Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp

Dreuzel



Offline
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 9:13 

Hallo,
wat vinden jullie van S.H.I.T..( De Stichting Huis-elf voor inburgering en Tolerantie )
Vinden jullie dat Hermelien gelijk heeft of niet ?

Ik zelf vind dat ze gelijk heeft, ik bedoel... die elfen zijn het gewend zo te leven.
Ze weten niet hoe het leven als non-slaaf is. Ik wil wedden dat als ze dat wisten dat ze het vast anders hadden gewild.

Graag jullie mening en/of op en aanmerkingen.


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 9:57 

Het is denk ik maar net hoe je de huiselven ziet. De manier hoe Dobby behandeld werd is vast en zeker niet de manier hoe iedereen de huiselven behandelen. Het is misschien een domme/rare vergelijking, maar zie huiselven net zoals honden. Honden zijn over het algemeen loyaal en onderdanig aan hun baas. Zij doen ook wat het baasje zegt. Net zoals huiselven. SOmmige mensen kunnen hier misbruik van maken zoals de Malfoy familie deed, maar je kan het ook op een andere manier ze behandelen. Ik heb namelijk niet het idee dat Winky en Hokey het zo slecht hadden. Ik denk dat zelfs Kreacher een geweldige tijd had toen Sirius' ouders nog leefden.

Ik ben daarom niet voor S.P.E.W./S.H.I.T. Aangezien ik vind dat Hermione doordraait. Ik wil best opkomen voor wezens die mishandeld worden, maar huiselven doen opzich gewoon hun werk.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

Dreuzel



Offline
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2011 19:09 

Ik snap helemaal hoe Hermoine het ziet. Maar het ligt gewoon niet in de aard op de leven als een vrije elf. Ze willen werken. Ze willen tovenaars dienen als slaven. Betaald worden is als een belediging. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen zoals Dobby. Die vindt het juist prachtig dat hij vrij is. Hij draagt graag kleren.

Toch is de manier waarop ze behandeld worden niet helemaal eerlijk. Dus ik snap waarom Hermoine er zo over denkt.

_________________
I Solemnly Swear I'm Up To No Good...


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: The Hall of Prophecy
BerichtGeplaatst: zo jul 24, 2011 22:55 

Op een of andere manier moet ik bij S.H.I.T. altijd denken aan de partij van de dieren. Bij S.H.I.T. is het enerzijds zo dat huiselfen het fijn vinden om te werken voor tovenaars. Dat ligt nou eenmaal in hun aard. Dat aspect moet Hermelien niet proberen te veranderen want zo werkt het nu eenmaal. Aan de andere kant wordt er wel makkelijk over huiselfen gedacht. Hun mening telt niet mee en daar zijn ernstige fouten uit voorgekomen. Daarbij bedoel ik de gebeurtenissen rond de huiselfen Hompy en Winky.

Persoonlijk zie ik hetzelfde bij de partij van de dieren. Enerzijds vind ik het goed dat er zo'n partij bestaat en dat deze partij het in de politiek goed doet. Soms moet dierenwelzijn gewoon aan de kaak worden gesteld omdat er echt hele foute dingen plaatsvinden in Nederland. Aan de andere kant heb ik sterk de indruk dat de partij het dierenleed wel eens boven de problemen van de mens zet en dan heb je in mijn ogen eerlijk gezegd achterlijk bezig. Marianne Thieme vind ik dan ook steeds meer een luchtfietser.

_________________
"Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon


 Profiel  

Klassenoudste Huffelpuf

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Het Internet

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 12:57 

Ik ben niet echt akkoord met Hermelien. Huiselfen leven al eeuwen op die manier en willen niets van een andere leven weten. Kijk maar naar Winky. Ik vind dat je dat moet respecteren. Zo'n organisatie is natuurlijk niet slecht. Maar Hermelien pakt het niet goed aan. Ze houd geen rekening met wat de elfen willen. Ze luistert niet naar hen. Ook die actie met die mutsen was slecht. Een elf is slim genoeg om geen kleding stuk vast te nemen.
Je hebt natuurlijk uitzonderingen zoals Dobby. Misschien moet de organisatie zich daar dan meer mee bezig houden.

_________________
What the hell is a hufflepuff?!


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In Heaven

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2011 13:55 

Hermeliehn heeft helemaal gelijk. Arme elfjes. Goed dat Dobby is vrijgeraakt, alleen spijtig dat hij is gestorven. :(

Laat elfjes zien dat ze een ander leven kunnen hebben. Tovenaars kunnen zoveel met hun toverstok, dan kunnen ze vast en zeker ook wel met een zwiepje het hele huis schoonmaken. Waarom zouden ze dan nog elfjes nodig hebben?

x.

_________________
Luna: "Whenever you're ready Sir." Dobby: "Sir? I like her very much."


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hogwarts
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2011 13:57 

Daar sluit ik me volledig bij aan.

MischiefManaged schreef:
Ik snap helemaal hoe Hermoine het ziet. Maar het ligt gewoon niet in de aard op de leven als een vrije elf. Ze willen werken. Ze willen tovenaars dienen als slaven. Betaald worden is als een belediging. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen zoals Dobby. Die vindt het juist prachtig dat hij vrij is. Hij draagt graag kleren.

Toch is de manier waarop ze behandeld worden niet helemaal eerlijk. Dus ik snap waarom Hermoine er zo over denkt.

_________________
~ We are only as strong as we are united, as weak as we are divided. ÏŸ
Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw and Hufflepuff.


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jun 13, 2013 18:02 

Ik vind dat ze niet daar over moet doorzeuren, want die Elfen willen helemaal niet vrij zijn, met uitzondering van Dobby dan. Wat ik wel vind is dat de Elfen vrij gelaten moeten worden bij gezinnen waar ze slecht behandeld moeten worden, en dan bijvoorbeeld bij Zweinstein moeten gaan werken.

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Het Nest

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jun 16, 2013 9:40 

Ik persoonlijk vind dat Hermelien helemaal gelijk heeft, Elfen moeten niet als slaven behandeld worden. Het zijn levende wezens, en als je zelf zo behand werd zou je dat ook niet leuk vinden. Ik zou me helemaal aansluiten bij de S.H.I.T.

_________________
You've said to us once before that there was a time to turn back if we wanted to. We've had time, haven't we?- Hermione Granger


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Zwik en Zwachtels Zwerkbalpaleis
BerichtGeplaatst: wo jun 19, 2013 17:26 

Sarah schreef:
Ik vind dat ze niet daar over moet doorzeuren, want die Elfen willen helemaal niet vrij zijn, met uitzondering van Dobby dan. Wat ik wel vind is dat de Elfen vrij gelaten moeten worden bij gezinnen waar ze slecht behandeld moeten worden, en dan bijvoorbeeld bij Zweinstein moeten gaan werken.


Met Dobby ben ik wel eens, maar ik vind S.H.I.T. wel terecht, er is neiemand die voor ze opkomt! Hermelien dat ze groot gelijk heeft.

_________________
'Follow the Spiders, Follow the Spiders',
'If Hagrid ever comes back out Azkaban, I kill him!'


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jun 23, 2013 13:14 

Lars_Slytherin schreef:
Sarah schreef:
Ik vind dat ze niet daar over moet doorzeuren, want die Elfen willen helemaal niet vrij zijn, met uitzondering van Dobby dan. Wat ik wel vind is dat de Elfen vrij gelaten moeten worden bij gezinnen waar ze slecht behandeld moeten worden, en dan bijvoorbeeld bij Zweinstein moeten gaan werken.


Met Dobby ben ik wel eens, maar ik vind S.H.I.T. wel terecht, er is neiemand die voor ze opkomt! Hermelien dat ze groot gelijk heeft.


Ze willen zelf werken, en anders veranderen ze gewoon dat ze geld krijgen, OF: :idea: Er is een soort Huis-Elfen dienst, waar alle Huis-Elfen in een soort hotel leven, waar ze het heel erg naar hun zin hebben, en dan kunnen Elfen die willen werken zelf kiezen waar ze willen werken...

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Het Nest

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jun 29, 2013 10:31 

Sarah schreef:
Lars_Slytherin schreef:
Sarah schreef:
Ik vind dat ze niet daar over moet doorzeuren, want die Elfen willen helemaal niet vrij zijn, met uitzondering van Dobby dan. Wat ik wel vind is dat de Elfen vrij gelaten moeten worden bij gezinnen waar ze slecht behandeld moeten worden, en dan bijvoorbeeld bij Zweinstein moeten gaan werken.


Met Dobby ben ik wel eens, maar ik vind S.H.I.T. wel terecht, er is neiemand die voor ze opkomt! Hermelien dat ze groot gelijk heeft.


Ze willen zelf werken, en anders veranderen ze gewoon dat ze geld krijgen, OF: :idea: Er is een soort Huis-Elfen dienst, waar alle Huis-Elfen in een soort hotel leven, waar ze het heel erg naar hun zin hebben, en dan kunnen Elfen die willen werken zelf kiezen waar ze willen werken...


Dat is het nou juist, de Elfen worden behandeld als slaven en kunnen niet voor zichzelf kiezen of ze naar zo'n hotel gaan.. Het is misschien wel zo dat Elfen zich beledigd voelen als je ze kleren geeft, alsof ze hun werk niet goed doen, misschien is het beter als ze zouden zeggen: Nieuwe Wet: Huis-Elfen mogen in totaal 3 jaar voor 1 gezin werken. Dan kunnen Elfen werken en toch vrij zijn. Als een gezin de Elf eerder vrij wil laten, geeft het gezin gewoon kleren

_________________
You've said to us once before that there was a time to turn back if we wanted to. We've had time, haven't we?- Hermione Granger


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jun 29, 2013 11:04 

Of je betaalt die huiselfen gewoon, of je zorgt ervoor dat de familie hen goed behandelt?

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jul 01, 2013 19:20 

Lilly schreef:
Of je betaalt die huiselfen gewoon, of je zorgt ervoor dat de familie hen goed behandelt?


Ja, dat vind ik nou ook! Gewoon betalen, kunnen die Huis-Elfen ten minste wat leuks(?) kopen! (Al zou ik niet weten wat ze dan zouden gaan kopen...) Maar ik ben het met je eens.

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: crappy student room with a book closet~!
BerichtGeplaatst: za jul 20, 2013 12:52 

Hmmm... ik heb het altijd als het "nature and nurture" probleem gelezen met een hint van sociaal kolonialisme. De (in het geval van het boek, maar kan ook synoniem staan voor verscheidene onderdrukte groepen in onze wereld) elfen worden door sommigen gezien als slaven en die krijgen een ingeving dat ze deze minder bedeelden moeten helpen met hun 'rechten' wat vaak komt omdat ze zichzelf beter willen voelen door "iets goeds te doen" voor de maatschappij, karma punten scoren.

Want staat het in hun DNA dat ze gewillig moeten zijn... of ligt het aan de 'opvoeding' waardoor ze niets anders kennen?
En stel dat ze vrij worden, dat S.H.I.T. werkt. Wat moeten ze dan gaan doen? Generaties lang kennen ze niets anders dan het opvolgen van orders, met eigenwijze uitzonderingen daar buiten gelaten.

Als deze in de maatschappij worden gegooid kan er van alles mis gaan. Denk aan wan gedrag, identiteits crisis etc. Maar geef je ze een keuze zal het waarschijnlijk zo zijn dat ze blijven bij wat ze gewend zijn. Er blijven altijd uitersten die het meest opvallen.

ps. het klinkt meer geordend en logischer in mijn hoofd, xD

_________________
in creative progress


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 


Keer terug naar Algemeen
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme