Auteur |
Bericht |
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Feb 09, 2006 21:05 |
 |
Veel schoolgaande kinderen en jongeren halen spullen af van het internet, zoals samenvattingen en oefentoetsjes.
Maar ook antwoorden van toetsen, hele werkstukken of betogen!
Veel (volwassene) mensen zijn hier tegen.
Bij ''Dr. Phil'' is er zelfs een hele uitzending aan besteed.
Het leek me een interessant onderwerp om over te discussieren.
Wat vinden jullie hiervan? En doen jullie het zelf ook wel eens?
EDIT: Titel aangepast...  |
_________________ I LOVE HPF
Laatst aangepast door Sweet Hermione op Za Feb 11, 2006 16:26; in totaal 2 keer bewerkt |
|
  |
 |
Missy
Ex-MadMaster

Verdiend:
1 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 9:33 |
 |
Vroeger was dat zonder internet ook al heel goed mogelijk hoor, want bij ons in het documentatie centrum kon je van veel leerlingen die jou waren voorgegaan in voorgaande jaren, de werken naslaan. Je mocht ze niet meenemen maar als je het slim speelde kon je ze natuurlijk wel overnemen. Plus als je bij ons naar de lokale openbare bibliotheek ging kon je daar zelfs boekverslagen e.d. kopieren c.q. overnemen.
Dus dat internet is gewoon iets wat meer toegankelijker is, je hoeft er in ieder geval niet meer voor buiten de deur te gaan maar ja... dat had ook weer zo zijn charmes  |
_________________ Yay, ik heb aan de kontjes Stan en Tolga gezeten!! |
|
  |
 |
daniel-lover
3e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 14:55 |
 |
Mja, ik vind dat je dan alleen jezelf in de weg zit.
Vroeger deed ik dat ook heeeeel vaak en later
werd er strenger op gecontroleerd en kreeg ik
daardoor een onvoldoende voor mijn werkstuk.
Betrapt.
Dus je kunt beter zorgen dat je het jezelf meteen
aanleerd om niet die fraude te plegen. Als het dan
toch zover komt dat je bij een leraar/lerares komt
die zo streng is, dan kun je ook niet fout gaan.
Ik heb nu ook veel moeite met dingen in mijn eigen
woorden zetten.
Wat ik dan doe is telkens de zin
aanpassen, totdat het niet meer te vinden is op google
als je die zin daar intikt. Dan heb je het alsnog in
andere woorden!  |
|
|
  |
 |
Vivian
2e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
Woonplaats: Somewhere in Cyberspace... Watching You... Spying on You
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 15:54 |
 |
Ik vind het knap stop als je als leerling dingen letterlijk gaat kopieeren. Ik bedoel, op de middelbare sschool krijg je een onvoldoende voor je werkstuk / betoog etc. als je dat doet maar op de universiteit krijg je daar heel wat meer problemen mee.
Ik vind dat het anders ligt als je alleen de kern van de tekst eruit haalt; losse woorden die je zelf kunt reconstrueren tot een nieuw verhaal. Als je je bron er maar bij zet, hoewel... doe toh maar niet, er zijn niet veel leraren die zoiets goed vinden, zoek liever een site met dezelfde info en zet die er als bron bij.... Maar je kunt het beter helemaal zelf doen. Dan leer je ZELF een werkstuk of andere schrijfopdracht te maken, zonder het jatwerk oftewel, zoals mijn geschiedenisleraar altijd zegt, het betere knip- en plakwerk. |
_________________ Afdeling:GryffoendoR |
|
  |
 |
LunatiC.
2e jaars

Verdiend:
51 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 16:02 |
 |
Eerlijk : ik heb het nog nooit gedaan!
Zal het ook nooit doen.
Het is gewoon iemands gedachten stelen , in feite.
En onze leraren komen er toch achter.
Dan krijg je je werkstuk of wat dan ook met de link er opgeschreven dus veel zin heeft het niet.
Het slaat gewoon enrgens op.
Als ik dan klaar ben met een werkstuk/verslag heb ik ook zo'n gevoel van ja hier kan ik best trots op zijn.
En dat heb je dan dus niet bij een gestolen werkstuk/verslag. |
_________________ your a fallen star,
your the get-away car,
the line in the sand when i go to far,
your the swimmingpool on an august day,
and your the perfect thing to say |
|
  |
 |
Expecto Petra
Griffoendor Klassenoudste

Verdiend:
74 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 16:36 |
 |
ik heb wel eens informatie van het internet gehaald van een werkstuk.
maar niet een heel werkstuk.
iemand uit mijn oude klas die had het ook van internet gehaald.
alleen het was geen werkstuk (wat moest) maar een spreekbeurt.
was de meester (het was nog op de basisschool) het gaan lezen stond er tussen de tekst af en toe: en hier laat ik een plaatje zien.
nou die meester had het natuurlijk gelijk door.
toen moest zij het overdoen.
-xxx-
petra |
_________________ Gryffindor, I will miss you!!!
After all this time?
Always!
HPF, I will miss you too!! |
|
  |
 |
Heksjuh
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
68 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 16:53 |
 |
En dit is een punt waarbij ze bij ons op school heel streng in zijn de meeste leraren dan.
Wanneer een leraar ook maar een ietsiepietsie denkt dat het van het internet afkomt typen ze gewoon regels over uit je werkstuk en kijken ze of ze dat kunnen vinden, helemaal gekopieert heb je een 1 stukken kost dat punten van je cijfer en laat ik eerlijk zijn dit vind ik terecht, je moet het zelf schrijven!
Wat ik wel krijg is dat ik hele kinderachtige werkstukken maak zodat er geen twijfel over kan komen...
Bij veel Nederlands leraren mag je de samenvatting wel van het internet halen... |
_________________ Het leven is 1 groot feest het is maar net hoe je het bekijkt!
Pluk de dag en eet veel ijsjes!
Mauw, Ravenklauw
Verruim je blik op het leven |
|
  |
 |
littlewitch
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 17:04 |
 |
Wij mogen (leraar Nederlands raadt het aan, als er tenminste een goede op internet staat) samenvattingen van internet halen voor Nederlands en Engels (als we een boekje moeten lezen). Meestal krijgen we er toch een opdracht bij, waaraan je kan zien als je het boekje hebt gelezen of niet. De leraar Nederlands vooral vind dat je je tijd niet moet gaan verdoen met een samenvatting schrijven, hij heeft liever dat je het boek dan goed leest.
Voor werkstukken kijk ik wel vaak naar werkstukken van internet, maar vooral omdat daar dan al heel veel informatie bij elkaar staat. Ik neem het dus niet over! Ik gebruik het gewoon als hulpmiddel.
Voor samenvattingen van Geschiedenis ofzo kijk ik liever niet op internet omdat je er gewoon veel meer aan hebt om alles zelf te schrijven. Dan leer je er meteen ook nog van!
Voor Franse leesteksten kregen we eerst altijd oude examens (van 2003 ofzo) en dan zochten er heel veel mensen dus van te voren die antwoorden op, maar ja dat is gewoon haast nutteloos, omdat er nog verschillende versies zijn enzo. Nu haalt onze leraar frans zijn teksten uit tijdschriften en verzint hij er zelf vragen bij..... |
|
|
  |
 |
Lisanne
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
57 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 17:13 |
 |
Heksjuhhh schreef: | En dit is een punt waarbij ze bij ons op school heel streng in zijn de meeste leraren dan.
Wanneer een leraar ook maar een ietsiepietsie denkt dat het van het internet afkomt typen ze gewoon regels over uit je werkstuk en kijken ze of ze dat kunnen vinden, helemaal gekopieert heb je een 1 stukken kost dat punten van je cijfer en laat ik eerlijk zijn dit vind ik terecht, je moet het zelf schrijven!
Wat ik wel krijg is dat ik hele kinderachtige werkstukken maak zodat er geen twijfel over kan komen...
Bij veel Nederlands leraren mag je de samenvatting wel van het internet halen... |
Als je een werkstuk maakt, moet je toch informatie erin verwerken? Die informatie is weer te vinden op het internet. Hoe kan hij je daar dan op aankijken? Als ik een werkstuk maak, of een spreekbeurt bijvoorbeeld, haal ik ook informatie van internet. Boekverslagen vind ik dan weer anders, dan moet je zelf een boek gelezen hebben en is er ook je mening in verwerkt. Dat kan je natuurlijk níet van internet halen. Complete werkstukken haal ik ook nooit van internet, maar natuurlijk wel gewoon informatie. |
_________________ time goes by at such a pace, it's funny how it's easy to forget her face. |
|
  |
 |
BeeGee Kenobi
The Lost Mod

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 17:39 |
 |
Hahaha...het is echt absoluut NIET mogelijk om dat op een Universiteit te doen..op de RUG (Rijks Universiteit Groningen) hebben ze software waarmee ze het hele internet af kunnen lopen...als er meer dan 3 woorden precies hetzelfde zijn als in jouw werkstuk, mag je een hele goede uitleg gaan verzinnen..
Mensen die plagiaat plegen worden zonder pardon van de Universiteit geschopt...
Oefen dus maar ff op 'geen plagiaat' voor zolang je op Middelbaar Onderwijs zit..daar krijg je een waarschuwing of een 1...maar zo makkelijk kom je er op de Univ. niet vanaf... |
Editors @ Lowlands 2008..best experience ever! |
|
  |
 |
PixieFilth
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
111 Sikkels
Woonplaats: let's go down to the beach and throw rocks into the sea
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 17:40 |
 |
Ik verwerk de informatie uit een samenvatting op internet meestal gewoon.
Elke zin in eigen woorden typen.
Deze week moesten we ook weer 'n boekbespreking doen, en wij krijgen er 4 op een jaar en rond elk boek zitten 3 opdrachten.
Deze keer waren dat:
- Een collage
- Een gedicht dat je óf zelf mocht schrijven óf mocht opzoeken van internet of een gedichtenbundel
- Een stukje voorlezen voor de klas, maar dat stukje moest je dus kunnen situeren in het verhaal, dus je moest het verhaal ook wel kennen.
Maar dat boek dat ik had genomen was zo saai dat ik het niet uit gelezen heb dus heb ik een samenvatting opgezocht en gelezen en zo verteld voor de klas.
Er moest toch niks op papier staan behalve de collage [die ik niet gemaakt had :/] en het gedicht.
Ik vind dit onderwerp trouwens ook een beetje stom omdat iedereen dat voor zichzelf maar moet uitmaken of hij/zij het zelf maakt of niet.
Ik heb ooit 'ns een filmbespreking van het internet gehaald, en moest die leerkracht mij daarop "betrapt" hebben dan had ik dat ook ten volste begrepen. Dat is het risico dat je neemt.
Maar welke leerkracht gaat nu echt van een heel 3de en 4de jaar van elke leerling uitpluizen of het al dan niet van internet komt? |
  |
 |
Heksjuh
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
68 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 17:47 |
 |
_Lisz91 schreef: | Heksjuhhh schreef: | En dit is een punt waarbij ze bij ons op school heel streng in zijn de meeste leraren dan.
Als je een werkstuk maakt, moet je toch informatie erin verwerken? Die informatie is weer te vinden op het internet. Hoe kan hij je daar dan op aankijken? Als ik een werkstuk maak, of een spreekbeurt bijvoorbeeld, haal ik ook informatie van internet. Boekverslagen vind ik dan weer anders, dan moet je zelf een boek gelezen hebben en is er ook je mening in verwerkt. Dat kan je natuurlijk níet van internet halen. Complete werkstukken haal ik ook nooit van internet, maar natuurlijk wel gewoon informatie. |
Ooit gehoord van zinnen verdraaien en eigen woorden gebruiken? citaten mogen met verwijzing...
kijk het mag wel duidelijk zijn waar je info vandaan komt
maar ctrl + C en ctrl + V is uit den boze...
Sirius Black's Girl! schreef: | Hahaha...het is echt absoluut NIET mogelijk om dat op een Universiteit te doen..op de RUG (Rijks Universiteit Groningen) hebben ze software waarmee ze het hele internet af kunnen lopen...als er meer dan 3 woorden precies hetzelfde zijn als in jouw werkstuk, mag je een hele goede uitleg gaan verzinnen..
Mensen die plagiaat plegen worden zonder pardon van de Universiteit geschopt...
Oefen dus maar ff op 'geen plagiaat' voor zolang je op Middelbaar Onderwijs zit..daar krijg je een waarschuwing of een 1...maar zo makkelijk kom je er op de Univ. niet vanaf... |
Ja dat vertelde mijn CKV docente dat je dat gewoon echt niet kan doen geen pardon en geen excuses... Ze had het ook over studievertraging
iedereen keek elkaar maar wat schikachtig aan ze kwam met dit verhaal op dat in vwo 5 en ook in onze klas mensen waren die met boekverslagen van het inet aankwamen zetten... |
_________________ Het leven is 1 groot feest het is maar net hoe je het bekijkt!
Pluk de dag en eet veel ijsjes!
Mauw, Ravenklauw
Verruim je blik op het leven |
|
  |
 |
Tarantallegra
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
129 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 18:32 |
 |
Antwoorden van toetsen begrijp ik niet echt, die toetsen horen als het "algemene" toetsen zijn niet op internet te staan, en als het echt de school's toetsen zijn hoort de leraar ze naar mijn mening zelf te maken. Maar goed, over op het punt:
Het maakt mij dus geen ene bal uit of mensen hun werkstuk van internet af halen... maar ik ga ze niet helpen als ze betrapt worden en sja, op een dag val je door de mand als je het blijft doen. Daarbij zijn ze er bij ons op school redelijk streng in; niet je eigen werk, dan hoef je ook geen goed cijfer te verwachten. En ik geef ze groot gelijk.
Ikzelf neem dingen niet letterlijk van internet over (bij werkstukken moeten we sowieso meestal een paar boeken in de bronvermelding hebben staan dus het kan niet eens) maar gebruik het wel vaak ter research natuurlijk. |
  |
 |
Defkes
2e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 19:05 |
 |
Ik heb het vaak gedaan en zal het nog wel doen . Als het mij niet intresseert, zie ik er het nu niet van in en is het imo ook niet belangrijk. Als het mij intresseert, maak ik alles zelf . |
|
|
  |
 |
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot

Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Feb 10, 2006 21:06 |
 |
Laat ik dan zelf ook maar even mijn eigen mening laten horen.
Ik bezoek af en toe www.scholieren.com. Vaak als ik samenvattingen om te leren moet maken, kijk ik even naar de andere samenvattingen. Soms kopieer ik een stuk, maar ik moet altijd veel aanpassen, omdat het taalgebruik wazig is of omdat er fouten in zitten. Dan pak ik ook gewoon mijn boek erbij. Verder spreek ik vaak af met vriendinnen wie waarvan een samenvatting maakt. Vaak doet iedereen een paragraaf van geschiedenis ofzo. En dan sturen we het door naar naar de anderen. Dat kan je opzich ook plagiaat noemen...?
Ik stuur mijn samenvattingen, spreekbeurten en betogen zelf vaak in bij deze site. Als ik een ander kan helpen, vind ik dat ik het best kan doen. Anderen moeten zelf weten wat ze ermee doen. Tot nu toe heb ik al een aantal boekverslagen ingeleverd, een betoog en een paar samenvattingen. Ik vind ze zelf best goed.
Internet gebruiken om werkstukken, boekverslagen, betogen, verslagen, opstellen, e.d. (letterlijk) te kopieren, doe ik niet. Ik vind het gewoon veel te leuk om dergelijke dingen te schrijven en vaak krijg ik er hoge cijfers voor. Mijn boekverslagen uit de onderbouw kregen bijna allemaal een acht of hoger en mijn laatste betoog kreeg een mooie 8.3 |
_________________ I LOVE HPF |
|
  |
 |
|