Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie vond jij een beter Perkamentus?
Richard Harris (PH, COS) 67%  67%  [ 18 ]
Michael Gambon (POA, GOF, OOTP, HBP) 33%  33%  [ 9 ]
Totaal aantal stemmen : 27

Heir of Slytherin



Offline

Woonplaats: Slytherin Dungeon

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 22, 2011 16:30 

Hallo allemaal!

In de eerste twee Harry Potter-films werd Albus Perkamentus vertolkt door Richard Harris. Maar kort voor het uitkomen van de tweede film, overleed Harris op 72-jarige leeftijd aan de gevolgen van de ziekte van Hodgkin. De rol werd overgenomen door Michael Gambon.

Sommige mensen viel het niet eens op dat Perkamentus gespeeld werd door een andere man, maar velen ook wel. En de een was er tevreden mee terwijl de ander zich absoluut niet kon vinden in Gambon als Perkamentus.

Heb jij een favoriet? Of vind je ze beide goed? Vertel het hier.

Afbeelding
Richard Harris-------------------------Michael Gambon

_________________
Hard work never killed anybody, but why take a chance?


 Profiel  



BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 13:26 

Lastig.
Harris is natuurlijk DE perkamentus van onze goede oude jaren.
Gambon is natuurlijk degene van het heden en met wie wij nu samen de avonturen van Perkamentus beleven.

Mijn hart ligt nog steeds bij Richard Harris. Ik vond zijn zacht-aardigheid. Liefde volle vertoning, en wijze blik het gene wat de eerste Harry Potter film speciaal maakte.
Iets wat Gambon in zijn laatste film pas wist te vertalen.

Ja, tuurlijk. Hij schreeuwde veel, en was geweldadig en had de boeken pas gelezen na OotP, maar! Ik moet zeggen dat zijn optreden in HBP precies goed was.
Toch weet ik diep van binnen, dat als Harris van de toren af zou vallen, ik veel meer emotioneel gepakt zou zijn, dan toen ik Gambon zag vallen.

1 Stem naar Harris, Gewoon puur omdat ik wou dat hij mijn schoolhoofd zou zijn.


  

Unspeakable

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Team Mystic

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 13:30 

Richard Harris, hij is gewoon DE Dumbledore; qua uiterlijk en qua acteren. Hij is gewoon EXACT als in de boeken.
Michael Gambon vind ik veelte agressief en heeft ook niet dat mysterieuze dat Richard Harris als Dumbledore wel heeft. Daarnaast vind ik hoe ze hem hebben aangekleed/geschminkt ook niet zo Dumbledore-verantwoord.

_________________
    Hohoho~


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 13:41 

Ik ben het met Malou eens. Al moet ik wel zeggen dat ik Michael een stuk beter vond in HBP. Daar was hij echt een betere Dumbledore. Maar hoe hij Dumbledore speelt in GoF was gewoon ronduit slecht en OOC. Daarbij ligt het misschien ook aan de aankleding. Ik vond Richard er ook meer uit zien als Dumbledore en dat kwam voornamelijk ook door de aankleding.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 14:02 

Afbeelding

My point exactly.

En nee, dat heb ik niet zelf gemaakt. Ik wou dat ik wist wie het wel heeft gemaakt zodat ik credit kon geven, maar helaas. Dankje, Tumblr.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Heir of Slytherin



Offline

Woonplaats: Slytherin Dungeon

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 14:19 

@Hierboven: Die art klopt precies. xDDD

Misschien leuk om hier een poll van te maken. Die zal ik zo instellen.

Ik vind ook Harris beter. Vooral omdat hij echt zo magisch overkwam. Hij was echt 1 van de magische puntjes in Harry Potter. Zijn kalme, rustige stem doen denken alsof hij maar een oude man is. Maar dan de dingen die hij zegt laten zien dat ie heel wijs is en ook sterk.
Toen in PoA Gambon kwam, vond ik dat vreselijk. Vooral omdat toen PoA mijn favo boek/film was en dan krijg je zo'n Dumbledore. Hij is agressief, hij schreeuwt, is totaal niet rustig of grappig. En dan heb ik nog niet eens gesproken over die twinkeling in de ogen die Dumbledore in het boek zou moeten hebben. Harris had die, maar bij Gambon is die nergens te bekennen. Het is alsof hij niets weet van zijn personage. Daarbij oogt hij ook vies =O
In HBP vond ik hem wel wat beter, omdat hij wat rustiger was. Maar ja, hij was dan ook half dood xD

_________________
Hard work never killed anybody, but why take a chance?


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Villa Zwarts
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 14:48 

Wat ik van te voren wil zeggen is dat ik Gambon geen slechte acteur vindt, en ik denk dat het niet alleen aan hem ligt dat hij zo overkomt. De scriptschrijver en weet ik veel welke andere leden van de crew hebben hier ook mee te maken.
Ik vind Harris beter, maar ik denk dat ik die ook gewoon gewend was en zo, dus dat speelt ook mee. Harris kwam echt als een rustige, oude man over, en Gambon is wat meer 'Gandalf' achtig, soepeler etc.

_________________
"I've listened already. I've made my decision. Leave me alone!"


 Profiel  

The Pink Operator

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw, my house.

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 15:10 

Haha, die art vat het mooi samen ja. xD

Helemaal mee eens, ik heb op Richard Harris gestemd, want hij was voor mij echt dé Dumbledore. In de eerste twee films vond ik Dumbledore zo goed neergezet, en toen Gambon het overnam vond ik dat helemaal niks.

Te agressief zoals al gezegd, terwijl Perkamentus juist altijd heel kalm, sereen en gecontroleerd overkomt in de boeken. Wat mij betreft zette Gambon het personage gewoon helemaal verkeerd neer, erg jammer. En misschien kwam het voor een deel ook door de aankleding, maar toch ook zeker door het acteerwerk.

_________________
    There's like a million kinds of cazy, and I kinda like mine.

    Cause you can't jump the track, we're like cars on a cable,
    And life's like an hourglass, glued to a table


 Profiel  

Dreuzel



Offline

Woonplaats: Tilburg
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 0:32 

Gambon vind ik een hele goede acteur en een mooie Dumbledore, maar Harris vind ik echt helemaal in het plaatje passen. Zo had ik me Dumbledore ook voorgesteld!


 Profiel  

Death Eater



Offline

Woonplaats: Amsterdam

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 10:56 

Ik kan moeilijk met mijn bovenstaande posters niet eens zijn, want ik vind het precies ook zo. Dat plaatje is helemaal geweldig XDD Richard Harris heeft dus ook mijn stem. Hij is heel rustig, kalm en is dé Perkamentus. Hij lijkt er ook zo op, met zijn lange, witte baard. Michael Gambon vind ik ook wel een goeie Perkamentus, maar niet helemaal dé Perkamentus. Hij is zó ruig en schreeuwerig. Ofja, anders. En dat vind ik niet zo awesome.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 11:51 

Het valt me nu pas op dat het haar van Michael Gambon een stuk grijzer lijkt dan Richard Harris. Alsof Perkamentus in de loop der tijd jonger is geworden...
Nee, ik denk dat ik geen keuze ga maken tussen deze twee acteurs, want ze hebben allebei een formidabel aandeel gehad in het neerzetten van Perkie.
Ik denk zelfs dat we Michael Gambon nog wel een extra pluimpje mogen geven voor zijn prestaties. Het is immers niet gemakkelijk om de rol van iemand anders over te nemen en het met evenveel overtuiging te brengen.
Het is me meer dan eens opgevallen dat wanneer rollen door andere mensen werden overgenomen, de kwaliteit met sprongen achteruit ging en dat heb ik nou geen moment gehad met Michael Gambon.
Tuurlijk, hij zal Perkamentus op zijn manier spelen, agressiever en minder mystiek, maar ik denk dat er weinig acteurs zouden zijn geweest die dichterbij zouden zijn gekomen.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 12:13 

Ik ga voor Richard Harris. <3
Hij was voor mij echt precies Dumbledore toen de films begonnen en hij is het nog steeds voor mij. Hij was gewoon perfect en ik mis hem. <3
However, ik vind Gambons 'duistere' sfeer in de latere films op zich er wel bij passen. Het ligt ook aan welke film, maar Harris is in de eerste films heel.. nonchalant, haast. xD
En Gambon speelt het heel erg serieus en dus met een wat duistere sfeer voor mijn gevoel.


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 15:44 

Tja, dit is al bijna niet echt interessant meer, maar Richard Harris verolkte de rol van Dumbledore inderdaad gewoon beter. Zoals iedereen boven mij al heeft aangehaald had hij niet alleen het uiterlijk van Dumbledore zoals in de boeken, maar ook zijn manier van handelen en praten, dat serene, dat rustige was zoals het moest zijn.

Gambon is zeker geen slechte acteur, maar de manier waarop hij Dumbledore neerzet klopt gewoon grotendeels niet. Al moet ik wel toegeven dat ik 'm in Half-Blood Prince toch een stuk beter vond als Dumbledore.

Overigens had ik bijvoorbeeld graag gezien hoe Harris bijv. de vechtscene tussen Voldemort en Dumbledore aan het einde van OoTP had gedaan. Dat zou volgens mij echt geniaal geweest zijn met Harris als Dumbledore daar.

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: crappy student room with a book closet~!
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 19:19 

Volgens mij willen we allemaal Richard Harris.
gewoon omdat hij de zachtaardige maar toch ferme man was die eigenlijk je opa kon zijn.
Maar het is inderdaad ook zo dat de films duisterder werden en ik weet niet hoe Harris daarin zou hebben gepast. Gambon kan zo'n creepy vibe sturen terwijl hij niet eens de slechterik is.
Uiteindelijk passen ze dus ieder bij hun eigen film, al had harris van mij wel door mogen/kunnen gaan.

Wat mij ook opviel was dat de hoeden ineens veranderden? Of kijk ik gewoon niet goed?

_________________
in creative progress


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 20:44 

Volgens mij is de kleding sowieso verandert. Bij mijn weten was Harris als Perkamentus op foto's altijd in voornamelijk rode tinten gekleed, terwijl Gambon altijd in een soort van paars te vinden was.
Het zal dus best wel zo zijn dat ook de hoeden veranderen naar verloop van tijd. Bedenk het eens zo, je zou toch geen 60 jaar met dezelfde hoed rond willen lopen. Dan krijg je een familie Wemel effect.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Keer terug naar Films
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme