Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Wie is je favoriete Doctor?
William Hartnell 0%  0%  [ 0 ]
Patrick Troughton 0%  0%  [ 0 ]
Jon Pertwee 0%  0%  [ 0 ]
Tom Baker 0%  0%  [ 0 ]
Peter Davison 0%  0%  [ 0 ]
Colin Baker 0%  0%  [ 0 ]
Sylvester McCoy 0%  0%  [ 0 ]
Paul McGann 0%  0%  [ 0 ]
Christopher Eccleston 28%  28%  [ 5 ]
David Tennant 44%  44%  [ 8 ]
Matt Smith 28%  28%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 18

The Immortal Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hopes Peak Academy
BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 14:03 

@Sophie: Ik wilde hier eerder op reageren, maar ik vond dat ik te weing Moffat afleveringen heb gezien om te oordelen. Nu heb ik inmiddels er een aantal van gezien en kan ik beter een mening vormen. Dit gaat een heel verhaal worden.

Ik ben het namelijk niet met je eens. Ik vind namelijk dat Tumblr (waar ik vermoed dat je dit verhaal vandaan hebt) ongelooflijk overdrijft als het om Moffat's sexisme gaat. De opmerking over Helen Mirren is namelijk verschrikkelijk uit zijn verband gerukt. De situatie waarin hij het zei was een interview over de nieuwe Doctor. Hij maakte een grapje (juist, een grapje) over het feit dat in zijn ogen de Doctor altijd een mannelijk personage is (ik kom hier later op terug), en dat de rol van Koningin Elizabeth (ik vermoed dat hij specifiek naar de persoon Elizabeth || verwees en niet naar de titel monarch.) dan maar door een man gespeeld moet worden.

Waarom wordt de Doctor door een man gespeeld? Ik denk dat het deels een beetje traditie is. Net zoals je Sinterklaas door een man laat spelen. Daarbovenop zitten er regelmatig duidelijke verwijzingen in dat de Doctor zichzelf identificeert als mannelijk. Hij verwijst naar zichzelf als vader, en in de oude series als grootvader. Tijdens de reïncarnatie van 10 naar 11, merkt hij dat hij langer haar heeft dan is en is even in paniek dat hij in een vrouwenlichaam denkt te zitten. (En voordat je gaat roepen: "Ja maar Moffat!" Moffat heeft die aflevering niet geschreven en stond toen ook nog niet aan het hoofd van de serie.)

De Compagnions zijn idd voornamelijk vrouwelijk. Ook dat ligt niet aan Moffat, want dat was in de oude serie ook al zo. Soms zijn ze verliefd op de Doctor en wordt deze beantwoord (Rose), soms niet en besluiten ze daarom hun eigen weg te gaan (Martha), soms zijn ze het beste maatje van de Doctor en willen ze graag op avontuur met hem (Donna) en soms weten ze niet goed wat ze met hun gevoelens voor de Doctor aan moeten (Amy). Sommige compagnions moeten wat vaker gered worden dan anderen, maar ze hebben de Doctor ook regelmatig gered. Een goed voorbeeld hiervan is de aflevering Turn Left. Een kleine beslissing van Donna blijkt het leven van de Doctor gered te hebben. Martha kickt vaak genoeg ass, en gaat uiteindelijk zelf voor Torchwood werken. Rose redt de Doctor ook een flink aantal keer of staat aan zijn zijde. En ja, de Doctor redt zijn compagnions inderdaad vaker, maar de show heet ook Doctor Who en geen Rose/Martha/Donna/Amy/Clara.

Er zijn ook mannelijke compagnions geweest waarvan Jack, Mickey en Rory de belangrijkste zijn, so far. (Ik ben pas halverwege seizoen 5)

Niphai had een goed punt (of eigenlijk 2) met haar opmerking (al was het misschien handiger geweest om dit uit te leggen.).
1. Donna is een grote, GROTE uitzondering op de andere compagnions. Ten eerste is ze een stuk ouder, dan de anderen. De meeste zijn tussen de 18 en 30, waar Donna de 30 al gepasseerd is toen ze The Doctor ontmoette. Ten tweede is ze niet verliefd op de Doctor. Sterker nog, in één van haar eeste afleveringen roept ze al gelijk dat hij vooral niets met haar moet proberen. ("You're not mating with me, sunshine!") Donna is een maatje van de Doctor, maar ze heeft wel continue kritiek op hem en accepteert geen bullshit.
2. Er is een aflevering (ben even vergeten hoe deze heette) waarin Donna de Doctor red door zelf de Doctor te worden. Er is dus inderdaad tijdelijk een vrouwelijke Doctor.

Misschien is het ook handig om te vermelden dat de eerste 4 seizoenen maar enkele afleveringen door Moffat geschreven zijn. Waaronder de aflevering die echt iedereen prijst, "Blink", de eerste aflevering met The Weeping Angels. (hier heb ik ook nog wat over te zeggen) Pas in seizoen 5 staat hij aan het hoofd van de serie, maar! nog steeds schrijft hij niet alle afleveringen. Geld ook voor Sherlock, trouwens, daar heeft hij ook niet alles geschreven.

Ik heb wel een theorie over de casting van 12. Ik vermoed namelijk dat het personage dat Peter eerder speelde in de serie wel eens 12 zou kunnen zijn, al dan niet met een gewist geheugen.

Ik ben trouwens wel van mening dat Moffat soms wel dingen zegt waarbij ik denk: "Eh... is dat heel gepast?" maar over het algemeen vind ik de haat die hij op tumblr krijgt overdreven.

Maar goed: "Blink." dus...

Ik lees overal: "Als je niet zeker weet of je Doctor Who leuk gaat vinden, kijk dan Blink. Als je Blink niet leuk vind, dan is Docter Who niets voor je." Daar ben ik het niet mee eens. Ik vond Blink één van de beste aflevering, maar als voorbeeld aflevering vind ik hem heel ongeschikt. Hij is zo anders dan alle andere afleveringen. Weinig Doctor, weinig Martha, en vooral focus een een personage dat zo goed als niet terug komt. Hoe gaaf ik de ep ook vind, hij is zo anders dan de rest...

_________________
BLOOD LUST
<3


 Profiel  

The Weasley Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Beacon Hills
BerichtGeplaatst: za sep 07, 2013 19:23 

@Jalf Bedankt om hier uitgebreid op te antwoorden, dit klaart voor mij ook wat dingen op.

En ja, ik heb die informatie over Moffat en alle Doctor Who issues allemaal via Tumblr opgepikt. Ik volg een aantal blogs die regelmatig DW reblogged en daar zit ook veel Moffat-stuff bij (en dan alleen over wat er mis met hem is en waarom ze ook willen dat hij geen episodes meer mag schrijven). Ik merk gewoon gigantisch veel woede en frustratie bij fans en niet-fans op en ik werd omdenduur zelf ook pissed op die Moffat ookal kijk ik geen Doctor Who. XD Klinkt misschien belachelijk dat ik me druk maak over iets dat ik toch niet volg maar ik liet me meeslepen door Tumblr.

En ik heb zelf naar de show gekeken waarbij ze de nieuwe Doctor zouden bekendmaken, net voor de grote reveal had Moffat dan gezegd wat ik eerder heb gepost, dus ik heb het wel live meegevolgt. Ik weet dat het een grapje was maar ik kon er toch niet mee lachen, net zoals zoveel anderen. Maar da's ieder zijn eigen visie, als jij zijn grapje nog min of meer gepast vond dan is dat jouw visie maar ik vond hem persoonlijk ongepast. Maar in hoeverre een persoon kan gaan met grapjes maken is een ander verhaal.

Ook bedankt om even uit te leggen hoe het zit met de companions want ik ken ze allemaal wel bij naam maar om te zeggen hoe ze elk in elkaar zitten weet ik niet, maar da's dan bij deze opgeklaard. Ik vind het wel goed dat Donna eens anders is dan de rest, die was ik in mijn vorige post vergeten noemen trouwens. En dat ze zelf voor 1 keer de Doctor was vind ik ook goed, dan is er toch eens een vrouwelijke doctor geweest.

Ok, da's dan ook opgeklaard dat hij niet alles schrijft, ik dacht dat hij voor een heel groot deel de series had geschreven maar hij speelt toch niet zo'n grote rol als dat ik dacht, Tumblr laat precies uitschijnen alsof hij heel de serie heeft geschreven. Anyways, dat weet ik dan ook weeral.

Ik heb zelf 'Blink' ooit eens gezien en ik vond hem supergoed, maar om zelf de serie verder te kijken? Toen ik de 'Van Gogh' episode zag vond ik die ook supergoed maar het heeft voor mij geen interesse opgewerkt om verder te kijken. Misschien dat ik ooit eens verder kijk maar da's nog niet voor nu.

_________________
Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo sep 08, 2013 14:47 

Jalf schreef:
Maar goed: "Blink." dus...

Ik lees overal: "Als je niet zeker weet of je Doctor Who leuk gaat vinden, kijk dan Blink. Als je Blink niet leuk vind, dan is Docter Who niets voor je." Daar ben ik het niet mee eens. Ik vond Blink één van de beste aflevering, maar als voorbeeld aflevering vind ik hem heel ongeschikt. Hij is zo anders dan alle andere afleveringen. Weinig Doctor, weinig Martha, en vooral focus een een personage dat zo goed als niet terug komt. Hoe gaaf ik de ep ook vind, hij is zo anders dan de rest...


Ik ben het met je eens. Ik vind ''Blink'' ook een ''rare'' aflevering - ook de afleveringen die ook Angels bevatten zijn meer typisch Dr. Who dan '''Blink''. Ook ''Love and Monsters'' is een apart geval en voor mij ook ''Midnight''. Ik kan eerder aanraden om een space-aflevering (bijv. New Earth, Smith & Jones) te kijken en een geschiedenis-aflevering (bijv. Vincent and the Doctor, The Fires of Pompeii, The Shakespeare Code).

Anyway, de Moffat haat. Touchy subject! Ik heb seizoen 7a gekeken, een gedeelte van 7b en ben bijna klaar met seizoen 6 (ik heb alles voor seizoen 6 ook gezien, behalve een paar Christmas specials). Ik was meer fan van Rusell T Davis dan ik fan ben van Moffat. Dat heeft iets te maken met zijn seksisme, maar ook veel met de verhaallijnen en zijn personages. Ik vind Amy, Rory en Clara (ik heb pas vier afleveringen of wat gezien) minder interessant dan de companions van Davis. De verhaallijnen van Moffat vind ik vaak nogal ingewikkeld, wat regelmatig ook heel leuk is, maar soms iets te moeilijk voor mij. Ik vind de elfde doctor een stuk minder leuk dan de tiende en negende. Ik vind hem vaak nogal irritant en uit de hoogte.
Qua seksisme - tja, wat de doctor deed in ''The Crimson Horror'' is seksistisch. Sommigen interpreteerden het als ''onhandigheid'', maar dat is voor mij geen excuses. Ook toen hij Rory vroeg of hij Amy mocht omhelzen - dat is ook seksisme. Omdat ze getrouwd zijn behoort Amy nu aan Rory en mag ze niet meer bepalen wat ze met haar eigen lichaam doet? Of wat dacht je ervan dat twee vrouwen in Doctor Who gestalkt werden door een man met wie ze uiteindelijk trouwden. Dat is behoorlijk problematisch. Of Elevens ''Ah well, she has been brainwashed, it all makes sense to her. Plus, she is a woman.'' suggereert ook dat Eleven ervanuit gaat dat vrouwen irrationeel zijn.

Ik vind het trouwens heel jammer dat in Doctor Who zo ontzettend vaak personages tegen hun wil in worden gezoend. Bijna altijd is dat de Doctor zelf. Het is vast bedoeld als ''grappig'' maar ik krijg er een onwijs ongemakkelijk gevoel bij. Niemand behoort tegen zijn of haar zin in gezoend te worden, dat is aanranding.

Hoe dan ook. Sofie, ik vind dat uiteindelijk alle personages niet (volledig) afhankelijk zijn van de doctor. Uiteindelijk moet de doctor altijd minstens 1 keer vertrouwen op de krachten van zijn compagnons om hem te komen redden.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme