Skywalker schreef:
Kim schreef:
Dat klopt, maar ik had pas bij het einde dat gevoel dat hij iets goeds had gedaan.
De jaren ervoor niet.
=']
Dan ligt dat aan de manier waarop jij de boeken leest. Alles dat jij in boek 7 hebt gelezen, gebeurt voor jou dus aan het einde. Maaaar dat is niet hoe is het is gegaan. Snape heeft al die tijd
("After all this time?" "Always." AAH.) ervoor geprobeerd te zorgen dat Harry bleef leven. Was hij aardig tijdens de Potions lessen? Was hij bijzonder vriendelijk tegen Harry zelf (of enige andere Gryffindor)? Nee. Maar je kunt je ook wel voorstellen dat hij zelf nogal in conflict met zichzelf was. Aan de ene kant had hij een hekel aan Harry omdat hij zoveel op James' leek, en zich (naar Snape's inziens) zoveel als James gedroeg. Harry was een miniatuur-versie van de man die Lily kreeg. En tegelijkertijd had hij haar ogen - het enige bewijs dat Lily Evans geleefd had. Dus hij beschermde Harry, maar dat betekende niet dat Snape hem hugs moest geven om de zoveel tijd. Het betekende simpelweg dat hij Harry levend probeerde te houden. That's all.
Vriendelijkheid is niet hetzelfde als goedheid.
Ja, idd, zo denk ik er ook over. Sneep was niet vriendelijk tegen Harry, maar hielp hem toch maar.
Ik heb heel even getwijfeld aan zeijn goedheid, maar eigenlijk wist ik al van in het 3e boek, dat Sneep nog een grote rol ging hebben en dat hij eigenlijk niet helemaal slecht is. Want de reden dat hij achter Harry loopt in het 3e boek, is om hem te beschermen tegen Sirius en Lupos, terwijl je eigenlijk denkt dat Sneep zelf Harry iets wil aandoen.
Ik denk trouwens ook dat Harry, wanneer hij in de hersenpan gezien heeft wat Sneep allemaal gedaan heeft, hij toch spijt heeft van de manier waarop hij met Sneep omging.
Maar at is gewoon mijn mening.
x.