Auteur |
Bericht |
Rayna
The Psycho Admin
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mrt 27, 2007 21:03 |
|
HARRY POTTER - READ A LONG
De release van het zevende en tevens laatste boek komt steeds sneller dichterbij! Om de tijd tot 21 juli te overbruggen hebben we voor jullie een Harry Potter - Read a Long opgezet.
Dit betekent dat we volgens een vast schema alle boeken van Harry Potter nog eens gaan doorlezen, zodat op de grote dag alles nog vers in het geheugen zit.
Natuurlijk is er ook ruimte voor discussies. Misschien vallen je wel nieuwe dingen op, wie weet ontwikkel je zelfs een hele nieuwe theorie!
UITLEG
Per boek wordt er 1 topic geopend. Dit voor de overzichtelijkheid van het board zelf, zodat we niet een wildgroei aan topics krijgen.
Het is de bedoeling dat je je bericht volgens een vaste indeling invult zodat iedereen in 1 oogopslag kan zien om welk hoofdstuk, welk(e) onderwerp/discussiepunt/opmerking, quote en bladzijde het gaat. Dit bevordert de discussie en voorkomt dat je pagina na pagina moet afstruinen opzoek naar dat ene bericht.
Citaat: | Hoofdstuk:
Bladzijde:
Onderwerp:
[Jouw bericht] |
Gebruik dit formulier elke keer opnieuw wanneer je een nieuw onderwerp aansnijdt! Je mag dus dit formulier meerdere keren per bericht gebruiken!
Wanneer je op iemand anders reageert; quote dan alleen het gedeelte wat betrekking heeft op jouw opmerking. Dit voorkomt woekerquotes en bevordert de overzichtelijkheid.
HET SCHEMA
We hebben gekozen voor een schema per week, omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft om elke dag het forum te bezoeken.
Per week kun je dus het aantal hoofdstukken dat voor die week staat lezen en hierover discussiëren. We snappen dat het moeilijk is om een boek zomaar weg te leggen wanneer je er net helemaal in verdiept bent, dus je bent uiteraard vrij om vooruit te lezen. Maar het is niet de bedoeling om alvast over Rons' vervelende kriebel op zijn rug uit hoofdstuk 13 te gaan discussiëren, wanneer er in het schema voor deze week Hoofdstuk 1 t/m 9 staat gepland.
Je mag natuurlijk altijd over onderwerpen uit hoofdstukken discussiëren die iedereen al gelezen heeft. Dus wanneer we in het schema bij boek 5 zijn aanbeland kun je nog steeds over Hermeliens ochtendhumeur uit boek 2 discussiëren!
Het schema is als volgt:
DE STEEN DER WIJZEN/PHILOSOPHER’S STONE
APRIL
2-8: Hoofdstuk 1 (De Jongen Die Bleef Leven) tot Hoofdstuk 8 (De toverdrankmeester)
9-15: Hoofdstuk 9 (Duel om middernacht) tot Hoofdstuk 17 (De man met twee gezichten)
DE GEHEIME KAMER/CHAMBER OF SECRETS
16-22: Hoofdstuk 1 (Een vreselijke verjaardag) tot Hoofdstuk 9 (De tekens aan de wand)
23-29: Hoofdstuk 10 (De dolle beuker) tot Hoofdstuk 18 (Dobby’s beloning)
DE GEVANGENE VAN AZKABAN/PRISONER OF AZKABAN
APRIL/MEI
29-6: Hoofdstuk 1 (Uilenpost) tot hoofdstuk 11 (De Vuurflits)
7-13: Hoofdstuk 12 (De patronus) tot hoofdstuk 22 (Opnieuw uilenpost)
DE VUURBEKER/GOBLET OF FIRE
MEI/JUNI
14-20: Hoofdstuk 1 (Villa Vilijn) tot Hoofdstuk 10 (Mot op het Ministerie)
21-27: Hoofdstuk 11 (In de Zweinsteinexpres) tot Hoofdstuk 20 (De eerste opdracht)
28-3: Hoofdstuk 21 (Het Huis-Elf Bevrijdingsfront) tot Hoofdstuk 30 (De Hersenpan)
4-6: Hoofdstuk 31 (De Derde Opdracht) tot hoofdstuk 37 (Het Begin)
DE ORDE VAN DE FENIX/ORDER OF THE PHOENIX
JUNI/JULI
7-10: Hoofdstuk 1 (Dirk draait door) tot hoofdstuk 10 (Loena Leeflang)
11-17: Hoofdstuk 11 (Het nieuwe lied van de Sorteerhoed) tot hoofdstuk 20 (Hagrids verhaal)
18-24: Hoofdstuk 21 (Het oog van de slang) tot hoofdstuk 30 (Groemp)
25-1: Hoofdstuk 31 (Slijmballen) tot hoofdstuk 38 (De tweede oorlog begint)
DE HALFBLOED PRINS/HALF-BLOOD PRINCE
JULI
2-8: Hoofdstuk 1 (De nieuwe minister) tot hoofdstuk 10 (Het huis Mergel)
9-15: Hoofdstuk 11 (Hermeliens helpende hand) tot hoofdstuk 20 (Heer Voldemorts verzoek)
16-20: Hoofdstuk 21 (De onkenbare Kamer) tot hoofdstuk 30 (De Witte Tombe)
21: HARRY POTTER AND THE DEATHLY HALLOWS! (Eigen schema )
Het is een pittig schema, maar dat moet voor de echte Harry Potter Freak natuurlijk geen probleem zijn!
Topics:
Deel 1 - Harry Potter en de Steen der Wijzen
Deel 2 - Harry Potter en de Geheime Kamer
Deel 3 - Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
Deel 4 - Harry Potter en de Vuurbeker
Deel 5 - Harry Potter en de Orde van de Feniks
Deel 6 - Harry Potter en de Halfblood Prins
VRAGEN?
Met vragen kun je terecht bij Kelly Griffel en Rayna. Gelieve je vragen via PB te stellen en niet in dit topic!
We wensen je veel plezier met het lezen van alle Harry Potter boeken!
Kelly Griffel en Rayna |
You know you love me,
xoxo Gossip Girl.
Laatst aangepast door Rayna op Wo Dec 19, 2007 16:59; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Rayna
The Psycho Admin
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Jul 02, 2007 8:07 |
|
Omdat we nu toe zijn het laatste deel van de Read a Long zijn wij benieuwd wat jullie er nu eigenlijk van vonden.
Vond je het schema goed verdeeld? Wat zijn jouw ervaringen? En voor de mensen die wel meegedaan hebben, maar niet Boek 7 in het engels gaan lezen. Wat zou jij vinden van een Read a Long wanneer boek 7 in het Nederlands uitkomt? |
You know you love me,
xoxo Gossip Girl. |
|
|
|
missme98
Opperste Hotemetoot
Verdiend:
333 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Aug 24, 2007 21:05 |
|
Ik vond de read-a-longs leuk en handig. Zo kon je helemaal in het boek duiken en ik had altijd een gevoel van saamhorigheid (dat klinkt slijmerig) en ik hoop wel dat er een read-a-long voor boek7 in het nederlands komt, want ook al heb ik de engelse gelezen , ik zou hier nog graag een read-a-long van zien. |
_________________ Snape totally rocks my socks off!!
Mijn mega spoiler fanfic! |
|
|
|
[HP]roy[HP]
Dreuzel
Verdiend:
51 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Aug 29, 2007 7:45 |
|
Ik vind gewoon dat er voor elk boek een read along moet komen ook voor in elke taal
Dat is gewoon veel haniger als aleen engels of aleen nederlands ofzo
|
_________________ alles is mogelijk
ook een 8ste deel van Harry Potter |
|
|
|
Wicked Sprout
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
4 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Aug 29, 2007 9:45 |
|
Ik vond de read-a-long niet slecht. Je las samen nog eens de boeken opnieuw, wat eigenlijk niet slecht is. Want je komt nog verschillende dingen te weten die je misschien de vorige keer hebt overgeslagen. Zoals hier boven ook al is vermeld; de samenhorigheid. Iets samen doen is altijd leuk en gezellig. Het was een leuke ervaring en ik hoop ook dat ze binnenkort ook zoiets voor de Nederlandse vertaling gaan doen^^ |
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Aug 29, 2007 10:10 |
|
Ik heb dit topic nog niet gezien, en ik wil hier toch reageren want ik heb meegedaan aan de read-a-long. Ik vond het een heel leuk idee. Op deze manier kun je heel makkelijk alle boeken weer opnieuw gaan lezen. En omdat die topics er zijn dan ga je de boeken ook anders lezen. Je let dan namelijk meer op details.
Ik hoop net zoals de anderen ook dat er nog een read-a-long voor de Nederlandse komt. Ik wil sowieso nog mijn hele Nederlandse collectie compleet maken. Dus dan ga ik die eerst wel kopen en dan kan ik ook mooi meedoen met de Nederlandse read-a-long. Ik denk sowieso dat er wel veel mensen hierop staan te wachten. Want ik denk dat bijna iedereen wel boek 7 in het Nederlands gaat kopen. In ieder geval een groter deel dan de mensen voor het Engelse deel. |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Aug 29, 2007 14:10 |
|
Ik vond de read-a-long een heel goed idee. Ik wilde de boeken toch nog een keer lezen voordat ik het laatste boek las en zo las je ook de mening nog van anderen. Het klopt wat Witch_Eva zegt dat je meer gaat letten op de details, omdat iedereen tegelijkertijd de boeken leest en wanneer iemand een opmerking maakt ziet iedereen die. Ik moet wel bekennen dat ik een hele tijd heb achtergelopen.
Ik denk dat het een goed idee is om het ook voor de Nederlandse te doen al is het misschien kort dag. Want dan moet je nu ongeveer al beginnen. Want het is al over minder dan drie maanden. Je zal dan misschien wel sneller in het Nederlands lezen dan in het Engels, maar toch. Ik denk niet dat er meer mensen in het Nederlands zullen gaan lezen, omdat het ook het laatste boek is en velen al in het Engels het boek hebben gelezen, en niet iedereen zal hem daarna weer in het Nederlands gaan lezen. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Okt 09, 2007 11:20 |
|
Komt er trouwens een Nederlandse versie? Want ik heb de Nederlandse versie allemaal maar 1 keer gelezen ofzo en sommige volgens mij al helemaal niet, en ik vind het sowieso leuk om weer een Read-a-long te hebben. Dan ben ik in ieder geval gemotiveerd om alle boeken weer opnieuw te lezen. En daarbij snap ik de Nederlandse namen dan ook een beetje.
Is hier dus al meer informatie over of het er komt? |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
Tonks
5e jaars
Verdiend:
83 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 10, 2007 18:34 |
|
ik vond het leuk omdat je ongeveer gelijktijdig leest, als je iets nieuws is opgevallen dan kun je daar over praten en krijg je er snel antwoord op. Als je op jezelf de boeken gaat lezen denk ik dat je minder snel een topic gaat openen voor een vraag of iets wat je opviel, nu je topics per boek had ging dat heel makkeijk! |
_________________ And now, let us step out into the night and pursue that flighty temptress, adventure.. |
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 10, 2007 21:49 |
|
Witch_Eva schreef: | Komt er trouwens een Nederlandse versie? Want ik heb de Nederlandse versie allemaal maar 1 keer gelezen ofzo en sommige volgens mij al helemaal niet, en ik vind het sowieso leuk om weer een Read-a-long te hebben. Dan ben ik in ieder geval gemotiveerd om alle boeken weer opnieuw te lezen. En daarbij snap ik de Nederlandse namen dan ook een beetje.
Is hier dus al meer informatie over of het er komt? |
Als er een Nederlandse versie was, dan zouden we al eigenlijk al lang hadden moeten beginnnen. Want het is al over bijna een maand en lang niet iedereen heeft de tijd om binnen een maand 6 boeken uit te lezen. Dus moet iedereen misschien in haar/zijn eigen tempo de boeken lezen. |
_________________ "I made a promise, Mr. Frodo. A promise. Don't you leave him Samwise Gamgee, and I don't mean to. I don't mean to"
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Okt 10, 2007 21:53 |
|
Oh ja inderdaad, daar had ik niet eens over nagedacht. Wow over een maand alweer. Dan moet ik inderdaad snel beginnen met lezen. Ik denk dat ik dan alleen maar boek 5 en boek 6 ga lezen ofzo. Dan heb ik in ieder geval die Nederlandse woorden in mijn hoofd zitten. Al weet ik niet eens of ik dat wel goed klaar krijg. |
|
|
|
korinthe
Dreuzel
Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 21, 2007 19:49 |
|
Ik vind het echt raar om alleen maar over de engelse versie van jullie te horen! De nederlanse uiygave is toch ook goed of zit er nou zooo veel verschil in? Ik heb zelf alleen maar de ned. boeken gelezen ( en ben ze nu dus ook allemaal weer aan het lezen) maar wat is nou het verschill? kan iemand mij dat even uitleggen?
gr. korinthe |
_________________ Korinthe |
|
|
|
Wizardjuh
7e jaars
Verdiend:
108 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 21, 2007 20:01 |
|
korinthe schreef: | Ik vind het echt raar om alleen maar over de engelse versie van jullie te horen! De nederlanse uiygave is toch ook goed of zit er nou zooo veel verschil in? Ik heb zelf alleen maar de ned. boeken gelezen ( en ben ze nu dus ook allemaal weer aan het lezen) maar wat is nou het verschill? kan iemand mij dat even uitleggen?
gr. korinthe |
De Read-Along was bedoeld om alle boeken nog eens gelezen te hebben vóór deel 7. Aangezien die eerst in het Engels uitkwam, was de Read-Along dus ook voor de Engelse boeken (al kun je natuurlijk ook gewoon de Nederlandse editie lezen), en wordt daarom de Engelse Read-Along versie genoemd. Er is geen verschil tussen de Engelse en de Nederlandse versie van de HP-boeken buiten de taal. |
|
|
|
|
Chris.
King of the Silvan Elves
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Okt 21, 2007 20:51 |
|
Ik denk dat ik alleen boek 6 of misschien helemaal geen boek in het Nederlands ga lezen voordat het boek in het Nederlands uitkomt. Het verhaal ken ik al wel omdat ik alles pas nog in het Engels heb gelezen. Moet dan misschien alleen weer wennen aan de namen en wennen dat ik over de term gruzielementen heen moet gaan lezen. Ik vind dat een verschrikkelijke vertaling. |
16-08-2005 ~ 31-12-08 |
|
|
|
|