Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Hoe doet ze dat toch? Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
censor
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 45 Sikkels

censor is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 14:20 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hey,

ik vroeg me het volgende af

Naar mijn mening kloppen de verhalen van HP allemaal zo ongelooflijk goed. Het is gewoon eng hoe uiteindlelijk alles in elkaar klikt. Dan bedoel ik dus van de zes boeken die er tot nu toe zijn geschreven.

Hoe zou iemand het ooit voor elkaar krijgen dat je zoveel raadsles en feiten, lang verborgen kan houden (in de vorige delen) tot op een bepaald moment om dan alles uit te leggen. Wat naar mijn mening al behoorlijk is gebeurt in HBP.

Oke er zijn nog veel raadsels, maar ik kan het gewoon bijna niet geloven dat Rowling gewoon zo maar wat heeft geschreven en dat dat dan later allemaal mooi op elkaar blijkt aan te sluiten.

Ik denk dat ze van te voren al een behoorlijk gedetaileerd beeld had van hoe het hele verhaal in ieder deel zou lopen.

Wat denken jullie ervan? Zou ze een bepaalde werkwijze hebben gebruikt en welke?

Profiel bekijkenStuur privébericht
Vuurbeker
The Rockin' Dude
The Rockin' Dude

Verdiend: 596 Sikkels

Vuurbeker is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 14:25 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rowling heeft dat niet zomaar ter plaatse op dat moment uitgevonden hoor.
Toen ze het hele verhaal uitvond (op de trein van Manchester naar Londen) heeft ze alles keurig genoteerd in grote lijnen van boek één t.e.m. 7. Dan heeft ze details toegevoegd tot ze een de hoofdlijn van het verhaal had.

Dus bij het schrijven van boek 1 wist ze al wat er in boek 5 zou gebeuren. Zo kon ze dan hints verstoppen die van pas zouden komen in de andere boeken.

Greetz

I LOVE HPF

Caas
1e jaars
1e jaars

Caas is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 14:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

Het kan idd niet anders dan dat de hoofdlijnen al vastliggen. De bijlijnen kan je per boek wel ongeveer verzinne, bv een ruzie tussen harry en ron.

Maar tis toch ook logisch dat ze dat in dr hoofd moet hebben. We zien dat in boek 1 iets gezegd is wat in boek 6 terugkomt.. tja dan moet je dus ten tijde van t scvhrijven van boek 1 al weten dat dat ook van belang is in boek 6. T blijft erg knap iig!

Dreuzel
Dreuzel

censor is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 14:34 Terug naar boven Sla dit bericht op

Zoals ik al zei denk ik dat dus ook wel, maar ik moet toch zeggen, dat als je van alle delen hebt opgeschreven wat er in grote lijnen gaat gebeuren, je alsnog wel een behoorlijk verhaal hebt.

Dat zou toch nooit beknopt genoeg zijn denk ik om zoveel verborgen details in de verhalen te verwerken? of denken jullie van wel?

Sterretje
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 121 Sikkels

Sterretje is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 14:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

censor schreef:
Zoals ik al zei denk ik dat dus ook wel, maar ik moet toch zeggen, dat als je van alle delen hebt opgeschreven wat er in grote lijnen gaat gebeuren, je alsnog wel een behoorlijk verhaal hebt.

Dat zou toch nooit beknopt genoeg zijn denk ik om zoveel verborgen details in de verhalen te verwerken? of denken jullie van wel?

Schrijven is haar uitdehandgelopen hobby: ze zit vol met inspiratie en fantasie! Ze zegt vaak dat na een tijdje niet te hebben geschreven, haar vingers jeuken. Ik heb dat totaal niet, maar ik ben haar ook niet. Smile
Nee, ik denk dat ze met plezier er uren mee bezig is om telkens weer iets extra's toe te voegen. Heel veel details: daar ben je wel even mee bezig.

Ik vraag me eigenlijk af hoe vaak ze haar boeken wel niet leest.. Of bekijkt ze alleen maar haar hoofdlijnen? Het lijkt me sterk dat je echt alles kunt onthouden.

4e jaars
4e jaars

Miss Blacks is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 18:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind het wel heel knap met die raadsels enzo...ze moet er al wel heel lang mee bezig zijn inderdaad. ik heb een interview gelezen, en daarin zegt ze dat ze haar eigen boeken nooit leest, alleen om iets erin op te zoeken. Maar ja, dat moet toch ook wel, met zoveel details? Hoelang was ze wel niet bezig om alles zo uit te stippelen?

12cho21
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 89 Sikkels

12cho21 is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 18:57 Terug naar boven Sla dit bericht op

ik vin het goed bij elkaar passen maaar...
in het eerste boek als harry zijn onzichtbaarheidsmantel gebruikt siet hij sneep met krinkel rusie maken maar waarom ze staan toch aan de zelfde kant en op een manier zittie rusie temaken met voldemort kweenie of dat slim is Confused

censor
Dreuzel
Dreuzel

censor is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2006 22:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

Citaat:
in het eerste boek als harry zijn onzichtbaarheidsmantel gebruikt siet hij sneep met krinkel rusie maken maar waarom ze staan toch aan de zelfde kant en op een manier zittie rusie temaken met voldemort kweenie of dat slim is

Als ik het goed op gelezen is het op het moment toch niet zeker aan welke kant Sneep staat? Volgens mij las ik dat hij die moord op perkie misschien toneel had gespeeld en dat perkie misschien dus nog leefde.

dan zou die ruzie dus wel kloppen. Wink

Luna_Love_lotje
Dreuzel
Dreuzel

Luna_Love_lotje is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2006 17:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

12cho21 schreef:
in het eerste boek als harry zijn onzichtbaarheidsmantel gebruikt siet hij sneep met krinkel rusie maken maar waarom ze staan toch aan de zelfde kant en op een manier zittie rusie temaken met voldemort kweenie of dat slim is Confused

Dat vertellen ze in t begin van boek 6. Sneep wist toen nog helemaal
niet dat krinkel voldemord *bij zich had* en voldemort wist niet of
hij sneep wel kon verttrouwen.....

magic@home
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 0 Sikkels

magic@home is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2006 17:27 Terug naar boven Sla dit bericht op

inderdaad ze moet volgens mij meer dan een keer nadenken voor dat ze iets schrijft en ik denk ook dat ze aan de gevolgen ervan denkt en daar uit haalt wat ze op schrijft maar je moet ook eens Tolkien kijken die heeft buiten de boeken die wij kennen als de ban van de ring gewoon een hele geschiedenis en alles bedacht over middle earth dus ook alle volkeren en hun geschiedenis en ik weet het echt niet zeker maar misschien doet rowling dat ook wel, en misschien komt ze daar door aan al die feiten

"But you're Muggles! We must have a drink! What's that you've got there? Oh, you're changing Muggle money. Molly, look!"
– Arthur Weasley
Sterretje
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 121 Sikkels

Sterretje is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2006 17:33 Terug naar boven Sla dit bericht op

magic@home schreef:
inderdaad ze moet volgens mij meer dan een keer nadenken voor dat ze iets schrijft en ik denk ook dat ze aan de gevolgen ervan denkt en daar uit haalt wat ze op schrijft maar je moet ook eens Tolkien kijken die heeft buiten de boeken die wij kennen als de ban van de ring gewoon een hele geschiedenis en alles bedacht over middle earth dus ook alle volkeren en hun geschiedenis en ik weet het echt niet zeker maar misschien doet rowling dat ook wel, en misschien komt ze daar door aan al die feiten

Dat zou dus echt super-goed kunnen!
Dat wat Tolkien heeft geschreven is ook niet iets waarover je maar 1 keer hoeft na te denken voordat je het opschrijft. Schrijvers denken die dingen heel goed uit voordat ze een boek uitbrengen.

Dreuzel
Dreuzel

Jeffreymentus is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2006 18:36 Terug naar boven Sla dit bericht op

Mevrouw Rowling legt alles erg mooi uit. Ze misplaatst de feiten niet en ze gebruikt ook geen overmatig raadsels. Ze maakt niet al te veel raadsels, maar wel genoeg, om jezelf te laten brainstormen. Hoe ze het doet, zullen wij, ben ik bang voor, nooit leren.

Het zit in haar bloed, schrijven.

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 66 Sikkels

Frog Choir is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 14:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

emn.. ze wist aan het beging dat er 7 boeken kwamen.. ik denk dat ze voor ieder boek wat informatie heeft opgeschreven.. bij boek 1 al.. en ik denk dat ze daar om heen alles erbij verzint. zolangd e feiten maar kloppen Very Happy

en toch ben ik bang dat er een keer iets niet klopt of niet uitkomt met de boeken die nu al uit zijn.. dat kan je dan niet meer wijzigen enzo, gelukkig ben ik Rowling niet, alhoewel ik wel garag der geld wil hebben
Very Happy [/i]

7e jaars
7e jaars

Verdiend: 68 Sikkels

Judith is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 17:03 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ja ik vind het ook erg knap hoe ze dit allemaal bedenkt.
Ze wist inderdaad de hoofdlijnen en zo al, maar ik vind het ook best knap hoe ze aan die raadsels, anagrammen enzovoort komt. Die anagram van Voldemorts naam vind ik ook erg knap gedaan.
En ze heeft natuurlijk ook het voordeel dat ze goed kan schrijven en een fantastische fantasie heeft.
groetjes,
♥Judith♥

teule
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 323 Sikkels

teule is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Feb 11, 2006 19:05 Terug naar boven Sla dit bericht op

dIk heb ook gelezen dat ze in de trein wat aantekeningetjes maakte en die later ging uitwerken en alles al voorged8 hhad wat er zou gaat gebeuren , btw leuk om te weten: ze schreef alles op een servetje

Berichten van afgelopen:      

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp