Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp

The Curious Admin

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jul 14, 2013 13:28 

Ik las zojuist Dit nieuwsberichtje:

Citaat:
Een detectiveroman van de volkomen onbekende 'Robert Galbraith' die in april verscheen, blijkt in werkelijkheid te zijn geschreven door Harry Potter-auteur JK Rowling.

De roman werd in het voorjaar toegejuicht door de recensenten, die dachten dat de schrijver een voormalige militair was. Dat heet de Britse krant Sunday Times gemeld.

The Cuckoo's Calling gaat over een oorlogsveteraan die detective is geworden, Cormoran Strike. Het kreeg lof als 'sprankelend debuut' en werd vergeleken met het werk van Ruth Rendell en PD James.

Rowling zei tegen de krant dat ze het jammer vindt dat ze zich niet meer achter het pseudoniem kan verschuilen. 'Het was zo'n bevrijdende ervaring om Robert Galbraith te zijn. Het was heerlijk om te publiceren zonder hype en zonder verwachtingen en puur genot om reacties te krijgen onder een andere naam.'


Blijkbaar heeft JKR, naast The Casual Vacancy, nog een ander boek uitgegeven, onder een andere naam! Ik vind dit best wel tof, vooral omdat niemand dus wist dat het eigenlijk door Rowling geschreven was. En als ik het nieuwsbericht moet geloven, is het boek goed ontvangen, waarmee ze dus toch aan zichzelf heeft bewezen dat ze niet een 'one trick pony' is.

Gaan jullie dit boek nu lezen, nu je weet dat het van Rowling is? Wat vind je van deze hele actie? Had je liever gehad dat ze het onder haar eigen naam had gepubliceerd?

Ik denk zelf dat ik dit boek binnenkort wel eens ga lezen. The Casual Vacancy heb ik (shame on me) nog steeds niet gelezen. Maar dit is blijkbaar een detective, en ik houd wel van dat soort boeken! Dus ben wel benieuwd wat Rowling er van gemaakt heeft!


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo jul 14, 2013 20:41 

Ik had nog niet van dit boek gehoord, eerlijk gezegd. Ik ben toch benieuwd - het spreekt me wel aan. Ik ben het dus wel van plan :')

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

The Curious Admin

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo jul 17, 2013 22:56 

Gisteren stond er een heel groot artikel hierover in de London Evening Standard. Ik heb er even foto's van gemaakt:

http://oi39.tinypic.com/30ml9is.jpg

http://oi41.tinypic.com/iqvde9.jpg



Als het niet leesbaar is, heb ik nog close-ups (als mensen daar behoefte aan hebben)!


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: do jul 18, 2013 13:45 

In De Standaard stond maandag ook een paginagroot artikel:

Citaat:
J.K. Rowling als dubbelschrijfster
15/07/2013 | PETER VANTYGHEM

J.K. Rowling had liever nog wat langer in anonimiteit aan haar carrière als misdaadauteur gewerkt. ‘Het was fantastisch om zonder hype te kunnen publiceren.’

‘Een bevrijdende ervaring’, zo noemt succesauteur J.K. Rowling de publicatie in april jongstleden van haar eerste misdaadroman The cuckoo’s calling. Ze publiceerde hem onder de naam ‘Robert Galbraith’ en oogstte er mooie lof door bij kranten als The Times, die een goeie honderd woorden over had voor dit ‘sprankelende debuut’.

Niemand vermoedde dat achter deze debuutroman de schrijfster van de Harry Potter-reeks schuil ging. Dat Rowling met het idee speelde om een misdaadroman te schrijven, was bekend, maar de sterk gehypete publicatie van haar eerste roman The casual vacancy in september 2012 had blijkbaar iedereen in de waan gebracht dat ze daar voorlopig niet aan toe was.

De krant The Times reageerde echter alert op het algemene gevoel dat de auteur van de nieuwe detectiveroman geen debutant kon zijn. Daarvoor schreef ‘hij’ te goed en was ‘hij’ te gedetailleerd in zijn omschrijving van vrouwenkleren. Diverse andere misdaadauteurs hadden hun verbazing uitgedrukt over de volwassen stijl van de nieuwkomer.

De krant onderzocht de uitgeversstructuur achter het boek en ontdekte dat de onbekende auteur dezelfde literaire agent en uitgever had als Rowling. Bovendien was het onwaarschijnlijk dat die uitgever, David Shelley, zich als senior bij de uitgeverij Little, Brown met een debutant zou bezighouden.

Daarop liet de krant het nieuwe boek door taalkundige experten vergelijken met andere boeken, waaronder Potter-romans en The Casual Vacancy. De analyse wees duidelijke parallellen aan tussen de boeken die van Rowling bekend waren, en The cuckoo’s calling.

FEEDBACK

Gisteren gaf J.K. Rowling dan toe dat zij, en niet een veiligheidsexpert, de schrijfster was achter Robert Galbraith.

Voor Rowling komt de ontdekking van het mysterie een beetje vroeg. ‘Ik had gehoopt om het wat langer geheim te kunnen houden. Het was geweldig om iets op de markt te kunnen brengen zonder dat daar verwachtingen aan waren gekoppeld, en om feedback te krijgen onder een onbekende naam.’

Het nieuwe boek voert een nieuwe privédetective, Cormoran Strike, op. Hij is een oorlogsveteraan die in Afghanistan zijn been verloren heeft. Volgens de uitgever zijn ’s mans ervaringen gebaseerd op die van de auteur en zijn militaire collega’s. Hij is een gedeprimeerde figuur: de zoon van een rockster uit de jaren 70, maar nu een man die nauwelijks te eten heeft en in zijn kantoor leeft.

Strike heeft veel schuldeisers en nog maar één opdracht: hem wordt gevraagd om een ongeval te onderzoeken van het tengere supermodel Lula Landry, dat van een balkon in de Londense wijk Mayfair is gevallen. Hij belandt in een wereld van superrijken, jetset en rockmuziek en wordt overgeleverd aan allerlei verleidingen.

Van de roman werden in de hardback-editie al 1.500 exemplaren verkocht, wat in het wereldje van een ‘gezonde bijval’ heet te getuigen. Daar komt nu natuurlijk verandering in. Het idee dat Rowling een nieuw personage geschapen heeft, en dat er volgend jaar al een vervolg komt, doet een miljoenenverkoop verwachten.

Van Rowlings vorige roman, The casual vacancy, gingen er in de eerste week alleen al 125.000 stuks over de toonbank. Ondanks vele negatieve kritieken, waren er dat na drie weken in het hele Engelstalige gebied al een miljoen. De website Goodreads kondigde zopas aan dat het boek bovenaan staat op zijn lijst van ‘moeilijkst uit te lezen boeken’. Het boek wordt door BBC verfilmd voor volgend jaar.

De Belgische uitgever Lannoo, die met de Meulenhoff Boekerij-groep The casual vacancy in het Nederlands uitgaf als Een goede raad, weet niets over de detectiveroman van de auteur. Over de verkoop van Rowlings debuutroman houdt Matthias Lannoo het erop dat de uitgever ‘iets beter verwacht had’.

Bron

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

The Curious Admin

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za sep 14, 2013 20:45 

Ik heb The Cuckoo's Calling inmiddels gelezen. (Misschien hele kleine spoilers in onderstaand stuk.)

Ik heb dit boek echt proberen te lezen zonder eraan te denken dat het eigenlijk van JKR is. En ik moet zeggen, dat lukte vrij goed. Het staat zo ver van Harry Potter af, dat je niet snel de associatie legt. Het is best een fijn boek. Ik vind thrillers en detectives altijd wel prettig, dus vandaar dat ik vermoedde dat ik dit een leuk boek zou vinden. Echter, het is niet wat ik ervan verwachtte. Het is echt een whodunnit: de detective gaat eigenlijk alle verdachten in de zaak af en houdt gesprekken met ze. Dat is eigenlijk de rode draad van het hele boek. Op de achtergrond spelen nog wat persoonlijke dingen, maar die zijn eigenlijk helemaal niet zo interessant. Het is dus geen detective met heel veel actie, schieten achtervolgingen, etc. Wat dat betreft vond ik het dus ook best wel een "literaire" detective. Het gaat echt over personen, verhalen, waarheid en leugen. Hierdoor word je niet meteen in het boek gezogen. Sterker nog, de eerste helft is relatief saai en het boek komt heel traag op gang. In de tweede helft wilde ik toch wel elke keer weten hoe het verder ging en aan het einde zit een mooie plottwist, die perfect bij dit soort boeken past.

Kortom, mocht je wat tijd overhebben, dan zou ik dit boek zeker eens oppakken. Verwacht alleen geen Harry Potter-sfeer. Sterker nog, zie Robert Galbraith als een andere schrijver: JKR heeft echt niet voor niets een pseudoniem aangenomen. Ik heb gehoord dat het de bedoeling is dat er nog een boek van Robert Galbraith uitkomt, over dezelfde hoofdpersoon. Ik zou die wel weer gaan lezen, maar ik zou er niet echt voor naar de boekenwinkel rennen. Maar als ik eens tijd over heb, is het zeker de moeite waard.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme