Welkom op Harry Potter Forum! 


Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen

Advizeur

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: zo okt 07, 2012 12:23 

Afbeelding

Terug in de tijd, 10 jaar aan... layouts!


In de serie 'Terug in de tijd, 10 jaar aan...' zullen we terugblikken op de rijke geschiedenis van HPF. We zijn erg benieuwd naar jullie herinneringen aan bepaalde onderwerpen!

In dit topic starten we met de verschillende layouts die HPF heeft gehad. Niet alleen het forum, maar ook de 'mainsite' HarryPotterFreakz komt voorbij. Helaas zijn niet alle layouts daadwerkelijk te zien zoals ze waren, dit heeft te maken met het verlies van enige bronbestanden (zoals afbeeldingen) of de beeldschermresoluties van nu. We hebben ons best gedaan de afbeeldingen zo veel mogelijk te laten lijken op hoe het toen was.

De eerste layout is waar het allemaal begon, de start van HarryPotterFreakz. Een screenshot van 12 oktober 2012.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


Daar hoorde ook de eerste layout van het forum bij, toen nog niet met de naam HarryPotterForum.nl, maar HarryPotterFreakz :: Forum. Dit omdat het domein waar het forum nu te vinden is, toen nog niet in bezit was van onze site! De eerste jaren was het forum dan ook te bereiken via http://www.harrypotterfreakz.com/forum.
Op dit screenshot is het forum 4 maanden oud.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


Inmiddels was de mainsite al flink op gang gekomen, en werd er behoorlijk wat nieuws gepost - iets waar HPF later om geroemd zal worden. In februari 2003 werd de tweede layout gepubliceerd.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


Niet veel later werd de layout van HarryPotterForum aangepast aan die van de mainsite, en in een paar maanden tijd was het aantal leden al verdubbeld. Dit is een screenshot uit juni 2003.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


In het begin van 2004 komt er een nieuwe forumlayout, met zwart als ondergrond en geel als basiskleur. Helaas hebben we hier geen beeldmateriaal van.

Een jaar na de laatste update, kwam 'Versie 4' van de mainsite online. Voor het eerst was het mogelijk je eigen layout te kiezen - er was er één voor elke afdeling. Helaas hebben wij alleen de Griffoendor-versie, genomen in februari 2004.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


Dan, op 5 juni 2004, gebeurt er iets wat menig forumlid zich als de dag van gisteren kan herinneren. HarryPotterForum gaat plots offline en op de mainsite verschijnt het volgende bericht van de toenmalige webmaster, Frank:

"Tot mijn allergrootste spijt moet ik mededelen dat de storing van afgelopen weekend het forum fataal is geworden. De database was te ernstig beschadigd en veel gegevens waren weg. Pogingen om alles te repareren haalde niets uit. De enige optie die over bleef was een nieuw forum. Je zal je dus opnieuw moeten aanmelden. Alle berichten zijn weg.

Uiteraard is dit niet leuk. Maar richt je woede niet op mij. Ik heb er al flink wat geld in gepompt en ik ben de afgelopen week tot 's avonds laat bezig geweest met het herstellen van het forum. Ook ik moet weer op 0 beginnen en baal hiervan als een stekker (en dan is dit zeer licht uitgedrukt).

Het is helaas niet anders. Maar als jullie allemaal weer fanatiek meehelpen met het opbouwen van het forum, zal het beter dan ooit tevoren worden!"


Gelukkig kwam het forum er al snel bovenop, en na twee maanden had het forum al weer bijna 50.000 berichten én een nieuwe layout. Een layout in de kleuren die we tot op de dag van vandaag gebruiken en bij een hoop leden hét HPF-gevoel oproepen.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


Een jaar later, in de zomer van 2005, komt het forum met een vernieuwing in de layout. Het forum wordt aanzienlijk smaller, iets wat prettiger leest. Daarnaast wordt de header voorzien van een nieuw logo, het welbekende 'trio', getekend door Malou.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


Op de mainsite is het voor lange tijd even stil. Dit heeft met verschillende veranderingen achter de schermen te maken. Zo wordt webmaster Frank opgevolgd door Glenn, worden er plannen gemaakt om te starten met een site gericht op fantasy en bovendien wordt het gehele 'adminpanel', waarin de site wordt bijgehouden, vernieuwd. Dit resulteerde in Versie 5, verkrijgbaar in twee layouts. Dit screenshot is van augustus 2008.

Afbeelding
(klik voor vergroting)


Op 31 december 2008 sloot HarryPotterForum, om over te gaan in FantasyFreakzForum. De staat waarin het forum toen verkeerde, is nog altijd terug te zien via harrypotterforum.nl/hpf1. Iets langer dan een jaar later, wordt toch besloten om terug te keren naar het vertrouwde HarryPotterForum. Hiervoor werd een nieuwe layout ontworpen, sterk gebaseerd op die van het HPF wat iedereen kende. Echter moest er een hoop aangepast worden, aangezien de technieken van het forum sterk vernieuwd waren. Wat hier uit is gekomen, kunnen we nog elke dag bewonderen.

Ik hoop dat jullie hebben genoten van deze vlucht door de tijd. Daarnaast ben ik erg benieuwd hoe jullie herinneringen zijn over de verschillende layouts. Misschien heb je zelf nog een screenshot? Of zijn de meeste layouts geheel nieuw voor je? Brand los en bespreek 10 jaar aan... layouts!


 Profiel  

The Curious Admin

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo okt 07, 2012 23:07 

Wauw... Dit is echt pure nostalgie. Echt heel tof dit! Dit brengt zo veel herinneringen terug. Vooral de headers van HPFreakz kan ik me nog goed herinneren, aangezien dat jarenlang m'n homepage was. Ook de Grote ForumCrash kan ik me nog wel herinneren, en ben er best wel trots op hoe we dat, als gemeenschap, weer hebben opgebouwd. Toen is ook het oranje pas gekomen zie ik, terwijl dat voor mn gevoel echt altijd zo is geweest.

Bedankt voor het mooie overzichtje, Daan! En ik wil ook even zeggen dat ik de jubileumheader awesome vind!


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma okt 08, 2012 12:24 

Haha, wat een leuk overzicht :'). Wat zijn julie erop vooruitgegaan zeg. Trouwens een leuke jubileum-header inderdaad.

Ik denk dat ik er pas echt bij was vanaf dat 'oranje' zijn intrede deed, want de grote crash heb ik volgens mij niet bewust meegemaakt (heb er wel héél veel over horen vertellingen xD). Maar de huidige lay-out blijft toch zeker heel aangenaam ja (en Relnicht als nieuwe logo blijft heel mooi symbolisch, al vond ik het trio als logo ook wel zeer fijn om naar te kijken).

Leuk, zo'n overzicht!

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma okt 08, 2012 17:27 

Ooooooh supermooi dit! Inderdaad, een hele hoop nostalgie. Met name de eerste lay-out na de crash gaf mij echt zo'n 'OH JA DIE!'-reactie :') Tof overzicht. En de jubileumbanner is ook prachtig!

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Klassenoudste Huffelpuf

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Het Internet

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma okt 08, 2012 18:15 

Tof om die historie van de lay-out te zien :) Ik ken het forum pas vanaf 2008, dus de lay-outs zijn allemaal nieuw voor me ^^ Ook dat verhaal van die crash is nieuw voor me.

Ik ben persoonlijk grote fan van de gewone forum banner en al helemaal van de afdelingbanners. En het logo is ook super.

De banner voor het jubeleum is ook prachtig (:

_________________
What the hell is a hufflepuff?!


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma okt 08, 2012 18:19 

Ik ben pas lid van dit jaar. Maar het is leuk om de andere oude forumbanners eens te zien. Ze zien er leuk uit. Maar ik vind deze van nu nog steeds het leukste.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Aboard of the SAR 19D 3360 Shaun

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma okt 08, 2012 22:02 

Ik ben ingestapt met layout v4 voor de mainsite en vervolgens duurde het nog een poos voordat ik mij eens op het forum besloot aan te melden. Toch leuk om de ontwikkeling in de stijl te zien, terwijl het er creatiever op geworden is blijf je toch eenzelfde soort huisstijl terug zien komen :')

_________________

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.


 Profiel  

The Weasley Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Beacon Hills
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2012 16:18 

Dit brengt pure nostalgie weer terug naar boven! : ) Ik kan me de Harry Potter Freakz site nog erg goed voorstellen (zie screenshot 1), als ik me niet vergis kon je de laatste forumberichten zien en lezen, via daar kwam ik af en toe eens kijken op HPF zelf lang voor ik me echt had aangemeld.

De forumcrash kan ik me nog herinneren, ik weet nog dat mijn zus hier erg van baalde. :') Ik was toen nog geen lid van HPF maar ik vond het jammer dat ik de forumtopics niet meer kon doorlezen, daar vulde ik aardig mijn tijd mee als ik eens achter de PC zat.

Maar echt super, al die screenshots van vroeger! Brengt vele herinneringen terug! Btw, vroeger was er een site dat ook gebonden was met HPF, dat Harry Potter Fotogalerij heette? Ben niet zeker of het echt zo heette maar ik ging toen elke keer naar die plaatjes kijken. :') Iemand die enig idee heeft wat daarmee gebeurd is?

_________________
Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2012 16:22 

Ondanks het feit dat ik niet erg actief was op de eerste versies, kan ik me wel alle lay-outs voor de geest halen. Dat maakt het wel erg leuk om alles weer terug te zien. Ik ben benieuwd wat de toekomst nog brengen zal. Maar hopelijk blijft de huisstijl van HPF bewaard.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 


Keer terug naar 10 Jaar HPF
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron

Powered by phpBB :: FI Theme