Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Read a Long - Deel 1 Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
Rayna
The Psycho Admin
The Psycho Admin

Verdiend: 0 Sikkels

Rayna is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 8:53 Terug naar boven Sla dit bericht op

HARRY POTTER READ A LONG: BOEK 1

Hierbij word het eerste topic van de Harry Potter Read A Long officieel geopend. Voor de gehele uitleg, de regels en het schema van de Read A Long klik hier. Wees er zeker van dat je deze uitleg hebt doorgelezen voordat je werkelijk begint te posten.
Heb je toch nog vragen, contacteer Rayna of Kelly Griffel en stel deze niet in het topic zelf.

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Harry Potter is een doodgewone, maar ongelukkige jongen die sinds de dood van zijn ouders bij zijn saaie en hardvochtige oom en tante woont, in de bezemkast onder de trap.
Op een dag arriveert er een geheimzinnige brief voor hem. En daarna nog een, en nog een. De brieven veranderen Harry’s hele leven: hij wordt gered door een woest figuur op een vliegende motorfiets en hij komt erachter wie zijn ouders werkelijk waren.
Met een speciale trein die vertrekt van Perron 9¾ belandt hij op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus, waar hij alles leert over bezemstelen, toverdranken en monsters.
En uiteindelijk moet Harry het opnemen tegen zijn aartsvijand Voldemort, een levensgevaarlijke tovenaar.

Om jullie geheugen nog even op te frissen, onderstaand lijstje moeten jullie invullen voor elke nieuw aangesneden onderwerp, jullie mogen het formulier wel meerdere malen per post gebruiken!
Quote ook alleen het gedeelte van de post waar jij op wilt reageren en niet de hele post, zo blijft alles lekker overzichtelijk. Uiteraard hoef je dan natuurlijk niet het onderstaande formuliertje te gebruiken. Dat staat immers al in de quote.

Citaat:
Hoofdstuk:
Bladzijde:
Onderwerp:

[Jouw bericht]

Het schema

APRIL

2-8: Hoofdstuk 1 (De Jongen Die Bleef Leven) tot Hoofdstuk 8 (De toverdrankmeester)
9-15: Hoofdstuk 9 (Duel om middernacht) tot Hoofdstuk 17 (De man met twee gezichten)

Wij wensen jullie veel lees/discussieerplezier!

Groetjes,
Rayna en Kelly Griffel

You know you love me,
    xoxo Gossip Girl.

Laatst aangepast door Rayna op Wo Dec 19, 2007 16:56; in totaal 2 keer bewerkt
Profiel bekijkenStuur privébericht
Perijn
Oude Forumnaam: Sirius Zwarts Marauder
Marauder

Perijn is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 8:59 Terug naar boven Sla dit bericht op

Dan trap ik maar de strijd af met de eerste quote!

Hoofdstuk: 1
Bladzijde: 5
Onderwerp: Leven van de Duffelings

Harry Potter en de Steen der Wijzen schreef:
In de Ligusterlaan op nummer 4, woonden meneer en mevrouw Duffeling. Ze waren er trots op dat ze doodnormaal waren en als er ooit mensen waren geweest van wie je zou denken dat ze nooit bij iets vreemds of geheimzinnigs betrokken zouden raken waren zij het wel, want voor dat soort onzin hadden ze geen tijd.

Ik quote dit eerste stukje van HP 1 om even weer naar boven te halen hoe het leven van de Duffelings eruit zag voor Harry Potter. Het is steeds weer raar om het te lezen hoe rustig leventje ze hadden voor Harry Potter. Dan lees je boek 6 en merk je echt op hoe vervreemd ze zijn en toch weer niet van dit beeld.

"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home."

Laatst aangepast door Perijn op Ma Okt 22, 2007 8:49; in totaal 1 keer bewerkt
nirphania
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

nirphania is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 12:55 Terug naar boven Sla dit bericht op

@sirius zwarts
Ja hun leven is heel erg veel veranderd maar dat gebeurt meestal als je er een nieuw kind bij krijgt.

ok ik ben wat verder maar ik heb toch een vraag Laughing
Ik zal waarschijnlijk toch tot de 5de moeten wachten maar ik stel hem toch maar.

Hoofdstuk: 5 de wegisweg
Bladzijde: 49/50
Onderwerp: bootje

Citaat:
Harry volgde Hagrid naar buiten, de rots op. De lucht helderblauw en de zee flonkerde. Het bootje dat oom Herman had gehuurs lag er nog, met een heleboel water onderin.
'hoe ben je hier gekomen?' vroeg Harry, die keek of hij een andere boot zag.
'Gevlogen.' zei Hagrid

Hoe zijn de duffelings eigenlijk van die rots afgekomen.
Hun enigste vervoer was weg en bij mijn weten hadden ze nog helmaal geen mobieltjes ofzo Question Heb iemand misschien een idee Idea

CrazyNilus
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 46 Sikkels

CrazyNilus is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 13:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

Wel, die vraag heb ik me altijd al gesteld, maar een tweede vraag is: hoe is hagrid daar geraakt... En hoe is hij zo snel van het perror verdwenen...

Hoofdstuk: 5
Bladzijde: 66
Onderwerp: Hagrid verdwijnen

citaat
Citaat:
De trein begon te rijden. Harry wilde zo lang mogleijk naar Hadrid kijekn, tot hij hem niet meer kon zien; hij ging op zijn knieën op de bank zitten en drukte zijn neus tegen het raam, maar toen hij met zijn ogen knipperde, was Hagrid plotseling verdwenen.

Perijn
Marauder

BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 13:28 Terug naar boven Sla dit bericht op

nirphania schreef:

Hoe zijn de duffelings eigenlijk van die rots afgekomen.
Hun enigste vervoer was weg en bij mijn weten hadden ze nog helmaal geen mobieltjes ofzo Question Heb iemand misschien een idee Idea

Ik denk dat Hagrid het bootje terug heb laten varen, anders zou de eigenaar van het huisje misschien komen kijken en ze toen meegenomen. Maar het waarschijnlijkste is dat Hagrid het bootje heb terug laten varen.

hoofdstuk: 1
bladzijde: +/- 15 (heb het boek momenteel niet bij de hand)
onderwerp: motorfiets
...
hoofdstuk: 4
bladzijde: +/- 40??
onderwerp: motorfiets.

Hagrid heeft de motorfiets van Sirius Zwarts geleend toen hij Harry Potter onder het puin haalde. Hagrid zou hem hierna aan Sirius terug geven. Maar tien jaar later heeft Hagrid weer de motorfiets (zo uit mijn hoofd, gelet op de geluiden die Harry hoort vlak voor twaalven). Mijn vraag is of Sirius daadwerkelijk wel zijn motorfiets terug heeft gehad. En zoja, waar heeft Hagrid hem weer na 10 jaar en niet Lupos, terwijl dat zijn enige goede vriend was van Sirius die nog leefde Question Question

"The Light shine on you, and the Creator shelter you. The last embrace of the mother welcome you home."

Laatst aangepast door Perijn op Ma Okt 22, 2007 8:50; in totaal 1 keer bewerkt
CrazyNilus
Dreuzel
Dreuzel

CrazyNilus is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 13:31 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sirius Zwarts schreef:
...

Hagrid heeft de motorfiets van Sirius Zwarts geleend toen hij Harry Potter onder het puin haalde. Hagrid zou hem hierna aan Sirius terug geven. Maar tien jaar later heeft Hagrid weer de motorfiets (zo uit mijn hoofd, gelet op de geluiden die Harry hoort vlak voor twaalven). Mijn vraag is of Sirius daadwerkelijk wel zijn motorfiets terug heeft gehad. En zoja, waar heeft Hagrid hem weer na 10 jaar en niet Lupos, terwijl dat zijn enige goede vriend was van Sirius die nog leefde Question Question

Wel, de geluidjes duiden niet echt op een motorfiets, vind ik toch. Hij hoort enkel gekraak en gebeuk, waarschijnlijk hagrid die kom aangeland/verschijnselt (????). Ben eigenlijk benieuwd of hij dat kan, maar ik denk het niet; denk aan zijn grote trip naar de reuzen...

Rayna zegt: Let erop dat je het formuliertje mee quote, dat maakt het voor iedereen makkelijker om alles terug te zoeken. Wink Ik heb het nu eventjes aangepast.

Perijn
Marauder

BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 13:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

CrazyNilus schreef:
Wel, de geluidjes duiden niet echt op een motorfiets, vind ik toch. Hij hoort enkel gekraak en gebeuk, waarschijnlijk hagrid die kom aangeland/verschijnselt (????). Ben eigenlijk benieuwd of hij dat kan, maar ik denk het niet; denk aan zijn grote trip naar de reuzen...

Zover ik het me nu kan herrineren vind ik het wel daarop lijken, maar dat zou ik nog even na moeten lezen. Aangezien ik nu op school ben, komt dat pas vanavond ofzo.

Maar over die trip, Hagrid had gezegd toen hij weer terug was dat ze niet konden verschijnselen/verdwijnselen omdat dat de aandacht van de Ministerie van Toverkunst zou trekken die toen nog tegen Perkamentus werkte. Dus het kan nog dat Hagrid kan verschijnselen, maar dat is zeer onzeker omdat hij nooit Zweinstein heb afgemaakt en nooit een echte tovenaar is geworden, dus is het niet verstandig om zelf te verschijnselen.

Laatst aangepast door Perijn op Ma Okt 22, 2007 8:51; in totaal 1 keer bewerkt
potterz
Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 377 Sikkels
Woonplaats: dreaming over a country where the sun never goes under

potterz is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 17:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Sirius Zwarts schreef:
CrazyNilus schreef:

Zover ik het me nu kan herrineren vind ik het wel daarop lijken, maar dat zou ik nog even na moeten lezen. Aangezien ik nu op school ben, komt dat pas vanavond ofzo.

Maar over die trip, Hagrid had gezegd toen hij weer terug was dat ze niet konden verschijnselen/verdwijnselen omdat dat de aandacht van de Ministerie van Toverkunst zou trekken die toen nog tegen Perkamentus werkte. Dus het kan nog dat Hagrid kan verschijnselen, maar dat is zeer onzeker omdat hij nooit Zweinstein heb afgemaakt en nooit een echte tovenaar is geworden, dus is het niet verstandig om zelf te verschijnselen.

Ik denk dat hij gewoon gevlogen is zoals hij al zei. Ik weet alleen niet hoe, misschien met behulp van zijn paraplu.

Nu ik toch wat zeg wil ik ook wat vragen. Kan je hier ook praten over de film of alleen over het boek?

Kirssy
Oude Forumnaam: Katie Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Kirssy is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 18:00 Terug naar boven Sla dit bericht op

CrazyNilus schreef:
Wel, die vraag heb ik me altijd al gesteld, maar een tweede vraag is: hoe is hagrid daar geraakt... En hoe is hij zo snel van het perror verdwenen...

Onderwerp: Hagrid verdwijnen

citaat
Citaat:
De trein begon te rijden. Harry wilde zo lang mogleijk naar Hadrid kijekn, tot hij hem niet meer kon zien; hij ging op zijn knieën op de bank zitten en drukte zijn neus tegen het raam, maar toen hij met zijn ogen knipperde, was Hagrid plotseling verdwenen.

Verdwijnselen?^^ En je zegt dat het niet zo verstandig zou zijn, maar ik denk niet dat Hagrid iemand is die bij alles wat hij doet na gaat denken of het verstandig is. Of misschien met hulp van Perkamentus, hij is daar natuurlijk wel voor zijn werk.

Citaat:

Nu ik toch wat zeg wil ik ook wat vragen. Kan je hier ook praten over de film of alleen over het boek?

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maarr: Dit is een Read a Long. Dat lijkt me wel redelijk voor zichzelf sprekend.

Citaat:
...

Volgens mij heeft dit ooit ergens in een van de latere boeken gestaan, PoA vermoed ik. Sirius wilde de moterfiets toch niet meer terug? En verder, het hoeft toch niet per sé een moterfiets te zijn, die geluiden? Er staat dat het kraakt. Misschien loopt hij gewoon over wat takjes ofzo. Hagrid is natuurlijk huge, dus dat zal ook wel geluid maken.

Edit:: Ik heb die laatste nog even opgezocht, in PoA zegt Hagrid dat Sirius hem de fiets gaf met de woorden: "Ik heb 'm toch niet meer nodig." Hagrid vertelt erbij dat hij nog zo verbaasd was dat Sirius hem de fiets zomaar gaf, omdat hij er gek op was.
Dus Hagrid heeft de moterfiets gekregen (:

Never give up at the things that make you smile
sofietjuh
Dreuzel
Dreuzel

sofietjuh is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Apr 02, 2007 18:07 Terug naar boven Sla dit bericht op

potterz schreef:
Sirius Zwarts schreef:
CrazyNilus schreef:

Ik denk dat hij gewoon gevlogen is zoals hij al zei. Ik weet alleen niet hoe, misschien met behulp van zijn paraplu.

Ik heb ooit eens ergens gehoord/gelezen dat hagrid een via via gebruikt om van het peron af te komen... dat verklaart ook een beetje waarom Hagrid in de film op zijn horloge kijkt en zegt dat het al zo laat is en dat hij moet op schieten.

Lupos-freak
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 529 Sikkels

Lupos-freak is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 0:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

sofietjuh schreef:
Onderwerp: Hagrid verdwenen

Citaat:

Ik heb ooit eens ergens gehoord/gelezen dat hagrid een via via gebruikt om van het peron af te komen... dat verklaart ook een beetje waarom Hagrid in de film op zijn horloge kijkt en zegt dat het al zo laat is en dat hij moet op schieten.

Ik denk niet dat hij een viavia gebruikt heeft of dat horloge moet een viavia zijn. Maar meneer Wemel zei in De Vuurbeker dat een viavia er voor Dreuzels uitziet als vuilnis. En een horloge ziet er niet echt vuil uit en dat kan elke dreuzel opnemen als Hagrid het zou verliezen, dus dat denk ik niet.

Ik denk dat hij gewoon verdwijnselde. Hagrid doet wel vaker onvoorzichtige dingen, denk maar aan Norbert.

Dreuzel
Dreuzel

sofietjuh is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 7:51 Terug naar boven Sla dit bericht op

Lupos-freak schreef:
sofietjuh schreef:
Onderwerp: Hagrid verdwenen

Citaat:

Ik denk niet dat hij een viavia gebruikt heeft of dat horloge moet een viavia zijn. Maar meneer Wemel zei in De Vuurbeker dat een viavia er voor Dreuzels uitziet als vuilnis. En een horloge ziet er niet echt vuil uit en dat kan elke dreuzel opnemen als Hagrid het zou verliezen, dus dat denk ik niet.

Ik denk dat hij gewoon verdwijnselde. Hagrid doet wel vaker onvoorzichtige dingen, denk maar aan Norbert.

Nee je begrijpt me verkeerd...
als je in boek 4 goed gelezen hebt dan zegt meneer wemel ook dat je een via via alleen op een bepaald tijdstip kan nemen net zo als bijvoorbeeld de bus... dus het zou best kunnen dat hagrid op zijn horloge keek omdat hij dacht ooo het is al laat ik zal maar snel naar die vuilnisbak sok schoen (ik weet niet wat zijn via via zou kunnen zijn), toe kunnen gaan.

Ravenklauw Klassenoudste
Ravenklauw Klassenoudste

Witch_Eva is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 16:13 Terug naar boven Sla dit bericht op

Yay ik doe ook mee. Ik was namelijk van plan om alle boeken nog voor DH te lezen. En dit vind ik wel een goed schema. Ik ben al klaar voor deze eerste week. En ik zag een quote die ik nogal merkwaardig vond:

Hoofdstuk: 7 (Sorting Hat)
Bladzijde: 97 (Britse editie)
Onderwerp: Droom

Citaat:
"Perhaps Harry had eaten a bit too much, because he had a very strange drem. He was wearing Professort Quirrel's turban, which kept talking to him, telling hem he must transfer to Slytherin at once, because it was his destiny"...

Dat is een deel van de quote. Ik vond dit welk merkwaardig omdat natuurlijk onder de tulband Voldemort zit. En omdat Harry in boek 5 vaker dromen heeft waar hij Voldemort voelt. Dus het kan zijn dat dit ook een van die dromen is. Ik denk het aan de andere kant niet. Want hij is net gesorteerd en het is zeg maar een "samenvatting" wat hij heeft meegemaakt die dag. Maar er staat wel bij dat het een "rare" droom is. En als je er goed over nadenkt is dit ook wel een hele rare droom. Voornamelijk nu we weten wat Harry's dromen in kunnen houden.

Sorry dat ik het in Engels doe, maar ik heb namelijk de Engelse boeken thuis. En die ben ik dan ook aan het lezen. Maar ik neem aan dat jullie wel begrijpen waar ik het over heb.

Oude Forumnaam: Olivi(s)ander The Fullblood Mod
The Fullblood Mod

Olivier is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 17:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoofdstuk: 1 t/m 5
Bladzijde: 1 t/m ?
Onderwerp: Rowling's plot/plan

Jeej, ik ben ondertussen ook begonnen met de 'Read A Long', ben nu bezig met hoofdstuk 5. Ik had boek 1 al een hele tijd niet meer gelezen, maar het valt me nu weer op hoeveel dingen er in het eerste deel van boek 1 zitten die later nog een rol spelen. Ik vind dat je heel goed kunt zien dat Rowling alle boeken al had gepland.
Er wordt bijv. al gesproken over Mevrouw Vaals, het feit dat Harry een Sisseltong is komt al naar voren, Anderling die een faunaat is, Hagrid die niet mag toveren. Bijv. het stukje over Mevrouw Vaals komt pas terug in boek 5, maar zit dus al verwerkt in boek 1! Rowling weet dus heel goed wat ze doet.

En nu ik boek 1 weer eens lees merk ik ook hoe Harry veranderd is in de boeken, langzaam steeds volwassener is geworden.

Naja, tot zover de reactie van iemand die boek 1 al veel te lang niet meer gelezen had angel. Zodra ik interessante plotdingetjes tegenkom zal ik me melden. Wink

mira
7e jaars
7e jaars

Verdiend: 80 Sikkels

mira is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Apr 04, 2007 17:52 Terug naar boven Sla dit bericht op

Hoofdstuk: 4, de sleuterbewaarder
Bladzijde: 43
Onderwerp: hoofdmonitor

Citaat:
Nou waren je ma en pa twee van de beste tovenaars die ik ooit hekent heb. Allebei hoofdmonitor toen ze op Zweinstein zaten!

Dit zegt Hagrid. Maar in, ik geloof deel vijf, zegt Lupos dat hij klassenoudste was omdat Perkamentus waarschijnlijk dacht dat Lupus James en Sirius rustig kon houden. Maar als Lupos klassenoudste was, kan James dan wel Hoofdmonitor zijn geworden? Of was het gewoon een fout van Hagrid?

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp