Auteur |
Bericht |
fredje wemel
Dreuzel

Verdiend:
46 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 13:52 |
 |
In het vorige forum was er een theorie met een schaakbord.
De goede waren wit en de zwarte waren slecht (voldemort en zijn dooddoeners) en ze zeide dat het de rode draad van het verhaal was ofzo maar weetiemand die theo nog |
|
|
  |
 |
Sambora
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 17:18 |
 |
lijkt me wel interesant om te lezen... zou best kunnen... net als in de film independence day word ook iets over schaken gezegt: eerst zetten ze stukken in de juiste plaats en dan slaan ze toe... |
_________________ You know, you remind me of a poem I can't remember, and a song that may never have existed, and a place I'm not sure I've ever been to
- Don't You Know Who I Think I Am - |
|
  |
 |
Parseltongue
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 17:44 |
 |
jaah , ik had de theorie ook gelezen en ik vond hem eerlijk gezegt wel goed , hij was mss wel uitgebreid en vergezocht maar toch kon ik er iets in herkennen , mss moet je die theorie nog eens even opzoeken |
|
|
  |
 |
Asha
2e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
Woonplaats: In Rajasthan waar 'Asha' een sterke drank is. *hips*
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 18:31 |
 |
Ik ken de theorie van het schaakbord!!
Hier is hij:
Het schaakbord is een metafoor(een vergelijking) voor oorlog. In dit geval de oorlog tussen Voldemort en Perkamentus.
Er werden met het magische schaakbord twee keer gespeeld. De eerste keer door Prof. Krinkel en het tweede door Hermelien, Ron en Harry.
Tegen voldemort werden ook twee oorlogen gevoerd. En in de tweede oorlog spelen Ron, Hermelien en Harry en rol. (In de andere niet -Harry wel maar niet 'actief'- )
'Klaar?' vroeg Harry aan de anderen, met zijn hand op de deurkruk. Ze knikten en hij trok de deur open.
In de volgende ruimte was het zo donker dat ze geen hand voor ogen konden zien, maar zodra ze over de drempel stapten ging het licht aan en zagen ze een verbluffend tafereel.
De donkere kamer staat voor Harry's leven toen hij nog onwetend was dat hij een tovenaar is. Wanneer hij over de drempel stapt wordt hij overspoelt door licht. Dit staat voor de openbaring dat hij een tovenaar is en weg (voor even) kan bij de Duffelingen.
Harry, Ron en Hermelien nemen de plaatsen in van 3 zwarte schaakstukken. Harry wordt een loper, Ron een paard en Hermelien een toren.
'Wit is altijd eerst aan zet,' zei Ron.
Voldemort deed de eerste zet door te herrijzen en Carlo Kannewasser te doden.
De eerste echte schok kwam toen hun andere paard werd geslagen. De witte dame beukte hem tegen de grond en sleurde hem van het bord, waar hij doostil en met zijn gezicht omlaag bleef liggen.
Het eerste belangrijke schaakstuk dat ze verliezen is een paard. (in het engels Knight -ridder- !!) Dit paard kan staan voor Sirius. En de witte dame voor Bellatrix. Sirius wordt, als eerste lid van de OotP, door haar uitgeschekeld. Opvallend is verder dat Bellatrix een belangrijk schaakstuk is. Misschien ook in het echte verhaal? |
Laatst aangepast door Asha op Zo Jun 20, 2004 12:55; in totaal 3 keer bewerkt |
|
  |
 |
Sambora
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 18:36 |
 |
maar als die theorie klopt dan gaat harry niet dood... want na het schaakspel loopt hij naar de volgende kamer... die zou dan betekenen dat hij alles achter zich laat en door gaat met zijn leven... nieuwe deuren gaan voor hem open... of niet? |
_________________ You know, you remind me of a poem I can't remember, and a song that may never have existed, and a place I'm not sure I've ever been to
|
  |
 |
Asha
2e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 18:43 |
 |
Sambora schreef: | maar als die theorie klopt dan gaat harry niet dood... want na het schaakspel loopt hij naar de volgende kamer... die zou dan betekenen dat hij alles achter zich laat en door gaat met zijn leven... nieuwe deuren gaan voor hem open... of niet? |
Zo letterlijk hoeft het niet maar het kan natuurlijk wel.
Nog iets om op te letten: In het spel is Ron degene die het spel leid. Perkamentus kunnen we op die manier met Ron vergelijken. Perkamentus leid de OotP. In het boek offert Ron zich op om Hermelien en Harry te redden. Misschien dat Perkamentus dat in het echte verhaal ook gaat doen?
Op nog meer manieren lijkt het schaakbord voor het plot te staan.
In boek 1 doet Harry, als loper, 7 stappen. Deze stappen kunnen staan voor de zeven jaren op Hogwarts. Hij zet eerst 4 schuine stappen naar rechts en dan 3 schuine stappen naar links. De eerste 4 stappen staan dan voor de 4 redelijk veilige jaar en de volgende 3 stappen voor de duistere jaren van oorlog. Links is meestal ook een slecht teken. Als je bijv. linkshandig was dan dacht men voeger dat het een teken van de duivel was. Niet voor niets betekent Right in het Engels, niet alleen rechts maar ook goed en juist.
|
|
|
  |
 |
kydnav
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 18:57 |
 |
erg interessante theorie, moet dat stukje maar weer eens gaan lezen. Ik had er helemaal niet bij na gedacht dat het nog een betekenis zou kunnen hebben. Al lijkt deze theorie wel erg vaag want waarom zou JK al het hele verhaal vertellen in het 1e boek???
xxx kydnav |
|
|
  |
 |
Arjel
5e jaars

Verdiend:
57 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 20:24 |
 |
Als deze theorie echt zou kloppen { je weet maar nooit}.
Dan vind ik deze echt heeel erg goed uitbedacht door Jk Rowling..
{ Wat is dat mens toch slim} |
|
|
  |
 |
Sambora
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Jun 19, 2004 23:57 |
 |
Asha schreef: | Sambora schreef: | maar als die theorie klopt dan gaat harry niet dood... want na het schaakspel loopt hij naar de volgende kamer... die zou dan betekenen dat hij alles achter zich laat en door gaat met zijn leven... nieuwe deuren gaan voor hem open... of niet? |
Zo letterlijk hoeft het niet maar het kan natuurlijk wel.
Nog iets om op te letten: In het spel is Ron degene die het spel leid. Perkamentus kunnen we op die manier met Ron vergelijken. Perkamentus leid de OotP. In het boek offert Ron zich op om Hermelien en Harry te redden. Misschien dat Perkamentus dat in het echte verhaal ook gaat doen?
Op nog meer manieren lijkt het schaakbord voor het plot te staan.
In boek 1 doet Harry, als loper, 7 stappen. Deze stappen kunnen staan voor de zeven jaren op Hogwarts. Hij zet eerst 4 schuine stappen naar rechts en dan 3 schuine stappen naar links. De eerste 4 stappen staan dan voor de 4 redelijk veilige jaar en de volgende 3 stappen voor de duistere jaren van oorlog. Links is meestal ook een slecht teken. Als je bijv. linkshandig was dan dacht men voeger dat het een teken van de duivel was. Niet voor niets betekent Right in het Engels, niet alleen rechts maar ook goed en juist.
|
maar als ron dan perkamentus kanvoorstellen dan gaat het niet goed komen met perkamentus... want ron valt uit het zadel perkemantus valt uit het zadel... dus of hij gaat dood, of zwaargewond... en harry gaat door... laat dit achter hem en er gaan nieuwe deuren voor hem open...? en wie moet hermelien dan voorstellen? |
|
  |
 |
elgertje
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 20, 2004 9:00 |
 |
Een goede theorie, maar het is letterlijk wel wat zwart-witgedacht. Kwaad vs goed etc..
Het ligt gewoon veel te veel voor de hand. Daarnaast moet Rowling dit dan express hebben gedaan en dat zou betekenen dat ze er wel heel goed over heeft nagedacht, want het zit al in boek 1 verwerkt. Maar het is wel een heel onteressante theorie. |
|
|
  |
 |
Asha
2e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 20, 2004 10:00 |
 |
Ik heb de oorspronkelijke site gevonden waar de schaaktheorie wordt uitgelegd met nog meer voorbeelden. de site is alleen wel in het engels. Er staan ook links naar nog meer meer theorieën. Heel uitgebreid allemaal en goed onderbouwd. Zeker het lezen waard.
http://www.knight2king.net/Knight2King/Personal51.html
Hier is een vertaling van de schaaktheorie van de engelse site hierboven
De tweede link heb ik even weggehaald, dat is reclame maken voor een ander nederlandstalig forum. Joyce
edit: Jammer. Volgende week heb ik meer tijd misschien dat ik hem dan zelf vertaal. |
Laatst aangepast door Asha op Do Jun 24, 2004 20:53; in totaal 3 keer bewerkt |
|
  |
 |
SnapetheBest
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 20, 2004 10:32 |
 |
Hmm, ik heb het gelezen en het lijkt me een interessante theorie. Zoals het beschreven wordt met links en rechts lijkt dat inderdaad te kloppen. Ik ben benieuwd of het ook werkelijk uitkomt. Maar het zou goed kunnen dat dit de rode draad van het boek is. ik hoop het! Ook al is het vergezocht haha |
|
|
  |
 |
Vivica
Ravenklauw Klassenoudste

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 20, 2004 11:49 |
 |
Een lastige teorie, je hebt zeker het hele verhaal nodig om het volledig te begrijpen. Maar ik denk dat het heel goed mogelijk kan zijn. Het zou wel een beeld geven van hoe veel verwijzingen er al in de eerste boeken zitten. Hoe diep Rowling over alles heeft nagedacht |
|
|
  |
 |
Asha
2e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 20, 2004 11:53 |
 |
vivica schreef: | Een lastige teorie, je hebt zeker het hele verhaal nodig om het volledig te begrijpen. Maar ik denk dat het heel goed mogelijk kan zijn. Het zou wel een beeld geven van hoe veel verwijzingen er al in de eerste boeken zitten. Hoe diep Rowling over alles heeft nagedacht |
Wat bedoel je met het hele verhaal? Alle hp-boeken of de hele engelse tekst? De vertaling staat namelijk in de tweede link die ik in het berichtje hierboven neer had gezet. |
|
|
  |
 |
Sirius_Black
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
192 Sikkels
|
Geplaatst:
Zo Jun 20, 2004 12:01 |
 |
ik heb niet alle post gelezen, maar wat ze met de rode draad denk ik bedoelen, is dat de witten (harry en co) uiteindelijk zullen winnen van de zwarten (voldemort en co). Maar dit kan alleen door een bepaalde opoffering te maken, net als Ron die zichzelf opofferde tijdens het schaakspel, zodat harry en hermelien door konden gaan. dat is denk ik de theorie, en het zou best eens waar kunnen zijn  |
|
|
  |
 |
|