Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wanted: Dead or Alive

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: do jan 27, 2011 22:53 

Heb je een vraag aan je mede RPG'ers? Benieuwd hoe zij een sollicitatie schrijven of een foto vinden voor hun banner? In dit topic kun je vragen stellen aan andere RPG'ers, praten over zaken die met RPG'en te maken hebben, of tips geven aan beginnend RPG'ers.

_________________

Never give up on the things that make you smile


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 17:05 

Ik ben aan het RPGen op een ander HPforum (een site/forum), maar daar gaat het er iets anders aan toe.. Kan iemand bijvoorbeeld uitleggen waarom er boven een post een afbeelding staat en soms halverwege de post een tweede? Want ik dacht dat het dan de gespeelde personage was, maar ik dacht dat je maar één perso per speler hebt??
Zou iemand me wegwijs in deze RPGwereld kunnen maken?

_________________
If you color my world, I'll color yours


 Profiel  

Headhunter

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Kruideniersstraat 71

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jan 17, 2012 17:22 

De afbeeldingen boven de posts zijn inderdaad de personages die de leden spelen. Over het algemeen heb je één personage, maar soms kan er onderling afgesproken worden dat je een tweede personage kan spelen of daarvoor kan solliciteren (:

_________________
now my life is sweet like cinnamon


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Schuilen voor de regen

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2012 11:07 

Ik wil liever niet mijn eigen foto hierop zetten, wat nu? Ik kan wel een foto van iemand anders van google afhalen, maar ik weet niet of dat de bedoeling is.

_________________
    Green is the color of Mother Nature
    That's why I love that color

    Eppur si muove

    En toch beweegt (Galileo Galilei)


 Profiel  

Headhunter

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Kruideniersstraat 71

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2012 11:16 

Ik ben eigenlijk de enige die een eigen foto gebruikt (ik ben namelijk Heath Ledger), maar de rest gebruikt eigenlijk alleen maar foto's van acteurs en actrices, en soms van onbekende mensen ;) Dus je eigen foto hoef je niet op de banner te zetten!

_________________
now my life is sweet like cinnamon


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Schuilen voor de regen

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2012 11:52 

Gelukkig. Dankuwel :P

_________________
    Green is the color of Mother Nature
    That's why I love that color

    Eppur si muove

    En toch beweegt (Galileo Galilei)


 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: za jul 06, 2013 12:59 

RPG Woordenboek:

Waarschijnlijk zal je wel willen beginnen met RPG-en maar zie je door al die moeilijke woorden en afkortingen door de bomen het bos niet meer. Hier een korte uitleg van de meest gebruikte termen op HPF, op alfabetische volgorde zodat je ze makkelijke op kan zoeken.

Sommige termen staat meerdere keren in de lijst, omdat ze meerdere betekenissen hebben.

Anti Sue = Het overdreven tegenovergestelde van de Mary Sue, de anti Sue heeft zoveel overdreven normale eigenschappen dat ze wel heel saai en nutteloos is.
Banner = Het plaatje dat boven jouw RPG posts staat, waarop mensen kunnen zien hoe jouw personage eruit ziet.
Canon = Alles wat uit de boeken/films komt en wat in dit geval verzonnen is door JK Rowling
Character = Personage
Face Claim = De persoon die op je banner staat en die het uiterlijk van jouw personage is. bvb Als Johnny Depp op jouw banner staat, is Johnny Depp jouw face claim. Niemand anders binnen die RPG kan dan nog Johnny Depp gebruiken.
Gary Stu = De mannelijke variant van de Mary Sue.
IC = In Character, je bent de in je rol
IC-topic = Het topic waarin de RPG plaats vind
Mary Sue = Een personage dat extreem knap, extreem populair, extreem slim, maar vooral onrealistisch perfect is.
OC = Original Character, Origineel personage. Dit is een personage dat je zelf verzonnen hebt en dat dus niet uit de boeken of de films komt.
OOC = Out of Character, je bent niet in je rol en typt als jezelf.
OOC = Out of Character, je personage gedraagt zich niet zoals hij zich zou moeten gedragen. vb; Sneep die aardig doet tegen Harry
OOC-topic = Het topic waarin je als jezelf post. Je kunt hier overleggen over de RPG.
RPG = Role Playing Game, oftewel Rollenspel.
RPG-er = Iemand die RPGt
RPG-leider = De persoon die de leiding heeft over de RPG, hij/zij neemt de belangrijke beslissingen voor het verloop van het verhaal.
Solli = Sollicitatie, de introductie die je schrijft om de RPG-leider er te van overtuigen jou voor de RPG aan te nemen.
Solli-topic = Het topic waarin de sollicitaties staan.
Sue-en = Mary Sue gedrag vertonen.
Tijdsspong = Er wordt nu wat tijd overgeslagen zodat het verhaal weer op een interessant moment verder kan gaan.
[...] = Het symbooltje van een tijdssprong. Er wordt nu wat tijd overgeslagen zodat het verhaal weer op een interessant moment verder kan gaan.

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo jul 10, 2013 20:01 

Is de schrijfstijl (Ik loop/Ik liep/Sarah loopt/Sarah liep/Overig) van de RPG altijd "Sarah loopt" of wordt dat onderling afgesproken?

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: wo jul 10, 2013 20:22 

Ik kopieer en plak even een antwoord dat ik eerder aan iemand anders gaf in een OOC topic :)

Niemand verplicht je om op een bepaalde manier te schrijven, maar het staat natuurlijk wel allemaal zo netjes als iedereen hetzelfde doet Op HPF worden RPGs in 3e persoon tegenwoordige tijd geschreven, dus daarom doen de meeste mensen dat. Ik vind het een prettige manier om duidelijk verschil te maken tussen de dingen die al gebeurt zijn en de dingen die op dat moment gebeuren.

Persoonlijk vind ik 3e persoon verleden tijd niet werken bij RPGs (wel bij boeken, of nog beter gezegd JUIST in boeken) en 1e persoon tegenwoordige tijd vind ik helemaal niet fijn lezen. Maar ieder zijn ding, want de één prettig vindt, vindt de ander misschien om te huilen. Uit die 2 opties zou ik dan toch voor de 3e persoon verleden tijd gaan.

Long story short: Niemand verplicht je iets, maar 3e persoon tegenwoordige tijd wel zo makkelijk om het verschil tussen verleden en heden duidelijk maken. Schrijf vooral zoals je zelf wil, of zie het als een oefening

(Uiteraard ben je natuurlijk ook vrij om mijn advies in de wind te slaan )

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: za jul 13, 2013 13:25 

Sollicitaties:


Stel je voor, je ziet een RPG die je leuk lijkt en eigenlijk wil je wel heel graag meedoen. Hoe moet dat dan, solliciteren?

1. Begin eerst met het lezen van het basisverhaal. RPG leiders schrijven deze om je een globale indruk te geven van wat er komen gaat.
2. Lees het sollicitatie lijstje goed door. Waar is de leider naar op zoek? Mannen of vrouwen, oude mensen of jongeren, goed of slecht, ect? Als je namelijk voor een man gaat solliciteren, terwijl er vrouwen nodig zijn, dan is de kans een stuk kleiner dat je wordt aangenomen.
3. Vul het lijstje in, hier schrijf ik later meer over.
4. Nu is het afwachten. Ga de RPGleider niet gelijk na een half uur lastig vallen, want iedereen heeft natuurlijk nog een leven buiten HPF. Ga er van uit dat leiders hun topic goed in de gaten houden.

Okay, maar hoe schrijf je dan zo'n sollicitatie?

Dat is niet zo moeilijk, want de meeste RPG's op HPF werken met ongeveer dezelfde lijstjes. Hieronder vind je de standaardlijstjes die bijna in elke RPG te vinden zijn. Het is vooral belangrijk dat in deze lijstjes alleen de belangrijkste informatie verwerkt, die voor de leider en je medespelers interessant zijn.

Over Jezelf
Naam: Deze spreekt voor zichzelf. Vul hier gewoon je (gebruikers)naam is.
Leeftijd: Hier vul je je leeftijd. Sommige RPGs hebben wat volwassenere thema's. Als je nog erg jong bent heb je helaas minder kans om in zo'n soort rpg te komen.
Link naar RPG-paspoort: Hier plaats je de link naar het bericht waarin je RPG paspoort staat. Druk op het kleine pijltje dat boven je bericht staat en kopieer die link. Deze leidt direct naar jouw bericht.

Over je personage
Naam: Geef je personage een naam. Dit kan elke naam zijn die je wilt, maar kijk wel even of je naam niet al gebruikt wordt door één van de andere spelers. Laat de naam ook passen bij de setting. Als de RPG zich in Engeland afspeelt is de kans klein dat er iemand Jan, Piet of Klaas heet. Vermijd hypermoderne namen in een historische setting, ect.
Geslacht: Is je personage een man of een vrouw?
Leeftijd: Hoe oud is jouw personage? In sommige RPG's is hier van te voren al een leeftijd aangeven omdat de personages bijvoorbeeld allemaal bij elkaar in de klas zitten. In anderen RPG's ben je daar wat vrijer in, maar onthoud dat niet alle leeftijden aansluiting met elkaar vinden.

Uiterlijk: Hier beschrijf je hoe je personage eruit ziet. Belangrijke elementen hierin zijn haar, ogen, huidskleur, postuur, lengte en kledingstijl. Beschrijf dit allemaal. Mochten er verder nodig opvallende kenmerken zijn, zet deze er zeker bij. Denk hierbij aan dingen als sproeten, littekens, tattoos, piercings, een grote neus en andere dingen die zouden opvallen als je deze persoon zou zien. Doe er voor het gemak ook nog een foto bij, maar hier schrijf ik later nog meer over. (Onthoud ook dat als je personage aantrekkelijk is, dat je dat best in je solli mag zetten. Er is een groot verschil tussen: "Piet is een aantrekkelijke jongeman." en "Piet is de mooiste man die je ooit gezien hebt." Dat laatste is Mary Sue, het eerste kan nog een mening zijn.) Je kunt er ook bij zetten wat voor indruk je personage maakt. Het belangrijkste bij het beschrijven van iemand's uiterlijk is vooral dat het past bij de setting van de RPG. In de middeleeuwen zal je niet snel iemand aantreffen met roze geverfd haar. In de moderne tijd zullen mannen niet snel leggings dragen.

Persoonlijkheid: Het belangrijkste en gelijk ook het moeilijkste onderdeel. Wat is de persoonlijkheid van je personage? Is hij lief, gemeen, eigenwijs of juist heel meegaant? Wordt hij snel boos of blijft hij kalm? Beschrijf de opvallende trekjes van je personages. Als er al 3 sollicitaties zijn voor arrogante types is het misschien verstandiger om voor een bescheidener iemand te gaan. Laat je personage eruit springen en probeer te verschillen van de andere personages. Beschrijf de goede en slechte kanten van je personage. Vergeet niet dat als je alleen maar goede kanten beschrijft je personage nogal wat Mary Sue trekjes gaan vertonen, maar als je alleen slechte kanten beschrijft is je personage waarschijnlijk nog al saai wordt. Maak dus een mooie mengeling tussen goede en slechte kanten. Geef je personage ook een paar vaardigheden. Maak opnieuw evenwicht tussen dingen waar je personage goed en slecht in is. Niemand is goed in alles, maar niemand is ook slecht in alles. Bijvoorbeeld, Lisa is heel erg sportief en daardoor erg atletisch, helaas is zij erg verlegen en niet zo goed in de sociale omgang. Opnieuw: Hou rekening met de setting. Als alle personages superkrachten hebben, mag je personage best onsterfelijk zijn. Als de RPG over gewone mensen gaat is onsterfelijkheid natuurlijk not done. Als laatste hou er rekening mee dat sommige personages lastiger RPG-en dan anderen. Verlegen personages of asociale personages maken moeilijker vrienden van sociale vlinders.

Geschiedenis: Wat is er gebeurd in het leven van je personage? Hoe zat zijn familie in elkaar? Is hij gepest of was hij juist heel populair op school? In dit blokje kun beschrijven hoe het leven van je personage er tot nu toe uit geeft gezien. Beschrijf hier vooral wat je persoon gemaakt heeft tot wie hij is, want waarschijnlijk is het feit dat Pietje op z'n 5de een keer verloren heeft van zijn buurjongen tijdens het knikkeren niet heel erg belangrijk. Maak het dus niet te lang. Je hoeft ook niet in één keer alles te vertellen, want soms is het heel interessant als je later in de RPG een aantal dingen over je personage vrijgeeft. Onthoud dat het realistisch voor de setting moet blijven. Een elvenprinses die door haar oom van de troon gestoten is past prima in een RPG die zich in een Fantasy wereld met Elven afspeelt, bij een high school slaat dat natuurlijk nergens op en is het Mary Sue. Net zoals een diep en dramatisch verleden in een luchtige RPG vaak niet werkt, maar in een zwaarder verhaal prima kan.

Overige: Hier kun je alles kwijt wat nergens anders past, maar wat je wel nog graag wilt vertellen.

Sommige RPGs hebben nog andere vragen erbij, maar dat verschilt per RPG.

Je personage is nu af en het is wachten op een reactie van de RPGleider.

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: zo jul 21, 2013 16:33 

Banners, opmaak en tekstkleur:

Boven je berichten zet je vaak een banner. Dit is om aan te geven hoe je personage d'r uit ziet, maar ook om te post herkenbaar te maken.

- Kies een foto die goed bij de omschrijving van je personage past. Dit kan werkelijk iedereen zijn. Een model, een acteur, een zanger, kies maar uit, maar let op dat deze persoon realistisch past binnen je omschrijving. Als je personage 16 is, is een acteur van rond de 30 niet de meest geschikte keuze.

- Hou er rekening mee dat sommige acteurs heel erg bekend zijn door één bepaalde rol en dat soms wat verwarring kan opleveren als je een foto kiest van de acteur in die rol. Een voorbeeld hiervan de acteur die Artie in Glee speelt. Mensen zullen snel denken dat je character in een rolstoel zit.

- Als je een onbekende face claim neemt, houd er dan rekening mee dat er weinig foto's van hem/haar op het internet te vinden zullen zijn.

- Als je zelf geen banners kan maken is dat geen probleem. Er zijn zat HPFers die handig zijn met programma's als photoshop die een prachtige banner voor je kunnen maken. Vraag het ze gewoon of laat een berichtje achter in het PC Crea request topic

- Kies een tekstkleur die goed leesbaar is en bij je personage of je banner past. Probeer kleuren die al gebruikt worden te vermijden om verwarring te voorkomen.

- Let op spelling, grammatica en interpunctie, dat maakt je post duidelijk leesbaar.

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2013 11:43 

Oké, iedereen heeft bij een sollicitatie dat als je naar een RPG paspoort gaat dat je meteen naar het paspoort gescrollt bent, maar ik niet. Hoe moet dat?

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Schuilen voor de regen

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2013 11:47 

Klik met je rechtermuisknop op het pijltje dat bij je post klikt, dan klik je op Koppelingslocatie kopieëren en dan heb je het.

_________________
    Green is the color of Mother Nature
    That's why I love that color

    Eppur si muove

    En toch beweegt (Galileo Galilei)


 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2013 11:55 

Sarah schreef:
Oké, iedereen heeft bij een sollicitatie dat als je naar een RPG paspoort gaat dat je meteen naar het paspoort gescrollt bent, maar ik niet. Hoe moet dat?


Ik heb even het pijltje omcirkelt waar je op moet klikken. De link naar je post verschijnt dan automatisch in je adresbalk, die je vervolgens kan kopieren en gebruiken.

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2013 11:57 

Jalf schreef:
Sarah schreef:
Oké, iedereen heeft bij een sollicitatie dat als je naar een RPG paspoort gaat dat je meteen naar het paspoort gescrollt bent, maar ik niet. Hoe moet dat?


Ik heb even het pijltje omcirkelt waar je op moet klikken. De link naar je post verschijnt dan automatisch in je adresbalk, die je vervolgens kan kopieren en gebruiken.


Dankjewel!

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar RPG
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme