Auteur |
Bericht |
Jalf
The Musical Mod
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 30, 2007 8:37 |
|
Het was tijd voor venieuwing, dus hier is de 2e topic over Geloof.
Allereerst een paar regels omdat het bij de vorige topics zo uit de hand liep dat deze gesloten moesten worden:
* RESPECTEER ELKAAR! Ik kan het niet genoeg benadrukken. Ga geen oordeel vellen over elkaars mening. Opmerkingen zoals 'dit is belachelijk', 'wat idioot' of 'wat een onzin' wil ik hier niet lezen.
* GEEF ARGUMENTEN! Onderbouw je mening met argumenten. Natuurlijk kan dit niet altijd als het om geloof gaat, het is immers geloof. Maar probeer er toch een nuttige post van te maken waarin duidelijk wordt uitgelegd WAAROM jij iets vind.
De moderators en admins hebben het recht om ongepaste reacties te verwijderen zonder waarschuwing. Loopt het weer volledig uit de hand, dan word deze discussie uitsluitend in het 15+ board voortgezet en mag er geen topic meer over geopend worden in Overige-Serieus. |
_________________ ...15/10/02.01/01/09...
...I'll miss ya... |
|
|
|
lieske90
7e jaars
Verdiend:
117 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 30, 2007 12:02 |
|
Nou, ik ben dus niet echt gelovig. Ik ben wel gedoopt en heb wel mijn communie gedaan, maar verder kom ik eigenlijk nooit in de kerk. Ik heb wel na mijn communie nog een paar jaar in het koor gezeten (geen idee wat me bezielde, want ik kan totaal niet zingen, maar goed [a]), maar daarna ben ik alleen nog voor speciale gelegenheden enzo geweest. Zoals een communie van andere mensen of trouwerijen en begrafenissen enzo.
Verder geloof ik niet echt in God. Ik denk persoonlijk niet dat er "iets" is. Maar dat is mijn mening. |
|
Shirley
The Chatting Mod
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 30, 2007 12:55 |
|
Ik ben ook niet gelovig. Mijn moeder en vader zijn trouwens Rooms Katholiek, maar zij gaan ook nooit naar de kerk. Daarom ben ik dus ook niet gedoopt, mijn ouders hebben er verder zelf ook niets mee.
Ik kom dus enkel in de kerk als er eens een bruiloft of een begrafenis is.
Ik geloof ook niet echt in god ofzo, maar wel dat er iets meer is tussen hemel en aarde, dat moet bijna wel denk ik... |
|
|
Hermione
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
298 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 30, 2007 13:19 |
|
Mijn ouders zijn katholiek dus het is er bij mij altijd ingepompt dat de kerk belangrijk is enzo. Nu ja, niet door mijn ouders, maar door m'n school. Het is dus een katholieke school en we gaan vaak vieringen doen in de kerk enzo.
Sinds de eerste kleuterklas werden er al verhaaltjes vertelt uit de Bijbel. Daar kwam dan Godsdienst bij enz. enz.
Ik kan niet echt vatten dat er een God zou zijn. Ik ga hier ook niet verder over uitwijden, want dan begin ik weer vreemd te doen. x)
Wat me wel opvalt is dat ik de laatste tijd me beter en comfortabeler in de kerk voel als anders. Veiliger, is het woord. Die geur van wierook en dan die kerk in barokstijl...Soms kan ik het bovennatuurlijke bijna voelen. :' D
Hoewel ik dat vroeger nooit had. : ) |
_________________ When the rain starts to pour <3 |
|
|
|
Carla
Volleerd Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 30, 2007 15:30 |
|
Ik ben totaal niet gelovig opgevoed, dus ik ben ook niet gedoopt en heb ook al die andere dingen niet gedaan. Ik geloof ook niet dat er een god is die alles heeft gemaakt, omdat dit op veel punten wordt tegengesproken door bijvoorbeeld de evolutie. Maar ik denk zeker dat er meer op deze wereld is dan niets. Ik heb ook het programma Op zoek naar het zesde zintuig gevolgd, en daar bleek duidelijk dat mensen dingen kunnen aanvoelen en op zo'n manier dat het bijna niet meer als toeval is te beschouwen. Geloven hebben zeker goede dingen, de 10 geboden zijn nog bijna allemaal erg goed en actueel. Zeker nu ik meer van andere geloven weet, realiseer ik me dat het heel vreemd is dat geloven elkaar niet kunnen uitstaan. Want als je naar de kern van de zaak gaat, zegt bijna elk geloof hetzelfde, je mag een mens niet doden, je moet respectvol omgaan met anderen enzovoort. Natuurlijk heeft elk geloof een andere invullig aan de kern gegeven, maar er zijn ook heel veel overeenkomsten. |
|
|
|
|
Witch_Eva
Ravenklauw Klassenoudste
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 30, 2007 15:48 |
|
Ik ben wel gelovig. Ik kom uit een klein dorp waar de meeste mensen protestants zijn. Wij hebben in ons dorp dan ook echt 3 kerken, en iedereen van mijn dorp gaat ook elke zondag naar de kerk. Ik ben ook heel leuk naar Christelijke scholen gegaan. Zoals de basisschool,middelbare school en nu zit ik op een "christelijke" HBO. Ik ben dan wel "christelijk", maar het is niet dat ik echt heel zwaar christelijk ben. Ik ben zo opgevoed en ik geloof dat God er is, en sommige dingen uit de bijbel geloof ik ook wel. Zoals Jezus en andere belangrijke figuren die erin voorkomen.
Maar het is nu niet dat ik de bijbel als standpunt neem voor mij leven. Het is een boek die bij het Christelijke geloof hoort maar meer ook niet. Ik neem het niet zo heel serieus, want ik geloof gewoon dat er zoveel dingen zijn die eruit zijn gehaald. En er zitten dingen in die ik geloof die nooit gebeurt zijn. Het is voor mij een soort richtlijn waar je een beetje aan moet houden. Zoals niet stelen,niet moorden, elkaar respecteren enz.
Maar mijn hele leven word niet door de bijbel en het christendom bepaald.
Ik ga bijna nooit meer naar de kerk, en als ik ga dan is het soms als er een gospeldienst is, als ik moet oppassen in de kerk op de baby's of met bijzondere feestdagen zoals Kerst/Pasen enz.
Ik geloof daarbij ook in andere dingen. Ik ben er zelf nog niet echt uit wat ik hier doe en waarom ik hier op aarde ben. Eigenlijk kan je mij elke geloof wel aansmeren ^^
Ik geloof in ieder geval dat alles in het leven gebeurt voor een reden. Daar ben ik echt zeker van dat dat gebeurt. Je hele leven is al door iemand uitgestippeld, en achter elke gebeurtenis zit wat achter.
Ik geloof ook in reincarnatie van de ziel. Ik vind sowieso dat de mense bestaat uit twee dingen. Uit een lichaam en een ziel. Je hebt oude zielen en je hebt nieuwe zielen. Je lichaam die gaat op een gegeven moment "dood" maar je ziel die gaat verder. Je ziel heeft dus meerdere levens gehad. Dat moet bijna wel, en ik geloof dit in principe ook omdat ik Christen ben. In de bijbel staat namelijk dat als Jezus terug zal komen op aarde dat alle doden weer tot leven gewekt worden. Nou dat gebeurt dan toch ook, alle "dode" mensen zijn weer levend want je hebt een ziel die vaker leeft. Ik weet dat dit misschien krom beredeneerd is, maar ik geloof wel in zielen. ^^ |
_________________ [list]Bedankt alle HPF'ers voor de geweldige tijd hier op HPF. *knuft*[/list:u] |
|
|
|
-->innie<--
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Ma Apr 30, 2007 17:45 |
|
Ik ben niet gelovig en mijn ouders ook niet. dus ik heb helemaal niks met bijvoorbeeld de kerk.
Ik vind het wel altijd interessant als gelovige mensen dingen uitleggen aan me. ook discussies vind ik interessant over het geloof omdat er ook Turkse en Marokaanse kinderen in mijn klas zitten en ook Christelijke. dan vind ik het interessant om daar een discussie over te hebben.
maar voor de rest heb ik er niks mee |
_________________ Buffy: So let me get this straight. You're... Dracula, the guy, the Count?
Dracula: I am.
Buffy: And you're sure this isn't just some fanboy thing?
'Cause I've fought more than a couple pimply, overweight vamps that called themselves Lestat. |
|
|
|
No
6e jaars
Verdiend:
57 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mei 01, 2007 14:11 |
|
Ik ben niet gelovig. Min vader is wel katholiek opgevoed. En mijn moeder niet. Mijn vader heeft me verteld dat zijn vader heeft gezegd dat hij liefst zijn kleinzonen katholiek opgevoed zouden worden. Maar mijn vader heeft dat niet gedaan omdat hij gewoon een onzin vond. Ze moesten vroeger altijd naar de kerk. mijn broer is wel gedoopt. maar hij maakt ervan geen gebruik. sommigen mensen denken dat een goede mens een god is. Dat kan ik wel begrijpen en is ook een logische keus. Mijn vader heeft me wel geleeerd wat de respect is ! Dat is wel belangrijkste zaak. Want ik zie veel mensen die respectloos zijn. |
Laatst aangepast door No op Wo Mei 02, 2007 15:41; in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
Zara
2e jaars
Verdiend:
88 Sikkels
|
Geplaatst:
Di Mei 01, 2007 22:18 |
|
ik geloof, kom uit een Gereformeerd gezin (maar gelukkig geen zwaar gelovige opvoeding gehad). Ik heb wel op een Gereformeerde middelbare school gezeten.
Ik ga niet meer naar de kerk (gereformeerde kerk) omdat ik vind dat je daar te veel regels wordt opgelegd. Een keer preekte een dominee tegen boeken als Harry Potter en the Da vinci Code. |
|
|
|
|
Sophie Wemel
Lid Wikenweegschaar
Verdiend:
364 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 02, 2007 14:48 |
|
Ik ben al sinds ik klein was altijd naar een redelijk strenge katholieke school gestuurd. Daar moest je bidden voor je begon aan je middagmaal en in de klas kregen we bijna elke dag godsdienst, behalve woensdag zoals ik me herriner. We gingen ook minstens 2 keer per jaar naar de kerk. Op het einde van het schooljaar was er dan een "afscheidsfeest". We gingen ook vorig jaar gaan biechten, maar ik vond het niet echt biechten. Je moest gewoon op een stoel zitten recht tegenover de pastoor en hij sprak zijn zegen over je uit en dat was het. Ik noem dat niet biechten want normaal gebeurd dat anders. Nouja, het geeft niet echt maar de juffen zeiden dat het helemaal anders ging zijn.
Even on-topic: ik ben een beetje katholiek, maar ik ben dan anderzijds ook weer niet gelovig. Er is iets in mezelf dat zegt dat Jezus en Maria en al die andere belangrijke mensen hebben bestaan en dat die hele geschiedenis is gebeurd, maar anderzijds vind ik het dan ook weer niet kunnen. Er is nog nooit bewezen dat Jezus over het water kon lopen, maar volgens de verhalen is het wel gebeurd. De meester van vorig jaar (die diep katholiek is) had ons het verhaal vertelt over dat Jezus het water in wijn verandere. Het kan waar gebeurd zijn natuurlijk, maar anderzijds is het onmogelijk. Daarom probeer ik nog realistisch te blijven. Ik geloof wel in sommige dingen, maar ik denk er goed bij na. Is het wel echt gebeurd?
Ik ben al veel naar de kerk geweest en ik heb mijn communie gedaan. Maar dat is familietraditie, iedereen van de familie doet zijn communie. Of dat nou moet weet ik niet, maar ik denk dat iedereen van mijn familie zijn communie heeft gedaan. Nu moet mijn neef het nog doen en mijn allerkleinste neefje. Enfin, ik wou wel mijn communie doen omdat me dat wel leuk leek. Mijn zus had het in die tijd ook gedaan, dus waarom zou ik het ook niet doen? Ik wou het ook graag doen dus heb ik dat gedaan.^^
Ik ga alleen naar de kerk als ik moet bv: een communie en dankviering ofzo. Dan ga ik wel verplicht naar de kerk van mijn ouders. Soms wil ik echt niet mee, maar ik doe het uit respect voor mijn broer en voor God ook een beetje. Ik ben niet voor niets gedoopt, he.
Ik heb zelf nog boekjes van 'Het oude Testament' en 'Het nieuwe Testament' nog liggen ergens in huis. Ik heb er nog nooit in gelezen want het is erg moeilijk om in de Bijbel te lezen. |
_________________ If there's anything to say
If there's anything to do
If there's any other way
I'll do anything for you. |
|
|
|
Simstop5
Dreuzel
Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 02, 2007 18:10 |
|
Ik ben niet gelovig, ik ben dus ook niet gedoopt ec, als je in Spanje woont zoals ik, hier is bijna iedereen katholiek, ik sta er dus een beetje buiten. |
_________________ HP is geweldig |
|
|
|
jette1985
Dreuzel
Verdiend:
33 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 10, 2007 17:59 |
|
Ik ben zonder geloof opgevoed, maar heb wel op een katholieke basisschool gezeten. Sinds mijn zestiende ben ik echter geboeid in wicca (moderne hekserij). Ik verdiep me in deze religie, hoewel ik er nog niet streng mee bezig ben. Op dit moment is het dus meer mijn interesse dan mijn geloof. |
|
|
|
|
Feel<Free
3e jaars
Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 10, 2007 19:17 |
|
Ik ben redelijk gelovig opgevoed een redelijk strenge Rooms-Katholieke basisschool achter de rug waar we ook altijd een welkoms/dank gebed zeiden voor we met lessen begonnen. Zelf ben ik niet echt gelovig in de zin van, Jezus kan over water lopen dus hij oppermachtig (zoiets), meer naar de achterligginde gedachte toe die me wel aan spreekt, de verhalen vind ik meestal ook wel boeiend om naar te luisteren. Af en toe twijfel ik of God wel of niet bestaat. Je maakt soms dingen mee waardoor je denkt van, ''hij is er'', en soms denk je gewoon van dit kan toch niet geberut zijn. |
_________________ Remus..You aren't allergic to anything other than silver, are you?"
[size=9]
Some people come into out lives and leave quickly,
others stay and leave footprints in our hearts |
|
|
|
Amtjah
Beginnend Tovenaar
Verdiend:
249 Sikkels
|
Geplaatst:
Do Mei 10, 2007 20:21 |
|
Pfff, ik ben niet echt zéér extreem gelovig, maar een ongelovige persoon -zoals de meesten- ben ik ook niet. Noem het eerder interesse in een bepaald geloof. Ik ben eerder geïnteresseerd in Hekserij/Wicca (Ja, ik weet dat hetzelfde is, maar toch ongeveer hetzelfde). Dat is best wel vreemd, want ik ben gedoopt, heb mijn eerste en plechtige communie gedaan en heb naar redelijke strenge scholen en internaat geweest. Op internaat moesten we -bijvoorbeeld- altijd voor en na het eten bidden en op de basisschool gingen we regelmatig naar de kerk om een viering bij te houden, maar hoe ouder ik werd, hoe meer ik tegen het Christendom begon te worden. Ik ben het niet eens met de beslissingen of wat ze doen of waarvoor het staat. Wat ik overigens ook bij andere geloven heb, maar bij het Christendom irriteer ik mij er het meest aan. ^^
Mijn interesse rijkt niet echt heel erg ver. Ik heb al veel boeken gelezen en af en toe lees ik er ook nog boeken over, maar ik ben echt niet extreem. Ik ga mij -bijvoorbeeld- niet ter pletter leren en ook niet echt vieren met sabbats of esbats. |
_________________ Nothing will be the same
after november the 26 |
|
|
|
*Max*
Dreuzel
Verdiend:
48 Sikkels
|
Geplaatst:
Vr Mei 11, 2007 16:58 |
|
ik ben totaal niet gelovig en geloof iet dat er iets groters ie ofzoiets en ik denk dat als we dood zijn er helemaal niks meer is.
niet dat ik de hele dag rondloop van het leven is nutteloos maar meer van, ik ben er nu toch laten we het maar zo leuk mogelijk maken .
ik geloof niet dat er iets groter is maar ik zal het ook niet ontkennen (zal je Maar net hebben dat er toch wat is:P) maar voor mij is een god net zo waarschijnlijk als een pinguin die het hele heelal heeft uitgeniesd (daar is over na gedacht:P) |
_________________ when the day has ended, a new one is just begon.
\m/ penguin!! \m/ |
|
|
|
|