Geplaatst: zo mei 20, 2012 11:26
‘Kan je het geloven?’ zei Marie opgewonden toen de Zweinsteinexpres vertrok van perron 9 ¾ ‘We beginnen al aan ons vijfde jaar! Het lijkt wel of het gisteren was dat we zijn gesorteerd.’ ‘Dat zeg je elk jaar!’ lachte Gerty en ze probeerde haar vriendin zo goed mogelijk te imiteren ‘Ooh! Dit is al het vierde jaar! Straks gaan we voor onze PUISTen!’ Iedereen in de coupé, waaronder Lily, moest lachen om de imitatie van Gerty. Na haar grapje was het weer even stil en Lily keek met een droevige blik naar buiten. Ze had deze zomer ruzie gemaakt met haar zus Petunia, échte ruzie. Ze hadden geen woord meer met elkaar gewisseld, wat Lily vreselijk vond. Haar zus waarschijnlijk ook, dat kon ze toch afleiden uit haar gesnik ‘s nachts. Lily had niet kunnen ophouden met te vertellen dat ze dit jaar voor haar SLIJMBALLEN zou gaan en hoe belangrijk die konden zijn in de toverwereld. Haar ouders hadden aan haar lippen gehangen bij elk woord dat ze zei en zoals gewoonlijk ging de aandacht weer naar Lily in plaats van Petunia. ‘Dit wordt echt een geweldig jaar.’ zei Gerty die achterover ging hangen en haar voeten plaatste op de bank tegenover haar, waar Lily zat. Lily staarde een beetje dromerig naar de sneakers van Gerty en keek toen terug naar buiten. ‘Niet zo afwezig doen Lily!’ riep Gerty verontwaardigd en ze ging weer recht zitten waardoor haar blonde haren naar voor vielen ‘Ik bedoel, we gaan wel voor onze SLIJMBALLEN en zo, maar, denk eens aan alle leuke dingen die we kunnen doen! Mijn zus vertelde dat we een heleboel vrije uren krijgen en zo.’ Gerty kwam uit een familie van puur tovenaarsbloed en haar zus was vorig jaar afgestudeerd aan Zweinstein met zes PUISTen. Zij had nooit last van ruzies over toverkunst of problemen dat iemand niets begreep van SLIJMBALLEN of PUISTen, daar was het vanzelfsprekend. Lily was één keer bij Gerty’s familie geweest en ze had haar ogen uitgekeken. Haar moeder maakte eten klaar met haar toverstok en in hun tuin liep het vol met tuinkabouters. ‘Ja, vrije uren om te studeren.’ antwoordde Marie en Gerty keek haar geërgerd aan, ze had immers een hekel aan leren. ‘Of om te trainen.’ benadrukte ze. Gerty was de enige van hun vriendengroepje dat aan Zwerkbal deed. Ze was een Jager, een hele goede zelfs en Lily ging graag naar haar kijken tijdens een wedstrijd, al moest ze daarvoor ook naar James Potter kijken. De drie meisjes keken verbaasd op toen er iemand op hun coupédeur tikte. Een meisje met bruin haar en een rond gezicht deed open en Lily zag dat Gerty lichtjes een geërgerde zucht wist tegen te houden. ‘Hoi meiden.’ zei het meisje opgewekt. ‘ Hallo Lies.’ begroette Lily haar en toen ze zag dat ze nogal zenuwachtig was vroeg ze: ‘Wil je misschien hierbij komen zitten?’ Zonder op een antwoord te wachten, schoof Lily op en Lies kwam erbij zitten. Net zoals zij was Lies ook een meisje uit Griffoendor. Ze was een beetje mollig en een beetje stuntelig, maar ze was erg aardig. ‘Heb je een leuke vakantie gehad?’ vroeg Lily en Lies begon opgewonden te knikken. Ze vertelde een verhaal over haar en haar broer; hoe ze in de zomer per ongeluk de jurk van hun grootmoeder in brand hadden gestoken en hoe zij die uiteindelijk wist te blussen met een Aquamenti-spreuk. Na haar verhaal en de verhalen van Marie en Gerty (Lily had niet zoveel beleefd in de zomer) raakten ze een beetje verveeld, dus Lily was beginnen bladeren in een boek dat ze op de Weg-Is-Weg had gekocht (‘Een uitgebreide en geïllustreerde encyclopedie over Fabeldieren en andere niet-menselijke wezens’), Gerty bladerde in een Zwerkbalboek, Marie keek naar buiten en Lies was ook aan het lezen, weliswaar al in één van haar studieboeken. Hoewel Lies soms onhandig was, was ze heel slim. Meestal had ze zelfs betere punten dan Lily. Rond vier uur klopte er weer iemand op hun coupédeur, Lily verwachtte de heks met haar snoep, maar het waren James en Sirius. Zonder te vragen of ze binnen mochten komen, gingen ze zitten, Sirius naast Gerty en James tussen Lies en Lily in. ‘Mooi weer vandaag.’ zei James zo nonchalant mogelijk, hij scheen niet te merken dat Lily zijn aanwezigheid niet echt op prijs stelde. ‘Inderdaad,’ zei Gerty ‘prima Zwerkbalweertje.’ James negeerde haar en keek naar Lily die deed alsof hij niets gezegd had en ze keek terug in haar boek. ‘Eenhoorns zijn echt prachtig, vind je ook niet Lies?’ vroeg Lily alsof er niets aan de hand was en ze gaf het boek door aan Lies, die schrok omdat naar haar mening werd gevraagd. ‘Wat?’ vroeg ze verbouwereerd ‘Ja, denk ik. Ik weet het niet.’ ‘Heb je goede vakantie gehad Lily?’ zei James in een poging om weer een gesprek aan te knopen met Lily. Ze besefte dat ze hem niet langer kon negeren. ‘Ging wel,’ antwoordde ze ‘en jullie?’ James wilde antwoorden maar hij werd onderbroken door Sirius, die naar Lily keek alsof hij haar nog nooit had gezien. ‘Ben jij Klassenoudste?’ riep hij op een bijna beschuldigende toon en hij duwde Gerty opzij. ‘Wat?’ vroeg Lily ‘O, ja.’ Opeens herinnerde ze zich dat ze om vijf uur moest samenkomen met alle Klassenoudsten om hun instructies te horen. Haastig keek ze op haar klok, maar ze zag dat ze nog een dik halfuur had. James keek naar de badge die Lily op haar trui had geprikt met een grote ‘K’ op. ‘Ga je ons nu strafwerk geven?’ vroeg hij lichtjes grijnzend ‘Als we weer iets uithalen, bedoel ik.’ ‘Ik vind dat jullie al genoeg hebben uitgehaald voor heel jullie schoolcarrière.’ antwoordde Lily nors. James nam zijn toverstok en begon er nonchalant mee te spelen. ‘Wij zijn braaf,’ zei hij nonchalant ‘je doet net alsof ik en Sirius niets anders doen dan streken uithalen.’ ‘Inderdaad!’ knikte Sirius meteen met een gespeelde verontwaardiging ‘Wij zijn de beste én onschuldigste leerlingen die Zweinstein ooit heeft gehad.’ Alle meisjes begonnen te lachen en ook Lily moest even een grijns onderdrukken. James zag dat en lachte blij naar Sirius, die zijn duim opstak. Lily deed alsof ze het niet zag maar dat lukte niet en James’ glimlach stierf weg toen hij Lily geërgerd zag kijken. Er klopte alweer iemand op de coupédeur en nog voor ze konden zien wie het was riep Marie: ‘Onze coupé zit vol!’ Maar het was de heks met het snoepkarretje. Ze had kort zwart haar en was ongeveer even oud als Lily’s ouders. Toen Lily al het snoepgoed zag, besefte ze plots hoeveel honger ze eigenlijk had. Ze kon niet ontbijten toen ze merkte dat Petunia hen niet zou vergezellen en haar niet zou uitzwaaien op het perron. Ze nam snel haar geld uit haar rugzak, maar zag dat ze niet genoeg bij had om iets te kopen; al haar geld zat in haar hutkoffer en ze had niet veel zin om daar geld uit te nemen in de overvolle coupé. ‘Wil jij niets liefje?’ vroeg de heks toen iedereen iets kocht behalve Lily. ‘Nee, sorry,’ glimlachte Lily en ze schraapte haar keel ‘ik heb niet –‘ Haar zin werd afgekapt door James die meteen rechtstond en zijn portefeuille nam. ‘Wat wil je hebben?’ vroeg hij. ‘Pardon?’ vroeg Lily beleefd. ‘Wat wil je hebben? Ik betaal wel.’ Lily voelde dat ze rood werd en ze werd nog roder toen iedereen in de coupé haar aankeek. ‘Nee, ik hoef niets. Je hoeft niet te betalen.’ zei ze en het liefst van al wilde ze door de grond zakken. Ze wist dat James geld door ramen en deuren kon gooien en bij haar was dat niet zo. Ze hadden het niet echt breed en toen haar ouders hoorden dat ze nog geld moesten omruilen naar Knoeten, Sikkels en Galjoenen ... De kluis van Lily in Goudgrijp was bijlange niet zo vol. ‘Doe maar een paar chocokikkers en een dropstok.’ James duwde een paar Sikkels in de hand van de heks ‘Hou de rest maar.’ De heks verliet hun coupé en ging naar de volgende. James terug ging zitten en gaf Lily het snoep. Die keek hem echter boos aan. Ze had niet veel geld, maar als ze iets wilde kon ze het gerust zelf betalen. Het was niet zo dat ze helemaal nÃets had. ‘Ik zei dat ik niets wilde.’ ‘Onzin,’ reageerde James ‘wie wil er nou geen snoep krijgen van de beroemde James Potter?’ Lily werd nog bozer en ze stond recht. Ze wilde net een hele preek geven, maar toen zag ze Remus Lupos in de deuropening staan. Zijn bruine haren zagen er een beetje warrig uit, wat niet van zijn gewoonte was, en hij hijgde een beetje. Net als Lily had hij een rode badge op zijn borst hangen en Lily vergat even wat ze aan het doen was en ze richtte zich tot Remus. ‘Remus!’ zei ze opgewonden en ze duwde James opzij zodat ze naar hem toe kon lopen ‘Jij ook! Dat is geweldig! Kijk, ik ook!’ Opgewonden wees Lily naar haar badge. ‘Geweldig Lily,’ zei hij niet bijster enthousiast ‘James, Sirius, ik moet weg en aangezien ik gek word van Wormstaart... Hij wil niet alleen in een coupé zitten, dus jullie kunnen maar beter terug gaan. Lily, kom je mee?’ ‘Oh ja,’ antwoordde ze en ze richtte zich tot haar vriendinnen ‘ik moet nog naar de – eh – dat Klassenoudste ding. Ik denk niet dat het heel lang duurt.’ Lily en Remus verlieten de coupé en liepen naar rechts terwijl James en Sirius de andere kant uitliepen. Onderweg hoorde ze hen bulderen van het lachen ergens in het midden van de gang en Lily wist zonder om te kijken dat ze iemand vervloekt hadden. Ze hoopte uit de grond van haar hart dat het niet Severus was en uit angst bleef ze even stilstaan. Ze wilde er naar toe gaan om te gaan kijken wat er gebeurde, maar Remus hield haar tegen. ‘Je trekt je teveel van hem aan,’ zei hij met een kalme stem ‘laat hem maar. Trouwens, ik denk niet dat ze nu al iemand hebben vervloekt. Het is nog maar het begin van het schooljaar.’ ‘Hem?’ vroeg Lily verbaasd die alleen het eerste deel van zijn zin had gehoord door de lachende leerlingen in het einde van de gang ‘Het is niet alleen James, het is ook Sirius! En ik wil niet dat ze zomaar iedereen vervloeken, ik bedoel - ’ Remus glimlachte flauwtjes. ‘Maar meestal James, ja toch?’ Lily gaf geen antwoord. Ja, dat was waar. Maar ze kon het gewoon niet uitstaan dat iemand zich zo arrogant kon gedragen. Soms vroeg ze zichzelf af of hij wel het vermogen had om normaal te doen. Ze zwegen totdat ze bij de coupé waren. ‘Ik weet niet wat jij gaat doen Remus,’ zei Lily voordat ze binnen gingen ‘maar ik geef ze strafwerk als ze dat verdienen.’ Remus bleef even stil. ‘We zien wel.’ zei hij glimlachend en hij trok de coupédeur open waar Lily een aangename verassing wachtte.
_________________ If life was easy, where would all the adventures be?
|