Yuuki
Lioness of Casterly Rock
|
|
Geplaatst: vr jan 06, 2012 16:10
Mijn doel is om dit jaar 100 films te zien, waarbij ik rewatches ook meetel omdat het anders misschien wel lastig zal worden. Rewatches zullen schuingedrukt zijn.
Citaat: 001. The Social Network (2010, David Fincher) [7.0/10]002. The Incredibly True Adventure of Two Girls in Love (1995, Maria Maggenti) [7.0/10]003. Sucker Punch (2011, Zack Snyder) [7.5/10]
The Social Network Ik vind het een film die ontzettend overrated is. De relatie tussen Eduardo en Mark vond ik wel leuk om te zien - en ook het interessantste deel van de film - maar de rest... mwa. Ik wist sowieso al een groot deel van het hele drama rond Facebook, dus dat kon me niet echt boeien. Ik vond sowieso een groot deel van de film echt typisch 'rich white guys problems', wat... ook niet echt hoog op mijn lijstje staat van dingen die me interesseren. De technische executie was wel mooi, met soms ook scènes die heel gaaf in elkaar zaten (zoals de roeiscène) maar ik vind dit geen Oscarworthy film, moet ik zeggen. Zal hem dus ook niet rewatchen.
The Incredibly True Adventure of Two Girls in Love Ik heb deze film vooral gekeken voor Laurel Holloman (sinds ik haar op Angel gezien heb ben ik een fan) en vanwege het LGBT aspect. Ik vond dit een leuke film. De personages waren sympathiek, hoewel sommigen van de acteurs heel overdreven acteerden (hierbij denk ik vooral aan Wendy, de getrouwde vrouw met wie Randy aan het begin van de film iets heeft). Dat het een indie film met lage production values is, is soms wel te zien, maar stoorde verder niet echt ofzo. Ik vond het normaliseren van homoseksualiteit heel goed gedaan, en dat wordt ook treffend neergezet wanneer Evie tegen haar vriendinnen het volgende zegt: "I didn't say I was gay, I said that I'm in love." De film was, in 1995, een van de eerste positieve portrayals van LGBT mensen in de media, en had ook nog eens een semi-positief einde. (Of nou ja, niemand ging dood of werd evil, dus dat is al iets.) De film speelt ook op een heel interessante manier met klasseverschillen (de zwarte Evie die upper middle class is, en de blanke Randy die juist lower class is, terwijl dat in films vaak andersom is) dus ja, ondanks zijn gebreken vond ik het een goeie film.
Sucker Punch Ik wilde deze film al een tijd graag zien omdat er in de feministische blogosphere een hele heisa om geweest is. Ik vond de film best wel enjoyable, met soms prachtige cinematografie. Ik vond de manier waarop muziek het verhaal voortstuwde ook goed gedaan, al moet ik bekennen dat vanaf de eerste actiescène mijn aandacht een beetje verflauwde. (Actiefilms zijn niet mijn ding.) Ik vond de voice-overs ook een beetje slap (en soms zelfs random), met name op het einde. Ik snap waarom de film zo'n negatieve reactie van feministen heeft gekregen, omdat het in eerste instantie toch aandoet als de zoveelste rape fantasy van een white guy in plaats van het ontmantelen van de patriarchie en male privilege, maar na het lezen van meerdere reviews ben ik mijn mening wel gaan herzien. Vooral deze en deze vond ik interessant. In de eerste wordt er behandeld hoe de film gaat over het verwerken van trauma en de tweede is een meer complete analyse vanuit een feministisch perspectief. Dus ja, de film heeft me wel aan het denken gezet. Hoewel ik niet denk dat het een feministisch meesterwerk is (daarvoor vind ik de metaforen iets te heavy-handed en clumsy), vind ik het wel een fascinerende film, en ik denk dat ik hem zeker nog een keer zal kijken voor details die ik de eerste keer niet opgepikt heb.
Lol, ik ben weer eens lang van stof. xD Oh well.
Laatst bijgewerkt door Yuuki op vr apr 06, 2012 14:05, in totaal 1 keer bewerkt.
|
|