Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp

The Dark Mod

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 22, 2011 13:46 

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Afbeelding Afbeelding

Het eerste boek in de Harry Potter-reeks. Dit boek is in 1997 voor het eerst uitgekomen in Groot-Brittannií« als Harry Potter and the Philosopher's Stone. In 1998 is dit boek vertaald en in Nederland uitgekomen.

Hier kan je alles over dit boek bespreken. Wanneer heb je dit voor het eerst gelezen? Vond je het gelijk geweldig of juist niet? Wat vind je er nu van? Wat zijn je favoriete hoofdstukken/gebeurtenissen/personages? Hoe lang is het geleden dat je dit boek gelezen hebt? Alles wat je over dit boek kwijt wil kan je hier vertellen.


 Profiel  

Dreuzel



Offline
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 10:14 

Iedereen was stapelgek op dit boek. Ik was wel een beetje nieuwsgierig geworden. Vanaf de eerste bladzijde werd ik gegrepen door het verhaal.
Humor, verwondering over de prachtige wereld waar Harry in terecht kwam.
Ik heb me met dit boek geen moment verveeld.
De latere boeken werden soms wel wat langdradig, maar dat was bij het eerste boek zeker niet het geval.


 Profiel  

The Pink Operator

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw, my house.

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 11:09 

Door de heropening van HPF krijg ik echt wel weer HP kriebels, dus als ik binnenkort een keer wat tijd over heb, ben ik eigenlijk wel van plan om alle boeken weer eens te gaan herlezen. xD Te beginnen met deze dus; het is echt lang geleden dat ik die voor het laatst las. :O

Volgens mij gaat het heel weird worden om hem weer eens te lezen, maar ook wel heel leuk. Nostalgie. <3

_________________
    There's like a million kinds of cazy, and I kinda like mine.

    Cause you can't jump the track, we're like cars on a cable,
    And life's like an hourglass, glued to a table


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 14:34 

Ik zat in groep 8 toen ik dit boek voor het eerst las dat is nu dus ong 7 á 8 jaar geleden maar ik weet nog dat ik dacht, Harry Potter, wie leest dat nou!! en kijk me nu haha heb alle boeken tientallen keren overgelezen en ben de eerste die voor de bioscoop staat te springen als er weer eens een film uit komt, btw ik vond deel 1 en 2 de beste verfilming en ik ben ook best te spreken over het laatste deel, alles wat daar tussen in zat vond ik niet echt goed verfilmd :(

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 15:24 

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit nog altijd een van de betere boeken. In tegenstelling tot veel anderen, geloof ik.
Alles was nog zo nieuw en spannend. Je wist nog absoluut niet wat je kon verwachten van het verhaal. Dat maakt het voor mij extra leuk.
Je leert alle personages kennen, en leert wat de bedoeling is van het verhaal. (later ken je iedereen al en worden sommige dingen zelfs uitgemolken of uit hun verband getrokken).
Bovendien was ik op dat moment zelf nog een jaar of twaalf en vond ik de schrijfstijl nog super. Dit werd later wel anders.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

The Pink Operator

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw, my house.

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 15:36 

@Aisling: Nou dat heb ik dus ook wel, in het eerste boek was alles nieuw en spannend.

Maar wat ik ook vind, het magie-gehalte om het zo maar te noemen, vind ik het hoogste in dat eerste boek. Vooral ook omdat je alles door Harry's ogen ziet, en voor hem alles nog nieuw is in het eerste deel. In de rest van de boeken wordt de magie al als iets vanzelfsprekends gezien, en dat is toch anders.

Dat is ook een van de dingen die ik zo magisch vind aan Steen der Wijzen.

_________________
    There's like a million kinds of cazy, and I kinda like mine.

    Cause you can't jump the track, we're like cars on a cable,
    And life's like an hourglass, glued to a table


 Profiel  

2e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: " ...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!..." 
BerichtGeplaatst: ma feb 14, 2011 17:34 

Dankzij boek in, zijn we eigenlijk allemaal verder gaan lezen. Boek 1 maakt het begin. Vanaf de eerste pagina tot het einde van het boek, bleef het spannend.
Het is eigenlijk best grappig om te zien en te lezen, als je het eerste boek leest, en dan het laatste boek.
Dan lees je gewoon echt het verschil tussen een jongentje van 11 en een bijna volwassen man.
Boek 1 blijf gewoon lekker om door te lezen.
En geloof me als me moeder het boek niet gaf...was ik er volgens mij nooit eerder aan begonnen. En nu?...Ik ben haar echt dankbaar voor.. I love it!

_________________
" Schaduwen van morgen, zijn in het verleden gezaaid.
Opdrijfzand en zorgen, gehuld in mist of gebeiteld in steen... " 


" Tom Riddle" 


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 10:49 

Ik vind dit nog steeds een heerlijk boek om opnieuw te lezen. Het is één van de leukste in ieder geval. Het is allemaal nog heel braafjes geschreven enzo, maar het is wel een schitterend begin, met leuke personages, leuke introducties, veel humor en vooral nog ook heel mooi magisch.

Het is niet mijn favoriete boek allertijden, maar ik denk dat dit boek bij iedereen wel een enorm mooi plekje heeft. We leren alles voor het eerst kennen en ik vind dat die kinderlijke onschuld die Harry nog heeft zegmaar, heel mooi is uitgewerkt. Het hoofdstuk met de Spiegel van Neregeb bijvoorbeeld vind ik erg mooi, net omdat Harry nog zo jong is en voor het eerst een 'thuis' voelt en dergelijke meer. Het zijn vooral dit soort kleine dingen die het maken in dit boek, vind ik. Want de plot van "Snape wil de steen, maar het blijkt Krinkel te zijn" is op zich vrij eenvoudig (maar niet dat het afbreuk doet).

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Aboard of the SAR 19D 3360 Shaun

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo aug 31, 2011 18:13 

Major bump

Ik ben de Steen der Wijzen nu opnieuw aan het lezen dankzij Pottermore. En zo vallen mij nu dingen op waar ik nooit naar heb om gekeken toen ik dit als 11-jarige las. Zoals bijv. een zinnetje als: "Was hij er op een of andere manier achter gekomen dat ze wisten van de Steen der Wijzen? Dat leek Harry onmogelijk - maar af en toe had hij het afschuwelijke gevoel dat Sneep gedachten kon lezen." En dan met name dat laatste: dat Sneep gedachten kon lezen. Wie had ooit gedacht dat later bekend zou worden dat dit fenomeen bekend staat als Occlumentie en Sneep een meester occlumens was.

En zo vind ik nog meer verwijzingen naar latere delen uit de serie. Toen ik begon met dit boek realiseerde ik mij ook nog helemaal niet dat het in feite een reeks aan boeken zou worden. Maar als je dan, met de kennis van de gehele reeks, opnieuw begint met lezen merk ik gewoon dat je het volkomen anders beleeft. Zo is mij nooit bij gebleven hoe humoristisch boek 1 in feite is. En daarnaast hadden we vanaf boek 1 al kunnen zien aankomen dat Ron en Hermione bij elkaar hoorden. Zulke dingen echter kwamen bij mij pas later door. Het zijn van die kleine dingen, maar dat maakt na al die jaren het boek nog een keer te lezen stukken leuker. En al helemaal in combinatie met Pottermore :)

_________________

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In Heaven

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo sep 04, 2011 11:18 

^Ja idd, ik lees om de zoveel tijd eens alle boeken opnieuw, en ik merk dan bij bepaalde hoofdstukken dat je zegt van: hé, dat volgt daaruit.
Zoals idd, die occlumentie van Sneep.
Er komt veel humor in, maar het is zeker niet mijn favoriete boek.
Misschien ook omdat het zo kort is, ik heb veel liever hele dikke boeken, waarin heel veel na elkaar gebeurd.
Maar daar ieder zijn eigen mening.
In principe, moest JK Rowling al geweten hebben, wat er ongeveer allemaal ging gebeuren, aangezien er zulke dingen geschreven werden, die dan later duidelijk werden.

x.

_________________
Luna: "Whenever you're ready Sir." Dobby: "Sir? I like her very much."


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma sep 05, 2011 12:06 

Door Pottermore had ik vorige week ook weer zin om het boek opnieuw te lezen. Voornamelijk omdat je nu anders naar het boek kijkt, want je weet nu meer informatie over het boek.

Ik vind eerlijk gezegd het boek wel "irritant". Hoe vaker ik hem lees hoe minder ik het boek eigenlijk vind. Ik vind het irritant dat het boek zo dun is. Heel veel dingen worden eigenlijk helemaal niet uitgelegd. Niet als je het vergelijkt met de andere boeken uit de serie. Ze gaan redelijk snel overal door heen. Het boek is ook 1/3 kleiner dan de latere boeken uit de serie terwijl de tijdspan even groot is. Daarbij is de schrijfstijl ook anders. Het komt bij mij ook veel kinderlijker over. Alles is geschreven zoals het in het verleden afspeelt. Dat klopt opzich wel want het epiloog is natuurlijk als eerste geschreven, dus het boek is ook "het verleden". Maar voornamelijk in het eerste boek valt me dit heel erg op. Dingen zoals "From that moment on Hermione became their friend" en de eerste regel van chapter 16 waarin zoiets staat van "In latere jaren had Harry zich verbaast hoe hij door zijn eerste examens door is gekomen" oid. En zo staan er wel meer van dit soort zinnetjes in het boek.

Natuurlijk heeft het boek een groot sentimentele waarde want het is natuurlijk het allereerste Harry Potter boek. Dat maakt het dus wel speciaal. Maar juist daarom erger ik me er aan dat alle informatie wat erin staat zo minimaal is. Je zou juist verwachten dat dingen meer uitgelegd worden.

Het is trouwens heel leuk om het boek weer opnieuw uit te lezen nu Pottermore er is. Echt een aanrader om het boek te lezen met Pottermore erbij.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme