Geplaatst: zo jan 15, 2012 16:05

Fcuk, denkt hij, zonder een woord uit te brengen, wanneer hij met zijn linkervoet ongelukkig tegen de tafelpoot aanstampt. De vuilgebekte woorden die hij wil uitroepen, slikt hij in en vervangt die door een gelaatsuitdrukking die boekdelen spreekt. Het is hier ook echt veel te krap.
Sinds anderhalve week woont Nathan niet langer in zijn bloemkolenhuis. Zijn verblijf daar was er erg kort geweest, zo bleek achteraf. Een waar Blitz-bezoek. Hij had niet eens tijd gehad om te wennen aan de vele vertrekken die het huis had geteld. Door de gebeurtenissen van de afgelopen weken, had hij toch enige schrik gepakt. Zijn eerste natuurlijke reactie was vluchten geweest. Weg uit Sado. Maar een jongen met opmerkelijk kapsel had dat met weinig woorden uit zijn hoofd gepraat. Hoewel hij Damien na de begrafenis slechts vier keer – geheel per toeval – had gezien, had die zo’n beetje het leven van Nathan op een kantelpunt gezet. Op charmante wijze weliswaar, dat wel.
Nog een geluk dat ik niet alle dozen geledigd had, denkt Nathan wanneer hij met een zwiep van zijn wand de laatste doos in een hoekje laat ploffen. De moeite die hij doet om dit alles zo geluidloos mogelijk te doen, wordt door de wetten van de natuurkracht helaas niet geapprecieerd. Met een duidelijke plof belandt de doos op zijn eindpunt. Precisie, het is nog steeds niks voor hem. Maar in tegenstelling tot wat hij had verwacht, volgt er op de plof geen gebrom en gemekker. Gelukkig.
Situatieschets. Nathan woont nu in hartje van de Fullbloodwijk. Hide in plain sight. Het was een idee geweest van Damien. Op instinctief gevoel had Nathan alvast zijn spullen gepakt en met het idee gespeeld terug te keren naar London. Bij toevalligheid liep hij diezelfde dag Damien tegen het lijf die hem op andere gedachten bracht. Hoewel Nathan het niet aan zichzelf wou toegeven, en al zeker niet aan een potentieel belangrijk-en-schone-vent-in-zijn-leven; de schrik om het volgende slachtoffer te zijn zat er aardig in. Maar het idee om net in het hol van de leeuw te gaan wonen, klonk nog zo vreemd niet.
Dus nu woont Nathan als Mudblood in het hart van het grote Fullbloodbeest. Een nieuwe woonst vinden ging uiteindelijk aardig goed. Alsof het lot het zo gewild had, had Damien diezelfde dag nog een zoekertje gezien bij het boekenantiquariaat Books & Brewers (gelegen naast de speelgoedwinkel Queens & Dolls). Het antiquariaat bleek uitgebaat te worden door een grimmige man van begin de 100. Hoewel Nathan het nooit met zoveel woorden heeft gevraagd, veronderstelde hij dat Jeremy Brewers een doorweekte Fullblood was. Maar zoals het alle grimmige mannen vergaat, zo ook kon Jeremy Brewers zijn zaak niet langer uitbaten. Een week oefentijd had hij gekregen en daarna kon hij het alleen opknappen. Om het met de woorden van Jeremy zelf te zeggen.
Tot ongenoegen van Nathan had hij de compromis niet helemaal gesnapt. Dat hij voortaan een boekenantiquriaat zou gaan uitbaten was volledig naar zijn zin. Het antiquariaat bleek dan ook werkelijk een fenomeen an sich te zijn. Nathan refereerde er voorzichzelf naar als de Chocoladefabriek van Charlie onder de boekenhandels. Hoewel het van op straat helemaal niet zo groot lijkt, des te groter is de winkel binnenin. Elke mogelijke vrije plek wordt benut door scheve boekenkasten die stuk voor stuk volgestauwd zijn met boeken in allerlei vormen en maten, geuren en kleuren. Dikke, dunne, stoffige, nette,... Die oefenweek was dan ook één en al plezier geweest. Elke dag was een ontdekking.
Het enige dat Nathan blijkbaar niet goed had gesnapt, was dat de oude en grote Jeremy Brewers niet van plan was geheel het pand te verlaten. Nathan kreeg de zolderkamer, Jeremy behield de eerste verdieping. Dus zo komt het dat Nathan zich op dit moment bezig houdt met het stoten van tenen tegen tafelpoten, het verplaatsen van dozen om ze toch nooit te ledigen - wegens plaatgebrek om de inhoud een fijne thuis te geven. En dit allemaal zo stil en geluidsloos mogelijk, omdat ene Jeremy Brewers op de verdieping onder Nathan zijn middagdutje doet. En zoals het een stereotiepe oude man toekomt: zo ééntje wek je liever niet.
Goed, dat is dat, denkt Nathan vervolgens. Hij neemt zijn nieuwe vertrek nog een keertje door. De dozen waarvan hij besloten had ze ongeopend te laten, staan nu netjes tegen de wanden zodat hij de ruimte optimaal kan benutten. Hoewel dat met een korrel zout te nemen is, want het is en blijft er krap. Het antiquriaat mag dan wel een paradijs zijn, de Magie was blijkbaar op om ook van het zolderkamertje iets deftig te maken. Nathan zucht, haalt zijn schouders op, krabt even in zijn nek en neemt dan zijn wand weer stevig in de hand.
Hij gaat in het midden van de kamer staan - daar waar het plafond het hoogste reikt en waar hij netjes rechtop kan blijven. Alsof hij een scene uit één of ander over-the-top toneelstuk repeteert, heft hij zijn wand omhoog en sluit zijn ogen. Daar waar het donker is, daar ziet hij zijn broertje. Een glimlach. Zeven tuinkabouters. En nog een glimlach. "Expecto Patronum," brengt Nathan met een gelukzalig gevoel uit. Stil, dat wel. Want zo hoort het, als je dat ding alleen als postbode gebruikt. Uit de top van zijn wand ontspruit een Pinguïn die gloeiend en waggelend boven de houten vloer van de zolderkamer blijft zweven. Met oogcontact brengt Nathan de boodschap over en richt zijn wand dan doorheen het zolderraam. Weg is de Pinguïn.

Waggelend, minstens één meter boven de grond, schiet hij een andere kamer weer binnen. Terwijl hij boven de grond blijft zweven, richt hij zich met zoveel mogelijk gratie richting een menselijk schepsel met torenhoge kruin. Daarna weerklinkt de stem van Nathan doorheen de kamer. Geheel van lichte nerveuze trilling voorzien.
"Jongeheer Leighton. Vanavond is er een bal in de pub van Polly. Ik wil je graag bedanken voor het regelen van mijn nieuwe woonst en vroeg me af of je zin zou hebben met mij daarheen te gaan. You-Know-Who I am." Nu het eindelijk veilig was, had Nathan de moed gevonden eindelijk dat woordgrapje te maken. Zo snel als Pinguïn gekomen was, zo verdwijnt hij ook weer. Met veel glitter en glamour, zoals het hoort.
_________________
Drive on. Drive on. My special one.
|