Dennis Krauwel schreef:
Ik ben het helemaal eens met wat Nevodeon zei. Ik heb Richard Harris ook altijd de beste Dumbledore gevonden. Hij was rustig en kwam vooral heel erg wijs over. Zo'n man die alles weet en ervoor zorgt dat alles geregeld is. Het is haast een soort superheld. Wat dat betreft klopt het ook wel met de eerste 2 boeken. Alles is nog vrij leuk en aardig, en Dumbledore is de grote held. Echter, in de latere boeken krijgen we steeds meer menselijke trekjes te zien van Dumbledore en word hij niet meer neergezet als een halfgod. Hij maakt fouten, wordt steeds meer een oude man, maar is ook een strijder en een gelijkwaardige voor Voldemort. Richard Harris was heel goed in de schattige opa uithangen, maar dit had ik hem niet zien doen hoor. Nu is Michael Gambon wel het andere uiterste. Af en toe zet hij Dumbledore neer als een gestoorde gek. Maar er zijn ook scenes waar ik vind dat 'ie het heel goed doet. Even los van de grime en kleding, want dat is natuurlijk wel belabberd. Kortom, ik denk dat Gambon beter geschikt is voor de latere, wat meer duistere films. Voor die tijd was Richard Harris natuurlijk de beste.
Helemaal mee eens. Harris was net de kerstman en ten tijde van film 1 geweldig, maar Gambon is de hardcore versie van de kerstman en dat was ook gewoon nodig tegen Voldemort.