Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

The Weasley Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Beacon Hills
BerichtGeplaatst: zo feb 20, 2011 13:25 

Ik weet niet of dit topic op de juiste plaats staat, als dat toch zo zou zijn verplaats hem dan maar. ^^;

Dit is eigelijk iets dat ik me al een tijdje afvraag; Kun je de Harry Potter boeken eigelijk als boeken voor kinderen aanzien? In de bibliotheek zul je de boeken meestal wel vinden bij boekenreeksen voor kinderen, maar doelen ze dan echt voor kinderen? Naarmate de boeken vorderen komt er meer bij kijken dan alleen 'een jongetje dat naar een magische toverschool gaat om allerlei toverkunsten te leren'. Er komt veel duistere magie, racisme, politiek, de dood, etc bijkijken, zulke onderwerpen vind je ook niet terug in de meeste boeken die doelen naar kinderen. Ik vind het persoonlijk nogal vreemd dat velen de boeken nog aanzien als 'kinderboeken' terwijl er toch zaken in de boeken gebeuren die misschien niet zo geschikt zijn voor kinderen.

Dus ik vroeg mij af; horen de series niet thuis bij boeken voor adolecenten/volwassenen inplaats van de kinderafdeling in de bibliotheek? Er zijn erg veel volwassenen die de boeken lezen, daar kunnen ze ook zeker thuishoren. Zijn ze wel geschikt voor erg jonge kinderen?

Sorry als dit een gigantisch lame topic is maar het was eigelijk iets dat ik me al een tijdje afvroeg.

_________________
Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 20, 2011 14:06 

De boeken zijn naar mijn weten vooral in het begin heel erg gepromoot als kinderboeken. Dan lijkt het me wel logisch dat ze ook in die afdeling staan in de bibliotheek. De eerste paar boeken kunnen wel door volwassenen gelezen worden, maar je merkt duidelijk dat ze voor kinderen geschreven zijn. Naarmate de serie vordert is het inderdaad zo dat het allemaal duisterder wordt, maar je kan toch moeilijk een serie verspreid gaan zetten in een bib? Dat de boeken niet helemaal bij volwassenen staan is ook logisch, want daar kunnen kinderen ze niet ontlenen - nog altijd het aanvankelijke doelpubliek.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: di feb 22, 2011 21:33 

Ik denk dat het op een gegeven moment ongelooflijk moeilijk is om bij dit soort boeken een onderscheid te maken tussen jeugd en volwassenen. Met name omdat dit soort boeken door beiden gelezen worden.
Zo werden boeken als de Wetten van de Magie vroeger door volwassenen gelezen, maar later ook door jongeren.
In eerste instantie denk ik dat de boeken van Harry Potter wel bedoeld was voor de jeugd, maar ook aansloeg bij alle andere leeftijden. Uiteindelijk is het verhaal daarin ook gegroeid.
Daarin kan ik me dus wel aansluiten bij mijn bovenposter. Als bibliotheek zijnde, moet je uiteindelijk een keuze maken waar je de boeken plaatst. Zeker wanneer je de eerste delen al bij de jeugdafdeling hebt gezet.

Maar ik ben van mening dat je niet echt een leeftijdscategorie aan Harry Potter kunt plakken. Naar mijn idee is het praktisch voor alle leeftijden geschikt. Hoewel ik het niet aan de jongsten voor zou lezen. Die hebben een levendige verbeelding als het op wezens aan komt...

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Far Far Away

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 23, 2011 17:07 

Ik denk dat Rowling de eerste boeken echt heeft geschreven als kinderboeken. Maar naarmate Harry groeide werd het verhaal steeds ingewikkelder en dus steeds volwassener. Dit is echt typisch een serie waarbij je geen leeftijdscategorie kan noemen. Je kan ook niet een gemiddelde HP lezer nemen. Bijvoorbeeld: mijn opa en oma hebben de boeken gelezen, maar mijn kleinere zusje van 12 ook! :mrgreen:

_________________
Proud to be a Hufflepuff!^^
We are the Harry Potter generation!


 Profiel  

Citizen of the World

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: At ALL the parties.

Houseitem
BerichtGeplaatst: do feb 24, 2011 16:41 

Ik geloof dat het zowel door kinderen als volwassenen wordt gelezen. Het beste kun je het zo omschrijven:

Boek 1 - 11 jaar
Boek 2 - 12 jaar
...
Boek 7 - 17 jaar

Om de latere boeken goed te kunnen begrijpen, denk ik dat bepaalde 'maturity' toch wel nodig is, omdat het steeds ingewikkelder wordt.

_________________
And sometimes when the world stops floating in the sky,

the sky full of possibilities and desires,
it means a black tornado's come along
and washed us all in shades of
grey.


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Villa Zwarts
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 16:07 

Ik vind dat boek 1 tot 3 wel tot 'kinderboeken' gerekend kunnen worden, maar ze hebben wel een bepaalde angstgraad, of hoe je dat ook noemt. Dementors etc, die vond ik behoorlijk eng. Bij boek 4 merkte ik vooral een enorme omkanteling. Ik durfde het stukje met Villa Vilijn niet te lezen toen ik pakweg 10 jaar oud was. Nu moet ik er bij zeggen dat ik vroeger echt een schijterd was en alles eng vond xD

_________________
"I've listened already. I've made my decision. Leave me alone!"


 Profiel  

King of the Silvan Elves

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Standing at the edge of your town

Houseitem
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2011 22:26 

Ik denk dat de belangrijkste doelgroep van de Harry Potter boeken pubers en jongvolwassenen zijn. Buiten het algemene verhaal van het verslaan van Voldemort is een belangrijk element van het boek het volwassen worden van Harry. Ik denk dat daarom, vanwege de herkenbaarheid, het boek vooral interessant is voor deze twee doelgroepen. Zij maken deze ontwikkeling zelf ook mee, of hebben het net meegemaakt. Voor hen is et daarom meer herkenbaar dan voor iemand die jonger is of ouder. Er zijn ook veel mensen die begonnen te lezen met Harry Potter toen ze nog relatief jong waren en zijn meegegroeid met het uitkomen van de boeken. Dit neemt natuurlijk niet weg dat er ook andere doelgroepen de boeken kunnen lezen.

_________________
So Long, and Thanks for all the Fish!
Life! Don't talk to me about life ~ Marvin


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2011 16:20 

Ik vind het echt grappig met Harry Potter dat hoe ouder ik ben hoe anders ik naar de boeken ga kijken. Ik kan gewoon echt merken dat toen ik HP voor het eerst las een aantal jaar geleden dat ik toen echt nog een "kind" was en sommige dingen niet begreep. Niet omdat ze te moeilijk zijn, maar omdat je als kind niet op elke detail let. De laatste keer dat ik de boeken las viel mij echt dingen op die me eerder nooit echt opgevallen zijn. Zo merk ik dus wel dat ik ook gegroeid ben als persoon en dat andere dingen mij opvallen.
Ik denk dus dat je de boeken wel kunt lezen als je een kind/tween bent. Alleen snap je dan sommige thema's misschien minder omdat je nog te jong bent om te begrijpen. Maar dat vind ik juist zo goed aan de HP boeken. Dat het eigenlijk voor iedereen bedoeld is. Iedereen kan ze lezen. Ook al staan ze bekend als "kinderboeken.

@Cho. Eigenlijk heeft JKR nooit de boeken geschreven als kinderboeken. Het was nooit de bedoeling van haar dat HP een kinderboek zou worden. Haar uitgever heeft het boek gelanceerd als een boek voor jongens van rond de 11 jaar. Omdat zij het beste met HP zouden kunnen identificeren. Daarom moest ze ook haar naam veranderen.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

Klassenoudste Huffelpuf

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Het Internet

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr maart 04, 2011 20:37 

Toen Harry Potter uitkwam waren de lezers kinderen, maar de reeks is mee gegroeid met de kinderen van toen. Daarom dat het moeilijk is om te zeggen waar ze thuis horen. Ik zou ze zeker niet alleen als kinderboeken omschrijven. Harry Potter is voor alle leeftijden. Elke leeftijd kijkt er anders naar.

_________________
What the hell is a hufflepuff?!


 Profiel  

2e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: " ...In de plek waar Tom Riddle mij tegen houd in zijn kerkers, diep bij Zwadderich!..." 
BerichtGeplaatst: zo maart 06, 2011 13:07 

De eerste twee Harry Potter boeken, misschien deel 3 ook nog wel. Kan je als je het wilt benoemen, nog wel onder "Kinderboeken" Zetten.
Maar daarna worden de verhalen toch wel een stuk moeilijker beschreven.
Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om de boeken ergens te plaatsen.
Want de boeken worden gewoon weg door alle leeftijden gelezen.
Al zal zeker een kind van 10 het niet simpel krijgen om deel 5 te lezen ofzo, maar het wordt wel gedaan.
Net zoals eentje van 60 jaar de boeken leest.

Maargoed zijn de Harry Potter boeken nu Kinderboeken?
Volgens mij worden ze wel bij de bieb zo ingedeeld...al zijn ze vanaf 12 jaar in gedeeld, maar ze staan er wel onder..
Maar zijn het wel eigenlijk kinderboeken??
Dan kan ik vanaf deel 4 eigenlijk niet meer zeggen...

_________________
" Schaduwen van morgen, zijn in het verleden gezaaid.
Opdrijfzand en zorgen, gehuld in mist of gebeiteld in steen... " 


" Tom Riddle" 


 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: zo maart 06, 2011 13:30 

Ik denk persoonlijk dat HP geen kinderboeken zijn, maar eerder opgroeiboeken. Ik was 14 toen ik begon met lezen, 17 toen OotP eindelijk uitkwam, 19 bij HBP en 21 toen DH uitkwam. Al die tijd heb ik (En vele anderen op dit forum met mij) maar enkele jaren gescheeld met Harry. Ik ben echt meegegroeit met de boeken en ik denk ook dat dat de meest geschikte manier is om de boeken te lezen.

Als je ook nadenkt is de thematiek in de latere boeken veel te zwaar en te moeilijk voor jonge kinderen. Ik denk dat je PS, CoS en PoA nog wel kan voorlezen aan een 7 jarige, maar vanaf GoF wordt het verhaal denk ik te moeilijk. Een plaatsing bij de C-boeken (boeken voor eind basisschool/begin middelbare school) is denk ik de juiste plek.

Al moet ik zeggen dat ik laatst van een vader op m'n werk wel de vraag kreeg of hij met z'n zoon van 7 (die alle films al had gezien) naar DH kon gaan. Ik heb het hem toch maar afgeraden.

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

1e jaars



Offline

Woonplaats: Hoogeveen
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 15:18 

Het eerste boek is door rowling ooit geschreven voor haar eigen kinder, dus zodoende zal het waarschijnlijk wel onder de categorie kinderboeken zijn toebedeeld.. Alleen doordat ze er natuurlijk mee is doorgegaan, en er meer verhaallijnen in voort moesten komen heeft het verhaal een vrij 'volwassen' wending gekregen..

Maar ook weer, zelfs als je kijkt naar bambi, aladin, pocahontas, sprookjes dus.. Zie je ook daarin veel volwassen aspecten aan bod komen.

Ik ben van mening dat het eerste boek nog wel voor kinder boek door kan gaan, maar naarmate de serie vordert en dan voornamelijk deel 7, deze absoluut niet meer leesbaar is voor een kind onder de 12.. Ik ben zelf toen het boek de vuurbeker uitkwam gestopt met lezen bij het gedeelte waar cedric diggory omkwam, puur uit angst.. dus ja zeg het maar.. Wat is een kinder boek, en wat niet?


 Profiel  

Heir of Slytherin



Offline

Woonplaats: Slytherin Dungeon

Houseitem
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 15:00 

Bij ons in de bieb zijn de boeken verdeeld. Er staat een deel in de jongerenkast en een deel bij de B-boeken. Ik vind het zelf eigenlijk tienerboeken, al was ik zelf veel jonger toen ik begon te lezen. Maar net als veel anderen, ben ik met Harry opgegroeid en de boeken worden natuurlijk steeds donkerder en duisterder, dus ik snap wel dat ze bij de kids en bij de jongeren staan. Maar ik zou ze zelf niet bij de volwassenen zetten. Want ja, ook voor volwassenen zijn deze boeken leuk, maar dat zijn wel meer jeugdboeken. Dus, kinderboeken... ja en nee. Meer tienerboeken.

Maar het ligt natuurlijk ook bij ieder kind verschillend. De 1 vind het doodeng, terwijl de ander het prima te lezen vind zonder meteen nachtmerries te krijgen. En dan is er nog het hele ''begrijpen'' van de boeken. Begrijpt een kind van 12 wel wat er allemaal gaande is. En dan bedoel ik het hele politieke verhaal enzo. En dat ligt ook gewoon per kind verschillend.

_________________
Hard work never killed anybody, but why take a chance?


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: The Hall of Prophecy
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 21:52 

De Harry Potter boeken vind ik geen kinderboeken. De doelgroep zijn tieners tot jongvolwassenen. Wat ik heel knap vind is dat de boeken gedurende de tijd geí«volueerd zijn.

De Steen der Wijzen is echt nog in kinderlijke stijl beschreven waar de toverwereld met enorm veel fantasie wordt beschreven. De geheime kamer heeft ongeveer dezelfde schrijfstijl maar het verhaal wordt al iets volwassener. Termen als 'bloedzuiver' en 'modderbloedje' komen uit dit boek en feitelijk gezien gaat het hier dus over racisme. Geen kinderthema dus. De gevangene van Azkaban is absoluut geen boek voor kinderen. Het is echt een duister verhaal met dementors en Zwarts die wordt geportretteerd als gestoorde moordenaar die een hele straat heeft opgeblazen. Desalniettemin vind ik de schrijfstijl van deze drie delen best toegankelijk en geschikt voor 10-14.

Harry Potter en de Vuurbeker is een hele omwenteling. De schrijfstijl en ook het verhaal zijn veel volwassener geworden. Ik was 13 toen het boek uitkwam en het eerste hoofdstuk dat zich afspeelt in het huis en het dorp van de ouders van Voldemort vond ik zelfs een klein beetje saai. En van de herrijzing van Voldemort werd ik zelfs een beetje bang. Gebeente van de vader, bloed van de gehatene en dat op een donker kerkhof. Daar werd ik wel een beetje bang van toen ik het boek diep in de nacht uit had :P.

De Orde van de Feniks, De half bloed prins en de relieken van de dood blijven allemaal op die lijn maar het wordt allemaal steeds ingewikkelder. Uiteindelijk vind ik het best ingewikkeld worden en ik moet het laatste hoofdstuk (King's Cross) van de relieken van de dood zo'n 2-3 keer lezen voordat echt elk puzzelstukje op haar plaats viel.

Kort gezegd: er is wat voor te zeggen dat boek 1-3 valt onder tienerromans. Bij boek 4-7 ben ik van mening dat de doelgroep pubers tot jongvolwassenen zijn.

_________________
"Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2011 19:10 

Je kunt ze niet in een bepaalde doelgroep zetten, dan verlies je heel wat lezers.
Het zijn echte meegroei boeken, de 1e echt die hard meegroei fans zijn er mee opgegroeid! Het is voor jong en oud, maar de doelgroep begint bij jonge tieners tot jong volwassen. 11 jaar tot 17/8 jaar = 7 boeken! Dus zo moet je ze ook lezen of voorlezen aan de kleinere kids.
En ach voor elk kind is het anders, dus voor een bieb is het ook lastig te bepalen.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme