Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

The Weasley Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Beacon Hills
BerichtGeplaatst: ma jan 07, 2013 18:07 

Nieuw jaar, nieuw topic!

Je kent hem nog wel van vorig jaar. Het is de bedoeling dat je een aantal boeken per jaar gaat lezen. Hoeveel dit voor jou is, kan je in je eerste post aangeven.
Het maakt niet uit welk boek het is en of je het al een keer hebt gelezen.

Het werkt als volgt:

- Elke keer als je een (nieuw) boek uitgelezen hebt, quote je je vorige post en voegt het nieuwe boek daaraan toe.
- Zet de titel van het boek onder een link naar een website waar je er meer informatie over kan vinden, bijvoorbeeld boekmeter.nl of goodreads.com. Vermeld ook de auteur.

Code:
1. [url=boekmeter.nl of goodreads.com link naar je boek]Titel[/url] (Auteur)
2. [url=boekmeter.nl of goodreads.com link naar je boek]Titel[/url] (Auteur)



- Geef kort je mening over het boek en plak er misschien ook een cijfer van 1 tot 10 op, maar verklapt niet teveel van de inhoud! Een cijfer is overigens niet verplicht.

Veel leesplezier!

_________________
Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jan 17, 2013 16:31 

De eerste die gaat posten :D Dit jaar ga ik weer meedoen, ik vond het heel fijn om een lijstje bij te houden en ook interessant om te weten hoeveel boeken ik nu precies las. Vorig jaar heb ik de 20 boeken makkelijk gehaald, ik zat op de 39. Dit jaar ga ik proberen er 50 van te maken. Zonder sterren deze keer want dat werkte van geen kant.

Citaat:
01. Meer dan ooit - Karen Kingsbury
02. Champagne in Chateau Marmont - Lauren Weisberger


Meer dan ooit:
Deel 2 van de Baxter serie, dit boek miste gelukkig het religieuze aspect maargoed dat kwam omdat de hoofdpersonage van het geloof was afgedwaald, op het einde kwam het natuurlijk weer goed en het einde van de serie gaat waarschijnlijk heel voorspelbaar zijn. Iedereen gelukkig met hun diepe geloof voor god weer intact. Maargoed dat maakt me niet uit, de verhalen er om heen zijn heel mooi en het is heel mooi geschreven dus ik blijf nog even heerlijk doorlezen. Ik ben op dit moment met deel 3 bezig en als mijn vader en moeder me komen opzoeken in Zuid Afrika nemen ze deel 4 en 5 mee want die zijn niet in e-book verkrijgbaar. Tot nu toe vond ik dit deel het beste!

Champagne in chateau marmont:
Een heel leuk weg lees boek, niet teveel over na denken en lezen maar. Het verhaal zat redelijk in elkaar en de acties van de hoofdpersonages waren geloofwaardig. Een klein minpunt, er was een bij personage waar ik erg geĂŻnteresseerd in was en op het einde kom je er niet helemaal achter wat er nu precies met haar gebeurd. Dat vond ik wel jammer, maar ik ga er op dit moment vanuit dat waar de schrijfster op zinspeelde ook werkelijk is gebeurd. Al met al een heel leuk boek, zeker niet teleurgesteld.

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Grimboudplein 12

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 14:51 

Boeken haal ik bij de bibliotheek, dus ik kan er makkelijk 40 lezen per jaar.

1. Private (James Patterson)
2. Vergeten (David Baldacci)

Private: Het lekkere van de boeken van Patterson is, dat de hoofdstukken erg kort zijn, maximaal 3 bladzijden. Het is goed geschreven waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen. Je moet natuurlijk wel van een goede thriller houden en van wat spanning. Beetje romantiek komt er in voor, maar is niet de hoofdzaak. Ik ga de volgende Private boeken ook lezen.

Vergeten: Ook bij dit boek geldt dat je van een thriller moet houden. De hoofdpersoon werkt voor de FBI en heeft nu vakantie. Goed geschreven en niet makkelijk neer te leggen, want na ieder kort hoofdstuk wil je weten hoe het verder gaat. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het onderwerp in het boek is zeker een discussie waard, in positieve zin dan.

_________________
Met een glimlach op zijn gezicht viel hij achterover.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 18:28 

Aangezien ik erg traag lees, ga ik proberen 15 boeken te halen dit jaar. Niet veel, maar het kan zijn dat dit al niet lukt...
De eerste twee boeken van dit jaar zijn wel herlezen...

Citaat:
1. De hongerspelen ~ Suzanne Collins
2. Spotgaai ~ Suzanne Collins



De hongerspelen:

De derde keer dat ik deze herlezen heb, vind ik hem nog steeds prachtig. Hoe Collins alles beschrijft, vind ik echt zo mooi! Het lijkt allemaal zo echt, net alsof ik zelf in het boek zit, dat zo'n boeken definieer als prachtige boeken. M.a.w. dit is een prachtig boek!

Spotgaai:

Opnieuw een zeer mooi boek, maar minder dan deel 1 en 2 van de hongerspelen. Alles word heel snel vertelt, en het boek geeft je soms de tijd niet om verschrikt, blij, boos,... te zijn. Wat uiteraard niet betekent dat het een slecht boek is, verre van. De andere twee delen waren gewoon mooier.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 17:39 

Vorig jaar ben ik aan 44 boeken geraakt, maar door drukte met stages heb ik soms weken aan een stuk niet gelezen. Ik wil graag 55 boeken halen dit jaar, maar met 45 zou ik ook al tevreden zijn. Ik wil eigenlijk vooral goede boeken lezen.


Citaat:
Januari
#001 Gerechtigheid (Millennium #3) - Stieg Larsson
#002 The Lost Symbol - Dan Brown


Gerechtigheid
Over het algemeen vond ik de Millenniumreeks geweldig. Ik werd helemaal meegezogen in de wereld van de personages, en die wereld valt met geen enkele andere te vergelijken. Bovendien heb ik in de laatste twee Ă  drie jaar niet zo veel boeken gelezen die me echt bijgebleven zijn, dus ook op dat gebied was dit een verademing. Door deze boeken wil ik supergraag Stockholm en de rest van Zweden bezoeken, terwijl ik voordien enkel interesse had in Finland. Qua sfeerschepping zit dit dus helemaal goed.

Nog een pluspunt is de combinatie van personages die elk boek terugkeren (vb. Lisbeth Salander, Mikael Blomkvist, Erica Berger, etc., waarvan Lisbeth Salander mijn favoriet is) met nieuwe personages in elk boek (vb. Susanne Linder, Monica Figuerola, Sonja Modig, Jan Bublanski, Paolo Roberto...). De interactie tussen deze personages is zeker aanwezig, maar elk personage van belang krijgt ook genoeg aandacht voor zijn of haar persoonlijke verhaal. Soms, en dan vooral in het derde boek, werden er wel Ă©rg vaak nieuwe personages geĂŻntroduceerd en ik kan niet ontkennen dat ik weleens zuchtte toen weer een nieuwe naam opdook met meteen het hele verleden van die persoon. Gelukkig kon Larsson steengoed mensen schetsen op een kernachtige manier.

Wat echter minder kernachtig was, was het plot. In de eerste twee boeken was het plot geweldig, en in het eerste het beste van allemaal. Het is zeker fascinerend hoe Larsson erin slaagde allemaal verschillende plotlijnen duidelijk te beschrijven, maar toch het mysterie erin te houden, tot we uiteindelijk als lezer het geheel zien. Het was ook lang geleden dat ik zo verrast was door bepaalde plotwendingen in een boek. In het derde boek vond ik dit minder, en vooral de rechtszaak was niet mijn ding. Ik vond het meer een beschrijving van hoe mensen willen dat zoiets gaat, hoe mensen vinden dat het zou moeten gaan, maar veel te idealistisch om echt zo te kunnen gebeuren. Dat was best wel een afknapper.

Het tweede en vooral derde boek hadden zeker een strengere redacteur kunnen gebruiken. Met de dood van de auteur was dit natuurlijk delicaat, maar het neemt niet weg dat er heel wat 'dode pagina's' in deze twee boeken zitten. Personages die talloze keren een boterham smeren en koffie drinken, op alle momenten van dag en nacht. Lisbeth die weken aan een stuk hetzelfde doet in het buitenland, zonder dat er echt vooruitgang komt in het verhaal. Soms ging het echt maar met een slakkengang vooruit en kon ik het boek ook makkelijk wegleggen, wat bij het eerste boek niet het geval was.

Larsson kende zijn personages ook erg goed en slaagde erin ze echt tot leven te brengen. Geen enkel personage is 100% likeable, ze hebben allemaal een scherp kantje of toch ergens een eigenschap waardoor je hen niet helemaal mag. En dat is heel realistisch. Ook de relaties tussen de personages zaten goed - enkel met Lisbeth's positie tov Mikael had ik wat problemen en die haalde de belangrijkste pijler van het boek - onafhankelijke, sterke vrouwen - wat onderuit.

Ik snap de hype wel en het zijn zeker goede boeken, maar er kan veel kritiek op geleverd worden. Zelf zou ik het echter nooit kunnen, en de boeken zijn heel uniek. Een uitzonderlijke mix van mysterie, detective, journalisme, politiek en feminisme. Ik ben blij dat ik ze gekocht heb, want ik ben zeker van plan ze later nog eens te herlezen, en dat doe ik niet snel.

The Lost Symbol
Ik heb gemengde gevoelens over dit boek. Van Dan Brown las ik eerder al Angels & Demons, The Da Vinci Code en Digital Fortress. Ik vond dit het minste van alle boeken die ik al van hem las. Het boek is nogal voorspelbaar en cliché voor wie zijn andere werk kent. Hij volgt een vaste formule die duidelijk wel werkt, maar een frisse wind was niet mis geweest.

Dit boek leest ook minder vlot. Er komen naar mijn gevoel veel herhalingen in voor en op bepaalde momenten raakte ik moeilijk vooruit, geen echte pageturner voor mij dus. Toch zit het verhaal goed ineen en weet de auteur de lezer mee te slepen. Er komt ontzettend interessante informatie aan bod en het boek weet de verbeelding te prikkelen. Waar Robert Langdon soms wel irritant was, waren de andere personages redelijk goed uitgewerkt en waren ze verre van eenzijdig. Dat is niet zo vanzelfsprekend in een thriller die het toch vooral van de plot moet hebben.

Ik ben dus niet 100% overtuigd en ga dit boek ook niet snel herlezen, maar ben wel benieuwd naar de verfilming en vond het op zich zeker geen slecht boek.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


Laatst bijgewerkt door Genner op wo jan 30, 2013 23:12, in totaal 3 keer bewerkt.

 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Grimboudplein 12

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 12:25 

Thea schreef:
Boeken haal ik bij de bibliotheek, dus ik kan er makkelijk 40 lezen per jaar.

1. Private (James Patterson)
2. Vergeten (David Baldacci)

Private: Het lekkere van de boeken van Patterson is, dat de hoofdstukken erg kort zijn, maximaal 3 bladzijden. Het is goed geschreven waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen. Je moet natuurlijk wel van een goede thriller houden en van wat spanning. Beetje romantiek komt er in voor, maar is niet de hoofdzaak. Ik ga de volgende Private boeken ook lezen.

Vergeten: Ook bij dit boek geldt dat je van een thriller moet houden. De hoofdpersoon werkt voor de FBI en heeft nu vakantie. Goed geschreven en niet makkelijk neer te leggen, want na ieder kort hoofdstuk wil je weten hoe het verder gaat. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het onderwerp in het boek is zeker een discussie waard, in positieve zin dan.


3. De affaire (James Patterson)
Dit boek gaat over een vrouw die een moord moet oplossen maar dat helemaal niet wil doen. Goed geschreven, erg spannend. Moeilijk om te beschrijven zonder spoiler te worden.

_________________
Met een glimlach op zijn gezicht viel hij achterover.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Grimboudplein 12

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2013 10:30 

Thea schreef:
Boeken haal ik bij de bibliotheek, dus ik kan er makkelijk 40 lezen per jaar.

1. Private (James Patterson)
2. Vergeten (David Baldacci)
3. De affaire (James Patterson)

Private: Het lekkere van de boeken van Patterson is, dat de hoofdstukken erg kort zijn, maximaal 3 bladzijden. Het is goed geschreven waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen. Je moet natuurlijk wel van een goede thriller houden en van wat spanning. Beetje romantiek komt er in voor, maar is niet de hoofdzaak. Ik ga de volgende Private boeken ook lezen.

Vergeten: Ook bij dit boek geldt dat je van een thriller moet houden. De hoofdpersoon werkt voor de FBI en heeft nu vakantie. Goed geschreven en niet makkelijk neer te leggen, want na ieder kort hoofdstuk wil je weten hoe het verder gaat. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het onderwerp in het boek is zeker een discussie waard, in positieve zin dan.

De affaire gaat over een vrouw die een moord moet oplossen maar dat helemaal niet wil doen omdat ze haar man verdenkt. Goed geschreven, erg spannend. Moeilijk om te beschrijven zonder spoiler te worden.


4. Belofte maakt schuld (James Patterson)

5. Partnerruil (James Patterson)

Belofte maakt schuld
FBI-agent onderzoekt de moord op een vermogensbeheerder. De agent raakt er betrokken bij de zaak. Goed geschreven, zoals bij al zijn boeken.

Partnerruil
Diverse moorden in Europa worden uitgevoerd door een jong stel. Zij kiezen hun slachtoffers in het openbaar. De politieman uit Amerika volgt de moordenaars en is hier heel erg persoonlijk bij betrokken. Een absolute aanrader.

_________________
Met een glimlach op zijn gezicht viel hij achterover.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 7:28 

Citaat:
01. Meer dan ooit - Karen Kingsbury
02. Champagne in Chateau Marmont - Lauren Weisberger
03. De stilte van de zomer – Kathleen Gilles Seidel
04. Tegen elke prijs - Karen Kingsbury
05. Gered door de liefde - Jennifer Ashley
06. Jij bent mijn inspiratie - Jennifer Ashley
07. Jij bent de enige - Jennifer Ashley
08. Wat zijn hart begeert - Jennifer Ashley
09. Het Juvenalis dilemma – Dan Brown

De stilte van de zomer
In het begin vond ik dit een heel raar boek, het bleef maar verspringen van personage en als ik het goed heb van heden naar verleden – is al weer even geleden dat ik het las. Maar uiteindelijk begin je het patroon te zien en begin je het te begrijpen.
Uiteindelijk vond ik het dus een heel vermakelijk boek, niet geweldig maar ik heb me zeker niet verveeld.

Tegen elke prijs
Nummer 3 in de Baxter serie en ik denk al met al toch de minste die ik tot nu toe heb gelezen. Dit boek gaat over de enigste zoon van de familie Baxter, die na 9-11 niet meer in god geloofd. Hij was altijd degene met het sterkste geloof, hij was arrogant, een zondagskind en oordeelde hard over iedereen in zijn directe omgeving die verkeerde keuzes maakte.
Eerlijk gezegd was dit een heel goed boek, tot het einde. Ik zat namelijk te wachten op een geweldige reden van hem om zich weer tot god te bekeren en wat lees ik? Hij geloofd weer nadat hij voor het eerst zijn pasgeboren zoon ziet. Meneer heeft lopen verkondigen dat hij nooit meer zou geloven in god, dat het onmogelijk was voor hem was om ooit nog te geloven nadat hij heeft gezien hoeveel onschuldige mensen er zijn gestorven na de terroristische aanslag en tot op het moment dat hij bij zijn voormalige vriendin voor de deur staat zegt hij tegen zichzelf dat het nooit meer zoals vroeger kan worden. & dan ineens krijg ik dat te lezen. Sorry mevrouw Kingsbury, kon u geen betere reden bedenken?
Misschien komt het ook wel omdat ik absoluut niet geloof maar ik vond dat ze zichzelf er nogal makkelijk vanaf maakt. Maargoed, als ik ergens aan begin dan maak ik het ook af. Vrijdag komen mijn ouders in Zuid Afrika aan en dan brengt ze de laatste twee delen voor me mee, ik blijf toch benieuwd hoe dit alles gaat aflopen.

Gered door de liefde
Jij bent mijn inspiratie
Jij bent de enige
Wat zijn hart begeert

Dit waren vier kasteel romannetjes, zoals ze meestal genoemd worden. Af en toe best leuk om te lezen maar belangrijker, ik moest improviseren. Weinig geld ter beschikking terwijl ik hier zit en ik had het helemaal gehad met de boeken die op mijn e-reader staan dus heb ik deze voor een paar euro gekocht. Eigenlijk waren ze heel leuk, de boeken waren anders dan normaal. Mannelijke hoofdpersonen met een hoop – ongewone – bagage. Een oudste broer die een dictator lijkt te zijn maar op het einde zijn eigen boek krijgt en waar je erachter komt dat hij toch gevoelens blijkt te hebben. Ik kan niet goed kiezen welke ik het mooiste vond; 'Jij bent de enigste' of 'Jij bent mijn inspiratie'. Een ding weet ik wel, ik heb totaal geen spijt van mijn aankoop.

Het Juvenalis dilemma
Ik heb van Brown al de Da Vinci Code en het Bernini Mysterie gelezen, die twee vond ik toch beter als deze. Opzich niks mis met het boek en het zit goed in elkaar maar toch ergens zo’n onderbuik gevoel terwijl je zit te lezen. Ik kan het niet goed uitleggen eigenlijk. Een ding was wel goed aan dit boek, ik zag het einde totaal niet aankomen maargoed dat is niet moeilijk bij mijn, het moet wel heel overduidelijk zijn wil ik het in de gaten hebben ;)

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Grimboudplein 12

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 10:03 

Thea schreef:
Boeken haal ik bij de bibliotheek, dus ik kan er makkelijk 40 lezen per jaar.

1. Private (James Patterson)
2. Vergeten (David Baldacci)
3. De affaire (James Patterson)
4. Belofte maakt schuld (James Patterson)
5. Partnerruil (James Patterson)

Private: Het lekkere van de boeken van Patterson is, dat de hoofdstukken erg kort zijn, maximaal 3 bladzijden. Het is goed geschreven waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen. Je moet natuurlijk wel van een goede thriller houden en van wat spanning. Beetje romantiek komt er in voor, maar is niet de hoofdzaak. Ik ga de volgende Private boeken ook lezen.

Vergeten: Ook bij dit boek geldt dat je van een thriller moet houden. De hoofdpersoon werkt voor de FBI en heeft nu vakantie. Goed geschreven en niet makkelijk neer te leggen, want na ieder kort hoofdstuk wil je weten hoe het verder gaat. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het onderwerp in het boek is zeker een discussie waard, in positieve zin dan.

De affaire gaat over een vrouw die een moord moet oplossen maar dat helemaal niet wil doen omdat ze haar man verdenkt. Goed geschreven, erg spannend. Moeilijk om te beschrijven zonder spoiler te worden.

Belofte maakt schuld
FBI-agent onderzoekt de moord op een vermogensbeheerder. De agent raakt er betrokken bij de zaak. Goed geschreven, zoals bij al zijn boeken.

Partnerruil
Diverse moorden in Europa worden uitgevoerd door een jong stel. Zij kiezen hun slachtoffers in het openbaar. De politieman uit Amerika volgt de moordenaars en is hier heel erg persoonlijk bij betrokken. Een absolute aanrader.


6. Slotpleidooi (James Patterson)

Slotpleidooi
Een rechtenstudent krijgt te horen dat zijn broer is verdronken. Hij besluit dat zijn broer is vermoord en gaat op onderzoek uit. Ondanks dat rijke en machtige mensen hem tegen willen houden, gaat hij op zoek naar de dader. Heerlijk geschreven, lees je in Ă©Ă©n keer uit.

_________________
Met een glimlach op zijn gezicht viel hij achterover.


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 10:54 

Citaat:

Robert Kirkman & Tony Moore - The Walking Dead #1
EINDELIJK het eerste deel van deze graphic novel/comic serie gelezen, en ik vond 'm echt belachelijk goed. De televisieserie vind ik ook echt heel tof, dus ik was al een tijdje van plan te beginnen met de graphic novels. Nadeel is dat ik momenteel niet echt geld heb dus de volgende delen zullen nog even op zich moeten laten wachten. Maar dit was een goed begin.

Veronica Roth - Insurgent
Het tweede deel van de serie, en ook dit boek las lekker snel weg. Deze boeken zullen nooit mijn favoriete boeken worden maar het is lekker leesvoer voor tussendoor, en ik denk dat je er hele leuke films van zou kunnen maken (:

Neil Gaiman & Michael Reaves - InterWorld
Neil Gaiman <3 Om eerlijk te zijn is dit boek me minder goed bijgebleven dan het gemiddelde Neil Gaiman-schrijfsel, maar ik heb me er wel mee vermaakt. Het was wel overduidelijk op kinderen gericht. Nu hoeft dat normaal gesproken niet zo'n probleem te zijn, maar ik had het idee dat het in dit geval Gaimans schrijfstijl en beetje inperkte.

Trenton Lee Stewart - The Mysterious Benedict Society
Ook een kinderboek, maar dit boek bevindt zich op een heel ander niveau - ik heb dit boek met zoveel plezier gelezen! Het deed me denken aan het eerste Harry Potter-boek, en ook een beetje aan Roald Dahl-boeken. Een aanrader!

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 18:36 

Citaat:
Januari
#001 Gerechtigheid (Millennium #3) - Stieg Larsson
#002 The Lost Symbol - Dan Brown

Februari
#003 White Teeth - Zadie Smith
#004 Millennium, Stieg & Ik - Eva Gabrielsson
#005 Mijn vriend, Stieg Larsson - Kurdo Baksi


White Teeth
Ik had natuurlijk al van Zadie Smith gehoord, maar dit is het eerste boek van haar dat ik gelezen heb. Een paar weken geleden las ik een interview met haar in Humo en dat heeft me nieuwsgierig gemaakt naar haar werk. Ik besloot te beginnen met het debuut.
Hoewel de synopsis mij in eerste instantie het idee gaf dat dit boek niet echt mijn genre zou zijn, besloot ik toch de eerste pagina te lezen. Ik ben niet gestopt. Smith schrijft heel meeslepend en haar personages zijn vreemd, absurd, saai, onvoorspelbaar, enz. Geen enkel personage is perfect, en er is er geen één die ik in het echte leven als vriend zou willen, maar toch wilde ik blijven lezen. Er zaten hier en daar wel saaie stukken in, maar de schrijfstijl, absurditeit en humor zorgden dat ik bleef lezen. Ik bleef op het einde wat op m'n honger zitten, maar ben over het algemeen héél blij dat ik dit boek gelezen heb.

Millennium, Stieg & Ik en Mijn vriend, Stieg Larsson
Twee boeken over Stieg Larsson, de auteur van de beroemde Millenniumtrilogie. Het eerste werd geschreven door Eva Gabrielsson, met wie hij 32 jaar samen was en 30 jaar samenwoonde. Het tweede werd geschreven door Kurdo Baksi, die zichzelf een goede vriend van Larsson noemt en hem 12 jaar gekend heeft.
Ik had op voorhand al gelezen dat Baksi niet erg betrouwbaar is, maar vond dat als ik Gabrielsson's boek las, ik ook de andere kant moest lezen. Ik heb toch de indruk dat Gabrielsson, die hem uiteindelijk veel langer en intiemer gekend heeft, betrouwbaarder is. Ik las online dat ze heel erg kattig en bitchy overkomt en dat dit boek meer over haar en haar wraakgevoelens gaat dan over Stieg Larsson, maar dat vond ik zelf niet. Het is zeker interessant om tegenstrijdigheden te lezen in beide boeken. Zo zegt Eva dat zij de eerste was die Stieg ging zien toen hij gestorven was, samen met zijn vader op wie ze gewacht had. Baksi zegt dan weer dat hij zich de vertegenwoordiger van Stieg voelt en dat hij de eerste was die hem bezocht toen hij gestorven was, en Eva de laatste.
Uiteindelijk vind ik geen van beide memoires voldoende om een beeld te krijgen van Stieg Larsson. Beide boeken zijn duidelijk meer een manier van rouwverwerking dan echt een biografie of toch een portret van Stieg Larsson. Maar ik vind het vreemd dat Baksi Eva's rol in Stiegs leven zo erg minimaliseert, dat hij de erfeniskwestie helemaal niet vermeldt en zaken duidelijk anders voorstelt dan ze zijn.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 20:43 

Citaat:


Even alleen de laatste twee boeken, want die heb ik afgelopen week gelezen. :)

The Maze Runner - James Dashner
Dit boek werd me aangeraden door een medewerker van Waterstones in Londen. Dat was een heel goede tip, want het is echt een ontzettend gaaf en goed elkaar gezet boek. M'n hele review staat hier. (:

Dance On My Grave - Aidan Chambers
Ik ben jarenlang langs dit boek in de bieb gelopen, omdat de titel me niet zo aantrok, maar op aanraden van San Riddle heb ik hem toch maar gelezen. Ik vond het echt prachtig. Ik kon er in het begin wel moeilijk inkomen, omdat de hoofdpersoon erg moeilijke woorden gebruikt, maar uiteindelijk werd ik helemaal in het verhaal gezogen. Het deed me een beetje denken aan Perks of Being a Wallflower, maar dan zonder de clichés. Echt heel mooi.

_________________
Life's too short to even care at all.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Grimboudplein 12

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 10:49 

Thea schreef:
Boeken haal ik bij de bibliotheek, dus ik kan er makkelijk 40 lezen per jaar.

1. Private (James Patterson)
2. Vergeten (David Baldacci)
3. De affaire (James Patterson)
4. Belofte maakt schuld (James Patterson)
5. Partnerruil (James Patterson)
6. Slotpleidooi (James Patterson)

Private: Het lekkere van de boeken van Patterson is, dat de hoofdstukken erg kort zijn, maximaal 3 bladzijden. Het is goed geschreven waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen. Je moet natuurlijk wel van een goede thriller houden en van wat spanning. Beetje romantiek komt er in voor, maar is niet de hoofdzaak. Ik ga de volgende Private boeken ook lezen.

Vergeten: Ook bij dit boek geldt dat je van een thriller moet houden. De hoofdpersoon werkt voor de FBI en heeft nu vakantie. Goed geschreven en niet makkelijk neer te leggen, want na ieder kort hoofdstuk wil je weten hoe het verder gaat. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het onderwerp in het boek is zeker een discussie waard, in positieve zin dan.

De affaire gaat over een vrouw die een moord moet oplossen maar dat helemaal niet wil doen omdat ze haar man verdenkt. Goed geschreven, erg spannend. Moeilijk om te beschrijven zonder spoiler te worden.

Belofte maakt schuld
FBI-agent onderzoekt de moord op een vermogensbeheerder. De agent raakt er betrokken bij de zaak. Goed geschreven, zoals bij al zijn boeken.

Partnerruil
Diverse moorden in Europa worden uitgevoerd door een jong stel. Zij kiezen hun slachtoffers in het openbaar. De politieman uit Amerika volgt de moordenaars en is hier heel erg persoonlijk bij betrokken. Een absolute aanrader.

Slotpleidooi
Een rechtenstudent krijgt te horen dat zijn broer is verdronken. Hij besluit dat zijn broer is vermoord en gaat op onderzoek uit. Ondanks dat rijke en machtige mensen hem tegen willen houden, gaat hij op zoek naar de dader. Heerlijk geschreven, lees je in Ă©Ă©n keer uit.


7. De rekening (Lee Child)

De Rekening
9/11 heeft het leven van Jack Reacher danig veranderd: hij heeft naast een opvouwbare tandenborstel nu ook een identiteitsbewijs nodig in zijn zwerversbestaan. Toch is hij nog steeds zo ongrijpbaar als mogelijk is in Amerika.
Als een ex-partner er desondanks in slaagt om Jack te bereiken, weet hij dat het dodelijke ernst is. Een lid van zijn oude legereenheid is vermoord. Dat kan niet ongestraft blijven: de rekening moet vereffend worden.
Een heerlijk boek om te lezen. Goed geschreven. Je voelt de spanning en zit direct in het verhaal. Ik kon het boek met moeite wegleggen.

_________________
Met een glimlach op zijn gezicht viel hij achterover.


 Profiel  

Black Bird of the Sky

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Winterfell
BerichtGeplaatst: ma feb 11, 2013 19:29 

Ik ga proberen het dit jaar ook bij te houden. Voor mijn opleiding Engelse Taal & Cultuur heb ik toch elk semester wel 5/6 boeken te lezen voor literatuur, dus wie weet :') Ik ga met sterretjes werken van 1 tot 5 sterretjes. Hoe meer, hoe beter (:

Citaat:
Februari
1. Pride and Prejudice - Jane Austen - [EN] *****

1. Pride and Prejudice - Jane Austen
Eerste boek voor het 2de semester van Literature 4B (B=British). Stiekem keek ik hier wel naar uit en ik ben absoluut niet teleurgesteld. Het was een heel fijn boek om te lezen. Ik ben een fan van de film (2005) en hierdoor was het verhaal ook heel goed te volgen. Mr. Darcy is absoluut mijn favoriete personage. Heel complex. Ik vond de ontwikkeling van Elizabeth ook erg fijn. Klassieker en absoluut een aanrader.

_________________
Life doesn't run a clear course
It flows through from within
It's supposed to take you places and leave markings on your skin


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 11:21 

Citaat:
1. De hongerspelen ~ Suzanne Collins
2. Spotgaai ~ Suzanne Collins
3. Ooit is niet nu ~ Brigitte van Aken



Ooit is niet nu:

Voor Nederlands moesten we een boek van een boekensite halen, en ik had voor deze gekozen.
Reden? Weinig pagina's, en de korte samenvatting stootte me niet af (maar het sprak me ook niet echt aan). Nu ik het uit heb gelezen, vond ik het best wel nog een mooi boek. Geen heel sterk verhaal zoals The Hunger Games of Harry Potter of LotR, maar dat verwachtte ik dan ook niet. Het verhaal op zich was niet mis.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme