Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 21:33 

@Michelle Jij hebt dan waarschijnlijk de Nederlandse versie gelezen. Daar zitten inderdaad heel veel taal- en spelfouten in. Dit is niet zo in het Engels. De Nederlandse vertaling is gewoon superslecht. Dat heeft dus niks met het boek/verhaal zelf te maken.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 21:45 

Gisteren was ik even in de bibliotheek en zag dat ze Breaking Dawn hadden liggen. Maar het heeft niet heel veel nut om met het vierde boek te beginnen wanneer je de eerdere delen nog niet gelezen hebt.
Inmiddels heb ik al wel de eerste twee films gezien. Op zich waren ze wel aardig, en het maakte me ook wel nieuwsgierig naar het verhaal zelf, maar ik ben nog steeds niet erg fan.
Daarbij ben ik ook niet echt gecharmeerd van de glitterende vampiers. Alsof ze naar een andere dimensie zijn geplaatst. Vampieren zijn voor mij gewoon vampieren en daar hoor je niet iets aan te veranderen.
Alsof je Franksteins monster ineens in een tutu rond ziet huppen...

Maar er zijn wel dingen die ik zou willen weten, met name wat de precieze karaktertrekken zijn van de familie van Edward. Ik vind dat ze daar toch wat tekort geschoten zijn in de films. Heb al gehoord dat dit in de boeken heel wat beter is.

Maar ik geloof dat het toch wel een aanrader is om de Engelse versies te lezen. Als ik zo zie dat de Nederlandse versies vol fouten staan...

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Villa Zwarts
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 22:31 

Aisling schreef:
Vampieren zijn voor mij gewoon vampieren en daar hoor je niet iets aan te veranderen.
Alsof je Franksteins monster ineens in een tutu rond ziet huppen...


:lol: Zo is het wel. Iemand boven mij zei ook al dat dat shapeshifters verhaal wel interessant was. Dat vind ik ook, dat is ook de reden dat ik Breaking Dawn wel gelezen heb. En ook omdat ik dan mijn volledige mening kan geven en gewoon vrijuit kan zeggen dat ik de liefdesverhaallijn helemaal niets vind, maar het fantasy-element wél.

Ik heb Bree Tanner ook gelezen, dat boek vond ik erg leuk! Bree was een leuk personage, heel anders dan Isabella. In Twilight kon ik me nog behoorlijk met haar identificeren, maar in New Moon en vooral Eclipse helemaal niet!

_________________
"I've listened already. I've made my decision. Leave me alone!"


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 22:56 

Maar alle vampieren zijn anders. De vampieren in Buffy zijn ook anders dan die in The Vampire Diaries of in True Blood en die zijn allemaal weer anders dan in Twilight etc. Ik vind het raar dat iedereen alleen maar de Twilight vampieren afkraken. Ik moet toegeven dat het sparkelen misschien iets too much is, maar SMeyer heeft gewoon de vrijheid om creatief te zijn. Net zoals andere auteurs.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Department of Mysteries
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 23:57 

Ik denk dat het sparkelen gewoon een kindvriendelijke manier is van het feit dat 'vampieren niet tegen zon kunnen'. Ik moet zeggen dat ik het nou niet echt een geweldig effect vind, maar ik vind het wel erg creatief bedacht. Het is alleen zo jammer dat het hele 'duistere/mystieke' vampiereffect voor mij verdwijnt en daar 'schattig' voor in de plaats komt. Maar de Twilightvampieren waren toch al niet super 'mystiek' voordat ze gingen sparkelen. :)

_________________
Sometimes a dream turns into a dream...


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: zo jan 30, 2011 11:48 

Eva schreef:
@Michelle Jij hebt dan waarschijnlijk de Nederlandse versie gelezen. Daar zitten inderdaad heel veel taal- en spelfouten in. Dit is niet zo in het Engels. De Nederlandse vertaling is gewoon superslecht. Dat heeft dus niks met het boek/verhaal zelf te maken.


Ik heb zowel de Engelse als de Nederlandse boeken gelezen. En inderdaad, de fouten zitten in de Nederlandse versie, maar ik wist niet dat we alleen mochten oordelen op verhaal? Ik bedoel, als ik The Picture of Dorian Gray zou lezen (wat een geweldig verhaal is) en het vol zou staan met fouten, dan is het automatisch toch wat minder geweldig.
Maar je hebt gelijk. In het Engels zitten geen fouten en ook die versie vind ik verschrikkelijk. xD

hezter schreef:
Ik denk dat het sparkelen gewoon een kindvriendelijke manier is van het feit dat 'vampieren niet tegen zon kunnen'. Ik moet zeggen dat ik het nou niet echt een geweldig effect vind, maar ik vind het wel erg creatief bedacht. Het is alleen zo jammer dat het hele 'duistere/mystieke' vampiereffect voor mij verdwijnt en daar 'schattig' voor in de plaats komt. Maar de Twilightvampieren waren toch al niet super 'mystiek' voordat ze gingen sparkelen. :)


Maar het zijn toch geen kinderboeken? Het is voor tienermeiden geschreven. Ik denk eerder dat het een manier is om die meisjes te laten zwijmelen over een knappe, glitterende Edward. :P
Eva schreef:
Maar alle vampieren zijn anders. De vampieren in Buffy zijn ook anders dan die in The Vampire Diaries of in True Blood en die zijn allemaal weer anders dan in Twilight etc. Ik vind het raar dat iedereen alleen maar de Twilight vampieren afkraken. Ik moet toegeven dat het sparkelen misschien iets too much is, maar SMeyer heeft gewoon de vrijheid om creatief te zijn. Net zoals andere auteurs.


Het verschil tussen de vampieren van Meyer en die van bijvoorbeeld Harris (Sookie Stackhouse series) is dat die van Harris vasthouden aan het 'canon' om het zo maar even te zeggen. De meeste mensen vinden dat vampieren mensenbloed moeten drinken, overdag binnen moeten blijven en in een kist moeten slapen. Dat laatste is misschien optioneel, maar Meyer neemt gewoon te veel vrijheid in haar werk, als je het mij vraagt.
Het is allemaal heel mooi bedacht: stop ze in Forks waar er bijna altijd wolken zijn en hup, de vampiertjes kunnen naar buiten. Maar zo vind ik het gewoon niet werken.

En dat betekent niet dat ik het niet leuk vind om te lezen. Ik heb me best een paar uurtjes vermaakt met de Twilight serie. Maar goed? Nee, het is niet van goede kwaliteit. Het is een liefdesverhaal over een raar, vreemd meisje en een vegetarische emo-vampier. Ze had er gewoon zoveel meer van kunnen maken dan dat.

En ja, in The Vampire Diaries zitten ook vegetarische vampiers die overdag naar buiten kunnen en die verliefd worden op een mens, maar dat is veel beter uitgewerkt. Ik zeg niet dat ik dat wel hoge kwaliteit vind, maar wel een stapje hoger dan Twilight. Daar zit een heel verhaal achter dat veel verder gaat dan die twee verliefde tortelduifjes en dat maakt het aantrekkelijker.

_________________
"Boo... Guess who?"


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Slaapzaal van Griffoendor.
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 17:19 

<3 Twilight!!
Edward en Bella = Adorable!!
Kan niet wachten tot Breaking Dawn uitkomt!!
Ben nu bezig met de boeken :D
<3

_________________
"Fear of a name increases fear of a thing itself."

"It's the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more."


 Profiel  

5e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Comfort Zone
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 17:55 

Ik vind dat je Twilight in twee delen kan splitsen. De boeken en de films.

De boeken zijn niet barslecht maar ook geen hoge literatuur. Je leest het lekker weg, het geeft een andere kijk op vampieren en een liefdes verhaal is altijd wel leuk om te lezen. Ik ben geen uberfan meer, zoals ik eerst was, maar ik ga mijn boeken niet weggooien of verbranden. De boeken zijn voor tienermeiden geschreven en dat merk je. Maar dat hebben andere boeken ook die voor dat publiek bedoelt is. Ik vind de boeken dus niet super, maar ook niet slecht. Sommige personage's hebben meer diepgang dan andere, maar dat zit in de meeste boeken.

En de films... tsjah. Ik weet nog dat ik, volgens mij, op HPF1 heb gezet dat ik graag Gaspard Ulliel zou hebben gezien als Edward. Dat is alweer een tijdje geleden. En Pattinson doet het niet slecht, maar ik ben niet overtuigt door de films. Wat ik wel vind is dat ze de films iets duisterder hebben gemaakt dan de boeken, wat een voordeel is. Maar ik vind Stewart geen geweldige actrice en het script vind ik niet fijn. Ze hebben ze, naar mijn mening, niet goed verfilmd. Maar er zijn weining verfilmde boeken die dat wel hebben.

Wat ik wel vind is dat door de films van Twilight, de media geobsedeerd is door vampieren. En ieder boek, dat allang al bestond, word nu vergeleken ermee of word aangeraden omdat er vampieren in zit. En dat stoort me wel. Ieder boek is anders en ik vind dat er ook wel eens iets anders dan vampieren mag komen. Maar, dat is mijn mening.

_________________

people are like slinkies; not really good for anything,
but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.


 Profiel  

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 18:00 

Eva schreef:
Maar alle vampieren zijn anders. De vampieren in Buffy zijn ook anders dan die in The Vampire Diaries of in True Blood en die zijn allemaal weer anders dan in Twilight etc. Ik vind het raar dat iedereen alleen maar de Twilight vampieren afkraken. Ik moet toegeven dat het sparkelen misschien iets too much is, maar SMeyer heeft gewoon de vrijheid om creatief te zijn. Net zoals andere auteurs.


Daar ben ik het niet mee eens. Vrijheid in het schrijven is één ding, maar Meyer gaat daar veel te ver in. Ze schrijft namelijk alles precies zo dat het haar goed uitkomt.

De Vampieren kunnen makkelijk buiten rondlopen, zodat Edward naar school kan en dus tijd kan doorbrengen met Bella. Oh en Edward is vegetarisch en doet geen vlieg kwaad, want anders zou Bella natuurlijk niet voor hem vallen. En natuurlijk is Edwards familie ook zo, want anders loopt Bella te veel gevaar. Ze hebben ook geen hoektanden, want anders zouden ze gelijk ontmaskert worden en ook dat zou heeft slecht uitkomen voor het plot. ect. Met andere woorden Meyer heeft vampieren zo dusdanig aangepast, dat het voor haar goed uitkomt. Eigenlijk is dat dus helemaal niet creatief/origineel maar gewoon makkelijk. XD

@ThePeripeteia; stiekem vind ik het wel een enorme belediging voor William Shakespeare dat je Twilight met Romeo en Julia vergelijkt. R&J is een prachtig verhaal over een verdoemde liefde, waar Twilight te vergelijken is met een goedkoop Stationsromannetje.

Eigenlijk is dat ook wel mijn visie op Twilight. Een Goedkoop stationsromannetje, maar dan met vampiers. XD

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Far Far Away

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 22:08 

Jalf schreef:
De Vampieren kunnen makkelijk buiten rondlopen, zodat Edward naar school kan en dus tijd kan doorbrengen met Bella. Oh en Edward is vegetarisch en doet geen vlieg kwaad, want anders zou Bella natuurlijk niet voor hem vallen. En natuurlijk is Edwards familie ook zo, want anders loopt Bella te veel gevaar. Ze hebben ook geen hoektanden, want anders zouden ze gelijk ontmaskert worden en ook dat zou heeft slecht uitkomen voor het plot. ect. Met andere woorden Meyer heeft vampieren zo dusdanig aangepast, dat het voor haar goed uitkomt. Eigenlijk is dat dus helemaal niet creatief/origineel maar gewoon makkelijk. XD


Ik ben het hier echt niet mee eens. Is dat niet de bedoeling van creatieve vrijheid, dat je je eigen wezens mag scheppen? Er is geen definitie van een vampier wat mij betreft. Een vampier is gewoon een dier als bijvoorbeeld een hond, je hebt er meerdere soorten en/of rassen van.
Verder is het mij niet echt op gevallen dat er veel taalfouten zaten in de Nederlandse vertaling, maar dat zal denk wel aan mij liggen. Ik vond de eerste drie boeken wel beter dan de laatste en ik vond eigenlijk dat er niet zo veel gebeurde in het laatste boek, succes met het maken van 2 films.
Ook vind ik zelf Robert Pattinson echt geweldig! Hij is knap en kan goed acteren, dus wat wil je nog meer. :love:

_________________
Proud to be a Hufflepuff!^^
We are the Harry Potter generation!


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Mars
BerichtGeplaatst: zo feb 27, 2011 17:58 

Even de grammar police uithangen: het meervoud van vampier is vampiers. (a)

Laat ik eerst even reageren op de laatste posts i.v.m. Meyer's creatieve vrijheid vs. het trouw blijven aan het imago van de vampier zoals we die kenden voor Twilight: het algemeen aanvaarde beeld van vampiers is ontstaan in de 19e eeuw, met een verhaal genaamd "Vampyre". De naam van de schrijver weet ik niet meer, maar zal vast wel op Wikipedia te vinden zijn, of zo. Bram Stoker heeft die visie met "Dracula" populariteit gegeven. Voordien waren vampiers helemaal niet die charmante, vaak adellijke personen met scherpe hoektanden en zo. Als ik me niet vergis waren er een hele reeks verschillende beelden van vampiers, afhankelijk van het gebied en de tijd. Ik geloof dat ze in de middeleeuwen voornamelijk beschouwd werden als wat wij nu zombies noemen. Ze waren niet erg snel, noch intelligent, en hadden geen scherpe tanden, maar een rottend gebit. In ieder geval zijn er door de eeuwen heen veel verschillende visies geweest over vampiers. Wie zijn wij dan om te zeggen dat de versie van onder andere Bram Stoker de juiste is? Sowieso zijn we er hopelijk allemaal over eens dat vampiers niet echt bestaan? Wat maakt het dan uit wat voor beeld schrijvers ervan schetsen? Totdat ze uit de kist komen (zoals True Blood het zo leuk genoemd heeft), gaan ze ons niet bepaald aanklagen voor laster en/of eerroof.

Hoe dan ook, ik ben niet echt een fan van de Twilightserie. Ik heb de eerste drie boeken gelezen en de eerste twee films gezien, en ik ken de grote lijnen van het laatste deel wel ongeveer. Als iemand vindt dat ik daarmee niet genoeg informatie heb om er een oordeel over te vellen, dan is dat maar zo. In ieder geval denk ik dat ik zonder al te veel moeite een scriptie zou kunnen schrijven over alles wat er mis is met Twilight. Bella is nogal een Mary Sue en een zeer vrouwonvriendelijk personage; ze is overdreven afhankelijk van Edward en zit in een soort mentale coma wanneer hij haar verlaat in New Moon. Edward lijkt haar emotioneel nogal te mishandelen in hun relatie. Oh, en hij drong in het midden van de nacht haar huis binnen om haar te zien slapen, nog voordat ze een relatie hadden of elkaar ook maar een beetje kenden. Het gaat mijn verstand echt te boven dat Edward dat soort dingen doet en toch zowel door Meyer als de Twilightlovers als de perfecte man beschouwd wordt. Sorry, maar... nee.

Maar goed, dat neemt niet weg dat de boeken vlot lezen en dat er een aantal interessante personages en opvattingen in zitten. Alice' gave vind ik bijvoorbeeld wel leuk: dat ze de toekomst niet ziet als iets wat vaststaat, maar als het gevolg van keuzes die anderen in het heden maken of al gemaakt hebben. Rosalie is naar mijn mening ook een interessant personage, en Meyer's idee van weerwolven en hun transformatie vind ik ook boeiend.

Ik vind Twilight dus zeker niet de slechtste boekenreeks ooit geschreven, of zo, maar het verdiende de overdreven gekte die het gekregen heeft niet, naar mijn mening - zowel het positieve als het negatieve gedeelte ervan. Ik vind het lichtjes verontrustend dat sommige mensen de boeken bijna heilig verklaren, maar vind de reacties van de haters vaak ook overdreven.

Oh, btw. Ik heb enkel de Engelse versies gelezen, dus ik weet natuurlijk niet hoe die zijn in vergelijking met de Nederlandse, maar in de Engelse staan ook fouten, hoor.


 Profiel  

Happy to kill

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: New New York

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma feb 28, 2011 3:43 

Emm schreef:
<3 Twilight!!
Edward en Bella = Adorable!!
Kan niet wachten tot Breaking Dawn uitkomt!!
Ben nu bezig met de boeken :D
<3


Ik vind Edward/Bella creepy, stalker'ish en obsessive. Hoe zou jij het vinden als je vriendje (of, zoals Kaisa zo mooi verduidelijke: nog niet eens je vriendje) 's nachts door je raam naar binnen klimt en je gaat begluren terwijl je slaapt?

Zoals hierboven te lezen is, vind ik Twilight hels. Ik heb de boeken geprobeerd te lezen, maar toen voor de 20e keer las hoe geweldig mooi, briljant, lief, schattig en perfect Edward is (dus rond pagina 3), ben ik afgehaakt. Ook hoef ik na 20 keer niet nog een keer herinnerd te worden dat Bella clumsy en 'normaal' is. Een keer is genoeg! Ik heb geen hersens als een vergiet.

Smeyer mag haar creatieve vrijheid best benutten, maar come on, glitterende vampiers?! Liek omgzzz swooo scawy! Als ik buiten op straat een glitterend persoon zou zien, zou ik eerder denken dat hij een verkeerde bodylotion gebruikt heeft.

Twilight is het duidelijke voorbeeld van dat dromen niet altijd op papier gezet moeten worden.

_________________
Dorothea Johanna Omber is mijn grote voorbeeld!


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Het Hufflepuf spamtopic

Houseitem
BerichtGeplaatst: di maart 01, 2011 18:16 

Ik vond Twilight eerst helemaal fantastisch, maar nu niet meer. Het is zo meh. Bella is een gigantische Mary-Sue. Edward is wel oke, okal is hij een stalkerig mannetje. En ik vind het zo irritant dat Edward maar niet boos wordt, hij blijft altijd zo rustig en daar erger ik me zo aan. Dan heb ik liever Jacob omdat hij wel normaal boos kan worden. Als ik aan het schreeuwen zou zijn tegen Edward en hij blijft zo rustig, zou ik het zo irritant vinden. Als ik tegen iemand aan het schreeuwen ben, vind ik het toch beter als zij terug schreeuwen. dan blijf ik niet zo opgefokt. En ik vind Seth wel heel leuk.
Twilight is zeker niet mijn favoriete boekenserie. Er zijn zo veel betere series. Zoals Harry Potter, Stravaganza, Artemis Fowl. In die boeken wordt zoveel verschillende onderwerpen gehaald. Ik kan er ook echt niet tegen als mensen Harry Potter met Twilight vergelijken. Het gaat over allebei over hele andere dingen.
Ik vond het heel leuk, maar ik vind het nu alleen nog maar slecht. Ik ken boeken die slechter zijn, maar Twilight is zo overhyped. Als je iets slechts zegt over Edward, word je meteen besprongen door tienduizenden fans. Als je iets slechts zegt over Harry Potter, gaan mensen de discussie met je aan waarom je het zo slecht vind. Stravanganza, Artemis Fowl, Harry Potter zijn allemaal boekenserie met karakters op wie ik dol ben, ze zijn menselijk, ze maken fouten en je kunt jezelf herkennen in sommige karakters. Bij Twilight zijn de vampiers als perfect beschreven, maar niemand is perfect. Sommige karakters
hebben zoveel flaws dat ze in Mary-Sue veranderen *cough Bella cough*
Ik denk dat ik gewoon over Twilight heen gegroeid ben. En eigenlijk ben ik daar blij om. Nu nog even bekijken wat ik met die boeken moet doen.

_________________
BAM! HUFFLEPUFF MODE!


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr apr 22, 2011 18:25 

Ik heb altijd een grote afkeer voor twilight gehad, gewoon omdat ik dacht dat het toch niks zou zijn, de vampiers enzo het trok me gewoon niet echt, totdat weer iemand zei dat ik ze toch echt moest lezen.. bij het eerste boek heb ik me echt door het eerste deel moeten worstelen (het komt bijna nooit voor dat ik een boek niet uitlees) maar daarna vond ik ze toch wel best goed worden, ik zal niet zeggen dat het de meest geweldige boeken waren die ik ooit heb gelezen maar ik vond het wel een verhaal om heerlijk bij weg te dromen.. zelf vond ik breaking dawn het beste boek, dat ook meteen goed op gang kwam, dat vond ik bij de eerste drie boeken een beetje tegen vallen.. ik heb pas geleden ook de films gekeken, zoals gewoonlijk klopte er natuurlijk heel veel niet en werd er veel in weg gelaten maar ik heb gewoon mijn verstand op nul gezet en uiteindelijk heb ik er geen spijt van gehad.. ik zal nooit een grote fan worden van twilight, maar ik zal de laatste twee films zeker in de bioscoop gaan kijken en ergens vind ik het wel jammer dat er geen verhaal meer komt, ik had graag het verhaal van jacob en renesmee nog gelezen.. verder snap ik ook niks rondom de hype van robert/edward, ik vind hem echt een lelijk mormel, gewoon totaal niet knap maarja dat is mijn mening en als laatste wil er bij zeggen dat ik me soms wel een beetje aan bella heb geí«rgerd, ze word vreselijk egoí¯stisch neer gezet en ik heb echt plaats vervangende schaamte voor haar gevoelt zoals ze zich soms opstelde tegenover edward, dus dat wel een punt dat ik minder vond :O

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 12:44 

@Lily_Flower SMeyer heeft laatst wel aangegeven dat er misschien nog een Jacob/Nessie verhaal eraan komt. Dat is dus niet 100% zeker, maar die kans is er dus wel. Dat er dus een spin-off komt die over hun gaan.
Zelf lijkt mij zoiets wel leuk eigenlijk. Ik vind Jacob awesomesauce en daarbij ben ik wel geinteresseerd in hoe zijn leven nu verder gaat. Aangezien die van Bella/Edward redelijk afgerond is en die van Jake/Nessie niet. Ik ben wel benieuwd hoe die relatie gaat aangezien die nogal bijzonder is. Wat voor soort kinderen ze krijgen. (Sparkling puppies?)

Heeft iemand trouwens The Twilight Saga: The Official Illustrated Guide gekocht? Ik heb hem gekocht toen hij uitkwam omdat ik er zoveel verhalen over hoorde. Ik vind hem zelf wel erg interessant om de achtergrond informatie te lezen over de verschillende personages. Ik heb nog geen tijd gehad om hem helemaal uit te lezen. Ik heb alleen kleine dingen gelezen. Het is wel een leuk boek als je een echte fan bent.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme