Poll :: Wat zijn jullie? |
Extreem-rechts |
|
1% |
[ 1 ] |
Rechts |
|
5% |
[ 3 ] |
Centrum-Rechts |
|
16% |
[ 10 ] |
Centrum |
|
1% |
[ 1 ] |
Centrum-links |
|
15% |
[ 9 ] |
Links |
|
28% |
[ 17 ] |
Extreem-Links |
|
3% |
[ 2 ] |
Weetniet... |
|
20% |
[ 12 ] |
Dat is nogal afhankelijk... |
|
6% |
[ 4 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 59 |
|
Auteur |
Bericht |
Jana
4e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 13:19 |
 |
Hoi iedereen,
Ik ben Vlaamse, en ik weet niet in hoever de Nederlanders onder ons de situatie kennen, maar de laatste weken gaat het niet bepaald goed in België (Vlaanderen), en dan heb ik het over moord en racisme. De feiten:
-12 april werd Joe Van Holsbeeck, een jongen van 17, vermoord in een station in Brussel. Hij wachtte op een vriendin die daar zou aankomen, samen met nog een vriend. Twee Poolse jongeren vragen aan Joe en z'n vriend de weg naar de Nieuwstraat, maar proberen dan er met zijn MP3-speler vandoor gaan, en Joe verweert zich. Meteen halen ze een mes boven en steken ze hem, en gaan er vandoor. Joe sterft enkele uren later aan zijn verwondingen.
De vriend vertelt dat het allemaal razendsnel ging. Niemand van de vele mensen greep in (hoewel ik dat nog begrijp: hoe kan je op tegen dat levensgevaarlijke mes???). De daders worden op 24 & 27 april gepakt. Heel België is in shock door deze vreselijke moord. Er wordt een stille mars georganiseerd waar 80.000!!! mensen komen opdagen, waaronder heel veel jongeren, allochtonen.
-10 mei: Hans Van Temsche, een 18-jarige jongen uit West-Vlaanderen meldt zich die dag ziek. Hij gaat naar de winkel, koopt een jachtgeweer en de volgende dag schiet drie mensen neer in Antwerpen: Een kleutertje van 2,5 jaar: Luna, haar Malinese au-pair, en een Turkse vrouw. Alleen de Turkse vrouw overleeft de schietpartij, maar ze is zwaar gewond. Hij mikte op allochtonen, geeft hij zelf toe. Toch schiet hij een weerloos en onschuldig kindje van 2.5 dood, door en door Vlaams (Ze heeft blond haar en blauwe ogen). Zijn motief? Hij zou gepest geweest zijn door allochtonen op zijn oude school, zou boos geweest zijn omdat hij op zijn internaat is betrapt op roken,.... Er wordt opnieuw, maar met minder persaandacht, een mars georganiseerd. Een storm van onbegrip: de moord op Joe (de 'mp3-moord') is nog niet verteerd, en nu dit.
-Vandaag wordt een jongen aangehouden van Hans' school (Hoewel hij Hans Van Temsche niet persoonlijk kende), die zich met een geladen geweer op ongeveer 100 meter van het huis van zijn ex-vriendin bevindt. Hij had de intentie om het wapen te gebruiken, jà , tegen zijn ex....
Wat is er aan de gang? En dan is er nog de politiek. Het Vlaams-Belang, een rechtse, conservatief-nationalistische partij krijgt de schuld van veel mensen, moet verantwoording afleggen. Politieke figuren doen straffe uitspraken (te veel om op te noemen en te bespreken), of trekken zich net even terug. Zinloos geweld is een berucht thema (Alsof geweld ook ZINVOL is?????), de wapenwet die een beetje aan het aanmodderen was wordt plots verstrengd. Het is schokkend, verwarrend, beangstigend, onbegrijpelijk voor heel veel mensen: ook voor mij.
En ik? Ik ben tegen racisme: we zijn allemaal mensen, allemaal evenwaardig: huid en cultuur doen er niet toe. Alleen extremen: die zijn NOOIT goed. Kan iemand me een voorbeeld geven van iets extreems met een goed gevolg? En ik heb ook zoiets als: Actie=Reactie. Wat gaat er verder gebeuren? Ik ben, denk ik, centrum-links, maar ik ben nog jong, pas veertien.
En jullie?
Zijn jullie bang, verdrietig, boos (op wie?), onverschillig, verward, geschokt, of net niet? Vinden jullie dit aanvaardbaar? Wat zouden jullie eraan doen? Zou je er ver in gaan? Zouden jullie verhuizen, weg van het geweld (ik niet)? Kunnen jullie de daders begrijpen? Hoe zit het met jullie politieke mening en jullie politiek gevoel (poll..)?
Hopelijk bederf ik jullie humeur niet met deze dingen! Want je mag niet vergeten dat er nog heelheel veel mensen rondlopen met goeie bedoelingen, die ook pijn hebben als ze dit horen, die je kan vertrouwen, die je graag zien, die je proberen een goed leven te laten leiden!!
Greetzzz, Jana |
_________________ 13-22 augustus op vakantie!!! Zoek nog een vervanger voor Beauxbatons-RPG!! |
|
  |
 |
SarahLord
5e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 14:15 |
 |
OMG!! dat van die mp3 moord wist ik nog, maar dat schietgedoe?? OMG, dat DOE je toch niet?? een meisje van 2,5 jaar!! dat is gewoon niet normaal, dat ie nou gepest is door allochtonen, moet zeker iedereen dr aan! die gast is gewoon door en door gek!! gore &%$#*&%# eigenlijk zouje nu gewoon moeten kunnen schelden zonder dat iemand er wat van zegt....dit is toch niet NORMaal??  |
|
|
  |
 |
iesz
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
67 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 14:28 |
 |
Ik vind de laaste tijd allemaal zo raar met die racisme gedoe, eigelijk ben ik heel erg verdrietig dat het zo aan toe gaat!
Waarom oordelen die mensen op de huidskleur enzo?
Van buiten kan je niet zien hoe iemand is..
Ik had laast een hele discusie met mijn vriendinnen over Turken. Ze weten dat ik heel erg tegen racisme ben, maar toch gaan ze er over door zeuren dat de meeste turken enzo slecht zijn, ik heb daar zo'n hekel aan.
Het was bijna uitgelopen tot een ruzie.
Later hebben wij het niet meer erover gepraat, aangezien ik toch niet van gedachten veranderd. |
_________________ Goddes Vana
Sweet vernal Goddes
Dance for Vana
Hail goddes of spring
You see, even though the artist may die, the art remains forever ALIVE! |
|
  |
 |
SarahLord
5e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 14:29 |
 |
dat had ik eerst met mijn ouders....en jah: ik ben ook tegen racisme, maar ik ben soms wel bevooroordeeld..en dat vind ik heel jammer van mezelf.. |
|
|
  |
 |
Spinny
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
46 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 14:34 |
 |
Dat is in Nederland net zo, misschien nog erger ook(?), maar rascisme is hier ook gigantisch.
Ikzelf ben Rechts, ik vind persoonlijk dat de allochtonen in ons land zich aan ónze regels moeten aanpassen, ónze taal moeten leren en vooral niet de uitkering de rest laten doen maar óók een baan zoeken.
Ik vind 't prima dat ze hier zijn, ik heb er echt geen totaal geen problemen mee. Maar ik wil wél veilig in m'n eigen land kunnen leven. En dat is met blanken net zo hoor, maar ook veel allochtonen gaan 't slechte pad op.
Voor de rest heb ik helemaal niets tegen allochtonen, zolang ze zich maar aanpassen. Neem bijvoorbeeld de Islam, van mij mogen ze er in geloven.
Maar vaak is er huizelijk geweld bij, -en nu zeg ik niet dat dat bij iedere allochtone familie gebeurt-, allochtonen. Vrouwen worden geslagen, of vermoord door eerwraak. En dan zeggen hun: dat is óns geloof.
En als wij er dan wat van zeggen, zijn wij rascisten. Ik vind dat je áls hier wilt wonen, dat je je aan ónze regels moet houden, en onze regels waarderen huizelijk geweld niet.
Sommige criminelen dingen die allochtonen doen, zijn volgens hun geloofsovertuiging. Als wij er wat van zeggen, zijn wij rascisten. Dat vind ik dan weer zo krom.
Maar lees wel, ik heb er opzich geen problemen mee. |
_________________ __&she is so la vida loca |
|
  |
 |
PixieFilth
Volleerd Tovenaar

Verdiend:
111 Sikkels
Woonplaats: let's go down to the beach and throw rocks into the sea
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 14:39 |
 |
Zoals je zegt krijgt het Vlaams Blok alle schuld.
En dat vind ik terecht, want het is ook gewoon zo.
Oké, mensen kunnen een racistische kijk op dingen hebben (nee, niet oké natuurlijk) en dan gaat het Vlaams Blok er nog een schepje bovenop doen
En wistje trouwens dat een politiek lid van het Vlaams Blok nazi-gezind is en die ene tweeling - die Nazi-liedjes zingen - supporterd?
Echt waar, als het Vlaams Blok aan de macht komt is het gedaan met een degelijk samenleving, die trouwens al niet meer zo degelijk is. Danw il ik echt naar Nederland verhuizen.
Maar terug naar die moorden: het ergste vind ik dat GEEN ENKELE omstaander geholpen heeft. Tegenwoordig kun je gewoon aangevallen/verkracht/vermoord worden op een drukke plaats in het openbaar zonder dat ook maar iemand je komt helpen.
Net of ze het allemaal oké vinden, dat zulke dingen gebeuren.
En volgens mij komt het ook wel een beetje door die instelling dat zulke dingen de laatste tijd zo vaak gebeuren.
Al moet ik toegeven dat ik er ook niet meer van schrik. Maar het blijft erg.
Ik ben volgensmij wel links, btw. |
  |
 |
SarahLord
5e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 14:53 |
 |
WTH bedoelen jullie met Rechts, Centrum-Rechts enzo?? ik ben nederlandse zit t daarin?? |
|
|
  |
 |
Elyn
Hotemetoot

Verdiend:
334 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 14:58 |
 |
dat van die schietpartij en het kleine kindje... is gepleegd door een gotic.
dáárom mag ik geen gotic worden, ze denken dat ik ook gek word en mensen ga neerknallen...
maar oke, ik ben geen racist, maar ik vind dat als er vreemden hier komen wonen, ze zich ook maar moeten aanpassen aan ons. ik heb een paar turkse vriendinnen, en daar zie je haast niet meer aan dat het turkse zijn...
als ze hier willen blijven, moeten ze maar zijn als ons, en niet in het openbaar lopen stoefen dat ze turks kennen en hoofddoeken, daar ben ik al helemaal tegen... |
_________________ Here I lie, dying
with HPF in one hand
and Edward Cullen in the other. |
|
  |
 |
ninniachel pattinson
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 15:01 |
 |
@SL: ik denk dat het te maken heeft met de politieke partijen ..
@Vlinder .. dat je naar NL wilt verhuizen, hier is het niet veel beter.
maar over rascisme enzo..
ik vind het echt heel erg, maar maak me er niet druk om ofzo.. als het gebeurt gebeurt het,
dat van dat 2,5 jarig meisje in Belgie, dat vond ik echt te erg gaan .. ik bedoel dat andere is ook heel erg hoor..
maar dat kind kan niet eens denken en all1 omdat ze met n donker iemand over straat liep..
@!$%$#^ ... |
_________________ No in elenath hîlar nan hâd gîn
Brazil !!
Argentina !! |
|
  |
 |
Narcissa
Erelid in de Orde van Merlijn

Verdiend:
0 Sikkels
Woonplaats: †...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!...†
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 15:18 |
 |
harry's-girly schreef: | dat van die schietpartij en het kleine kindje... is gepleegd door een gotic.
dáárom mag ik geen gotic worden, ze denken dat ik ook gek word en mensen ga neerknallen...
maar oke, ik ben geen racist, maar ik vind dat als er vreemden hier komen wonen, ze zich ook maar moeten aanpassen aan ons. ik heb een paar turkse vriendinnen, en daar zie je haast niet meer aan dat het turkse zijn...
als ze hier willen blijven, moeten ze maar zijn als ons, en niet in het openbaar lopen stoefen dat ze turks kennen en hoofddoeken, daar ben ik al helemaal tegen... |
Voor mij mogen ze wel hoofddoekjes dragen enzovoort. Maar ik vind wel, als ze op school zijn, dan wij ook petjes enzo mogen dragen.. Dan vind ik het echt niet erg..beetje gelijk aan ons..geen probleem. En over gotic, Als iemand gotic is, hoef die echt niet slecht 9ofzo te zijn hoor. Er zijn ook mensen die de stijl gewoon mooi vinden ( de kleren, tekens enzovoort ) Sommige mensen denken dat ik gotic bent, dan denk ik, laat ze denken wat ze willen, want ik ben GEEN gotic. Alleen dat ik graag de kleur zwart draag, en drakentekens mooi vind, wordt ik beoordeeld als gotic |
_________________ †Het geluk van de vampiers is met ons!!†
Ben van uit Azkaban lopend naar het Ministerie van Toverkunsten,
Om hun eens duidelijk te zeggen dat de wereld vaak niet eerlijk in elkaar zit!
( Wens de mensen veel geluk en succes verder! ) |
|
  |
 |
*Emma*
Dreuzel

Verdiend:
45 Sikkels
Woonplaats: *The London studio's next to my Daniel* Oow I can almost hear him speak!
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 15:20 |
 |
Ik ben het helemaal eens met Spinny. Vorig jaar hadden we een surinamse stage leraar bij techniek. Eerst moesten we niets van hem hebben omdat hij zwart was en zich aan ons aan moest passen. Hij vertelde ons later een verhaal wat te maken heeft met wie je bent. Kijk harry's-girly mag van haar ouders geen gotic worden! Waarom niet? Omdat iemand die gotic is een moord pleegde. Ik zal het verhaal vertellen van mijn techniek leraar.
Als je Lonsdale kleding draagt dan ben je een racist. Dus als iemand het draagt omdat je het mooi vind ben je een rasist omdat een aantal blanke jongeren het gebruiken bij rasistische opmerkingen en gedrag. Maar wat als ze de volgende keer allemaal Nike dragen? Dan is dat merk ook opeens een rasistis boxmerk. Daarom draag ik gewoon Lonsdale omdat ik het mooi vind. En natuurlijk zijn er slechte mensen die dit dragen met kwade bedoelingen maar bij mij gaat het om het uiterlijk!
De meeste mensen denken gelijk dat als je een bepaald merk draagt je gelijk hetzelfde doet als mensen die het al eerder hebben gedaan. Maar jij blijft toch nog gewoon jij? Je veranderd toch niet omdat je dan opeens Lonsdale draagt?
Ik zou tegen Harry's-girly willen zeggen dat je gewoon lekker gotic moet worden want het is jou leven! En jij lijkt mij iemand die dat niet zou doen! Niet iedereen is hetzelfde ... |
_________________ 'Een Onbreekbare Eed?' zei Ron stomverbaasd.
'Nee, dat geloof ik niet... weet je het zeker?'
Heel zeker,' zei Harry. 'Wat houdt dat in?'
'Nou, een Onbreekbare Eed kun je niet verbreken...'
'Vreemd genoeg had ik dat zelf ook al bedacht.' |
|
  |
 |
Jana
4e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 16:22 |
 |
harry's-girly schreef: | dat van die schietpartij en het kleine kindje... is gepleegd door een gotic.
Ik heb veel opgezocht voor ik dit topic opende, en die jongen was NIET 100% zeker gothic: dat is een gerucht. Hij zou ook een doorgeslagen gek, skinhead-voor-een-dag, racist, dan weer niet, ... zijn. Ik denk dat je dat met een korreltje zout moet nemen, dat ben ik eigenlijk bijna zeker...
Greetz!! |
_________________ 13-22 augustus op vakantie!!! Zoek nog een vervanger voor Beauxbatons-RPG!! |
|
  |
 |
Elyn
Hotemetoot

Verdiend:
334 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 16:36 |
 |
Jana schreef: | harry's-girly schreef: | dat van die schietpartij en het kleine kindje... is gepleegd door een gotic.
Ik heb veel opgezocht voor ik dit topic opende, en die jongen was NIET 100% zeker gothic: dat is een gerucht. Hij zou ook een doorgeslagen gek, skinhead-voor-een-dag, racist, dan weer niet, ... zijn. Ik denk dat je dat met een korreltje zout moet nemen, dat ben ik eigenlijk bijna zeker...
Greetz!! |
ja, dat kan zijn... ik hoorde het van mn pa...
die is dus vierkanr tegen het feit gotic zijn... hij wil toch dat ik mn eigen stijl heb? *zucht* probeer hem maar eens te overtuigen... |
_________________ Here I lie, dying
with HPF in one hand
and Edward Cullen in the other. |
|
  |
 |
Yami
2e jaars

Verdiend:
21 Sikkels
Woonplaats: in een huis tuurlijk en niet in een kartonnen doosje
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 16:38 |
 |
SarahLord schreef: | OMG!! dat van die mp3 moord wist ik nog, maar dat schietgedoe?? OMG, dat DOE je toch niet?? een meisje van 2,5 jaar!! dat is gewoon niet normaal, dat ie nou gepest is door allochtonen, moet zeker iedereen dr aan! die gast is gewoon door en door gek!! gore &%$#*&%# eigenlijk zouje nu gewoon moeten kunnen schelden zonder dat iemand er wat van zegt....dit is toch niet NORMaal??  |
Sorry, maar je moet die gast niet staan uitschelden. En nee, ik verdedig hem niet maar hij heeft duidelijk berouw van zijn acties. Mensen zijn nu eenmaal raar, ze kunnen nooit een vlieg hebben kwaad gedaan en plots zijn ze door het lint en dan gebeuren er zo'n dingen. (ik probeer het niet goed te praten maar dat is mijn visie erop en net zoals die van sommigen die ik persoonlijk ken)
BTW mensen: het was en is geen gothic <_< Een domme zwarte jas heeft niet veel te maken met gothic zijn want dan zou de meeste uniformscholen gothics hebben !!!
Nouja, ik ben totaal niet in de politiek. En ik weet niet goed wat die partijen allemaal te bieden hebben. Maar ik vind het toch dom dat ze Vlaams Belang de schuld ervan geven. Dit doet me eigenlijk denken aan die rellen van een paar jaar geleden toen een bejaarde man een Noord-Afrikaan voor een onduidelijke reden neerschoot. Toen kreeg Vlaams Blok (de oude partij-naam van Vlaams Belang) ook de schuld. |
_________________ voor een leuke babbel over van alles en nog wat of over je problemen, dan kan je hier wel wezen: de hpf-chat |
|
  |
 |
Skywalker
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
240 Sikkels
|
Geplaatst:
Wo Mei 24, 2006 17:01 |
 |
"Dan moeten ze maar zijn als ons"? Moet ik, omdat ik Marokaans ben [En ik ben er TROTS op, ik zou geneens een Nederlander/Belg of wat dan ook willen zijn, al vroeg iemand het me], alles doen wat een Nederlander of Belg ook doet?
Waarom zou ik? Ik heb toch zeker mijn eigen principes, en dingen die ik normaal vind, en wat niet?
Een hoofddoek bijvoorbeeld. Ik ga er later eentje dragen. So what? Het karakter dat ik nu heb, blijft precies hetzelfde. De hoofddoeken zorgen er heus niet voor dat iemand ineens gaat stelen ofzo... Het is gewoon een kwestie van geloof en principe.
"Dat ze Turks kennen .... Daar ben ik al helemaal tegen". Waarom mogen ze hun eigen moedertaal niet kennen? Dat vind ik echt ronduit belachelijk, maarja.
Yami schreef: | Sorry, maar je moet die gast niet staan uitschelden. En nee, ik verdedig hem niet maar hij heeft duidelijk berouw van zijn acties. Mensen zijn nu eenmaal raar, ze kunnen nooit een vlieg hebben kwaad gedaan en plots zijn ze door het lint en dan gebeuren er zo'n dingen. (ik probeer het niet goed te praten maar dat is mijn visie erop en net zoals die van sommigen die ik persoonlijk ken) |
Raar? Hij schoot een klein kindje neer omdat ze met een donkere vrouw liep, en dat noem jij zomaar RAAR? '.' Ik zie het echt meer als krankzinnig, zulke dingen doe je gewoon niet. Als hij nu iets uit een winkel gestolen had, omdat hij het graag wilde hebben, was het nog te begrijpen... Dan kun je wel zeggen dat mensen soms rare dingen doen.
Maar eventjes iemand van het leven beroven, die nog een hele toekomst voor zich had, afmaken? Alsjeblieft zeg...
Racisme... Nou, ik trek me er niet veel van aan, eigenlijk. Ik ben trots op wat ik ben, en als iemand dat beledigd, ga ik er tegenin. Het is verrot dat mensen racisten zijn.
Ik woon in Nederland, in de Bijlmer. Ja, één van de meest gevaarlijke buurten dat vooral bekend staat om de vele allochtonen die daar wonen. Sommige mensen vragen mij wel eens waar ik het lef vandaan haal om 's avonds nog over straat te lopen. Ze denken dan dat elke donkere gast die ik tegenkom, mij eventjes neersteekt ofzo.
Maar meesal worden die misdaden gepleegd met die mensen onder elkaar. Drugshandel ofzo.
Of mensen zijn ontzettend verbaasd als ik zeg dat ik VWO heb. Net of een Marokaan dat niet zou kunnen ofzo -.-'
Ik ben centraal links. Niet overdreven links, want die willen dat iedereen evenveel verdient, en dat vind ik ook niks.
Jihy. |
  |
 |
|
|