Geplaatst: za aug 10, 2013 20:23
hier is het nieuwe stukje, ik heb het vandaag gepost omdat jullie anders 11 dagen zouden moeten wachten. ook bedankt voor alle (leuke)reacties!
Hoofdstuk 2: de sorteerceremonie.
Toen het drietal de trein uitstapte zagen ze gelijk Hagrid, een vriend van Albus’ vader, staan, die boven iedereen uitstak en riep ”eerstejaars, hier heen!” Albus, Roos en Olivier liepen naar Hagrid toe. “Hey Albus, Roos en...” vroeg Hagrid. “Olivier meneer” zei Olivier nerveus. “Oké, even kijken. Hebben we iedereen?” vroeg Hagrid, terwijl hij om zich heen keek. “Ik denk het wel” zei Albus. “Oké op naar de boten”, zei Hagrid en vervolgde toen harder: “eerstejaars, volg mij!” Hagrid begon naar het meer te lopen en stapte toen ze bij het meer waren in een bootje, die een stuk lager in het water kwam door zijn gewicht, en de eerste jaars volgde zijn voorbeeld. Na een tijdje varen riep Hagrid: ”we zijn er!” Albus begon nu echt zenuwachtig te worden en keek naar Roos en Olivier om te kijken of zij ook zenuwachtig waren. Roos zag er erg rustig uit terwijl Olivier met zijn haar speelde en de helle tijd onrustig om zich heen keek. Ze stapten uit en volgden Hagrid naar de ingang van het kasteel, en daar stond Professor Hovendoorn, een oude man met een lange bruine baard en hij had wel wat weg van de foto's die Albus van Perkamentus had gezien alleen iets jonger. “Dit is Professor Hovendoorn, hoofd van Griffoendor en plaatsvervangend schoolhoofd. Hij zal jullie verder brengen”, zei Hagrid en hij liep het kasteel in. Albus vroeg zich af waarom hij hun niet gewoon bracht als hij toch in het kasteel moest zijn. “Goede avond allemaal. Ik ben, zoals Professor Hagrid al zei, Professor Henk Hovendoorn en ik zal jullie begeleiden naar de Grote Zaal. Ik hoop dat iedereen zijn oren heeft gespitst, want ik herhaal het niet.” zei hij terwijl hij naar een groepje keek die druk in gesprek waren en waarvan Albus iemand herkende als Scorpius Malfidus. “Goed” vervolgde Professor Hovendoorn toen ze stopten met praten: ”als jullie mij willen volgen.” Professor Hovendoorn liep naar binnen gevolgd door de eerstejaars. Ze kwamen uit bij een grote poort waar ze stil bleven staan. “Jullie wachten hier terwijl ik kijk of ze klaar zijn voor jullie.” Toen professor Hovendoorn verdwenen was achter de poort klonk er een zenuwachtig geroezemoes. “Dat zijn ze”, fluisterde Olivier terwijl hij naar een groepje wees waaronder Scorpius Malfidus aanwezig was. “Dat zijn wie?” Vroeg Albus verbaasd. “Die jongens die me buiten sloten in de coupé.” “Oh, dat verbaast me niets. Dat zijn Malfidus en zijn vrienden” zij Albus boos. “Malfidus? De zoon van Draco Malfidus, die dooddoener die uit Azkaban heeft weten te blijven?” “Precies.”
“Ik zou niet gelijk ruzie met hem gaan maken. Misschien is hij anders dan zijn vader.” Zei Roos een beetje geïrriteerd Voordat Albus of Olivier een antwoord konden formuleren, kwam Professor Hovendoorn alweer door de poort. “We zijn klaar voor jullie, als jullie mij willen volgen” Albus volgde, net als de anderen, professor Hovendoorn de Grote Zaal in. Albus keek bewonderend om zich heen. Een Grote Zaal met vier lange tafels, en het leek wel of ze buiten waren, want je zag geen plafond, maar de buitenlucht. In dit geval een halve maan sterren en af en toe een wolkje. Ze stonden stil voor een tafel die Albus eerst niet zag. Een tafel met alle leraren maar de tafel keek uit over de andere tafels in plaats van de andere die naast elkaar stonden. Voor de tafel stond een kruk met een hoed erop, professor Hovendoorn liep naar de kruk en zei: ”Dit is de sorteerhoed -hij wees naar de hoed- als ik je naam zeg kom je naar voren en ga je op de kruk zitten. Dan zet ik de sorteerhoed op je hoofd en deelt hij je in in een van de afdelingen. Griffoendor, Ravenklauw, Huffelpuf of Zwadderich.” hij wachte even want er klonk geroezemoes op uit de zaal. Hij wenkte om stilte en vervolgde: ”laten we beginnen met Londra, Ingrid. ” hij zette de sorteerhoed op haar hoofd en niet veel later riep die: ”Huffelpuf!” de tafel van Huffelpuf begon te klappen terwijl ze eraan ging zitten. Zo volgden er nog een aantal leerlingen en toen werd Albus naar voren geroepen. ”Potter, Albus” Albus ging zenuwachtig naar voren en ging op de kruk zitten waarna de sorteer hoed op zijn hoofd werd gezet. “Ah jij bent de zoon van Harry Potter”, hoorde hij een stem in zijn hoofd zeggen. “Ja, slim ben je wel. En dapper eigenlijk ook. Waar zal ik jou gaan plaatsen? Wat dacht je van Ravenklauw? ?Nee? Griffoendor dan? Ik weet het al.” “Griffoendor!” riep de hoed door de zaal en de tafel van Griffoendor braste los van het applaus. Ook Roos en Olivier werden ingedeeld in Griffoendor samen met nog wat anderen waarvan hij de naam niet meer wist. Na de sorteer ceremonie stond professor Anderling op. “Welkom allemaal bij dit nieuwe schooljaar. Dit jaar hebben we een verandering in de staff, zoals de oudere leerlingen misschien al gezien hebben. Eo is professor Slakhoorn met pensioen en zal worden vervangen door professor D Malfidus. Hij word ook hoofd van Zwadderich.” D Malfidus, dacht Albus. Dat kan niet anders dan Draco Malfidus zijn, de aartsvijnd van mijn vader. ”Voor de rest wil ik jullie er aan herinneren dat het verboden bos verboden is voor alle leerlingen, en nu denk ik dat we lang genoeg gewacht hebben. Laat het feestmaal beginnen!” riep professor Anderling met een glimlach, en de zilveren borden en kannen werden gevuld met van alles. Albus zag kip, biefstuk, aardappelen, soep, wortels, worstjes en van alles nog wat. Nadat iedereen zich vol had gegeten kwamen de toetjes. Rn nadat ook die op waren ging iedereen van tafel en hoorde Albus zijn nicht , Dominique Wemel roepen: ”eerstejaars Griffoendor volg mij!” en hij volgde haar naar de leerlingenkamer van Griffoendor.
|