Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Hoe lang blijft Harry Potter populair?
Enkele generaties 26%  26%  [ 6 ]
Een halve eeuw 17%  17%  [ 4 ]
100 jaar 9%  9%  [ 2 ]
Harry Potter is van alle tijden, tot de laatste mens is uitgestorven dus. 48%  48%  [ 11 ]
Totaal aantal stemmen : 23

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Wegisweg 92
BerichtGeplaatst: wo apr 02, 2008 4:55 

In Belgií« was er onlangs een wedstrijd: het beste kinderboek aller tijden. Harry Potter en de Steen der Wijzen stond daar tussen terwijl dit boek eigenlijk nog maar enkele jaren oud is. Wat denk jij? Zijn deze boeken tijdloos, of is dit een bevlieging van deze generatie?
Lezen onze achterkleinkinderen binnen 100 jaar deze boeken nog en in hoeverre zal jij binnen 40 jaar nog terugdenken aan Harry Potter?


Mijn mening: Harry Potter is goed op weg om een klassieker te worden en aangezien magie altijd goed gelezen heeft (kijk maar naar de Griekse en Romeinse mythen en sagen) zullen mensen dit binnen 2000 jaar nog kennen. JK Rowling heeft met Harry Potter zelf een Steen der Wijzen in handen waarmee ze de onsterfelijkheid zal ingaan.

_________________
Professor,
erkend door de Raad der Tovereducatie in 1937.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 14:03 

Het verhaal zal over het algemeen misschien tijdloos worden en ik mijn boekenkast zal het blijven staan. Maar ik weet niet of ik het mijn eventuele kinderen door de strot zou willen douwen.
Het is een mooie boekenreeks geworden. Alleen ben ik er nu naar afloop minder fan van ten opzichte van het moment dat het derde boek uit kwam.

Maar ik denk dat het wel dezelfde status zal krijgen als boeken als Lord of the Rings en Alice in Wonderland. In feite zou dat ook niet meer dan verdiend zijn als je nagaat dat miljoenen kinderen volwassenen ruzie maakten om de boeken maar als eerste te kunnen lezen.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

2e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: St. Vladimir's Academy
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 18:48 

Aisling schreef:
Maar ik denk dat het wel dezelfde status zal krijgen als boeken als Lord of the Rings en Alice in Wonderland. In feite zou dat ook niet meer dan verdiend zijn als je nagaat dat miljoenen kinderen volwassenen ruzie maakten om de boeken maar als eerste te kunnen lezen.


Precies! LOTR en Alice zijn klassiekers en ik durf er mijn hele serie op te verwedden dat onze kleinkinderen of achterkleinkinderen of weetikveel, de boeken net zo goed zullen kennen als Peter Pan en gelijkaardige soorten boeken.

Het zou enorm jammer zijn, moest een wereld als deze ooit verloren gaan. Hij neemt de realiteit namelijk gewoon over. En ik moet zelf toegeven dat, toen ik klein was, ik vaak Lumos tegen de lichtknop stond te schreeuwen. Of dat toen ik twaalf was ik ook met grote ogen wachtte op mijn brief, die (natuurlijk) maar niet kwam. (God, wat was ik best naí¯ef xD) Maar het zijn zulke dingen die het (leven) leuk maken.

En dat mag, in mijn ogen, echt nooit verloren gaan. Dus ik zeg ook dat deze boeken tijdloos zijn.

_________________
.
Men are natural warriors, but a woman in battle is truly bloodthirsty.


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: The Hall of Prophecy
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 21:26 

Een interessante vraag.

Hoewel het naar mijn idee onmogelijk in te schatten is, denk ik toch wel dat Harry Potter vergelijkbaar met LOTR en The Hobbit is. Al moeten we wel beseffen dat ook LOTR niet heel oud is, namelijk iets ouder dan 50 jaar. Als een boek na 100 jaar nog steeds als klassieker wordt beschouwd, moet de schrijfstijl en het verhaal niet al te ouderwets worden opgevat. Jane Austen's Pride & Prejudice is inmiddels 200 jaar oud, doch was de schrijfstijl (het alwetend perspectief) revolutionair en nog steeds erg populair.

_________________
"Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 21:35 

Maar zelfs dan alsnog denk ik dat er weinig boeken zijn die door zo'n grootschalig publiek is gelezen. Een Pride and Predjudice is inmiddels al aardig wat jaartjes oud, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen geweest zijn in die tijd die het boek hebben gelezen. Eigenlijk pas veel later.

Ik denk dat we Harry Potter in een lijst kunnen plaatsen van Pride and Predjudice, Dracula, Van den Vos Reynaerde (meer Nederlandse klassieker), Lord of the Rings... noem nog eens wat van die namen. Volgens mij zou Harry Potter daar perfect tussen passen.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Emond's Field

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 21:48 

Ik denk dat HP zeker wat generaties mee kan, misschien wel een paar eeuwen max. Maar zoals de verhalen van de Grieken en Romeinen zal het nooit worden, aangezien dat volksverhalen waren over dagelijkse aspecten over het leven, zegmaar wat voor ons de bijbel is.

Ik kan niet voorstellen dat boeken als HP of LotR snel vergeten zullen worden. Ze zullen nog zeker een aantal generaties boeien. Maar als er dan weer zo'n geweldig verhaal komt, wat best waarschijnlijk is, kan HP en LotR snel vergeten worden, zeker als er meerdere komen, zoals in deze tijdperk met deze boeken.

_________________
01-06-2003 ~ 31-12-2008 & 29-01-2011 ~ heden

Waarom Eren Olifanten Huilers Die Hinkelen
o.d.z.
Et Audite Alterem


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 21:59 

Persoonlijk denk ik dat HP niet uitermate tijdloos is. Ik denk dat het wel nog een generatie of twee mee zal gaan. Het heeft zeker niet de tijdloze kwaliteit als LOTR. LOTR is ook geen kinderboek, en HP wel. Dat hoeft niet erg te zijn, maar kinderen van een andere generatie zullen liever nieuwe dingen lezen en beleven, en niet herhalen wat hun grootouders gelezen hebben.

Ik neem tenminste aan dat er weinig lezers van Dik Trom zijn in de huidige generatie kinderen...

Neemt niet weg, dat we nu wel leuk kunnen genieten van HP. En misschien ook later de volgende generatie. Daarna is HP denk ik niet cool genoeg meer.

_________________
To hear with eyes belongs to love's fine wit
Five and Dae, come visit.


 Profiel  

5e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Zweinstein

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 22:37 

Zelf denk ik dat Harry Potter niet als de Oude Grieken of Romeinen eeuwen mee zal gaan. Het zal wel een paar generaties meegaan, denk zeker nog een stuk of twee/ drie en dan zal het wel een beetje afzwakken. Het zal wel in de geschiedenisboeken worden opgenomen, want sindsdien is er wel een explosie aan mensen geweest die weer zijn gaan lezen.

Ik merk bijvoorbeeld op school dat mensen Harry Potter wel kennen, maar daar een stuk minder aandacht aan besteden als een paar jaar terug. Het zal gewoon in een andere vorm verder blijven bestaan, dan we het van een paar terug kenden.

_________________
Afdeling: Zwadderich!


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Emond's Field

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 22:39 

@Dr. Temperance Brennan In hoezere is het belangrijk voor de geschiedenis dat we weer massaal zijn gaan lezen?

Als HP ooit in de geschiedenisboeken wordt vernoemd, is het niet daarom, maar iets wat nog moet gebeuren of waar we nu nog niet de gevolgen van weten.

_________________
01-06-2003 ~ 31-12-2008 & 29-01-2011 ~ heden

Waarom Eren Olifanten Huilers Die Hinkelen
o.d.z.
Et Audite Alterem


 Profiel  

5e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Zweinstein

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 23:18 

Ik weet niet precies waarom ik dit zo heb neergezet, maar ik denk wel dat het lezen een beetje ingedut was voor de tijd van Harry Potter. Ook denk ik persoonlijk aan dat door bijvoorbeeld Harry Potter en andere bekende series zoals Twilight dat er bijvoorbeeld nieuwe acties zijn gekomen zoals een middernacht openingen om zo snel mogelijk aan het nieuwe boek te komen. Het kan zijn dat het al eerder bestond, maar zo heb ik dat fenomeen leren kennen dat de winkels om middernacht open gaan om hun producten te verkopen. Misschien heb ik het een beetje krom verwoord in mijn vorige bericht of te weinig verder onderbouwd.

_________________
Afdeling: Zwadderich!


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Regio Brugge
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 0:33 

Persoonlijk denk ik dat HP maar enkele jaren zal meegaan. Met elk nieuw boek en nieuwe film is er wel wat om te doen, maar volgens mij zal je er niets meer over horen als de laatste film al een paar jaar verfilmd is. Mensen die nu fan zijn, groeien op, worden volwassener en uiteindelijk vinden ze HP niets meer. Het is een tijdelijke rage en volgens mij mist het wel een paar dingen om bij de klassiekers te gaan horen.

_________________
It's worser than it may seem.
Machines create our dreams.
We pretend that we are blind to find some peace of mind.


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 8:40 

Mij zal Harry Potter m'n hele leven blijven achtervolgen, dat weet ik wel zeker. Als ik terugdenk aan mijn jeugd dan denk ik aan HP. Hoeveel uren ik wel niet heb doorgebracht op HPfansistes en fora, ik heb via deze weg zelfs mijn beste vriendin leren kennen.
Hoe lang HP nog een rol zal spelen in de wereld om me heen durf ik niet te zeggen, maar het staat in ieder geval vast dat dit niet gewoon een vluchtige rage is die algauw gaat vervelen en uit de mode raakt. De boeken zullen misschien niet meer zo massaal gelezen worden door de volgende generaties, maar het zal wel iets zijn dat iedereen kent of op z'n minst ooit van gehoord heeft. Nu worden er al links gelegd met HP in series en films en dat zal vast wel zo blijven, net als met Star Wars bijvoorbeeld.
Ik denk dat ik begrijp wat Dr Temperance Brennan meende te zeggen. De Harry Potter-reeks heeft voor mij en vele andere de wereld van boeken geopend en bewezen dat iedereen lezen leuk kan vinden als je maar het juiste boek weet te vinden.
Overigens denk ik niet dat je het met zoiets als de Griekse mythen kunt vergelijken, aangezien deze een belangrijk onderdeel zijn van de geschiedenis en nauw verweven zijn met filosofie. Harry Potter blijft gewoon een boek, in de ogen van velen, wellicht onterecht een jeugdboek, dat geschreven is voor amusement en niet om bijvoorbeeld bepaalde verschijnselen te verklaren zoals het met mythen toentertijd soms wel het geval was.
Misschien zal Harry Potter ooit wel als een belangrijk stuk literatuur erkend worden zoals het vaak gaat, kunstenaars en schrijvers die lang na hun dood pas een legende worden, want hoeveel boeken ik ook lees, geen een weet me zo in een compleet andere wereld mee te zuigen of zo sterk een onderdeel van de levens van zoveel mensen te worden. (Hoeveel andere boeken hebben talloze fansites en fora aan hen gewijd waar men erop los discussieert en RPGt?)

_________________
____________________________________________________________________
___________________________________________________________________
____________________________________________________________________
___________________________________________________________________
____________________________________________________________________


Laatst bijgewerkt door Lily op ma jan 31, 2011 9:27, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Living my Great Perhaps
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 9:22 

Ik denk dat Harry Potter deze eeuw nog wel zal overleven en misschien dat het verhaal net als LOTR inderdaad nog echt heel lang meegaat. Toch denk ik niet dat het verhaal het einde van het menselijk ras zal zien. In de aankomende 10.000 jaar zal er heus nog wel een keer iets geschreven worden dat zo populair wordt als Harry.

Toch zal Harry Potter in mijn ogen eigenlijk altijd dé serie zijn van mijn jeugd. Het waren de eerste boeken die ik op de dag van uitgave las en de eerste boeken die ik in het engels lag. Het waren de boeken die me naar dit forum toe brachten en waar ik mijn eerste online vrienden maakte. Harry Potter is gewoon zo'n enorm deel van mijn leven geweest.

_________________
Patricia FTW!


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Antwerpen/Middelburg
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 12:37 

Zoals de meeste mensen hier voor mij gepost hebben, heb ik hetzelfde gevoel. Ik ben opgegroeid met harry potter en het is en zal altijd een belangrijk aspect zijn in mijn leven, maar of het eeuwen zal mee gaan heb ik mijn grote twijfels:)
Ik zou het leuk vinden als ik later kinderen heb die even veel interessen tonen in HP maar die kans is klein ook een groot stuk doordat er minder wordt gelezen in deze tijd. Iedereen zit maar achter zijn computer in plaats van in een boek zeker de generatie na ons dan nog maar :)
het is spijtig maar wel de realiteit

_________________
Go Hard Or Go Home


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 16:57 

Ik denk eigenlijk juist wel dat Harry Potter eeuwig zal meegaan en een plaatsje zal krijgen in de culturele geschiedenis zoals Alice in Wonderland, Peter Pan, The Wizard of Oz en Lord of the Rings dat bijvoorbeeld ook hebben. Niet alleen de boeken op zich zullen zo'n statuut krijgen, maar de hele 'hype' die het met zich meebracht zal volgens mij voor altijd onthouden worden.

Ik kwam onlangs nog een mooie quote tegen op Tumblr, waar ik het eigenlijk best wel mee eens was: "I think Harry will take his place with Alice, Huck, Frodo, and Dorothy and this series is not just for the decade but for the ages."Â Aldus Stephen King :').

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Keer terug naar Algemeen
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme