vind het namelijk niet echt aannemelijk dat Snape daar zou wonen, laat staan met Wormtail, maar waarom waren ze daar dan?

Volgens mij wou Voldemort gewoon van Wormtail af, ik denk niet dat hij een taak had voor Wormtail, daarom heeft hij hem naar Sneep gestuurd, als knechtje. En ik denk ook dat Sneep daar wel woont, dat vind ik net het soort van huis dat bij hem past. Twisted Evil

Nu mijn vraag:
(Ik weet het, 1 dag te vroeg Razz )

Hoofdstuk: 13
Bladzijde: 198
Onderwerp: Merope tovert niet meer

Citaat:
Ik geloof dat ze (Merope) niet langer een heks wilde zijn. Het zou natuurlijk ook kunnen dat haar onbeantwoorde liefde en de wanhoop die daaruit voortsproot haar van haar magische krachten beroofde; dat komt soms ook voor.

Zou Perkamentus hier ook niet op Tops kunnen wijzen? Want verder in het verhaal blijkt dat Tops verliefd is op Remus, en dat hij niet met haar wil trouwen. Ook blijkt dan dat zij op weg was naar Perkamentus.

Kelly Griffel
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

BerichtGeplaatst: Ma Jul 09, 2007 21:34 Terug naar boven Sla dit bericht op

gwomyr schreef:

Hoofdstuk: 13
Bladzijde: 198
Onderwerp: Merope tovert niet meer

Citaat:
Ik geloof dat ze (Merope) niet langer een heks wilde zijn. Het zou natuurlijk ook kunnen dat haar onbeantwoorde liefde en de wanhoop die daaruit voortsproot haar van haar magische krachten beroofde; dat komt soms ook voor.

Zou Perkamentus hier ook niet op Tops kunnen wijzen? Want verder in het verhaal blijkt dat Tops verliefd is op Remus, en dat hij niet met haar wil trouwen. Ook blijkt dan dat zij op weg was naar Perkamentus.

Ik denk niet dat Dumbledore hier echt op doelde, maar het past er iig wel bij. Ik denk dat het wel voor iedere Heks of Tovenaar geld dat als er iets zo diep zit, dat je dan je magie (tijdelijk) verliest. Of dat je er gewoon geen zin meer in hebt en als het ware (tijdelijk) verdringt. Ik denk dat Tonks dit ook doormaakt, door de niet beantwoorde liefde van Remus.

Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 5 Sikkels

Avana's Draco is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 13:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik weet het niet zo goed meer omdat het al even geleden is dat ik boek 6 heb gelezen, maar het gaat ongeveer zo:

Harry Potter vraagt zich af of zijn toverdrankenboek niet van zijn moeder kan zijn, omdat ze zo goed was in toverdranken. Daarom controleert hij de datum van uitgave van het boek en concludeert dat dat onmogelijk is, omdat het boek te oud of te jong is dat weet ik niet goed meer Smile

Achteraf blijkt dat het boek van Sneep is, maar hoe kan dat? Hij zat toch samen met Lily op Zweinstein? Hij was toch even oud?

I find it all so amusing.

Don’t cry because it’s over. Smile because it happened.
missme98
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 333 Sikkels

missme98 is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Di Jul 10, 2007 14:01 Terug naar boven Sla dit bericht op

Strijder van Perkamentus schreef:
Ik weet het niet zo goed meer omdat het al even geleden is dat ik boek 6 heb gelezen, maar het gaat ongeveer zo:

Harry Potter vraagt zich af of zijn toverdrankenboek niet van zijn moeder kan zijn, omdat ze zo goed was in toverdranken. Daarom controleert hij de datum van uitgave van het boek en concludeert dat dat onmogelijk is, omdat het boek te oud of te jong is dat weet ik niet goed meer Smile

Achteraf blijkt dat het boek van Sneep is, maar hoe kan dat? Hij zat toch samen met Lily op Zweinstein? Hij was toch even oud?

Dat boek is waarschijnlijk van zijn moeder geweest. Volgens mij stond dat ook in het boek, of niet? Ik nam dat altijd aan.

Mijn mega spoiler fanfic!
Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp