Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 11:47 

Lily_flower schreef:
Ik denk dat Rowling ze expres zo in beeld heeft gebracht, als er werkelijk zoveel goede zijn geweest, waarom koos ze ervoor die niet te noemen, begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen Zwadderich, zoals ik al zei, een van mijn favoriete personages zat op die afdeling.. [/color]


Natuurlijk heeft Rowling ze zo in beeld gebracht. Ze schreef vanuit Harry's perspectief en, zoals al eerder genoemd in dit topic, ervaart Harry de Slytherins als een 'evil' groepje mensen die zich uiteindelijk allemaal ontpoppen tot Voldemort-sympathisanten.

Ik denk dat het grootste probleem hier is dat je, wanneer je de boeken leest, met Harry meeleeft. Dat is Rowlings bedoeling geweest, en dat is haar goed gelukt - mede daarom zijn de boeken zo'n succes. Maar daardoor heeft de hele Slytherinafdeling wel een slechte naam gekregen, onterecht wat mij betreft. Slytherin staat niet gelijk aan 'evil'. Slytherin betekent ambitieus en berekenend. Die eigenschappen kun je gebruiken om slechte dingen te doen, maar intelligentie (Ravenclaw), durf (Gryffindor) of hard werken (Hufflepuff) kunnen daar net zo goed voor ingezet worden.

Daarnaast moet je niet vergeten dat ieder karakter in Rowlings boeken z'n onvolkomenheden heeft, net zoals echte mensen. Het feit dat Harry alle Slytherins als slecht ziet, is naar mijn idee ook een van zijn zwakke kanten: hij generaliseert en denkt in extremen (je bent óf goed, óf slecht).

Oh en nog even iets over Regulus: hij koos ervoor zijn eigen hachje te redden, maar vernietigde later wel een belangrijke Horcrux. Dat had hij niet kunnen doen als hij zich openlijk tegen Voldemort zou hebben uitgesproken - dan was hij ongetwijfeld dood binnen een dag. En dat wist hij ook. Hij was berekenend ingesteld, oftewel, een echte Slytherin.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 16:31 

Nou vind ik deze tekst goed passen voor slytherin want je ziet het ook vaak terug: ''We Slytherins are brave, yes, but not stupid. For instance, given the choice,
we will always choose to save our own necks.''
De Malfidussen zijn misschien niet slecht maar ook niet echt goed, maar het is wel een familie waarvan je ziet dat ze bijtrekken als ze het te heet wordt en liever elders willen wezen. Zie je ook met ander leerling of death eather!
Maar goed er spelen wel meer dingen mee.

We zien nu eenmaal hoe Rowling het geschreven heeft en hoe Harry er naar kijkt, dus dan weet je ook niet beter. Maar of t nou het begin of t eind is je hebt niet veel keus van hoe men je ziet of wat je wel of niet gaat worden.
Ik zou hier niet willen zitten, en zowel van de afdeling weggaan i.v.p te vechten, misschien om m'n nek te redden. Maar zodoende ook andere dingen.
Sneep die je voortrekt, de school die je niet mag, en ook voldie zit je ook nog eens op de nek.

Bellatrix is m'n favo in vele manieren.
Maar verder enkele zoals Serius was goed bezig en probeerde anders te zijn, maar je komt niet zo makkelijk weg.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2011 19:56 

Ik snap jullie wel hoor, daar niet van.. &Eva, ik heb niet gezegd dat Slakhoorn een slecht mens is, ik zei dat hij een aardige en joviale man was, maar wel behoorlijk laf en egocentrisch.. & over Regelus, dat klopt ook.. maar zoals ik al zei, ik heb niks tegen Zwadderich, ik vind alles uit de Harry Potter boeken leuk en ik ben niet iemand die een hekel krijgt aan verzonnen personen, maar de eigenschappen van Zwadderich zijn geen eigenschappen die ik graag in mezelf terug vind, ook zijn ze discriminerend naar Dreuzels toe dus zijn het werkelijk zulke goede eigenschappen? Verder gaat dit terug naar Zalazar Zwadderich, die er ook al zo over dacht.. Snappen jullie wat ik bedoel? Ik weet niet of ik het goed uitleg :S

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hell
BerichtGeplaatst: di jun 28, 2011 20:38 

Volgens mij is er niks mis met de karaktereigenschappen; ambitie, gedrevenheid en vindingrijk. Kijk, elke afdeling heeft zo zijn goede en slechte karaktereigenschappen. Slytherins zijn misschien sluw, maar Gryffindors zijn naar mijn mening agressief.

En er waren wel degelijk Slytherins die deelnamen in het gevecht op het einde!

J.K. Rowling stated in a PotterCast interview that some Slytherins were among the reinforcements brought by Slughorn during the Battle of Hogwarts.

Andromeda (Black) Tonks zat trouwens ook in Slytherin en zij trouwde met een muggleborn, dus daar valt ook niks over te zeggen. Ik durf te wedden dat er vast meer Slytherins zijn die verder helemaal niks met dat pureblood gedoe te maken hebben, je hoort alleen niet van ze, alleen achteraf:

The fact that J. K. Rowling intended to place a character named Mafalda, a half-blood who was the daughter of a Squib and a Muggle, in Slytherin, suggests that Rowling at least does not view the Slytherin House desire for blood-purity as particularly influential upon the Sorting Hat.

_________________
    I wanna write "I miss you" on a rock and throw it at your face so you know how much it hurts...


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Aboard of the SAR 19D 3360 Shaun

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2011 12:38 

Zoals zo vaak heb je de goede die lijden onder de kwade. Dit geld net zo goed voor Slytherin. Want daar heb je en hou je gewoon een klein groepje sympathisanten voor Voldemort en aspirant DE's. Maar dat is niet de meerderheid binnen Slytherin. Maar omdat die minderheid zo duidelijk er uit springt, krijgt Slytherin hierdoor automatisch het negatieve, slechte imago. Kortweg: Slytherin = evil. Tel dat op bij de groepsvorming en er zal zich vanzelf een strijd vormen tussen afdelingen. Daarnaast is het boek vanuit Harry zijn perspectief geschreven. En gezien hij in Gryffindor beland, Slytherin de aartsrivaal van Gryffindor is krijg je snel Gryffindor = goed, dus Slytherin = slecht.

Er is niks mis mee met vindingrijkheid, ambitie en arrogantie op zijn tijd. Want die drie zorgen ervoor dat je gewoon dingen kunt bereiken die anders onbereikbaar blijven. Het gezegde luidt toch niet voor niets: "de brutalen hebben de halve wereld?" Welnu, zie daar waarom Slytherin geenszins slecht te noemen is. Het punt is alleen dat sluwe en gewiekste personen die vindingrijkheid, arrogantie en ambitie die zij hebben sneller zullen inzetten voor kattekwaad en dergelijke dan voor nuttige dingen zeg maar. Terwijl vindingrijkheid kan zorgen voor ingenieuze producten. En als je ambitieus ingesteld bent plus een tikkeltje arrogant kun je ver komen binnen organisaties in je werkzame leven. Dus: carrière maken! En dus sneller je vindingrijkheid echt kunnen gebruiken/inzetten om te krijgen wat je wilt.

Ambitieus en vindingrijk ben ik wel ingesteld. Maar ik zou mijzelf niet typeren als arrogant. Soms kan ik misschien wel hooghartig doen (ook iets typisch Slytherin vind ik, zie the Blacks en de Malfoys). Al met al genoeg dingen waardoor Slytherin op zijn plaats is voor mezelf. Maar het totaal plaatje voor mij slaat eerder uit naar Ravenclaw dan Slytherin. Omdat ik ambitieus ingesteld ben zal ik de vindingrijkheid dusdanig toepassen samen met mijn verworven kennis/intellect om daar te komen waar ik wil. Met Slytherin is niks mis en toch voel ik meer verwantschap met de een dan de ander ;)

_________________

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jul 05, 2012 12:36 

Ik haat mensen die in kotjes denken, zoals Zwadderich= slecht, Raaf= intelligent. Ik Slyth zitten er ook slimme mensen, net zoals er in Raaf ook mensen zullen zitten die best gemeen zijn. Het is ook niet omdat je bij Slyth word ingedeeld, dat het is, evil, en that's it. Denk aan Sneep, die heeft zich ook bedacht, en toch zat hij in Slyth, terwijl hij voor mijn part even goed in Gryff had kunnen zitten.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


Laatst bijgewerkt door Lilly op zo sep 08, 2013 10:34, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2013 20:45 

Als je gesorteerd wordt, dan is dat toch heel veel op eigen keus? En ik kan begrijpen dat als je hele familie op Zwadderich heeft gezeten dat jij daar ook op wil. Neem Harry, als hij naar de Hoed had geluisterd, dan zat hij nu bij Zwadderich. Dus er kan ook iemand die slim, trouw, en allemaal die eigenschappen heeft bij Zwadderich zitten. De Sorteerhoed geeft je alleen maar advies. Hij is gewoon een Advizeur.

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2013 13:52 

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben over deze afdeling. Het is een afdeling als een ander, maar omdat Voldemort erin gezeten heeft, wordt het op eens de "slechte afdeling".
Ik bedoel maar, heeft er ooit iemand aan gedacht dat grootse en goede tovenaars zoals Merlijn uit Zwadderich komen?
Daarnaast worden de karaktertrekken van Zwadderaars denk ik te veel in het negatieve getrokken. Neem nu als voorbeeld sluwheid.
Sluwheid kan ook goed zijn. Ik verwijs even door naar de Narnia-films. Edmund is sluw in die verhalen, maar op de goede manier. Hij ontsnapte aan de witte heks omdat hij sluw is, hij liet Miraz van gedacht veranderen over Peters verzoek tot een duel, omdat hij sluw was. Sluw zijn is niet altijd slecht, het is gewoon te zien hoe je het bekijkt.
Daarnaast zijn Zwadderaars grootse leiders, dat zie je duidelijk bij Voldemort. Maar een grootse leider hoeft denk ik niet altijd een leider van de "slechte" kant te zijn, of wel soms? En dan nog, ambitie is ook geen slechte eigenschap.
Stel dat jij de ambitie hebt organisaties als unicef of WWF te steunen, is dat een goed eigenschap, en geen slechte.
Ik heb er gewoon iets op tegen als mensen gaan denken zoals dit: Zwadderich= slecht want Voldemort en Bellatrix zaten erin.
No, just no. Zwadderich is op z'n minst even goed als de andere afdelingen.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2013 19:57 

Lilly schreef:
Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben over deze afdeling. Het is een afdeling als een ander, maar omdat Voldemort erin gezeten heeft, wordt het op eens de "slechte afdeling".
Ik bedoel maar, heeft er ooit iemand aan gedacht dat grootse en goede tovenaars zoals Merlijn uit Zwadderich komen?
Daarnaast worden de karaktertrekken van Zwadderaars denk ik te veel in het negatieve getrokken. Neem nu als voorbeeld sluwheid.
Sluwheid kan ook goed zijn. Ik verwijs even door naar de Narnia-films. Edmund is sluw in die verhalen, maar op de goede manier. Hij ontsnapte aan de witte heks omdat hij sluw is, hij liet Miraz van gedacht veranderen over Peters verzoek tot een duel, omdat hij sluw was. Sluw zijn is niet altijd slecht, het is gewoon te zien hoe je het bekijkt.
Daarnaast zijn Zwadderaars grootse leiders, dat zie je duidelijk bij Voldemort. Maar een grootse leider hoeft denk ik niet altijd een leider van de "slechte" kant te zijn, of wel soms? En dan nog, ambitie is ook geen slechte eigenschap.
Stel dat jij de ambitie hebt organisaties als unicef of WWF te steunen, is dat een goed eigenschap, en geen slechte.
Ik heb er gewoon iets op tegen als mensen gaan denken zoals dit: Zwadderich= slecht want Voldemort en Bellatrix zaten erin.
No, just no. Zwadderich is op z'n minst even goed als de andere afdelingen.


Ach, zo dacht ik idd toen ik de boeken las ook, hoor. Maar dat kwam vooral omdat Draco, Patty, Korzel, Kwast, en eigenlijk Draco's vriendengroep erin zaten. (Maar zat Merlijn daar in? Weer wat geleerd)

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: do sep 19, 2013 14:46 

Helemaal eens wat Lilly zei, het is waar dat Slytherin gewoon een slecht kantje gekregen heeft in de verhalen... Maar het blijft gewoon een afdeling :)

_________________
Griffoendor!


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme