Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jun 11, 2011 21:05 

Afbeelding


In 2010 produceerde de BBC drie anderhalf uur durende afleveringen van de serie Sherlock. De naam verraadt het al: het ging hier om een interpretatie van de spannende detectiveverhalen van Sir Arthur Conan Doyle over de 'consulting detective' Sherlock Holmes en zijn trouwe sidekick John Watson. Maar deze zoveelste interpretatie had iets speciaals: hij speelde zich af in het hier en nu.

De vertaalslag die deze Sherlock doormaakt overtuigt, dankzij het schrijfwerk van scenaristen Mark Gatiss en Steven Moffat (beiden bekend van o.a. Doctor Who) en het acteerwerk van o.a. Benedict Cumberbatch (Sherlock Holmes), Martin Freeman (John Watson), Rupert Graves (DI Lestrade) en Andrew Scott (Jim Moriarty).

Seizoen 1
1.1 A Study In Pink
1.2 The Blind Banker
1.3 The Great Game

Seizoen 2
2.1 A Scandal In Belgravia
2.2 The Hounds Of Baskerville
2.3 The Reichenbach Fall


Links
Sherlock op IMDb.
De officiële BBC-pagina.


Trailer seizoen 1



- - - - - - - - - -

Heb je deze moderne uitvoering van Sherlock Holmes gezien? Wat vond je ervan? Vind je het een geslaagde vertaling of hadden ze het beter niet kunnen doen? Wat vind je van Cumberbatch als Holmes en Freeman als Watson? Kijk je uit naar het tweede seizoen?

_________________
.
    far over the misty mountains cold


Laatst bijgewerkt door Pottergirl op za feb 04, 2012 19:12, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bon Temps
BerichtGeplaatst: za jun 11, 2011 21:10 

Ik heb de serie vanaf het begin op de BBC gevolgd. Vooral de manier waarop London in de serie verwerkt is vond ik erg leuk. Ik kreeg meteen heimwee. Jammer alleen dat seizoen een maar drie afleveringen had.

Van de nieuwe eps weet ik iig dat een daarvan gebaseerd is op het populairste Holmes verhaal: The Hound of the Baskervilles.

De acteur Benedict Cumberbatch heb ik ondertussen live mogen aanschouwen in een theaterstuk in London. Hij is erg charismatisch in het echt. Ook heb ik bij Speedy's mogen lunchen (het is echt heeeeel klein). Is er iemand anders al naar London sites geweest?

_________________
    GRYFFINDOR!


    "Giving Jason Stackhouse vampire blood is like giving Ho-Hos to a diabetic."


 Profiel  

King of the Silvan Elves

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Standing at the edge of your town

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2011 13:39 

Ik heb het eerste seizoen van Sherlock gezien, jammer dat het idd maar uit 3 afleveringen bestaat. Maar iedere aflevering is wel anderhalf uur, dat maakt veel goed.

Ik ben benieuwd naar het tweede seizoen, jammer genoeg weer alleen maar drie afleveringen. De titels van de drie afleveringen:
Spoiler:
A Scandal in Belgravia
The Hounds of Baskerville
The Reichenbach Fall

_________________
So Long, and Thanks for all the Fish!
Life! Don't talk to me about life ~ Marvin


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Abbey Road

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2011 14:03 

Spoilertagje en speculaties over de komende epsiodes:

Spoiler:
Ik kijk enorm uit naar The Reichenbach Fall. Ze hebben geen betere afsluiter kunnen kiezen, want in het desbetreffende verhaal komt het epische gevecht tussen Holmes en Moriarty aan bod:

Afbeelding

Ik kijk er nu al reikhalzend naar het nieuwe seizoen uit :D


Ik heb twee maanden geleden de episodes bekeken. Ik heb ze allemaal opgenomen toen ze op Canvas werden uitgezonden, maar door al het schoolwerk verloor ik het uit het oog. Ik ben blij dat ik het toch een kans heb gegeven, want je zit echt aan het beeld gekluisterd. Zeer goed geschreven, uitmuntende acteerprestaties. Ik was meteen verkocht, hoewel ik geen liefhebber van het genre ben. De chemistry tussen Sherlock en John maakt ook ontzettend veel goed. Ik ben niet het type dat meteen alles begint te shippen, maar Sherlock en Watson hebben toch wel perfecte bromance. Beide personages zijn zeer sterk en ze vullen elkaar perfect aan. Persoonlijk vind ik de keuze van Moriarty wel een beetje tegenvallen.

Spoiler:
Misschien moet ik de aflevering maar eens herbekijken, maar ik vind hem eerder irritant dan een geslaagde villian. Dat hoge stemmetje werkte niet echt, vond ik.


Jammer dat Cumberbatch niet de BAFTA heeft kunnen wegkapen. Over de BAFTA's gesproken:

Klik

:')


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2011 14:52 

En zal ik dan zelf ook maar even een reactie schrijven :')

Ik had al een tijdje veel mensen over de serie gehoord en zag vooral veel op Tumblr voorbij komen. En aangezien ik een groot fan ben van de verhalen van Sir Arthur Conan Doyle en de Hollywoodfilm met Robert Downey Jr en Jude Law ook helemaal fantastisch vond, wilde ik deze serie ook een kans geven, zeker omdat ik eigenlijk geen enkele negatieve reactie had gehoord. Dus twee weken geleden keek ik voor het eerst A Study In Pink, en ik was na de eerste tien minuten verkócht.

Allereerst viel me op hoe dicht bij de boeken de makers zijn gebleven. Hoewel ze het naar deze tijd hebben verplaatst zit echt alles dat Sherlock Sherlock maakt er op de een of andere manier nog in, en dat vind ik heel erg leuk: Watsons oorlogsverleden klopt (in de boeken heeft hij ook in Afghanistan gevochten, wat wel echt heel mooi uitkomt zo), Sherlocks pijp is ingeruild voor nicotine patches omdat je in Londen nergens meer mag roken, dat soort dingen. Ook leuk dat alle basiskarakters uit de boeken er in zitten (Lestrade, Mrs Hudson etc).

Ten tweede is het acteerwerk echt fe-no-me-naal. Benedict Cumberbatch heeft mij echt omver geblazen, hij is echt binnen no time een van mijn favoriete acteurs geworden. Hetzelfde geldt overigens voor Martin Freeman, die Watson speelt. Samen werken ze gewoon zo goed, de chemistry spat er vanaf en volgens mij zijn ze ook buiten het filmen om hele goeie vrienden geworden.
Daarnaast vind ik Moriarty, gespeeld door Andrew Scott, ook fantástisch, ook al kwam hij technisch gezien maar een minuut of 10 in beeld.

Spoiler:
Voor mij werkte dat hoge singsongstemmetje juist wel heel erg goed, zeker met de afwisseling tussen die hoge stem en dat hele nare, dreigende gegrom van 'm. Hij kwam op mij echt als een bipolaire mastermind waaraan Sherlock nog een zware kluif gaat hebben, dus wat mij betreft helemaal perfect. En hij heeft gewoon briljante quotes XD


Ten derde ben ik een gróót fan van de manier waarop de serie in beeld is gebracht, vooral de cameravoering is erg van belang. Aangezien het hier om een detectiveserie gaat en de kijker als het ware met Sherlock (hoewel, vaker met Watson) meedenkt tijdens een case, moet precies het juiste te zien zijn: niet teveel maar ook niet te weinig. Volgens mij hebben ze dat heel goed gedaan, zodat het spannend blijft, maar niet onbegrijpelijk. Hoe ze soms afwisselen tussen Sherlock en Watson vind ik ook prettig, want soms denkt Sherlock te snel en heb je Watson nodig, en soms denkt Watson te langzaam en heb je Sherlock nodig.

Volgens mij heb ik wel genoeg gefangirld voor nu :') Maar volgens mij is mijn punt duidelijk: ik HOU van Sherlock en ik kan niet wachten tot de herfst, zeker na die cliffhanger aan het eind van The Great Game.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

2e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: New New York
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2011 14:10 

YES. Heerlijke serie. Heerlijke acteurs. Heerlijke regisseurs.
Ik heb een groot deel van Arthur Conan Doyle's werk gelezen en ik vind het een heel goede aanpassing. Eerst was ik er een beetje bang voor, omdat het zo modern is. Nu ben ik echter een groot fan. Er zijn veel references naar de boeken en het is heel mooi gemoderniseerd. De scène met de nicotine patches zal een fan van de boeken bijvoorbeeld doen denken aan Holmes' cocaïne. Wel vind ik het nog steeds raar dat ze Sherlock en John zijn :p. Ik ben gewoon zo gewend aan Holmes en Watson.


PS: Is het hier normaal dat iedere post een heel boek is? Als ik zo'n lang bericht zie, word ik een beetje ontmoedigd :p.


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: District 4

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2011 19:53 

Ik heb Sherlock voor het eerst gezien in Londen, de derde aflevering van het eerste seizoen kwam op toen ik daar een weekje was. Wat pretty awesome was want dan zie je dingen waar je die zelfde dag nog was.

Anyway, ik vind het echt een geweldige serie! Het is prachtig gemaakt, de verhalen goed uitgekozen en de manier waarop het modern gemaakt is vind ik knap gedaan. En Benedict is gewoon perfect als Sherlock and Watson is ook echt GREAT.

Ok. Oh trouwens ik was de blog aan het lezen die Sherlock bij houdt in de serie, dat is echt leuk om te lezen :')

_________________
BONES <3


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bon Temps
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2011 20:48 

Billy schreef:

PS: Is het hier normaal dat iedere post een heel boek is? Als ik zo'n lang bericht zie, word ik een beetje ontmoedigd :p.



LOL, nee je mag ook wat korter posten. XD

Ik ga denk ik de volgende keer als ik in London ben weer even naar Speedy's ga. Vorige keer zijn we ook al binnen geweest maar toen werd het gebouw gerenoveerd en konden we geen foto maken van de karakteristieke voorkant (inclusief rood zonnescherm)

_________________
    GRYFFINDOR!


    "Giving Jason Stackhouse vampire blood is like giving Ho-Hos to a diabetic."


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 12:21 

BeeGee Kenobi schreef:
Ik ga denk ik de volgende keer als ik in London ben weer even naar Speedy's ga. Vorige keer zijn we ook al binnen geweest maar toen werd het gebouw gerenoveerd en konden we geen foto maken van de karakteristieke voorkant (inclusief rood zonnescherm)


JALOERS! Veel plezier en ik ben benieuwd naar de foto's (:

Ik vind het ook zo leuk om dingen te herkennen van Londen. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er ben geweest (lees: herfst 2008) maar ik zie zo af en toe plekken voorbij komen waar ik ook heb gelopen en dan zit ik helemaal te hyperen :')


Ik heb net de unaired pilot gezien, die ze toegevoegd hebben aan de DVD-box. Het is basically A Study In Pink alleen wat korter en er zitten een paar verschillende lijnen in de plot. Wat mij betreft is het eindresultaat echt miljoenen keren beter, maar het was wel tof om het te kunnen vergelijken (:

Spoilers voor de unaired pilot en A Study In Pink!

Spoiler:
Cinematografische verschillen
- Het camerawerk in de pilot is vele malen minder interessant en ook de kleuren en de belichting vielen me enorm tegen. In ASIP is dat echt veel beter geregeld.
- De montage is te gehaast en op sommige momenten onlogisch. Zeker in vergelijking met ASIP wordt in de pilot teveel weggegeven op verkeerde momenten.
- Vooral de binnenlocaties waar is gefilmd zijn in de pilot niet erg mooi. Het gebouw waar het roze slachtoffer gevonden wordt is lelijk en veel te krap, het interieur van 221b Baker Street is te sfeervol (warm licht, gezellig vuurtje) en de prachtige locatie van de confrontatie tussen Sherlock en de cabbie in ASIP wordt zelfs helemaal niet gebruikt.

Verschillen m.b.t. de plot
- In de pilot komt helemaal geen Mycroft voor.
- De confrontatie tussen Sherlock en de cabbie vindt plaats in 221b Baker Street, en de cabbie heeft Sherlock moeten verdoven om 'm mee te krijgen. Het hele gesprek tussen de twee over de pillen gebeurt dan ook terwijl Sherlock half verdoofd is en dat neemt de hele spannende sfeer van deze scene die die in ASIP wel had volledig weg.
- De naam Moriarty wordt niet genoemd.
- Er ligt meer nadruk op de 'onmenselijkheid' van Sherlock in de pilot, en ik had het idee dat ze beter hun best deden om Sherlock onaantrekkelijk te maken voor Watson door meer mensen dingen over hem te laten zeggen. Op een gegeven moment zegt Sherlock iets over dat nadenken alles is, 'everything else is just transport'. Wel een typische Sherlock-uitspraak, maar in combinatie met alle andere 'afstotende elementen' die ze Sherlock gaven in de pilot werd het wel een beetje veel. Dit werd overigens wel weer goedgemaakt met de blanket scene aan het eind, die in de pilot eigenlijk schattiger was dan in de uiteindelijk episode, omdat Watson het opneemt voor Sherlock tegenover Lestrade. Een beetje out of character omdat Sherlock niet zo snel over zich heen zou laten lopen maar ik vond het wel leuk dat Watson ervoor zorgde dat Sherlock niet met Lestrade mee moest omdat Watson 'his doctor' is en zei dat hij moest eten, niet moest getuigen.

Verschillen in acteerwerk
- Benedict Cumberbatch praat nog niet snel genoeg in de pilot. Sherlock is te makkelijk te volgen en dat past niet bij het personage.
- Anderson heeft een baard XD Niet echt acteerwerk maar ik moest heel hard lachen :')
- Eigenlijk geen verschil tussen Freeman in de pilot en Freeman in de uiteindelijk episode. Had blijkbaar z'n John Watson meteen goed in de vingers (:



En nog een random thought waar ik een beetje bang van word (possible spoilers voor seizoen 2):

Spoiler:
Als ze een episode gaan doen die The Reichenbach Fall heet, betekent dat dat ze, zoals Lacrimosa al zei, de uiteindelijke confrontatie tussen Sherlock en Moriarty gaan behandelen. Deze confrontatie leidde in het verhaal van Conan Doyle tot een dramatische afloop: Sherlock en Moriarty vielen allebei naar beneden, schijnbaar een dodelijke val. Conan Doyle had zijn held omgebracht, maar bracht hem een tijd later weer tot leven vanwege public demand, maar wat ik dus zie gebeuren is dit: Moffat en Gatiss regelen het zo dat The Reichenbach Fall (let hier op de dubbele betekenis van het woord fall, hoe ironisch) de laatste episode is van seizoen 2, waardoor ze dus weer met een enorme cliffhanger kunnen eindigen: zijn Moriarty en Sherlock echt dood? Hoe gaat dit aflopen?

Dat is allemaal vrij voorspelbaar. Waar ik echter heel erg bang voor ben is dit: het gezicht van Watson wanneer hij zich realiseert dat Sherlock dood is. Ik denk dat ik, als ik dat gezien heb, een halfjaar lang alleen maar kan huilen :') Als ik er nu aan denk breekt mijn hart al. Dus daar zie ik wel een beetje tegenop. Ik weet dat het prachtig in beeld gebracht gaat worden (als het gaat zoals ik het verwacht) maar ik wil gewoon geen zielige Watson moeten zien, dat verdient hij niet ):

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 20:48 

Ik ben heel verrast dat ik hier nog niet gepost heb! Ik ben bijna zeker van wel, maar goed.

Ik heb Sherlock dus gevolgd toen het uitkwam op de BBC. Ik was meteen verkocht aan de serie, van de eerste scène al. De modernisering is heel knap gedaan: het is duidelijk London 2010, maar de moderne aspecten overheersen niet. De focus ligt nog altijd op het verhaal. Ik vond het trouwens ook echt leuk gedaan dat je die smsjes op het beeld zag verschijnen. Ook een heel leuke extra is dat je John Watson's blog kan lezen en ook Sherlock Holmes' website.

Die ene scène waar Holmes "Charlie" helemaal gaat analyseren en zoals steeds spot on is, vond ik ook heel leuk omdat voor één keer, Sherlock niet 100% juist was aangezien Charlie een vrouw is.

Ik kan gewoon niets bedenken aan deze serie dat niet goed is. Ik vond het een heel groot pluspunt dat elke episode 1"30' duurde. Daardoor was er meer tijd om uitgebreid te werk te gaan en moest alles niet snel snel afgehandeld worden.

De acteerprestaties zijn natuurlijk ook van enorm hoge kwaliteit. Benedict Cumberbatch is echt perfect gecast, net zoals Martin Freeman. Dat geldt eigenlijk ook voor de anderen. Ik kijk al uit naar seizoen 2!

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo jul 13, 2011 19:05 

@Genner: Ik denk dat je Harry bedoelt in plaats van Charlie (: Die scene was echt tof ja, zeker toen Sherlock baalde dat hij één ding fout had en John ondertussen begon te vragen waarom Sherlock 'm had meegebracht naar de crime scene :')

Voor iedereen die de serie nog niet heeft gezien: op 20 juli zendt de KRO de eerste aflevering, 'A Study In Pink', uit op Nederland 1 om 21:30. Dat stond op de website. Er wordt niet gezegd of de weken daarna de andere twee afleveringen ook worden uitgezonden, maar dat lijkt me wel aannemelijk. Dus als je het nog niet gezien hebt of het nog eens wilt terugzien: grijp je kans : D

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Far Far Away

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 18:34 

Ik heb Sherlock ook een paar maanden geleden gezien op Nederland 1 en ik was er meteen helemaal weg van. Sherlock wordt fantastisch gespeeld. Ik vind hem persoonlijk beter dan Jude Law in de film, ik kan niet precies uitleggen waarom, maar voor mij geeft hij beter de sfeer weer. Ik ben echt zeeer benieuwd naar de nieuwe afleveringen!
@ iedereenhierboven, waar in Londen is de Speedy's dan?

_________________
Proud to be a Hufflepuff!^^
We are the Harry Potter generation!


 Profiel  

2e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: New New York
BerichtGeplaatst: vr jul 22, 2011 20:14 

Martin Freeman en Benedict Cumberbatch spelen straks allebei in 'the Hobbit' :p. Onze Arthur Dent gaat Bilbo spelen en mr. Cumberbatch doet de stemmen van Smaug en the Necromancer.

Valt het jullie trouwens ook op dat alles en iedereen op dit moment Sherlock aan het herhalen is? (Op TV, bedoel ik.) Ik kan niet klagen :).


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2011 14:47 

@Billy: Ja, ik ben echt belachelijk hard aan het fangirlen over het feit dat Martin en Ben allebei in The Hobbit gaan spelen. En Benedict is volgens mij perfect voor de rol van Smaug <3 Ik kan echt niet wachten.

Mij was inderdaad ook al opgevallen dat naast de KRO ook de BBC weer Sherlock-afleveringen aan het uitzenden was (: Altijd leuk, zeker omdat er nu weer een nieuwe golf fans bijkomt en dat is altijd goed. Zelf heb ik deze week de DVD-box maar aangeschaft aangezien ik de afleveringen nu echt al zo vreselijk vaak gezien heb dat ik wel met zekerheid kon zeggen dat ik er geen spijt van zou krijgen :')

Ik hoop trouwens dat de BBC binnenkort eens met een datum komt voor de tweede serie. Ik hoop op begin/midden oktober.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

King of the Silvan Elves

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Standing at the edge of your town

Houseitem
BerichtGeplaatst: do aug 04, 2011 19:20 

Citaat:
Filming is currently in progress for a second series of three 90-minute episodes, initially due to air in late 2011.[46] However, a continuity announcement at the conclusion of series 1's repeat broadcast indicated that series 2 is now due to air in 2012.

Bron: wiki

Seizoen twee pas volgend jaar waarschijnlijk. :(

_________________
So Long, and Thanks for all the Fish!
Life! Don't talk to me about life ~ Marvin


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme