Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hogwarts
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2011 13:40 

Ik ben denk ik sinds mijn zesde jaar fan (:

_________________
~ We are only as strong as we are united, as weak as we are divided. ÏŸ
Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw and Hufflepuff.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 18:38 

Ik vind het juist leuk als mensen nu pas Harry Potter fan worden. Ik support iedereen. Een vriendin van mij leent al jaren mijn zevende Potter boek. Ze zegt vaak dat ze vind dat ze het terug moet geven, maar ik wil het zo graag delen dat ze 'm zo lang mag lenen als ze wilt. ^^ Natuurlijk heb ik met langere fans sneller een band, omdat je beide dingen hebt meegemaakt (zoals de releases van de boeken en films) en nieuwe fans hebben dat minder. Maar ik gun iedereen het plezier van de boeken lezen van harte. <3


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 20:35 

Tja, ik heb ook wel de neiging om een beetje neerbuigend te denken over 'nieuwe' fans. Maar dit komt vooral doordat ik vroeger werd uitgelachen om mijn HP blijheid door dezelfde mensen die nu bij de premiere van Deathly Hallows zijn aangeschoven op de beste rij. Dan word ik gewoon een beetje... hebberig. In de trant van 'rot op, dit is niet voor jullie'. Dat wordt nog versterkt door het feit dat HP 10 jaar lang heel belangrijk is geweest in mijn leven (en nog steeds is) en dat die mensen denken nu even mee te kunnen doen zoals de echte fans die er mee opgegroeid zijn.

Maar ik ken ook de keerzijde. Voorbeeldje. Toen Michael Jackson stierf, hoorde ik eigenlijk pas voor 't eerst van hem. En ik begon te houden van de muziek, van de man. Ik was geobsedeerd geraakt en fan. Maar ik werd met de nek aangekeken door de trouwe Jackson fans, want ik was er zo een van de nieuwe generatie. Maar ik voelde me wel een trouwe fan.

Dus, het maakt niet uit wanneer je 'bent begonnen'. Als je maar zelf weet dat het echt is.


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 17:42 

Jessica schreef:
Sabrina schreef:
Er zijn mensen die zeggen dat je geen 'échte' fan bent als je er niet vanaf het begin was zeg maar.

Ik merk dat ik mezelf hier soms schuldig aan maak. Ik ben nu 19 en ben al fan sinds mijn 7e/8e jaar. Als ik dan soms lees dat fans zeggen dat ze een jaar geleden begonnen zijn met lezen en nu hooked zijn, dan denk ik vaak van Pff een jaar :roll: Kom op zeg... Misschien niet altijd even aardig, maar goed. Maar als ik er over nadenk, dan vind ik dat het helemaal niet uitmaakt hoelang je al fan bent. Om maar even een voorbeeldje te pakken van mij. Ik heb LOST nog niet eens zo heel lang geleden voor het eerst gezien, maar ben nu toch echt fan.

Als je alleen de films hebt gezien en jezelf dan een fan noemt, krijg je echt een arrogante blik van mij xD Echte fans lezen ook de boeken, imo.


mee eens
ik heb alle film toch zeker wel drie keer gezien en begin nu eindelijk in de boeken begonnen. Ik had eerder deel 1 en 6 al gelezen e n eergisteren deel 2 uitgelezen. Ik ben net in deel 3 begonnen.
Ik vind van mezelf dat ik pas een fan ben als ik de boeken uit heb :wizard:

Waar waar het eigenlijk om draaid is wat je voelt.
Ik bedoel, je hebt bijvoorbeeld alle potter dingen die een ding genoemd mogen noemen, op alle fanmomenten geweest alle handtekeningen die je hebben kan en ook nog eens op alle filmlocaties geweest.
Maar toch heb je een hekel aan harry potter, dan ben je geen fan, toch...? :wizard:

_________________
''I have to go to Hogwarts, Hogwarts is my home!''


 Profiel  

Magic is Might

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 15:49 

Ik dacht, laat ik eens een discussie starten. Er zijn veel fans die alleen de films hebben gezien. Zijn dit volgens jullie echte Harry Potter fans? Ben je de boeken echt nodig, of zijn de films meer dan genoeg?

Afbeelding

Afbeelding

_________________
    I LOVE HPF

Where your treasure is, there will your heart be also


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Aboard of the SAR 19D 3360 Shaun

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 17:18 

"Je bent alleen een echte Harry Potter fan als je de boeken hebt gelezen"

Oneens. Je mist alleen veel van het verhaal. Je kunt net zo goed Harry Potter fan worden door te beginnen met de films. Dus tja, oneens. Hoewel ik wel van mening ben dat ik aanraad toch eerst de boeken te lezen voordat iemand de films gaat kijken. Dat alleen doet geen afbreuk aan het feit dat iedereen die een Harry Potter-liefhebber is geworden dat kan door zowel boeken, films en games. Al word je het door het kijken naar AVPM e.d. Het maakt mij niet uit hoe je uiteindelijk ertoe gekomen bent om fan te worden van Harry Potter.

Maar het is wel zo dat je verschillen tussen fans hebt. Zo kan er maar een groep fans binnen de Harry Potter fans zich als fan van het eerste uur beschouwen. En ik ben persoonlijk blij daar een van te zijn. Ik heb alle premières, nachtelijke boekverkopen e.d. niet willen missen. Dat geeft ons als fan-van-het-eerste-uur toch meer cachet.

_________________

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.


 Profiel  

Heir of Slytherin



Offline

Woonplaats: Slytherin Dungeon

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 18:14 

Yus, I silently judge you. Ik kan er niks aan doen, maar als iemand me vertelt dat hij/zij een Harry Potter-fan is en me daarna vertelt dat hij/zij er nooit een letter van heeft gelezen, dan rol ik met mijn ogen en dan vind ik het allemaal wel prima. Ik ga er niet echt op in en zeg dan meestal zoiets van ''je weet niet wat je mist''.
Harry Potter is een boekenserie. Tuurlijk de films zijn leuk, maar het zijn verfilmingen van de boeken. De boeken is in mijn ogen waar alles om draait. Kijk, ik zeg niet dat je geen Harry Potter-liefhebber kan zijn, maar fan is gewoon een wat zwaarder woord.
Je hoeft niet 's nachts bij de boekhandel hebben gestaan, overnacht hebben op de straten van Londen of ieder interview met Rowling gelezen/gezien te hebben om een Harry Potter-fan te zijn (in mijn ogen). Maar ik vind dat je jezelf geen Harry Potter-fan kan noemen zonder ooit maar 1 keer alle boeken te hebben gelezen. Mocht je toch jezelf een fan willen noemen zonder de boeken te hebben gelezen, zeg dan maar dat je een fan bent van de films. Maar niet van het fenomeen Harry Potter.

_________________
Hard work never killed anybody, but why take a chance?


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Aboard of the SAR 19D 3360 Shaun

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 18:25 

Jessica schreef:
Mocht je toch jezelf een fan willen noemen zonder de boeken te hebben gelezen, zeg dan maar dat je een fan bent van de films. Maar niet van het fenomeen Harry Potter.


Dat is ook helemaal waar, het is tegelijkertijd een waardevolle aanvulling. Want botweg zeggen: iemand die alleen de films gezien heeft mag zich geen fan noemen is te kort door de bocht. Nee, die mag zich geen fan noemen van het fenomeen Harry Potter in zijn algemeenheid. Wel van de films. Er zit verschil in hoe je iets benoemt.

Overigens veroordeel ik ook stilzwijgend diegene die zich fan noemt maar enkel de films gezien heeft. Mag hypocriet klinken i.v.m. mijn eerdere bericht. Maar zie het zo.. je hebt de harde kern, de diehard fans, dat zijn wij hier op HPF/Leaky Cauldron and alike. Je hebt ook wannabe's die fan zijn om erbij te horen. Ondertussen horen ze er niet echt bij. En zo heb je nog een aantal verschillende fan-gradaties. Iemand mag zich wat mij betreft prima fan noemen nadat ie enkel de films heeft gezien. Of dat slim is, is verse twee. Want menig diehard fan zal diegene toch wel bekijken met een zekere argwaan. Dat noemt zich dan fan.. :roll: Dat idee zeg maar. Gevalletje van vaak... heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt zeg maar.

Maar diegene is en blijft in mijn idee gewoon een fan, zij het wel van wankele status. Want vaak prik je snel heen door iemand zijn/haar fangehalte in zulke zaken. Zeker als je gaat doorvragen en dat ze dan op een gegeven moment met de mond vol tanden staan. Dan merk je pas goed dat ze eigenlijk helemaal niet weten waar ze het over hebben.

_________________

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.


Laatst bijgewerkt door Harry, Ron & Hermione op do okt 13, 2011 18:48, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 18:27 

Wat Jessica zegt, niks aan toe te voegen.


 Profiel  

Magic is Might

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 18:31 

Harry, Ron & Hermione schreef:
Jessica schreef:
Mocht je toch jezelf een fan willen noemen zonder de boeken te hebben gelezen, zeg dan maar dat je een fan bent van de films. Maar niet van het fenomeen Harry Potter.


Dat is ook helemaal waar, het is tegelijkertijd een waardevolle aanvulling. Want botweg zeggen: iemand die alleen de films gezien heeft mag zich geen fan noemen is te kort door de bocht. Nee, die mag zich geen fan noemen van het fenomeen Harry Potter in zijn algemeenheid. Wel van de films. Er zit verschil in hoe je iets benoemt.

Overigens veroordeel ik ook stilzwijgend diegene die zich fan noemt maar enkel de films gezien heeft. Mag hypocriet klinken i.v.m. mijn eerdere bericht. Maar zie het zo.. je hebt de harde kern, de diehard fans, dat zijn wij hier op HPF/Leaky Cauldron and alike. Je hebt ook wannabe's/hipsters die fan zijn om erbij te horen. Ondertussen horen ze er niet echt bij. En zo heb je nog een aantal verschillende fan-gradaties. Iemand mag zich wat mij betreft prima fan noemen nadat ie enkel de films heeft gezien. Of dat slim is, is verse twee. Want menig diehard fan zal diegene toch wel bekijken met een zekere argwaan. Dat noemt zich dan fan.. :roll: Dat idee zeg maar. Gevalletje van vaak... heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt zeg maar.

Maar diegene is en blijft in mijn idee gewoon een fan, zij het wel van wankele status. Want vaak prik je snel heen door iemand zijn/haar fangehalte in zulke zaken. Zeker als je gaat doorvragen en dat ze dan op een gegeven moment met de mond vol tanden staan. Dan merk je pas goed dat ze eigenlijk helemaal niet weten waar ze het over hebben.


Mag ik hieruit concluderen dat de fans die alleen de films gezien hebben, wel fans zijn, maar geen 'echte HP fans' zoals de stelling aangeeft?

Ik ben het er stiekem ook mee eens dat een échte fan (wat is een échte fan eigenlijk) alle boeken heeft gelezen. Het is namelijk hoe het is begonnen, waar veel meer informatie in staat, maar vooral omdat het 100% canon is (en de films zijn dit niet altijd).


En wat nou als je dit leest?
Afbeelding

_________________
    I LOVE HPF

Where your treasure is, there will your heart be also


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 18:36 

Ik kan me sowieso niet voorstellen dat er mensen bestaan die alleen de films kijken en die-hard fan zijn. Die bestaan volgens mij niet eens. Of er zijn er in ieder geval niet veel van. Het lijkt mij dat als je een film kijkt en je die helemaal ubergeweldig vind en helemaal fan bent dat je in ieder geval probeert om de boeken ook te lezen. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat iemand echt heel erg fan is van Harry Potter maar nooit de boeken heeft gelezen. Er zijn genoeg mensen die alleen de films gezien hebben die de films "wel leuk" vinden en uitkijken naar de nieuwe HP film, maar dat zijn nog geen fans. Fans zijn mensen die fanatiek/obsessief ergens mee bezig zijn, dus als je zo bezig bent met de films lijkt het mij alleen maar logisch dat je de boeken ook kent of gelezen hebt. Ik kan me sowieso niet voorstellen dat mensen de Harry Potter films leuker vinden dan de boeken eerlijk gezegd. xD

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Aboard of the SAR 19D 3360 Shaun

Houseitem
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 18:43 

Patricia schreef:
Harry, Ron & Hermione schreef:
Jessica schreef:
Mocht je toch jezelf een fan willen noemen zonder de boeken te hebben gelezen, zeg dan maar dat je een fan bent van de films. Maar niet van het fenomeen Harry Potter.


Dat is ook helemaal waar, het is tegelijkertijd een waardevolle aanvulling. Want botweg zeggen: iemand die alleen de films gezien heeft mag zich geen fan noemen is te kort door de bocht. Nee, die mag zich geen fan noemen van het fenomeen Harry Potter in zijn algemeenheid. Wel van de films. Er zit verschil in hoe je iets benoemt.

Overigens veroordeel ik ook stilzwijgend diegene die zich fan noemt maar enkel de films gezien heeft. Mag hypocriet klinken i.v.m. mijn eerdere bericht. Maar zie het zo.. je hebt de harde kern, de diehard fans, dat zijn wij hier op HPF/Leaky Cauldron and alike. Je hebt ook wannabe's/hipsters die fan zijn om erbij te horen. Ondertussen horen ze er niet echt bij. En zo heb je nog een aantal verschillende fan-gradaties. Iemand mag zich wat mij betreft prima fan noemen nadat ie enkel de films heeft gezien. Of dat slim is, is verse twee. Want menig diehard fan zal diegene toch wel bekijken met een zekere argwaan. Dat noemt zich dan fan.. :roll: Dat idee zeg maar. Gevalletje van vaak... heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt zeg maar.

Maar diegene is en blijft in mijn idee gewoon een fan, zij het wel van wankele status. Want vaak prik je snel heen door iemand zijn/haar fangehalte in zulke zaken. Zeker als je gaat doorvragen en dat ze dan op een gegeven moment met de mond vol tanden staan. Dan merk je pas goed dat ze eigenlijk helemaal niet weten waar ze het over hebben.


Mag ik hieruit concluderen dat de fans die alleen de films gezien hebben, wel fans zijn, maar geen 'echte HP fans' zoals de stelling aangeeft?

En wat nou als je dit leest?
Afbeelding


Ho, ik denk dat ik weer eens te snel gelezen heb :oops: En zoals gebruikelijk de stelling verkeerd geïnterpreteerd heb. Afbeelding Bij nader inzien ben ik het dan stellig eens met de stelling zoals ie bij de poll staat ;) Ik had geen aandacht besteed aan de bijgevoegde afbeeldingen. En met degene die jij nu toont ben ik het al helemaal roerend mee oneens. Leuk en aardig als iemand zich op die manier fan pleegt te noemen, ik noem zo'n iemand wannabe of in goed Nederlands: meeloper. En zeker geen echte fan, maar een nep fan. En toch, fan blijft fan :nerd: [/semantische discussie] Want zo'n iemand is in kwestie echt wel iets anders dan iemand die zich met recht fan mag noemen omdat ie met de boeken begonnen is. Juist omdat ze alleen de films gezien hebben maakt ze al een andere fan dan anderen.

Ik kan zeker niet mijn stem herzien? :-| En aangepast dankzij Jalf die mij op iets nuttigs wees (waarvoor dank!)

_________________

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.


Laatst bijgewerkt door Harry, Ron & Hermione op do okt 13, 2011 18:47, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: do okt 13, 2011 18:45 

Dit vond ik vandaag op Facebook

Citaat:
You can't be a Harry Potter fan without reading the books because:

You wouldn't know who Peeves was.
You wouldn't know how the Weasley Twins made WWW coming from a poor family.
You wouldn't know about Dumbledore and Grindelwald.
You wouldn't know much about the Marauders.
You wouldn't know about Voldemort's past.
You wouldn't know the TRUE meaning of "Always."
You wouldn't know much about Neville's past.
You wouldn't know much about Remus and Nymphadora.
You wouldn't know about Teddy.
You wouldn't know or understand the struggle of Draco Malfoy.
You wouldn't know what really went on at the Quidditch World Cup.
You wouldn't know much about Snape's past.
You wouldn't know or understand the true depth of Harry's relation with Sirius
You wouldn't know about Winky.
You wouldn't know about Dobby and his sacrifices.
You wouldn't know much about horcruxes.
You wouldn't know about how the final horcrux happened and how it was destroyed.
You wouldn't know anything about Luna's room.
You wouldn't know about Dean in Shell Cottage.
You wouldn't know that Harry repaired his own wand and kept the elder wand.
You wouldn't know about the true importance of the deathly hallows.
You wouldn't know much about anything


Het vat prima samen wat je eigenlijk allemaal mist in de films en eigenlijk is dat best wel veel. Eigenlijk kan ik me best wel aansluiten bij Jessica. Ook ik judge mensen nogal als ze zich HP-fan noemen, maar nog nooit een van de boeken gelezen hebben. Misschien nog al elitist gedrag van me, maar fan zijn van iets zonder ook maar naar de bron gekeken/geluisterd/gelezen te hebben vind ik nogal... not done XD Niet alleen omdat je te veel mist, maar ik vind het ook nogal een zekere vorm van respect naar de creator om het origineel te lezen.

@HRH: Even een kleine correctie. Hipsters zijn mensen die een hekel hebben aan alles wat mainstream is, bewust alleen van vage, onbekende dingen houden en er juist helemaal niet bij willen horen. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van hoe jij hier het woord gebruikt. Just saying. XD

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: vr okt 14, 2011 12:25 

Ben ik dan de enige die buiten de boot valt? Naar mijn idee kun je best een echte fan zijn zonder dat je de boeken hebt gelezen. Je houdt immers van het verhaal en de entourage. Of dit nu komt door de boeken of alleen door de films.
Want wanneer ben je eigenlijk fan van iets? Als ik hier alle reacties hier lees, krijg ik het idee dat je alleen fan kunt zijn wanneer je van alles 100% op de hoogte bent en je dag en nacht Harry Potter ademt.
Op die manier kan ik ook wel heel veel mensen uit hun fandom halen, want hebben jullie alle achtergrond boeken wel gelezen, de documentaires gezien? Of nog erger: zijn jullie op de hoogte van alle dingen die ten grondslag liggen aan het fenomeen?]
Ik denk dat het bij heel veel mensen dan ophoud. En hoewel ik dat zelf eerder zou omschrijven als geobsedeerd dan fan zijn van.

fan [fen] de; m,v -s enthousiaste liefhebber of bewonderaar: filmfan, voetbalfan

Ja, daar kom je verder mee. Volgens Van Dale hebben we het over iemand die ergens bewondering voor heeft. Daarmee wordt niet zozeer over het algemeen gesproken. In het geval van Harry Potter heb je nog altijd de boeken, de films en het verhaal...
Kortom, ben je dan fan van de manier waarop de boeken geschreven zijn, de manier waarop de films in elkaar steken of het feit dat Harry Voldemort na 7 jaar weet te verslaan?
Persoonlijk denk ik dan toch eerder het laatste. Want waar zeuren we met z'n allen over wanneer eerst de films zouden zijn gemaakt en er pas dan slappe aftreksels aan boeken zouden verschijnen.

Ik wed dat er hier heel wat Lost-fans zijn, maar veel mensen niet weten dat er ook boeken van zijn verschenen, laat staan ze gelezen hebben. Daarnaast zullen er vast nog wel Twilightfans zijn die ook nog steeds de boeken moeten lezen. Lord of the Rings? Zijn er mensen die zich door de Silmarillion hebben geworsteld? Vast en zeker weinig!

ob·ses·sie de; v -s dat wat iem onophoudelijk in zijn gedachten bezighoudt

Om de andere kant ook nog maar even te tonen. Ja, die mensen heb je ook. Moeten alles gelezen en gezien hebben. Kunnen eigenlijk nergens anders over hebben dan datgene waar ze geobsedeerd van zijn.

In ieder geval komt van het een het ander. De een is fan geworden door de films, de ander door de boeken. De een las eerder, de ander keek eerder.
Zou het voor het totaalplaatje iets uit kunnen maken wanneer je een van beide weg zou laten? Want dan kunnen we de jongelingen al afschrijven als fan. Al die lieve zesjarigen die Harry boven hun bed hebben hangen, maar eigenlijk nog wat te jong zijn om de boeken te lezen...

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

3e jaars



Offline

Woonplaats: Ergens in Nederland
BerichtGeplaatst: zo okt 16, 2011 14:30 

Ik ben het hier oneens mee. Ik vind dat je ook een fan kan zijn als je alleen de films hebt gezien of als je alleen de games speeld.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Keer terug naar Algemeen
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme