Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Headhunter

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Kruideniersstraat 71

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 22, 2011 16:12 

THE LORD OF THE RINGS
Afbeelding


Citaat:
Wanneer de hobbit Frodo van zijn excentrieke oom Bilbo Balings een ring cadeau krijgt, kan hij niet vermoeden dat dit het begin is van een groot avontuur. De tovenaar Gandalf legt hem uit dat het geen gewone ring is; het is de Ene Ring die door de Donkere Vorst Sauron is gemaakt om er de wereld mee te overheersen. En zolang de Ring niet vernietigd is, zal die dreiging blijven bestaan?
Bron: Bol.com


DE BOEKEN
Het boek The lord of the rings of In de ban van de ring in het Nederlands is één van de of misschien wel het bekenste fantasyboek. Het is uitgegeven in 1954 in drie delen, ondanks dat Tolkien, de schrijver van het boek, dit eigenlijk niet wilde. De drie delen zijn:
- The fellowship of the ring
- The two towers
- The Return of the king
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bron:www.klondyke.nl

Later is het boek wel in één deel uitgegeven, zoals Tolkien het oorspronkelijk had bedoeld.

DE FILMS
De films zijn achtereenvolgend in 2001, 2002 en 2003 uitgegeven.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


DE TRAILERS
Lees verder...




Vertel wat je van deze legendarische trilogie vindt! Discussieer over de boeken, de films, de manier van verfilming, alles!

_________________
now my life is sweet like cinnamon


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 15:11 

Ha, precies de kaften die mij bekend voorkomen. De boeken van mijn ouders zijn namelijk letterlijk stuk gelezen. Ja, het zijn de boeken met deze kaften.
Zelf heb ik de boeken slechts een keer gelezen, maar de films heb ik denk ik ontelbare keren gezien. Het zal geen leugen zijn als ik zeg dat ik het eerste deel ruim 30 keer gezien heb.
Het verhaal blijft boeien. Hoeveel macht een ring kan hebben. In feite doet het verhaal me heel erg aan de echte wereld denken. Het maakt je van dingen bewust waar je anders niet naar kijkt.
Mijn favoriet blijft toch wel het eerste deel, omdat de scí¨nes daarin nog van opbouw veranderen. De Gouw, Rivendel, Moria... Later speelt het zich steeds meer op slechts een paar plaatsen af.

Persoonlijk ben ik ook heel erg benieuwd naar de Hobbit. Gisteren las ik nog dat ook Elijah Wood terug zal keren in de rol van Frodo. Maar ja, het verkeert allemaal wel in zwaar weer nu Peter Jackson voorlopig rust moet houden.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 15:28 

Ik zag de films voordat ik de boeken las, maar dit is naast Harry Potter een van mijn grootste fandoms. Ik zie de boeken en de films wel als twee compleet op zichzelf staande dingen.

De films staan hoog op mijn lijstje met favoriete films. Door Peter Jackson en zijn team ben ik enthousiast geworden over de filmindustrie als potentieel werkgebied, en elke keer als ik de films zie of behind-the-scenes-dingen, ben ik weer helemaal verkocht. De sfeer die er op de set heerste, de onderlinge banden tussen zowel acteurs als crew, de manier waarop er werd samengewerkt en waarop er als geheel overwinningen werden behaald op allerlei gebieden: dit alles zorgt ervoor dat ik echt heel erg blij word van de films. Ik denk dat ik ze ook wel een stuk of 20 keer gezien heb.

De boeken vind ik ook helemaal fantastisch. Het verhaal is briljant, Tolkien was een intellectueel die zijn talent gebruikte om een prachtig universum te scheppen. Hij is een van mijn helden.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In de PoiSonkast van Snape..
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 18:26 

Ik vind LOTR ook geniaal. Ik heb alleen de films gezien (En wat games gespeeld). Wat ik me afvraag is of de boeken veel meer inhoud hebben als de films (Zoals bij hp)?

_________________
-= Scars have the power to remind us the past is real =-


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 18:54 

Lord of the Rings is erg leuk. ...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud de gemiddelde lezer (dus van de boeken, he) was, toen zij voor het eerst lotr lazen... Ik heb het namelijk eens metg klem afgewezen voor een lief 11-jarig jongetje. Die heeft het misschien vervolgens wel ergens anders geleend of gekocht... Maar 11 vond ik gewoon te jong.

Also je een 6-jarige Azkaban gaat voorlezen...
Dus> hoe oud..?

Ik was 16, las het in het Engels, was best indrukwekkend op die leeftijd.

_________________
To hear with eyes belongs to love's fine wit
Five and Dae, come visit.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 19:38 

Dark_Poison schreef:
Ik vind LOTR ook geniaal. Ik heb alleen de films gezien (En wat games gespeeld). Wat ik me afvraag is of de boeken veel meer inhoud hebben als de films (Zoals bij hp)?


De boeken hebben zeker meer inhoud. In het eerste deel komt namelijk het verhaal van Tom Bombadil voor. Iets dat ze compleet hebben weggelaten in de film.
Daarnaast is er veel meer oog voor detail en voor de complete geschiedenis van Midden-Aarde. Wanneer je de boeken leest heb je heel sterk dat je een beeld vormt bij de gebeurtenissen. Iets wat ik bij Lord of the Rings veel meer ervoer dan bij Harry Potter.
Daarnaast zijn natuurlijk ook de Hobbit en de Silmarillion geschreven die allebei verband houden met de Lord of the Rings.
Naar mijn idee is het zeker een aanrader om de boeken eens te lezen. Sla wel de eerste zoveel bladzijdes over, want dat schijnt een hele vage en moeilijke introductie te zijn. Voor heel veel mensen werkte het nogal demotiverend.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

Dreuzel



Offline
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:04 

Ik ben een groot liefhebber van Tolkien, wat niet echt verwonderlijk is geloof ik; je moet harder zoeken om een fantasy-lezer te vinden die juist niet van Tolkien houdt. In ieder geval hou ik erg van de sprookjesachtige sfeer die Tolkien met zijn Hobbits en elfen heeft geschapen. Dat in combinatie met oorlog en veldslagen maakt het tot een perfect boek in mijn ogen, precies wat mijn voorkeur heeft.

Daenerys schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud de gemiddelde lezer (dus van de boeken, he) was, toen zij voor het eerst lotr lazen...

Ik was volgens mij 12 of 13. Ik wil niet pretenderen dat ik toen de strekking van het verhaal helemaal begreep, verre van waarschijnlijk, maar op die leeftijd vond ik het natuurlijk wel al een prestatie op zich dat ik de hele trilogie heb kunnen voltooien. Ik had toen vooral moeite met de oud-Nederlandse woorden die in de vertaling gebruikt zijn. Nu hou ik juist van die stijl.

edit: typo


Laatst bijgewerkt door Sander op ma feb 07, 2011 20:27, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:24 

Ik heb nooit de boeken gelezen. Ik heb ze wel staan in de kast en ik heb verscheidene pogingen gedaan om ze te lezen, maar dat is me nog nooit gelukt. Dat ligt echter volgens mij grotendeels aan het feit dat ik gewoon niet zo'n lezer ben van nature :') Tolkien's schrijfstijl is volgens mij ook niet voor iedereen even toegankelijk denk ik ook, al vond ik de stukjes die ik wél heb gelezen net wel mooi. Misschien doe ik ooit nog wel eens een poging, want het filmverhaal vind ik in ieder geval fantastisch. En dan lees ik 'm wel in het Engels, da's toch fijner denk ik.

Goed, over de films kan ik heel kort zijn: ik vind ze fantastisch. Ik moet ze dringend nog eens opnieuwe bekijken want dat is alweer een tijd geleden, maar ik blijf erbij dat dit de beste Fantasyfilms zijn tot nu toe. Peter Jackson heeft echt schitterend werk geleverd. Ik moet misschien ook maar eens de Extended Editions kijken, want dat heb ik nog nooit gedaan. Idee van de dag: binnenkort een LOTR marathon houden met mezelf.

Overigens had ik eigenlijk nog een vraag voor de Tolkien-kenners. Zijn er mensen die The Hobbit hebben gelezen? Ik vind het namelijk erg cool dat er weer een film komt in de wereld die Tolkien gecreeí«rd heeft, maar ik weet helemaal niet waar The Hobbit over gaat. Nou, ik weet het half, omdat ik het in real life ook al aan bepaalde mensen die het boek wél hebben gelezen, heb gevraagd. Mijn probleem is namelijk dat ik her en der casting news lees (Elijah Wood als Frodo, Ian McKellen als Gandalf etc etc.), maar dat ik daarnaast ook lees dat sommige personage die wél gecast worden, eigenlijk niet voorkomen in het oorspronkelijke verhaal. Weet iemand hoe dit precies in elkaar zit?

Verder wel een big yay dat ze weer dezelfde acteurs kunnen strikken. Da's echt hip. En het verhaal wordt ook gesplitst í  la HP en Twilight? Ben erg benieuwd eigenlijk.

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:34 

Sander schreef:
I
Daenerys schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud de gemiddelde lezer (dus van de boeken, he) was, toen zij voor het eerst lotr lazen...

Ik was volgens mij 12 of 13. Ik wil niet prefereren dat ik toen de strekking van het verhaal helemaal begreep, verre van waarschijnlijk, maar op die leeftijd vond ik het natuurlijk wel al een prestatie op zich dat ik de hele trilogie heb kunnen voltooien. Ik had toen vooral moeite met de oud-Nederlandse woorden die in de vertaling gebruikt zijn. Nu hou ik juist van die stijl.


en het heeft je gelukkig niet anti-lezen gemaakt ;) Daar ben ik namelijk altijd een beetje bang voor, dat een jong kind een boek leest waar ze helemaal op afknappen... de anti-HP zeg maar.

De vertaling van Max Schuchart is ook fantastisch, hij was een geweldige vertaler. Nu moet ik wel zeggen dat ik de Nederlandse editie nog steeds in plastic heb liggen, want ik ben er nog niet aan toegekomen om het te lezen :P maar Schuchart had ook boeken van Tad Williams vertald die ik wel gelezen heb, ook in het Nederlands. Of was het The once and future king...? Moet ik nakijken.

Ik denk wel dat LOTR echt een boek kan zijn waardoor je of helemaal in de fantasy raakt, of dat je ineens weet dat je fantasy juist niks vind. Ik ken genoeg mensen die er op volwassen leeftijd helemaal niet doorheen kwamen.

The Hobbit is het verhaal van hoe Bilbo de Ring vond. Dus Gollum komt er in voor, en Gandalf, en ook veel dwergen. ... Ik heb het niet zo op dwergen uit Middle Earth. Komt vast door mijn ervaringen in LOTR online. Stupid dwarves.

_________________
To hear with eyes belongs to love's fine wit
Five and Dae, come visit.


 Profiel  

4e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Wonderland
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:37 

@Charlie: Die extended editions van lotr zijn geweldig! :D Heb in de kerstvakantie een LOTR-marathon gehouden met de extended editions. Veel leuke extra scenes vind ik.

Ik ben nu terug opnieuw begonnen in boek 1. Ik heb ze al eens allemaal gelezen toen ik 12 of 13 was. Ik ben blij dat ik ze nu opnieuw lees, want ik zie weer extra dingen en begrijp extra dingen die ik niet zag toen ik jonger was. xD Ik vind het geweldige boeken en Tolkien beschrijft alles in van die leuke details. Daar hou ik van.

Maar toch vond ik de films fantastisch. Even goed als de boeken, anders, maar even goed. Prachtig verfilmd! En goede casting. Ik heb er niet veel andere woorden voor. Mijn lievelingsfilms zijn het zowat...

_________________
We know a little about a lot of things; just enough to make us dangerous. - Dean Winchester


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:46 

Charlie schreef:
Overigens had ik eigenlijk nog een vraag voor de Tolkien-kenners. Zijn er mensen die The Hobbit hebben gelezen? Ik vind het namelijk erg cool dat er weer een film komt in de wereld die Tolkien gecreeí«rd heeft, maar ik weet helemaal niet waar The Hobbit over gaat.


En ook Leonard Nimoy (Spock uit Star Trek) kan het leuk vertellen...

Ballad of Bilbo Baggins, bevat niet echt spoilers, omdat je waatschijnlijk al dubbel ligt van het lachen als het begint.

_________________
To hear with eyes belongs to love's fine wit
Five and Dae, come visit.


 Profiel  

King of the Silvan Elves

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Standing at the edge of your town

Houseitem
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:51 

Ik ben nu weer LOTR aan het herlezen, het was al 1,5 tot 2 jaar geleden dat ik dat voor het laatst heb gedaan. Ik heb vorig jaar een nieuwe versie in hardcover gekocht, met tekeningen van Alan Lee. Je kunt duidelijk zien dat Peter Jackson in de film geinispireerd is door de tekeningen, bijvoorbeeld door de illustratie van Orthanc (de toren in Isengard van Saruman):
Afbeelding

Dat is bijna precies hetzelfde als in de film.


@Niels: De Hobbit gaat alleen over Bilbo die de draak Smaug moet verslaan. Het is veel meer als een sprookje geschreven dan In de ban van de ring. De schrijfstijl is meer op kinderen gericht, dus.

De film gaat trouwens waarschijnlijk niet alleen over het verhaal over de hobbit, maar ook een achtergrondverhaal richting LOTR.

Daenerys schreef:
Lord of the Rings is erg leuk. ...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe oud de gemiddelde lezer (dus van de boeken, he) was, toen zij voor het eerst lotr lazen... Ik heb het namelijk eens metg klem afgewezen voor een lief 11-jarig jongetje. Die heeft het misschien vervolgens wel ergens anders geleend of gekocht... Maar 11 vond ik gewoon te jong.

Also je een 6-jarige Azkaban gaat voorlezen...
Dus> hoe oud..?

Ik was 16, las het in het Engels, was best indrukwekkend op die leeftijd.


Ik was denk een jaar of 14 toen ik het voor het eerst las, wel in het Nederlands toen. Ik weet nog wel toen ik dat ik toen ik 11, 12 was een keer een van de drie boeken heb geleend van de bieb. Maar ik snapte er helemaal niets van, ik was volgens mij in het tweede deel of het derde deel begonnen. xD

Waarom vond je 11 jaar trouwens te jong? Als hij de film al gezien heeft, wat wel waarschijnlijk is omdat je anders niet zomaar in het boek begint, dan kan het boek toch niet meer kwaad?

_________________
So Long, and Thanks for all the Fish!
Life! Don't talk to me about life ~ Marvin


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:58 

Chris Gamgee schreef:
Waarom vond je 11 jaar trouwens te jong? Als hij de film al gezien heeft, wat wel waarschijnlijk is omdat je anders niet zomaar in het boek begint, dan kan het boek toch niet meer kwaad?


Ik denk dat de gemiddelde lezer van 11, die net HP2 of 3 misschien gelezen heeft, door de woordkeuze en de lange zinnen en vooral veel beschrijvende scenes, de lol in het lezen kan vergaan.

LOTR is best pittig. Als je naar het verschil kijkt tussen HP1 en HP4 denk ik dat je wel snapt wat ik bedoel. Je praat tegen een 11 jarige ook iets anders dan tegen een 20 jarige. Gewoon omdat de woordenschat en ervaring anders is.

Wat niet wegneemt dat een 11 jarige die heel slim is, en al 100-en boeken met plezier gelezen heeft, best van LOTR kan genieten. Maar dat zijn denk ik uitzonderingen.

Ik denk ook niet dat een boek waar je de film van gezien heeft ineens makkelijker is. Waarom zou dat zo zijn? Je moet nog steeds door de tekst heen.

_________________
To hear with eyes belongs to love's fine wit
Five and Dae, come visit.


 Profiel  

King of the Silvan Elves

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Standing at the edge of your town

Houseitem
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 21:02 

Daenerys schreef:
Ik denk ook niet dat een boek waar je de film van gezien heeft ineens makkelijker is. Waarom zou dat zo zijn? Je moet nog steeds door de tekst heen.


Op die manier, nee dan kan ik het wel begrijpen. De vertaling in het Nederlands is wel lastig, die van Max Schuchart vooral*), volgens mij is bij de nieuwste vertaling het taalgebruik aangepast. Ik dacht dat je bedoelde dat het te eng was voor een 11 jarige, maar die zien tegenwoordig al zoveel op tv.

*Overigens een hele goede vertaling, ik vind de sfeer heel mooi in de vertaling, ik heb het idee dat het taalgebruik ouder is dan in de Engelse versie, maar dat kan komen omdat ik meer gevoel heb voor de Nederlandse taal.

_________________
So Long, and Thanks for all the Fish!
Life! Don't talk to me about life ~ Marvin


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 21:08 

Toen de eerste film net was verschenen, ben ik begonnen met het lezen van de boeken. Op dat moment was ik 13 jaar oud en moet zeggen dat ik niet heel veel last heb gehad van de moeilijkheidsgraad. Eerder dat ik de draad wel eens verloor, omdat zinnen soms uit 5 regels of meer konden bestaan.
Maar persoonlijk denk ik dat 11 jaar ook wel erg jong is. Zeker wanneer ik bij mezelf te rade ga dat ik op 13-jarige leeftijd al behoorlijk wat boeken verslonden had en toen al een aardig gevoel voor taal had ontwikkeld.

Een leuk feitje over de Hobbit. Tolkien heeft het verhaal als sprookje geschreven voor zijn kinderen. Het is daarom ook echt een kinderverhaal. Lord of the Rings is eigenlijk pas veel later geschreven.
In sommige versies van de Hobbit kun je nog echt de tekeningen terugvinden. Ik heb eigenlijk geen idee wie die tekeningen gemaakt heeft. Zou ik toch eens op moeten zoeken.

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme