Auteur |
Bericht |
desideriusD+
1e jaars

Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 10:29 |
 |
Misschien een beetje vreemd onderwerp hoor, maar ik was boek 3 nog is aant leze en stopte even bij de dementors (alweer). Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het ooit mensen zijn geweest. Maar echte dieren kun je het ook niet noemen. Misschien zijn ze dood ofzo waar zouden ze vandaan komen, of komen we daar misschien nog achter? Ze zijn toch best relevant in het verhaal. ze voegen zich bij voldemort, zoals hij zelf al zei. |
|
|
  |
 |
Jim
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 10:45 |
 |
Hmm... Ik geloof niet dat Dementors ooit mensen zijn geweest. Als een Dementor je kust blijft je lichaam voortleven, maar zonder hersenen/ziel enz. Ik geloof niet dat ergens staat dat je dan zelf een Dementor word. En... Dementors zullen wel gewoon 'leven'... Net als dieren, eerst is het er een, dan nog een, en nog een, en nog een! Maar dit zet je ook aan het denken, hoe komen er Dementors? Ik denk niet dat Dementors kunnen paren, of het willen. Ik heb ook nooit van een Dementor baby gehoord...
Ik denk dat er eerst een beperkt aantal was, en dat die onsterfelijk zijn. Ze zullen wel op een mensloos plekje leven. |
|
|
  |
 |
desideriusD+
1e jaars

Verdiend:
50 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 10:50 |
 |
Ik geloof inderdaad ook niet dat ze kunnen paren ofzo, maar misschien waren ze gemaakt door de oprichters van azkaban, dat die erg angstaanjagende "wezens" moesten maken om er voor te zorgen dat er niemand zou ontsnappen. Ik denk dat ze door een aantal wizards gemaakt zijn, misschien de oprichters van zweinstein. Er staat ook niks in van de afkomst van azkaban. Maar dat onderwerp hoort ergens anders  |
|
|
  |
 |
Jim
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 10:58 |
 |
Tsja... Ik denk niet dat ze gemaakt zijn, en al helemaal niet door de stichters van Zweinstein! Misschien zijn ze wel door duistere tovenaars gemaakt, maar dat lijkt me ook sterk. Ik denk dat ze gewoon bestonden, net als de mensen eerst bestonden, en er nu miljarden van geworden zijn.
Maar... Dan krijg je dat paargedoe weer, ik denk dus niet dat Dementors dat kunnen/willen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het er zoveel geworden zijn, in boek 3 word Harry aangevallen door honderden Dementors, dus het zullen er best veel zijn.
Goede vraag trouwens ^^ |
|
|
  |
 |
kydnav
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 13:27 |
 |
check magische wezens en waar ze te vinden eens! Er staat namelijk een soort wezen bij wat erg op een dementor lijkt. Men denk (overal op internet) dat de dementors hier vanaf stammen. Ik weet niet meer hoe ze heten maar het waren een soort zwarte schuduwen...
maar ff het boekie erbij pakken....
xxx kydnav
edit: Nou ik heb alleen de engels uitgaven ervan dus zou iemand het nederland hier willen neerzetten? Dit is het engelse:::
Lethifold (also known as Livind Shroud)
M.O.M. Classification XXXXX
The Lethifold is a mercifully rare creature found solely in tropical climates. It resembles a black cloak perhaps half an inch think (thicker if it has recently killed and digested a victim), wich glides along the ground at night. The earliest account we have of a Lethifold was written by the wizard Flavius Belby, who was fortunate enough to survive a Lethifold attack in 1782 while holidaying in Papua New Guinea.
Near one o'clock in the morning, as I began at lest to feel drowsy, I heard a soft rustling close by. Believing it to be nothing more than the leaves of the tree outside, I turned over in bed, with my back to the window, and caught sight of what appeared to be a shapeless balck shadow sliding underneath my bedroom door. I lay motionless, trying sleepily to devine what was causing such a shadow in a room lit only by moonlight. Undoubtedly my stillness led the Lethifold to believe that its porential victim was sleeping. to mt horror, the shadow began to creep up the bed, and I feld its slight weight upon me. It resembled nothing so much as a rippling balck cape, the edges fluttering slightly as it slithered up the bed towards me. paralysed with fear, I felt its clammy touch upon mu chin before i sat bolt upright. The thing attemted to smother me, slidind inexorably up my face, over my mouth and nostrils, but still I struggled, feeling it wrapping its coldness about me all the while. Unable to cry for assistance, I groped for my wand. now dizzy as the thing sealed itself about my face, incapable of drawing breath, I concentrated with my might upon the Stupefying Charm and then 0 as that failed to subdue the creature, though blasting a hole in my bedroomdoor - upon the Impediment hex, which likewise availed me naught. Still struggling madly, I rolled sideways and fell heavily tot the floor, now entirely wrapped in the Lethifold. I knew that I was about to lose consciousness completely as I suffocated. Desperatly, I mustered up my last reserve of energy. Pointing my wand away from myself into the deadly folds of the creature, summoning the memory of the day I had been voted President of the local Gobstones Club, I performed the Patronus Charm. Almost at onde I felt fresh air upon my face. I looked up to see that deathly shadow being thrown into the air upon the horns of my patronus. It flew across the room and slithered swiftly out of sight.
As Belby so dramatically reveals, the Patronus is the only spell known to repel the Lethifold. Since it generally attacks the sleeping, though, its victims rarely have a chance to use any magic against it. Once its prey has been successfully suffocated, the Lethifold digest its food there and then in their bed. It ten exits the house slightly and fatter than before, leavind no trace of itself or its victom behind.
ik denk eigenlijk dat dementors de slachtoffers zijn van de Lethifold, niet dood en niet levend altijd op zoek naar leven in de zin van blijheid...
xxx kydnav |
Laatst aangepast door kydnav op Za Sep 04, 2004 13:55; in totaal 2 keer bewerkt |
|
  |
 |
SeverusSnape
The Half-Blood Prince

Verdiend:
218 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 13:39 |
 |
Mijn zus (MalfoyFan) heeft de volgende theorie erop gemaakt. Ik quote haar even:
"Ik denk dat Dementors eigenlijk Stik-de-dood’s zijn. Deze beesten worden beschreven in het Comic Relief boekje fabeldieren. Even kort uitgelegd wat een Stik-de-dood is:
Stik-de-dood’s zijn net zwarte lakens die net iets boven de grond zweven. Zij vallen slapende mensen aan, door over hen heen te glijden. Als de Stik-de-dood de persoon bedekt, voelt het slachtoffer enorme kou en hij krijgt geen lucht meer. Hij stikt als het ware. De Stik-de-dood lijkt zijn slachtoffer in zijn geheel op te nemen, want de volgende morgen is er geen lichaam meer over. De persoon is helemaal van de aardbodem verdwenen.
Eén tovenaar heeft zo’n aanval een keer overleeft, door een Patronus-spreuk (Expecto Patronum) op de Stik-de-dood af te vuren.
Nu denk ik dus, dat een Dementor eigenlijk eens soort “voldane” Stik-de-dood is. Een Dementor is een Stik-de-dood, die rechtop kan zweven omdat hij een lichaam (liever: een dood lichaam) in zich heeft. Ook Dementoren verspreiden kou en zorgen ervoor dat Harry in boek 3 geen lucht meer krijgt. Bovendien worden Dementoren ook weggejaagd met een Patronus-spreuk. Dat is wel heel toevallig, niet? Het is eigenlijk logisch dat het hier om dezelfde, of in ieder geval verwante “creaturen” gaat.
Een belangrijk argument is ook, dat JK Rowling over de Stik-de-dood het langste stuk schrijft in het hele Fabeldierenboekje. Ik geloof dat dat een reden heeft: een schrijver schrijft sowieso niets voor niets, en daarom denk ik dat deze nadruk op dit wezen zeker een betekenis heeft.
In het boekje staat wel dat de Stik-de-dood in tropische gebieden voorkomt. Maar wie zegt dat ze niet geïmporteerd zijn door het Ministerie om Azkaban te bewaken?
Natuurlijk zou het logisch zijn als in zo’n leerboek over Fabeldieren ook erin zou staan dat een Stik-de-dood een Dementor kan worden. Fabeldieren moet tenslotte een leerboek uit Zweinstein voorstellen, en een zeer gewaardeerd boek van een bekend schrijver ook. Maar ik denk dat JK Rowling het expres heeft weggelaten. Dat heeft ze namelijk al eens eerder gedaan, bij het hoofdstuk “vliegende paarden”. De Thestral wordt wel genoemd als één van de soorten, maar er wordt níet bijgezegd dat je hem alleen kunt zien als je een sterfgeval bewust hebt meegemaakt. Dat lijkt me normaal gesproken wel heel nuttig in een leerboek. Ik denk dat Rowling gewoon nog niet wilden dat we dat wisten. Net als de connectie Dementor / Stik-de-dood." |
|
|
  |
 |
Patronus
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 13:46 |
 |
Dat is een logische theorie opzich want het kan kloppen.
Maar mijn theorie is dat ik ooit een zwart laken had en omdat ik net zoveel verstand heb van Higiëne als van een aardappel is mijn laken tot leven gekomen door alle schimmels...........geintje.
Nee ik denk of de Stik-de-moord of door een soort slechte tovenaar die ooit een vloek over zich heen kreeg.
Gr.Patronus |
|
|
  |
 |
Cho Chang girl
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 14:38 |
 |
Ik heb dus wat onderzoek gedaan over de geschiedenis van de dementors en wat ze zijn ect. Dit had ik op een interessante site gevonden..
Citaat: | Dementors zijn geen mensen, en ook geen dieren. Het zijn wezens van de meest vreselijke soort. Dementors zijn te herkennen aan hun lange, zwarte gewaden, met een reusachtige kap erop waardoor je hun hoofd niet ziet.
Hun lijf bestaat niet uit een vaste substantie zoals bij ons. Wel hebben ze een geraamte, dat lijkt op een kruising tussen een menselijk skelet en het skelet van een wezen dat uitgestorven is: de Promimentor. (We weten dit door de Rus Erkov Röntgawitchkev. Deze tovenaar vond een spreuk uit waarmee hij het gewaad en de huid van de Dementor kon doorlichten, en zo het skelet kon zien.) De huid van de Dementor huid zit vol zweren, en lijkt op de huid van een amfibie. Hij heeft een grote mond die voortdurend een rochelend geluid voortbrengt en waaruit een zeer penetrante rotte lucht uit komt. In plaats van ogen heeft hij twee gaten. Daar waar de Dementor zich bevindt, wordt de lucht ijzig koud.
Dementors bestaan al duizenden jaren. Hun voorvaderen zijn de Promimentors. Promimentors hadden veel weg van de huidige Dementors, maar waren kleiner en minder gevaarlijk. Ze komen oorspronkelijk uit de donkere naaldbossen van de Taiga in Rusland. Duistere tovenaars uit Rusland hadden al voor het begin van onze jaartelling contact met deze duistere wezens, en uit die beschrijvingen kennen wij hen.
Toen een zekere Peter de Gevaarlijke bedacht dat Prominentors handige soldaten zouden zijn, werd de poort naar de Tovenaarswereld geopend en verlieten de Prominentors hun afgezonderde gebied. Wel bleven ze boven de noordpoolcirkel leven, omdat ze niet tegen een te hoge temperatuur konden.
Dementors laten hun slachtoffer de meest vreselijke herinneringen opnieuw voelen en beleven. Ze zuigen met hun rochelende adem als het ware alle gelukkige gevoelens uit het slachtoffer weg, zodat alleen de akeligste herinneringen overblijven. Hun andere kracht is de Kus. De Dementor klemt zijn mond om de mond van het slachtoffer, en zuigt zo zijn ziel op. Deze Kus van de Dementor is dodelijk, en mag alleen toegediend worden na vonnis van de Wikenweegschaar.
Je kunt maar op één manier weerstand bieden aan de kracht van een Dementor, en dat is door het oproepen van een Patronus. Een Patronus is een projectie van geluk en goedheid en roep je op met de spreuk Expecto Patronum. De Patronus die verschijnt, jaagt de Dementor weg. Om een goede Patronus op te roepen, heb je veel toverkracht nodig. |
In principe vind ik het wel kloppen.. Wat vinden jullie??
Cho |
|
|
  |
 |
Reflex
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 14:42 |
 |
ik vind het maar raar... dat evrhaal kan wel kloppen dat geloof ik wel, amar dat maakt nog niet veel duidelijk over hoe dementors ontstaan, ik neem namelijk ook niet aan dat ze paren nee! |
_________________ 'Once you let your grief become anger, it will never go away' Benjamin Linus
"Destiny is a fickle bitch"
"Que sera, sera." |
|
  |
 |
Cho Chang girl
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 14:47 |
 |
reflex schreef: | ik vind het maar raar... dat evrhaal kan wel kloppen dat geloof ik wel, amar dat maakt nog niet veel duidelijk over hoe dementors ontstaan, ik neem namelijk ook niet aan dat ze paren nee! |
Waarom zouden ze dat niet doen?? Dat kan toch? Ze moeten toch ergens vandaan komen.. En anders kunnen er niet zoveel zijn. Ze moeten kunnen paren denk ik...
Cho |
|
|
  |
 |
Reflex
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
0 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 14:58 |
 |
twee wezens zonder enige gevoelens? twee wezens die alleen honger kunnen hebben? Ik denk echt niet dat ze kunnen paren! Dan neem ik eerder aan dat ze uit een plant groeien wat ook nogal onwaarschijnlijk is! ik denk trouwens dat jok rowling hetzelf ook niet weet. Ik denk dat ze er zelfs nog nooit over nagedacht heeft anders was er wel een aanwijzing ergens te vinden en was het iets waarschijnlijker geweest dat er gepaard werd bij dementors. |
_________________ 'Once you let your grief become anger, it will never go away' Benjamin Linus
"Destiny is a fickle bitch"
"Que sera, sera." |
|
  |
 |
Cho Chang girl
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 15:02 |
 |
reflex schreef: | twee wezens zonder enige gevoelens? twee wezens die alleen honger kunnen hebben? Ik denk echt niet dat ze kunnen paren! Dan neem ik eerder aan dat ze uit een plant groeien wat ook nogal onwaarschijnlijk is! ik denk trouwens dat jok rowling hetzelf ook niet weet. Ik denk dat ze er zelfs nog nooit over nagedacht heeft anders was er wel een aanwijzing ergens te vinden en was het iets waarschijnlijker geweest dat er gepaard werd bij dementors. |
Dus jou theorie is dat ze uit een plant groeien?
Okeej.. Ja dat zou kunnen.. wat voor plant? Ik denk toch
dat Dementors ook zonder enig gevoel toch wel kunnen paren..
Je hoeft niet verliefd te worden op een mede-dementor om te paren
en kinderen te krijgen.. ze trouwen toch niet ofzo? Neem nou een vis..
Ooit een vis verliefd gezien? Neej, slecht voorbeeld.. Sommige dieren die
hoeven helemaal geen gevoelens voor elkaar te hebben om te paren.
Cho |
|
|
  |
 |
Jim
Beginnend Tovenaar

Verdiend:
20 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 16:55 |
 |
Oei oei! Bedankt CCG, voor het stukje! Ik heb een paar theorietjes ^^
1.
Die Promimentoren waren dus kleiner en minder gevaarlijk. Als je dan denkt aan die stik-de-moord dingen dan is het eerste wat je denkt dat de Promimentor een ander woord voor stik-de-moord is ofzo; ofwel: Die Prominmentoren WAREN stik-de-moord's. Dan kom je bij dat gedeelte van: Promimentoren zijn minder gevaarlijk. De Dementor zuigt je ziel uit, en de stik-de-moord vermoord je, als mijn theorie klopt (lijkt me sterk) dan... Klopt het dus ^^ Dan denk je dat de dood gevaarlijker is dan leven zonder ziel, maar: Hermelien en Perkamentus hebben al eens gezegd dat de Kus gevaarlijker is dan de dood.
Vaga theorie, maar het kan toch kloppen?
En nog iets wat me opvalt:
Dementors kunnen niet tegen hoge temperaturen, (volgens CCG's stukje) maar volgens SS' stukje leven stik-de-moord's op tropische gebieden. Dat kan dus betekenen dat de hele Dementor/Stik-De-Moord theorie niet klopt...
Mijn andere theorie:
Peter... Die naam kennen we toch ergens van? Ohja! Peter Pettigrew/Pippeling natuurlijk!
Kan het zijn dat Peter Pettigrew/Pippeling vroeger bekend stond als Peter de Gevaarlijke? Maar dan denk je: Peter is een lafaard, hoe kan hij gevaarlijk zijn? Misschien was wat die Gevaarlijke deed wel zo 'gevaarlijk' dat Peter na de daad een lafaard geworden is... Dat kan dus ook betekenen dat Peter degene is die het idee had om de Dementors naar de toverwereld te brengen en ze als soldaten te gebruiken.
Maar... Het kan ook zo zijn dat Rowling dezelfde 'Evans-truc' gebruikt. Twee mensen met dezelfde naam, maar zonder betekenis.
Maar in dit geval is de kans minder dat het zo is, want nu zegt Rowling zijn echte achternaam niet |
|
|
  |
 |
scorpion knight
1e jaars

Verdiend:
48 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 18:02 |
 |
Gaan we nu ook al magische evolutie bespreken?
Lees Fabeldieren & waar ze te vinden nog eens goed door!!
Zoals de titel al zegt gaat het over magische dieren.
De Stik-de-Moord wordt gekwalificeerd als een magisch dier.
Dementors vallen onder magische wezens. Het natuurlijk wel een typische overeenkomst dat beide alleen met een Patronus kunnen worden afgeweerd. |
_________________ Look to history
Watch the present
And See the future |
|
  |
 |
Cho Chang girl
1e jaars

Verdiend:
45 Sikkels
|
Geplaatst:
Za Sep 04, 2004 18:06 |
 |
scorpion knight schreef: | Gaan we nu ook al magische evolutie bespreken?
Lees Fabeldieren & waar ze te vinden nog eens goed door!!
Zoals de titel al zegt gaat het over magische dieren.
De Stik-de-Moord wordt gekwalificeerd als een magisch dier.
Dementors vallen onder magische wezens. Het natuurlijk wel een typische overeenkomst dat beide alleen met een Patronus kunnen worden afgeweerd. |
En wat voegt dit aan de Theorie toe?
Misschien hebben mensen niet dat boek en vinden ze het
ook leuk om te weten waar Dementors ect vandaan komen?
Cho |
|
|
  |
 |
|
|