Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hell
BerichtGeplaatst: zo feb 13, 2011 16:22 

Ik zat pas rond te neuzen op wikipedia, en op cosforums zag ik ook al een topic zoals deze. Denken jullie dat het zwaard van Gryffindor iets te maken heeft met Excalibur? Zelf denk ik niet dat het de zelfde zwaard is (al zou het best kunnen), maar dat het Jo wel inspiratie heeft op gedaan. En er zat misschien ook wel een beetje foreshadowing (hoe noem je dat in het NL :oops: ) in het laatste boek.

Ik heb geen van de versies gelezen en heb er dus niet echt heel veel verstand van. Is er iemand die wel een boek heeft gelezen over de legende? Nu wil ik wel Le Morte d'Arthur lezen :P


Spoiler:
Snape was degene die het zwaard in het water gooide. Een zwaard in het water staat symbolisch voor het eren van overledende helden. Een voorspelling voor Snape's dood?


Verder, het feit dat alleen een echte koning Excalibur kan bemachtingen klink op: alleen een ware Gryffindor kan de zwaard bemachtingen.

_________________
    I wanna write "I miss you" on a rock and throw it at your face so you know how much it hurts...


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: zo feb 13, 2011 17:24 

In feite zou je wel kunnen zeggen dat Harry Potters Zwaard van Griffoendor gebaseerd is op het verhaal van Excalibur. Niet iedereen zal immers het zwaard kunnen hanteren.
Maar dat maakt mij eigenlijk wel nieuwsgierig naar het feit dat Sneep het Zwaard van Griffoendor kon dragen. Omdat hij toch altijd een Zwadderaar is geweest. Dat zou toch weer inhouden dat het zwaard niet heel erg kieskeurig is zoals bijvoorbeeld bij de sorteerhoed in het tweede deel.
Nu ben ik zelf niet heel erg goed op de hoogte van het verhaal van Koning Arthur. Want daar gaat het eigenlijk maar op één persoon die Excalibur uit de steen kan trekken. De ware koning zoals jij het weet te benoemen.

Maar ja, als alleen een ware Griffoendor het zwaard kan weten te bemachtigen, dan moet ik dus wel weer aan Sneep denken...

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 13, 2011 20:15 

Aisling schreef:
Maar ja, als alleen een ware Griffoendor het zwaard kan weten te bemachtigen, dan moet ik dus wel weer aan Sneep denken...


Zou dat dan misschien kunnen betekenen dat Snape "in zijn hart" een ware Gryffindor was? Of er toch één had kunnen zijn, maar dat hij zelf voor Slytherin gekozen heeft?

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hell
BerichtGeplaatst: zo feb 13, 2011 20:36 

Dumbledore vroeg zich toch al af of ze niet te vroeg sorteerde, aangezien Snape zeker moedig was. En Peter dan? Waarom werd hij in Gryffindor gesorteerd? Heeft hij er ook om gevraagd? Maar ik dwaal af @@

_________________
    I wanna write "I miss you" on a rock and throw it at your face so you know how much it hurts...


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 11:36 

Ik denk dat "een ware Gryffindor" niet opzich een Gryf hoeft te zijn. Ik denk dat als je verdrag vertoond net zoals een "ware Gryffindor" dat je dan ook al de zwaard kunt bemachtigen. Ik denk dat het om de denkwijze/attitude gaat niet om het feit welke afdeling je zit op Hogwarts.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2011 7:17 

Voor mij komt het wel heel veel over met het zwaard Excalibur. Maar het hoeft niet dezelfde te zijn.
Aan de ene kant heb ik zoiets van Tovernaars kennen de beroemde mensen niet en die weten hun daden niet. Maar aan de ander kant er was destijds een tovernaar bij dat koninkrijk zegt men. En door dood of verlies etc.. en het feit dat destijd meer over mythische wezens gesproken wordt, kan het zwaard bij hun in handen zijn gekomen.

Eva schreef:
Ik denk dat "een ware Gryffindor" niet opzich een Gryf hoeft te zijn. Ik denk dat als je verdrag vertoond net zoals een "ware Gryffindor" dat je dan ook al de zwaard kunt bemachtigen. Ik denk dat het om de denkwijze/attitude gaat niet om het feit welke afdeling je zit op Hogwarts.

Ik denk dat ook hetzelfde en zo kan het geval ook zijn dat het wel iets van klopt.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma feb 13, 2012 0:05 

In de boeken is nooit gezegd dat alleen een ware Griffoendor het zwaard aan kan raken, er is gezegd dat alleen een ware Griffoendor hem uit de sorteerhoed kon halen.. Sneep was schoolhoofd en kon bij het zwaard, net als waarschijnlijk alle schoolhoofden voor hem en ik weet zeker dat niet elk schoolhoofd uit Griffoendor kwam, ik denk dat jullie die twee dingen door elkaar halen..
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag - net als Aisling ben ik ook niet zo op te hoogte van de Arthur legendes - maar van wat ik er net snel van heb gelezen heeft ze het misschien wel bedacht met Excalibur in haar hoofd maar ik denk niet dat het hetzelfde zwaard is.

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jun 19, 2012 17:48 

Dumbledore heeft toch wel eens gezegd tegen Harry dat enkel een ware Gryff het zwaard uit de sorteerhoed kan halen?

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme