|
Geplaatst: zo maart 11, 2012 15:01

Sören dwingt zichzelf te kalmeren. Hij realiseert zich dat hij kalm moet blijven. Dat was toch altijd met alles zo? Als er iets aan de hand was, moest iedereen kalm blijven. Zo rustig mogelijk focust Sören zich op zijn ademhaling.
Een Zuid-Europeaans uitziende vrouw komt zijn kant op en raapt zijn mobiel op. Dankbaar neemt Sören het ding aan. ,,Merci - bedankt,'' mompelt Sören nog wat afwezig en niet al te charmant. Hij haalt nog een aantal keer rustig adem. ,,Ja - nee - ja,'' brengt Sören dan verward uit als ze vraagt of het gaat. Hij glimlacht onbeholpen. ,,Volgens mij gaat het...'' behalve dat hij een paar krassen op zijn handen had, leek er geen glas in te zitten.
Sören ziet de handen van de vrouw. ,,Je handen!'' hij kijkt haar verschrikt aan. Dan ziet hij de man in het pilotenuniform die een EHBO-koffer heeft gehaald. ,,Dat moet er uit,'' constateert Sören. Sören laat zichzelf zo kalm mogelijk klinken, hetgeen hem al weer aardig af lijkt te gaan. ,,Misschien kan hij helpen?'' Sören wijst op de piloot.

,,Aah⊠de macht van de goden!ââ klinkt een krakerige stem, haast verheerlijkend, door de vertrekhal. ,,Wacht niet langer! De hulpdiensten zijn hier!ââ Kleine stukjes glas beginnen voorzichtig naar één kant te schuiven. Een leeg en onaangenaam gegniffel echoot door de hal.
,,Zij vluchten in rood en paars / van de rode wolken van de voornoen / van de tempels waar de gele goden / hun ogen dichten uit minachtend nietsdoen.ââ De stem spreekt dwars door alles en iedereen heen. Nu, met meer vaart, schieten allerlei stukken glas en deeltjes stof naar het centrum van de vertrekhal. Glas uit Sofiaâs handen; glas dat GaĂ«lla nog bedekte; overal komt het glas in beweging. Uit een vormloze massa vormt zich een gestalte; uit de gestalte vormen zich voeten, benen, een romp, armen, handen en een oud, vermoeid gezicht. De verjaarde figuur heeft witte haren, een rafelig grijs kleed om zich geslagen en ziet er breekbaar uit: ieder gewricht lijkt te kraken onder het weinige gewicht dat het nog moet dragen. ,,Zij staan op in groene gewaden / schreeuwend uit de groene onderwereld van de zee / waar gevallen hemelen - en kwaadaardige tinten - en oogloze schepsels zijn.ââ
Twee ijzige ogen, ondersteund door een laag wallen en bedekt door borstelige wenkbrauwen, nemen de mensen in deze ruimte in zich op. Ze schieten waakzaam naar Ryan, naar Noora en Soraia, naar Imogen, naar Shin. ,,Maar een stem komt van de bergen! Van de bergen / en ik ken, ik ken die stem / het is de stem die onze wereld lang geleden deed beven.ââ
De man stilt, en roept dan: ,,Aanschouw: de uitverkorenen! Ik ken al uw namen.ââ
,,De OlympiĂ«rs â ââ de man stokt even als om zijn ontzetting en ontzag te uiten voor de goden, ,,- Interesseren zich voor u; elk van hen heeft één van u lief.ââ de man ademt. Zijn stem is vervelend om naar te luisteren. Hij spreekt langzaam en moeilijk. ,,Dit,ââ de man gebaart met zijn handen overdreven naar het vliegtuig, alsof hij een toneelstuk opvoert. ,,Is hun onbegrensde macht. Voel hun aanwezigheid!ââ een ijzige stilte volgt.
De Olympiërs maken zich kenbaar.
,,Ik kom met een boodschap van de OlympiĂ«rs; van de zonen en dochters van de titanen, die samen hemel - aarde en water - en onderwereld bezitten; ik kom van hen die u geschapen hebben; die uw oogst beschermen, die u huiselijkheid waarborgen en u hebben geleerd lief te hebben, muziek te spelen, te genezen. Ik kom van de tempels waar goden langzaam uit de harten van mensen verdwenen zijn,ââ de man kijkt indringend wat mensen aan. Een strenge blik schiet naar DaniĂ«l, naar Jackson, naar Katherine, naar Abigail, naar Thor. ,,En ik heb een boodschap: de OlympiĂ«rs voeren onderlinge strijd; en al hun zoon- en dochtergoden. Een verschrikkelijk conflict dat opgelost moet! Zij verlangen uw hulp. Zij verwachten u op Olympus â zo spoedig mogelijk.ââ
,,The novelist is an ever-wakeful creator, carefully monitoring those characters who might foil his design, run away with his themes, step out of their own atmosphere, and make their way in the void between the stars.ââ
|
|