Chris Gamgee
King of the Silvan Elves
|
|
Geplaatst: do mei 09, 2013 21:33
Citaat: 1. Quantum of Solace [***, Usa] 2. Django Unchained [****, Usa] 3. Life of Pi [****,Usa] 4. 50/50 [***, Usa] 5. It's kind of a funny story [**, Usa] 6. Three Idiots [***, Ind] 7. Argo [***, Usa] 8. American Beauty [*****, Usa] 9. The Sixth Sense [****, Usa] 10. Fucking Amal [****, Zwe] 11. Burn after reading [**,Usa] 12. Gran Torino [***, Usa] 13. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford [****, Usa] 14. Spirited Away [****, Jpn] 15. Fracture [***, Usa] 16. Star Wars 4: A new Hope [***, Usa] 17. Star Wars 5 [***, Usa] 18. Night train to Lisbon [***, Dui/Zwi/Por] 19. Dirty Mind [*** Bel] 20. The Hot chick [* Usa] 21. Kon-Tiki [*** Nor] 22. Babel [**** Usa/Fra/Mex] 23. Amores Perros [****, Mex] 24. Matterhorn [****,Nld] 25. The Departed [****, Usa] 26. Lost in Translation [****, Usa] 27. Perks of being a Wallflower [***, Usa] 28. Silence of the Lambs [****, Usa]
Volgens mij zijn dit alle film die ik tot nu toe heb gezien dit jaar. Maar ik kan er 1 of 2 zijn vergeten.
Quantum of Solace Geen heel bijzondere Bond film, ik vind Daniel Craig als bond i.h.a. een stuk beter dan de vorige, maar het plot was nogal chaotisch. Nog net een voldoende.
Django Unchained Duurde misschien net iets te lang, , muziek was niet altijd op zijn plaats (maar vaak ook wel), maar voor de rest was het weer een hele goed Tarentino film. Ik denk dat ik hem beter vind dan Inglorious bastards, glansrol weer voor Christoph Waltz.
Life of Pi Ik was vooraf benieuwd of het boek wel verfilmbaar zou zijn. Daar is de regisseur goed in geslaag, zeer mooie surrealistische beelden. Helaas heb ik hem niet in 3D kunnen zien, ik heb gehoord dat het bij deze film wel iets toe voegt. Het grootste minpunt vond ik
50/50 Interessant idee, een komedie over een kankerpatient, maar kwam op mij toch wat geforceerd over, zeker de eerste helft van de film. Toch nog aardig onderhoudend.
It's kind of a funny story Vooral gekeken omdat de film dezelfde insteek als de vorige film, namelijk een komedie over een ziekte (in dit geval een tiener die in een psychiatrische inrichting beeindigd). Het was op zich geen slechte film, maar kon wel duidelijk merken dat ik niet echt tot de doelgroep behoor.
Three idiots Bollywood film, zou ik niet snel kijken, maar ik werd getipt dat het een goede film zou zijn. Duurt wat te lang en de humor is wat banaal (ik kan het zomaar opeens zingen van een te vrolijk lied ook niet serieus nemen), maar het drama gedeelte was nog redelijk.
Argo De oscarwinnaar van dit jaar, ik kan mij goed vinden in de recensie van Roonil Wazlib hierboven. Het acteerwerk was zeer degelijk, maar nergens wordt de film echt speciaal, het blijft wat mij betreft iets teveel binnen de (Hollywood)lijntjes.
American Beauty Geweldige film, ik hou van de zwarte sarcastische humor in de film. Zeer mooie kritische kijk op de Amerikaanse maatschappij. .
The Sixth Sense Ondanks dat ik al wist wat voor het een soort film het was, was het toch nog redelijk verrassend voor mij. . Goed geacteerd ook door het jongetje.
Fucking Amal Ik denk de beste "coming of age" is die ik heb gezien. Vooral omdat het niet echt geromantiseerd wordt, het gaat over een gewoon Zweeds meisje. Daardoor komt het allemaal een stuk natureller en realistischer over.
Burn after Reading Vond ik niet veel aan, zou misschien qua humor mij moeten liggen, maar ik vond het allemaal wel erg flauw. Ik kon ook niet alles van het plot volgen, maar dat zou aan mijzelf kunnen liggen omdat ik mijn aandacht niet echt goed kon vast houden.
Gran Torino Dramafilm met in de hoofdrol Clint Eastwood, die het dacht ik (maar dat weet ik niet meer zeker) ook geregiseerd heeft. Hij werkte mij iets teveel op mijn zenuwen, zijn rol was iets te overdreven vond ik.
The assassination of Jesse James by the coward Robert Ford Zeer trage western, maar daarom niet minder goed. De onzekere Robert Ford wordt erg goed neergezet. Ook al weet je dat Jesse James (gespeeld door Brad Pitt) wordt vermoord, blijft de film onderhoudend. Muziek van Nick Cave en Warren Ellis past er ook uitstekend bij.
Spirited Away Ik zou normaal gesproken niet snel een anime kijken, maar vanwege de hoge beoordelingen voor deze film toch maar gedaan. Daar heb ik geen spijt van gehad, plot is leuk en je krijgt eigenlijk gemakkelijk binding met het hoofdkarakter.
Fracture Thrillertje over een rechtszaak, met wat onnodige (romantische) sideplots die niets aan het verhaal toevoegen. Ryan Gosling had bij lange na zijn niveau niet van de film drive. Ook Hopkins was niet zo sterk als andere films (zoals onderstaande Silence of the lambs). Al met al nog net een voldoende omdat het redelijk onderhoudend was.
Star Wars 4/5: Beide films zijn mij licht tegengevallen, ik dacht dat ik het leuker zou vinden. Ik vind het plot wat cheesy, een beetje te standaard qua good/evil karakters. Vooral het 4e deel (eerste deel qua release) vond ik leuk, 5e deel was meer een herhaling van zetten.
Night train to Lisbon Naar het gelijknamige Duitstalige boek. Plot is erg goed en interessant, maar het is allemaal wat te traag naar mijn mening. Ook de filosofische teksten werken niet echt goed in de film, ik denk dat in het boek beter zou werken. Maar zoals gezegd, plot van de film maakte veel goed.
Dirty Mind Vlaamse film, met in de hoofdrol Wim Helsen, die een frontaal syndroom op loopt na een ongeluk als stuntman. Hij blijft daarin iets teveel zichzelf, of misschien meer de carberatier Wim Helsen.
The Hot chick Komedie met Rob Schneider in de hoofdrol. Kan ik kort over zijn, slechtste film die ik de afgelopen jaren heb gezien. Dramatisch geacteerd, ik heb het alleen uitgekeken om te kijken of het niveau zich nog verbeterde, wat helaas niet het geval was.
Kon-Tiki Avonturenfilm over de ontdekkingsreis met het schip Kon-Tiki naar Polynesië, om te bewijzen dat Peruanen Polynesië hebben ontdekt. Het duurt wat lang voordat de film op gang komt, maar eenmaal op zee is het toch een vrij aardige film. (Al vallen de scenes wel in het niet met die van Life of Pi).
Babel/Amores Perros Eerste twee delen in drieluik, met als enige overeenkomst dat het mozaiekfilms zijn. Je volgt verschillende mensen met verschillende achtergronden die maar zijdelings met elkaar te maken hebben. In Babel krijgt de verkoop van een geweer in Marokko wanneer twee kleine jongetjes met het geweer spelen en per ongeluk een Amerikaanse toeriste raken. Je volgt de gevolgen voor de touriste en haar man (Brad Pitt) en hun opassers. Het vierde verhaal in Japan hangt er wat mij betreft iets te los bij. Al is het doofstomme Japanse meisje erg goed geacteerd.
Amores Perros vond ik nog net wat beter, het is allemaal vrij rauw geacteerd, dus dat moet je liggen. Centrale element is weer een ongeluk, waardoor verschillende karakters met elkaar samenkomen. Ik moet de derde film in de serie, 21 Grams, nog zien
Matterhorn Fred, eenzaam sinds de dood van zijn vrouw, bloeit helemaal op als hij contact krijgt met de zwerver Leo. Grappig filmpje, tikkeltje absurdistisch af en toe maar daar hou ik wel van. Ook mooi gespeeld met het tijdsbeeld.
The Departed Je volgt twee spionnen, 1 in de maffia en 1 in het politiecorps van Boston. Natuurlijk kan dit blijven goed gaan en komen de beide spionnen met elkaar in aanrakaing. Nergens wordt de film voorspelbaar, wat de makers te prijzen is.
Lost in Translation Gebeurt vrij weinig in de film, toch vind ik hem erg goed. Ik vind een goede sfeer in een film belangrijk en dat is in deze film uitstekend gedaan. Twee Amerikaanse toeristen zijn 'verdwaald' in Tokyo/Japan en in hun relatie. Ze vinden steun bij elkaar en ontdekken Tokyo samen. Zowel erg goed acteurwerk van Scarlett Johansson en Bill Murray.
Perks of being a Wallflower Film over een mannelijk muurfilmpje, totale film vrij aardig maar de karakters hadden wat mij betreft wat meer uitgediept kunnen worden. Wel een goede rol van de flamboyante Ezra Miller.
Silence of the Lambs Geniale rol van Hopkins, die Hannibal Lecter speelt, een seriemoordenaar die in de gevangenis zit. Zijn hulp wordt gevraagd door een jonge FBI agente om een andere seriemoordenaar op te sporen. Hannibal wordt als antiheld neergezet, zeer beklemmend karakter maar toch krijg je enige sympathy voor hem. Plot was soms wat te warrig/vergezocht, vandaar geen 5 sterren.