Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Queen of Babylon

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Shiz
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 12:19 

Bij deze open ik even een topic waar jullie alles bespreekbaar kunnen maken over de soundtracks van Harry Potter, want de soundtrack is een niet onbelangrijk aspect in een film en maakt of kraakt ze zelfs. Voor de uilen onder ons: dat is dus de muziek die gecomponeerd en gebruikt wordt om de films (net dat beetje) meer sfeer te geven.

Harry Potter heeft doorheen de jaren verschillende componisten gekend:

John Williams - PS, CoS & PoA
Patrick Doyle - GoF
Nicholas Hooper - OotP & HBP
Alexandre Desplat - DH

Wat vinden jullie van de muziek? Welke CD/nummers/componist horen jullie het liefst? Wat vinden jullie van het feit dat er vier componisten zijn? Kan de muziek je niet zo schelen of ben je een die hard fan die alle muziek in bezit heeft? Weet ik veel... Brandt maar los.

----

Wat me eigenlijk aanzette tot het openen: ik ben in het algemeen sowieso wel een soundtrack fan, maar gisteren bij het bekijken van DH, viel het me op dat er bij veel actiescí¨nes geen spannende of bombastische dramatische muziek was. Alleen de droge, échte geluiden (rennen door het bos, ontploffingen, curses, gehijg xD) En eigenlijk vond ik het niet eens storen dat er geen muziek achter gegooid was, of toch héél miniem op sommige momenten. In het echte leven heb je als het goed zit ook geen dramatisch muziekje op de achtergrond als je rent voor je leven. Ik heb er nooit bij stilgestaan, maar een muziekloze actiescí¨ne kan soms misschien wel hipper zijn.

_________________
    ..*Eleka nahmen nahmen ah tum ah tum eleka nahmen*..


 Profiel  

The Girl Who Lived

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Storybrooke

Houseitem
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 12:40 

Ik ben fan van 'stille' films :) Atonement heeft een onwijs mooie soundtrack bijvoorbeeld, maar er zijn ook scenes waar helemaal geen muziek onder zit. En dat maakt het inderdaad mooier, realistischer. Een andere film waarbij dat heel duidelijk zo is, is Girl with a Pearl Earring. Ik ben er echt fan van. Maar van andere mensen hoor ik dat ze die laatste film heel saai vonden, dus misschien is het persoonlijk :P

Ik heb zelf eigenlijk geen HPsoundtracks '.' Misschien moet ik er toch eens naar lusiteren. Ben benieuwd wat ik er dan van vind :) Maar ik vind nog steeds hét HPdeuntje (Hedwig's Theme volgens mij?) echt gaaf <3

_________________
    If I could give you just one gift, do you know what it would be? Confidence. That, or a scented candle.


 Profiel  

The Weasley Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Beacon Hills
BerichtGeplaatst: do apr 14, 2011 12:47 

Ik vond het eigelijk niet erg dat bepaalde scenes in DH geen muziek had zoals bij dat ene moment dat ze wegrennen. Muziek maakt het allemaal wat spannender natuurlijk maar ergens vond ik het realistischer. In het echt hoor je ook natuurlijk geen 'dum dum duuuuumm!!' bij bepaalde momenten. XD hoewel dat awesome zou zijn Maarja, ik begrijp je punt wel hoor. Maar ik vind het persoonlijk niet erg dat ze muziekjes hebben weggelaten bij bepaalde stukken.

Ik vind persoonlijk de OST erg mooi en aangenaam om naar te luisteren. Ik heb zelf de eerste 3 OST's op CD, vooral de eerste OST brengt wel veel nostalgie terug, zeker het fameuze beginstukje dat je in bijna elk begin van de film hoort. : D Ik vond de OST van OoTP eigelijk amusant om naar te luisteren, heeft veel leuke muziekjes. : D

_________________
Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Wonderland

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2011 14:27 

Hmm. Heb nog nooit naar de soundtracks geluisterd, moet ik eerlijk zeggen. Ja, in de films uiteraard, maar niet zo, los. Over het algemeen vind ik de muziek in de films wel erg goed en op de juiste momenten gebruikt. Maar hoe ze zo "los" zijn weet ik niet goed.

Alleen 'Double Trouble' kan ik me effectief goed herinneren, want dat vond ik een tof nummer. Als ik die een keer hoor zit die ook altijd de rest van de dag in mijn hoofd. En natuurlijk de echte HP tune. Ah, jullie weten welke ik bedoel toch (volgens mij bijna altijd wel aan het begin van de films)? De meest bekende. Dat vind ik ook een mooie en associeer ik ook echt aan HP. Van veel liedjes zou ik denk ik niet 123 kunnen zeggen dat ze van HP zijn. Ahum, wat ben ik voor een fan? xD

_________________
    Que sera, sera.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Over the rainbow

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2011 17:53 

Ik vind de soundtracks van met name die door John Williams echt geweldig. Het zijn echt herkenbare melodietjes en ze blijven lang hangen. Ik heb ooit zo een heel boek met de soundtrack van CoS voor klarinet gekregen en het zijn echt fantastische stukjes om te spelen en van zodra je ze hoort link je ze wel met de film.

Nu bij het nogmaals zien van DH viel de soundtrack mij ook erg op, namelijk er zitten niet erg herkenbare melodietjes in en ik miste een beetje de HP teamsong. Maar ik vond het puur muzikaal heel mooie orkeststukjes. Ook zoals hierboven al meerdere keren gezegd vond ik het ontbreken van muziek bij sommige scí¨nes echt niet erg, het kwam voor mij zelf sterk over zo zonder muziek. Daarbuiten vind ik Alexandre Desplats ook een zeer goede componist, maar graag wel terug de basic teamsong Mr Alexander!

_________________
"People die everyday! Friends, family. We lost Harry tonight. He's still with us, in here. So's Fred, Remus, Tonks, all of them. They didn't die in vain. Harry's heart did beat for us, for all of us. It's not over."
Neville Longbottom


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2011 18:06 

Lupos schreef:
Daarbuiten vind ik Alexandre Desplats ook een zeer goede componist, maar graag wel terug de basic teamsong Mr Alexander!


Als je met de basic teamsong "Hedwig's Theme" bedoelt, die zat maar liefst zo'n zeven keer in de film hoor :') Minder opvallend en hier en daar met een nootje verschil, maar de teamsong zoals je ze noemt, zat er toch redelijk vaak in hoor. Maar ik geef toe, onder gewijzigde/minder opvallende vorm wel te verstaan. (met dank aan Jim die dat soort dingen altijd opmerkt/hoort en mij er dan op wijst tijdens een grote rewatch :'))

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Over the rainbow

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2011 18:21 

Oke dan, maar blijkbaar heb ik hem dan alleen herkent in de intro en daar vond ik hem al vervormd xD. Ik wil hem dus eigenlijk gewoon graag terugzien zoals John Williams hem eerst had gedaan, echt herkenbaar want dat maakt Harry Potter wel een beetje meer Harry Potter vind ik.

_________________
"People die everyday! Friends, family. We lost Harry tonight. He's still with us, in here. So's Fred, Remus, Tonks, all of them. They didn't die in vain. Harry's heart did beat for us, for all of us. It's not over."
Neville Longbottom


 Profiel  

Queen of Babylon

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Shiz
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2011 0:05 

Lupos schreef:
Oke dan, maar blijkbaar heb ik hem dan alleen herkent in de intro en daar vond ik hem al vervormd xD. Ik wil hem dus eigenlijk gewoon graag terugzien zoals John Williams hem eerst had gedaan, echt herkenbaar want dat maakt Harry Potter wel een beetje meer Harry Potter vind ik.

Ik vind de sfeer van de intro zoals John Williams hem gemaakt heeft eigenlijk niet meer passen met de laatste films. De intro in de eerste films klinkt nog erg onschuldig en optimistisch magisch. Ik denk als je die JW-style-intro in de laatste films zou zetten, dat dat erg afbreuk zou doen op de algemene sfeer van die films. Die films hebben gewoon een meer duistere, dramatische intro/theme en zo nodig, om de juiste sfeer te behouden. Vind ik dan. Maar ik vind het wel tof dat het originele alombekende HP-theme verwerkt is tot een passende versie bij de film.

_________________
    ..*Eleka nahmen nahmen ah tum ah tum eleka nahmen*..


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 20:23 

Wat ik vind passen bij HP en het kenmerk ervan is, aangezien je het meteen herkent als je het hoort. De begin intro van de 1e paar films het was kinderlijk, onschuldig en ook magisch, dat past er goed bij.
Nu zijn de films dan wat duister geworden is de intro aan een beetje aanpassing to. Maar wat ze nu laten horen vind ik er niet echt bij passen! en volgens mij had 1 helemaal geen deuntje zover ik weet.
Heeft wel wat met nostagie te maken, maar goed in de rest van de film vind ik het prima. En zover behalve t begin is het altijd prima gedaan.

Niet altijd muziek erbij heeft ook wel wat, aangezien je in het echte leven het ook niet hoort. Maar het geeft de film wel wat sfeer en andere dingen, en dat had deel 7 part 1 wel nodig omdat er zo weinig gebeurde!

Iedergeval vind ik de muziek vaak wel leuk, net als de geluids effecten bij momenten.
Ik ben een keer met de klas naar het orkest geweest die de muziek voor hp maakte, daar zag je de hoeveelheid instrumenten die ze gebruikte. En wat een show ik was onder de indruk en je leert er veel van.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2011 12:04 

Over DH:2

Overall vond ik de muziek zeker in orde. Ik herinner me vooral de mooie muziek in de 'laten we de school beschermen'-scenes van McGonagall en ook op het moment wanneer Voldemort en zijn gang terugkeert uit het Verboden Bos en Hagrid Harry in zijn armen heeft. Dat vond ik echt mooie stukjes. Ook Lily's Theme en het hele A Prince's Tale vond ik mooie (en subtiele) muziek hebben.

Waar ik me echter wel aan geërgerd heb en ik het altijd een afbreuk vind doen aan de scene (na drie keer nog steeds), is het 1) het moment dat Harry terug in Hogwarts verschijnt in dat zaaltje met de hangmatten en iedereen zoiets heeft van 'yay, Harry, je bent terug!' en 2) het moment dat McGonagall Snape wegjaagt en ze weer Headmaster wordt als het ware. Op beide momenten hebben ze een soort van gerecycleerde versie gebruikt van een trackje uit PS (of daar leek het toch op) van het moment dat ze voor het eerst in Hogwarts aankomen. Ik kan niet helemaal omschrijven welk muziekje dat is (volgens mij een vorm van Hedwig's Theme) en ik kan het niet gelijk terugvinden via YT (ik zoek vanavond nog wel een beetje beter) maar ik vond het zo'n total rip-off van dat deuntje/van die Theme en ik vond het totaal niet passen.

Ik weet niet of meer mensen dit hadden - maar het zou me verbazen als niemand hetzelfde had opgemerkt. Ik vond dat echt gewoon lelijk. :') Maar de rest van de OST was dus wel meer dan oké en ik was er zeker wel tevreden mee.

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


Laatst bijgewerkt door Enjolras op za jul 16, 2011 12:31, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2011 12:21 

Ik wou dit topic ook aanmaken, want ik vond de muziek zo geweldig in de film en ik kon nergens mijn mening uiten. xD

Ik vond de muziek echt heel goed in de film. Dit is de eerste keer dat de muziek in HP mij meteen opvalt. Normaal valt het mij ook wel op, maar deze keer vond ik alles gewoon zo goed passen bij de scene. Dat het mij meteen in de positieve zin opviel. Voornamelijk omdat ik de muziek in de eerste scene(s) zo mooi vond.

@Charlie Volgens mij hebben ze toch ook gewoon Hedwig's Theme gebruikt? Ik vond dat namelijk geweldig dat die tune er eindelijk weer in zat. Dat Harry voor het eerst weer op Hogwarts is en dat je het deuntje eindelijk weer hoort. Ik heb dat echt gemist. Ik kreeg daardoor meteen weer zo'n Hogwarts gevoel. En dat vond ik wel belangrijk omdat Hogwarts dus afwezig was in anderhalve film.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2011 12:31 

Eva schreef:
@Charlie Volgens mij hebben ze toch ook gewoon Hedwig's Theme gebruikt? Ik vond dat namelijk geweldig dat die tune er eindelijk weer in zat. Dat Harry voor het eerst weer op Hogwarts is en dat je het deuntje eindelijk weer hoort. Ik heb dat echt gemist. Ik kreeg daardoor meteen weer zo'n Hogwarts gevoel. En dat vond ik wel belangrijk omdat Hogwarts dus afwezig was in anderhalve film.


Het is inderdaad een vorm van Hedwig's Theme inderdaad. Maar meer die bombastische vorm. En die vond ik absoluut niet passen. Niet het feit dat het Hedwig's Theme was, want die past wel heel vaak en is inderdaad en een beetje een 'nostalgisch' deuntje zegmaar, maar ik vond het absoluut niet passen hoe 'bombastisch' hij was op die twee momenten (ik weet geen ander woord dan het als 'bombastisch' te omschrijven xD). Ik vond het vreemd en het stoorde me.

Oja, ik vond wel dat 'zangkoortje' (ook hier weet ik niet hoe ik het anders moet omschrijven) dat o.a. aan het begin (bij het verschijnen van het WB-logo) zat wel heel erg cool en passend en mooi en vooral sfeervol.

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jul 16, 2011 12:34 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemáál niet bewust op de muziek gelet heb tijdens het kijken. Alleen elke keer dat ik Hedwig's Theme hoorde zat ik met tranen in m'n ogen :') Als ik de film nog eens ga zien ga ik beter op de muziek letten, maar op zich is het feit dat het me niet heel erg is opgevallen over het algemeen een goed teken: ik heb me er in ieder geval niet aan geërgerd (:

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: vr jul 22, 2011 19:08 

@Charlie
Wanneer ik m weer ga zien ga ik er even beter opletten, maar volgens mij heb je gelijk het was nou niet echt een goed deuntje erbij.
Ik had die scene na de schilderij en dat ze bij de strijders eruit komen, echt heel anders voorgesteld. Wat een armoedzaaierij hoe het eruit zag, hoewel misschien passend was?

De film start en de Soundtrack begint hoewel het bekende deuntje lang geleden vervaagd is, is het zo ongeloofelijk passend en sfeerbepalend zeer goed. Ze hadden dezelfde filmstijl als part 1 nog dus dat was geweldig. :D :cowboy:
De muziek was geweldig in deze film het gaf een epic gevoel, en was heel passend op momenten. o.a het magische koepel gedeelte + grijze dame etc..
Het gaf echt kracht en sfeer aan de film, het is alleen jammer dat alles op verkeerde momenten of volgorde was gedaan. o.a dus het einde wat alles zwakker maakten.

--
Edit
Ik ben weer geweest en heb de muziek/deuntjes gehoord, het klopt het is het herkenbare deuntje uit de eerste films. Kom er ook op terug dat het geen goed deuntje is, dat is het wel alleen niet voor dat moment met al die ander muziek en duistere omgeving.
Al is het wel mooi om weer eens te horen, ook al lijkt het net of ze geen ander deuntje konden maken voor dat moment.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In Heaven

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo aug 21, 2011 18:19 

Ik heb alle soundtracks staan op men Ipod.

Die met Jhon Williams vind ik de beste, omdat die net dat nostalgische hebben.
Het herkenbare melodietje dat iedereen kende en nog altijd kent.
Vooral 1 vond ik een zeer mooie soundtrack.

3 vond ik dan weer niet zo goed meer, het had gewoon niet die sfeer die er in Hp hoort te zijn.

4 vond ik een hele leuke, lekker vrolijk enzo en die had dat leuke, kinderlijke weer terug bij bepaalde liedjes.

5 en 6 vind ik echt geen goeie, die passen vind ik helemaal bij het concept Harry Potter. Ik zeg niet dat het melodietje niet past bij dat bepaalde stuk in film, maar op een of andere manier past het niet. (Als je me kan volgen :P)

En Deathly Hallows is ook een goeie, weeral niet dat kinderlijke en schattige maar het past er gewoon goed bij, ook bij het concept van het boek.

Dus al bij al goede soundtracks :P
x.

_________________
Luna: "Whenever you're ready Sir." Dobby: "Sir? I like her very much."


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar Films
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme