Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

The Girl Who Lived

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Storybrooke

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma mei 07, 2012 19:03 

E-reader


Het begint steeds meer op te komen en je ziet er vaker mensen mee: de e-reader. Steeds meer boeken worden gedigitaliseerd. Het idee is dat de e-reader normale boeken op den duur gaat vervangen.

Wat vinden jullie van een e-reader? Heb je er zelf een? Waar geef je de voorkeur aan, boeken of een e-reader?
_____________________________________________________________
Ook had ik een vraagje aan jullie. Ik zit zelf te overwegen een e-reader voor mijn verjaardag te vragen, maar ik heb er weinig verstand van. Hebben jullie tips? Waar je op moet letten, welk merk goed of juist niet goed is, enzovoorts.

_________________
    If I could give you just one gift, do you know what it would be? Confidence. That, or a scented candle.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: di mei 08, 2012 7:18 

Mijn tante heeft er een en die zegt dat je vooral moet opletten hoeveel geheugen dat ding heeft, en dat je wel een beetje een fatsoenlijke (lees: duurdere) moet pakken.. Veel meer kan ik je er ook niet over vertellen :roll:

Ik wil er ook eentje voor als ik dadelijk stage ga lopen in het buitenland, ik lees heel veel en kan natuurlijk niet een koffer vol met boeken meenemen daarom wil ik er een zodat ik wel gewoon kan lezen :D

Verder denk ik dat ik altijd een boek zal prefereren, het geeft toch een ander gevoel dan dat je op zo'n schermpje leest, lijkt me. Dus ik hoop dat ze wel boeken blijven uitgeven!

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: di mei 08, 2012 12:00 

Ik heb nu sinds een paar maanden een e-reader. Ik heb zelf een Kindle, maar als je veel reeksen leest en die graag goed georganiseerd ziet, raad ik toch een Sony aan. Ik raad ook aan om Calibre te installeren, dat is een heel handig programma waarmee je documenten in een ander formaat kunt zetten dat bij je e-reader past.

Ik lees op mijn e-reader enkel boeken die ik niet in de bibliotheek van mijn thuisstad of in Gent vind. Ik betaal nooit voor mijn e-books omdat ik vind dat je best wel weinig waar voor je geld hebt - maar dat is vooral omdat een e-book niet erg van prijs verschilt van een "gewoon" boek en ik dan liever het boek zelf in handen heb.

Ik blijf gewone boeken en e-readers gewoon combineren. Mijn voorkeur gaat wel nog steeds uit naar gewone boeken.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Far Far Away

Houseitem
BerichtGeplaatst: di mei 08, 2012 22:11 

Ik zou zelf voorlopig nog geen e-reader kopen. Ik hou er veel te veel van om een echt boek in mijn handen te hebben. En dan het liefst oude boeken. Bij een e-reader kan dat niet, je kan niet de oudheid van het papier ruiken, de bladzijde om horen slaan en zien dat je boek uit elkaar begint te vallen omdat het te vaak gelezen is!
Zoals ook al gezegd hierboven is het wel handig om een e-reader aan te schaffen als je voor langere tijd naar het buitenland gaat. Dan hoef je geen tassen met boeken mee te nemen om toch je favoriete boeken en nieuwe boeken te lezen!

_________________
Proud to be a Hufflepuff!^^
We are the Harry Potter generation!


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jun 28, 2012 0:40 

Ik heb een e-reader gekregen (Sony) van m'n moeder. Het kwam als een schok moet ik zeggen! Ze had eerder gevraagd of ik het leuk zou vinden en ik reageerde niet erg enthousiast maar ik heb d'r toch eentje gekregen. Het leek haar handig. Zelf ben ik totaal geen gadget kind en ben ik veel te sentimenteel als het om boeken gaat, maar toen zei ze dat ik er ook studieboeken op kan lezen en dat klinkt wel relaxed, omdat de meeste studieboeken van mij loodzaar zijn. Weten jullie of dat klopt?

En daarnaast - waar kopen jullie je e-boeken? Scheelt het echt veel geld?


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Abbey Road

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jun 28, 2012 10:38 

Sweet Hermione schreef:
Ik heb een e-reader gekregen (Sony) van m'n moeder. Het kwam als een schok moet ik zeggen! Ze had eerder gevraagd of ik het leuk zou vinden en ik reageerde niet erg enthousiast maar ik heb d'r toch eentje gekregen. Het leek haar handig. Zelf ben ik totaal geen gadget kind en ben ik veel te sentimenteel als het om boeken gaat, maar toen zei ze dat ik er ook studieboeken op kan lezen en dat klinkt wel relaxed, omdat de meeste studieboeken van mij loodzaar zijn. Weten jullie of dat klopt?

En daarnaast - waar kopen jullie je e-boeken? Scheelt het echt veel geld?


Dit heb ik ook bijna meegemaakt. Ik had op de valreep ontdekt dat m'n moeder van plan was om een e-reader voor mijn verjaardag te geven. Daar stond ik zelf wel een beetje van te kijken, aangezien ik al van kinds af boeken verzamel en ze nog steeds een sentimentele waarde voor me hebben. Ik heb haar ook gezegd dat ik niet blij zou zijn met een e-reader. Het zou een beetje tegen mijn filosofie in gaan.

Ik vind het veel te leuk om boeken uit te kiezen in een winkel en dergelijke. Bovendien vind ik dat de gemiddelde mens al genoeg naar een scherm moet staren en ik heb er geen behoefte aan dat dit ook al bij boeken het geval moet zijn. De enige reden waarom ik een e-reader zou willen is als ik een hele lange reis zou moeten maken. Dan is zo'n toestel ongetwijfeld zeer makkelijk. Een ander voordeel lijkt me om snel een boek te 'testen' of het je leuk lijkt als het bijvoorbeeld niet verkrijgbaar is in bibliotheken of winkels. Maar dat is misschien ook niet evident met een e-reader? En als hetgene dat Genner in haar post beweert klopt -dat de prijs van een e-book amper verschilt van een echt boek- dan zie ik er het nu al helemaal niet van in :').

Dus ik zou 't alleen willen als ik veel moet reizen en het niet praktisch is om veel boeken mee te sleuren. Ik heb al mijn hele leven te veel affiniteit met boeken en ik zou het niet vervangen willen zien worden door een e-reader.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jun 28, 2012 19:30 

Sweet Hermione schreef:
Ik heb een e-reader gekregen (Sony) van m'n moeder. Het kwam als een schok moet ik zeggen! Ze had eerder gevraagd of ik het leuk zou vinden en ik reageerde niet erg enthousiast maar ik heb d'r toch eentje gekregen. Het leek haar handig. Zelf ben ik totaal geen gadget kind en ben ik veel te sentimenteel als het om boeken gaat, maar toen zei ze dat ik er ook studieboeken op kan lezen en dat klinkt wel relaxed, omdat de meeste studieboeken van mij loodzaar zijn. Weten jullie of dat klopt?

En daarnaast - waar kopen jullie je e-boeken? Scheelt het echt veel geld?

Voor zover ik weet scheelt het wel veel geld, het voordeel is ook dat je de meeste boeken kunt downloaden van internet (gratis dus).

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 6:57 

Heel toevallig heb ik afgelopen woensdag ook een E-reader gehad van mijn moeder. Ik stond er in de boekhandel gewoon naar te kijken en toen vroeg ze of ik hem misschien wilde hebben. Nu twijfel ik al heeeeeeeel lang over een E-reader en deze kans heb ik natuurlijk met beide handen aangegerepen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op boeken. Zoals Lacrimosa al zei, is het heel erg leuk om boeken uit te kiezen in de boekhandel en ik vind het heerlijk om een boek voor het eerst open te slaan. Maar mijn boekenverslaving (laten we het zo maar even noemen voor nu *wink*) begint een beetje uit de hand te lopen en ik heb op mijn kamer echt geen plaats meer voor meer boeken. Ik heb zelfs de kast van mijn ouders al ingenomen, omdat ik zoveel boeken heb.

Dus de E-reader vind ik een uitgelezen kans om toch alle boeken te blijven lezen, zonder dat ik ze in fysieke vorm heb. Ik heb nu 550 boeken op mijn E-reader staan en dat is toch iets praktischer dan als ik ze alle 550 op mijn kamer had liggen. En als ik een boek heel erg graag wil hebben, koop ik hem waarschijnlijk toch wel. Ik zie het niet gebeuren dat ik nooit meer 'echte' boeken koop. Daar houd ik veel te veel van (:

_________________
    Differences of habit and language are nothing at all
    if our aims are identical and our hearts are open.


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jun 29, 2012 14:34 

Ik zie veel dat mensen afkerig zijn tgo een e-reader omdat het tegen hun filosofie ingaat, oid, maar ik vind eigenlijk dat dat niet hoeft. Je moet geen keuze maken, je kan ze gewoon beide combineren. Ik koop nog evenveel papieren boeken als voordien en ik lees nog steeds vooral papieren boeken, net omdat ook ik er een sterke affiniteit mee heb en ze al van kindsbeen verzamel. Je kan de twee ook gewoon combineren.

@SWEET HERMIONE: dat van die studieboeken is wel waar, maar ik denk dat het wel zo moet zijn dat de uitgeverij in kwestie de boeken beschikbaar stelt als e-book.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

Queen of Babylon

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Shiz
BerichtGeplaatst: za jun 30, 2012 0:42 

Ik ben iemand die in vergelijking met vele anderen hier betrekkelijk weinig leest. Ik ben absoluut geen boekenverzamelaar en ook niet iemand die naar een boek grijpt vanaf het moment dat ik niets te doen heb. Ook heb ik niet veel tijd over om te lezen (lees: lezen komt meestal op de laatste plaats qua activiteiten van vrijetijdsbesteding), of lees ik meestal geen lange tijden achter elkaar.

Maar juist daarom heb ik eigenlijk een e-reader aangeschaft. Soms heb ik echt wel zin om boeken te lezen. Maar juist omdat ik zo'n trage en onvoorspelbare lezer ben, ga ik liever niet naar de bibliotheek. Ik voel me dan verplicht om te lezen binnen een bepaalde tijdspanne en dan is ten eerste de fun er voor mij al heel vlug af, aangezien ik me vaak echt aan een boek moet zetten. Ten tweede, zoals ik al eerder zei, is mijn leespatroon erg onvoorspelbaar. Om die redenen en nog allerlei andere die niet zozeer met lezen op zich te maken hebben, ga ik liever niet naar de bibliotheek maar koop ik dan ook alle boeken die ik wil lezen. En hoewel ik nog niet veel boeken heb: de ruimte die ik vrij heb om boeken te stockeren is al op.

Dus ja, als je met zo'n probleem alleen maar boeken koopt, moet je een oplossing vinden. Vandaar dus die e-reader.

Ik heb hem nu al zo'n anderhalve maand en ik ben er eigenlijk wel tevreden mee. OK, een kast vol boeken oogt charmant en indrukwekkend, maar daar doe ik het niet voor. Ik kan alleen maar denken aan het afstofwerk dat je erbij hebt, of hoeveel kilo papier je zou moeten verhuizen moest het ooit nodig zijn, en boekenverzamelaar worden is wel het laatste wat ik wil.

En ik neem hem eigenlijk overal mee naartoe waar er een kans zou zijn dat de verveling zou kunnen toeslaan (want voor onderweg gebruik ik hem zelden omwille van misselijkheid). Het ding weegt ook niks terwijl ik eigenlijk mijn ganse boekenkast bij heb, dus ik hoef ook niet eens te kiezen welke boeken ik wel en niet meepak als ik voor geruime tijd op verplaatsing ben.
Ik ben ook iemand die nogal afgeschrikt wordt om boeken te kopen (en dus te lezen) die ontzettend dik zijn. Maar met zo'n e-reader heb je geen zicht op fysieke "dikte". En om Ă©Ă©n of andere reden vind ik dat ook prettiger om te lezen en gaat dat ook effectief beter.

Nog een voordeel, voor mij: ik kan er helemaal niet tegen als mijn boeken er gelezen uitzien. Ik word gek van ezelsoren, een gebroken rug, afgesleten hoeken, vlekken eventueel. Voor mij moet een boek er perfect nieuw uitzien. Ik durf een boek om die reden dan ook amper vast te houden. En ja, E-books kreuken nu eenmaal vrij moeilijk :')

Dus dus, tja, stiekem geef ik wel een voorkeur aan mijn e-reader.
Maar ieder moet voor zich de voor- en nadelen ervan afwegen. En als je hem dan koopt, ook een beetje nadenken waarom je hem voornamelijk wil gebruiken. Ik heb het simpelste en goedkoopste model gekozen dat er was, juist omdat ik niet zo'n boekenwurm ben. Ik moet er gewoon op kunnen lezen, op een comfortabele manier, meer niet.

_________________
    ..*Eleka nahmen nahmen ah tum ah tum eleka nahmen*..


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jun 30, 2012 23:12 

@ Lana: Fijn dat het je stimuleert om te lezen, hoe meer lezers hoe beter. <3
@ Genner: Agree! Er zijn zat boeken die moeilijk zijn om te krijgen, laat staan om om digitaal te krijgen. Ik hoop wel echt dat het er steeds meer worden. Like I said, schoolboeken op een e-reader lijkt mij best relaxed. En daarnaast wil ik net als jij sommige boeken gewoon graag in fysieke vorm hebben.
@ Sanne: 550 boeken... woah!

Wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat ze hun boeken gratis of voor bijna niks kunnen downloaden. Mag ik vragen waar jullie dat dan doen? Want de boeken die ik vond die ik gratis kan downloaden, zijn Bouquetreeks romans, thrillers en chicklits en ik heb geen behoefte om die boeken te lezen, al zijn ze gratis. Ik heb koop vaak wel random boeken maar ik aan de andere kant ben ik ook weer kritisch en bij sommige boeken kan ik al bijna verzekeren dat ik er geen plezier uit zal halen. Zijn de gratis boeken meestal van deze genres of heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht? Ik heb gisteren gewoon Jane Eyre moeten kopen (dus als iemand er nog behoefte aan heeft... ^^)


 Profiel  

The Dark Mod

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 03, 2012 0:11 

Sweet Hermione schreef:
Wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat ze hun boeken gratis of voor bijna niks kunnen downloaden. Mag ik vragen waar jullie dat dan doen? Want de boeken die ik vond die ik gratis kan downloaden, zijn Bouquetreeks romans, thrillers en chicklits en ik heb geen behoefte om die boeken te lezen, al zijn ze gratis. Ik heb koop vaak wel random boeken maar ik aan de andere kant ben ik ook weer kritisch en bij sommige boeken kan ik al bijna verzekeren dat ik er geen plezier uit zal halen. Zijn de gratis boeken meestal van deze genres of heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht? Ik heb gisteren gewoon Jane Eyre moeten kopen (dus als iemand er nog behoefte aan heeft... ^^)

Ik kan de meeste boeken wel vinden door gewoon een beetje te googlen. Zeer illegaal natuurlijk, maar tenzij het een heel onbekend boek is zijn ze vaak wel te vinden.

Ik heb zelf ook een e-reader, van Sony. Ik wilde er geeneen kopen omdat het me het geld niet zo waard leek; ik las wel eens op m'n laptop (heb ik in tegenstelling tot blijkbaar veel mensen totaal geen moeite mee) maar gaf toch de voorkeur aan gewone boeken en vond het t niet waard om een ereader te kopen voor boeken die ik op mn laptop ook wel kon lezen. Nouja, ik kreeg er dus een en ben er achteraf toch wel heel blij mee, het leest net zo prettig als een gewoon boek; prettiger zelfs omdat het makkelijker in je handen ligt vind ik, zeker in bed!
Ik hou niet zo van bibliotheken omdat ik te lui ben om erheen te gaan en ik het liefst boeken in het engels lees (waar ze beperkte keus in hebben), dus downloaden is wat mij betreft dan een stuk goedkoper/makkelijker. Ik koop er zeker niet minder boeken om want dat doe ik ook nog steeds, maar ik kan niet alles kopen natuurlijk dus is een e-reader wat mij betreft ideaal!


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: do sep 27, 2012 18:20 

Ik heb sinds een maand (ofzo) een e-reader en ik ben er heel blij mee. Ik heb 'm voornamelijk gekocht omdat ik het handig vind om mee op reis te nemen. Ik lees wat gewicht en vasthouden betreft liever een 'echt' boek. Ik heb overigens een PocketBook 360 Plus. Hij heeft niet zoveel fancy features maar die heb ik ook niet nodig. En het scherm is vrij klein, hoewel dat niet vervelend is bij het lezen.

Wat digitale boeken betreft - ik ben ook een zeer illegaal persoon en download gewoon alles. Torrents waar .epub achter staat haal ik binnen en dan selecteer ik later wel of ik de boeken ook echt op m'n e-reader wil hebben of niet XD

Wat ik overigens ook een enorm voordeel aan e-readers vind is de mogelijkheid om er fanfiction op te lezen. Websites als archiveofourown staat het toe fanfics te downloaden in .epub-formaat. Dat is voor mensen die geen smartphone hebben echt een uitkomst, want lezen vanaf een laptopscherm zal nooit een hobby van me worden.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 16:08 

Ik vroeg mij af of mensen hier nog tips hebben voor een hoesje voor je e-reader? Ik heb wat rondgesurfd maar het lijkt wel alsof geen enkel hoesje echt chill is... Hebben jullie een hoesje? Lees je met hoesje? Ik sleep het ding nu al maanden mee in een plastic tasje en ik begin het beu te raken (bovendien voelt het niet zo veilig...)

Verdere update over het gebruik: Ik ben inmiddels heel blij met m'n e-reader sinds ik erachter kwam dat veel klassiekers veilig te downloaden zijn. Ik ben bijna klaar met Jane Eyre (ik doe er lang over, I know) en ik heb Fifty Shades ook erop gelezen (vrij te verkrijgen online). Ik ben van plan om ook wetenschappelijke artikelen erop te gaan lezen want ik staar per dag toch behoorlijk wat uur naar een computerscherm en ik vind lezen van een computerscherm niet zo fijn.
Ik heb trouwens niet echt veel gedaan met de software op mijn Sony e-reader. Ik begrijp er niet veel van en gebruik de reader liever als usb-stick (slepen).
Tenslotte vind ik het jammer dat het scherm zo flikkert als je je beeld wilt vergroten of verkleinen. Dat is echt een minpunt van de Sony.


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 03, 2013 16:31 

Misschien kan je eens kijken op Etsy.com? Daar kan je volgens mij wel leuke en originele hoesjes vinden. Als je geluk hebt met je verkoper, kan je misschien ook nog persoonlijke aanpassingen laten doen zodat het helemaal naar je zin is.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme