Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: ma feb 28, 2011 23:16 

Ik weet niet zeker of dit topic in het juiste forum staat; mocht hij stiekem toch bij Media thuishoren dan hoor ik dat wel neem ik aan? :)

Wat is postcrossing?
Postcrossing is een initiatief van de Portugees Paulo, die het jammer vond dat hij alleen maar saaie post (zoals rekeningen en belastingaangiften) in zijn brievenbus vond. Daarom bedacht hij postcrossing: een project waarmee iedereen postkaarten vanuit de hele wereld kan ontvangen, zonder daar zelf veel moeite voor te hoeven doen.

Het werkt zo:
1) Je registreert je op postcrossing.com
2) Daarna kun je een aantal (een tot vijf) adressen opvragen. Het is de bedoeling dat je naar deze adressen een postkaart stuurt. Hoeveel adressen je opvraagt, mag je zelf weten. Je krijgt ook een code bij het adres: deze code moet je op je kaart zetten, zodat de ontvanger hem kan registreren als hij arriveert. Het is compleet random welke adressen je krijgt.
3) Wanneer iemand jouw kaart ontvangt, registreert hij hem dus met de code die je op de kaart hebt gezet. Het is gebruikelijk dat hij dan via een privéberichtje een bedankje stuurt. Op dit moment gebeurt nog iets leuks: vanaf het moment dat je eerste kaart is geregistreerd, komt jouw adres ook ergens uit het systeem rollen en moet iemand jouw een kaart sturen. Ook mag jij (in het geval dat je vijf kaarten onderweg had) weer een nieuw adres opvragen, als je wilt. Zo kun je dus allerlei kaartjes vanuit de hele wereld ontvangen, zonder er zelf heel veel moeite voor te doen :)

Wie doen er mee aan Postcrossing?
Dat is het grappige, er doen waanzinnig veel mensen uit heel veel verschillende landen mee! Op dit moment zijn er iets meer dan 200,000 leden in meer dan 200 verschillende landen. In totaal zijn er al zo'n 6,5 miljoen ontvangen kaarten op de website geregistreerd.

Zitten er ook nadelen aan Postcrossing? Addertjes onder het gras?
Nee, eigenlijk niet ;D Veel mensen die ik over Postcrossing heb verteld, vragen vaak of het niet ontzettend duur wordt met postzegels en kaarten. Maar het leuke is: je kunt het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt! Je bepaalt zelf hoeveel kaarten je onderweg wilt hebben en daarmee de prijs. Mocht je er geen zin meer in hebben, dan stuur je geen kaarten meer en dan - wanneer je voor al je kaarten eentje terug hebt ontvangen - ontvang je ook geen kaarten meer. Zo simpel is het (:

Oké! Ik wil meedoen! Zijn er nog belangrijke dingen die ik moet weten?
Ja, er is een dingetje waar je rekening mee moet houden: het is de bedoeling dat je "postcards" (postkaarten/ansichtkaarten; geen dubbelgevouwen kaarten dus) stuurt, zonder envelop. Waarom alleen postcards? Dat heeft twee redenen, volgens de oprichter. De eerste reden is dat het in sommige landen duurder is om kaarten in een envelop te sturen. Dit zou het oneerlijk en onaantrekkelijk maken voor mensen uit die landen om mee te doen en dat probleem is er nu niet. Ten tweede bestaat er een kleine kans dat je een kaart naar een land moet sturen dat wat minder betrouwbaar is qua post en daar worden enveloppen met kaarten erin soms opengemaakt om te zien of er geld in zit. Hierdoor bestaat de kans dat de kaart nooit meer aankomt. Dat zou natuurlijk jammer zijn (;

Verder heeft iedereen op Postcrossing een profiel. Daarin kun je iets over jezelf en je interesses vertellen (en eventueel welke kaarten je leuk vindt om te ontvangen) zodat de verstuurder een beeld van je heeft en iets leuks en persoonlijks in je kaart kan zetten. Daarnaast kan het een handige richtlijn voor andere postcrossers zijn om te weten wat voor soort kaartjes je leuk zult vinden.

Au revoir
Nou, tot zover mijn lange speech :'') Iedereen die meer over postcrossing wil weten kan mij natuurlijk vragen stellen. Daarnaast lijkt het me leuk om hier lekker over postcrossen te kletsen, net zoals er een last.fm topic is. Zijn er toevallig al HPF'ers die aan postcrossing doen? Wie lijkt het leuk? Ik hoor het wel: klets er op los en ik ben benieuwd wat er allemaal uitkomt!


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: ma feb 28, 2011 23:31 

Eigenlijk is het een heel leuk initiatief, zeker omdat je op die manier allerlei kaartjes van over de hele wereld kunt krijgen. Het lijkt me geweldig om er aan mee te doen. In feite ben ik er op dit moment serieus over na aan het denken. Het lijkt me gewoon geweldig om een soort map te maken en dan een kaart bij te houden waar de post allemaal vandaan gekomen is.

Leuk dat er zo over nagedacht is, want ik kan me heel goed voorstellen dat bepaalde landen best moeilijk doen over post. Terwijl het eigenlijk gewoon heel onschuldige post is.

*bekijkt de site*

Wauw, er zijn gewoon werkelijk mensen die al 4000 kaarten hebben rondgestuurd. :shock: Jeetje, dat is echt super. Wel een beetje sneu voor al die mensen uit Australií« en Nieuw-Zeeland, ik denk dat zij over het algemeen wel de meeste kosten hebben. (a)

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: guarding the Gryffindor Common Room with the fat lady
BerichtGeplaatst: di maart 01, 2011 14:45 

:love: wauw het lijkt me echt leuk om er aan mee te doen.
ik hou ervan om kaarten te krijgen, en zo'n kaart versturen duurt ook niet lang.
Ik vind het echt een super leuk initiatief! ik ben er ook serieus over aan het nadenken om mee te doen

_________________
Gryffindor...
Bold, Brave,
Loyal, True,

What else can I say?
We'll
never turn our back on you,


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: di maart 01, 2011 19:07 

Vorig jaar heb ik een aantal kaarten verstuurd via Postcrossing, en ook een aantal ontvangen (: Dat was echt leuk om te doen, vooral omdat je echt post krijgt van over de hele wereld. Helaas is het wel zo dat de kans dat je een Amerikaans adres krijgt erg groot is, omdat er relatief gezien gewoon heel veel Amerikanen aan meedoen.

Ik heb via Postcrossing 2 kaarten uit Amerika, 1 uit Groot-Brittannií«, 1 uit Italií« en 1 uit Roemenií« gekregen (: En ik heb 3 kaarten naar Amerika gestuurd en 2 naar Finland.

Voor de geí¯nteresseerden: dit is mijn account (:

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Cupboard under the stairs
BerichtGeplaatst: ma maart 07, 2011 20:19 

Ik doe ook al een tijd mee! Heb nu zo'n 60 kaarten verstuurd en gekregen. Kaarten uit Zuid Afrika, Taiwan, China, Engeland, Belarus, Italie, Finland, Amerika. Noem maar op. Postcrossing is echt heel leuk. En er zitten hele mooie kaarten bij hoor. Tuurlijk krijg je weleens een plaatje toegestuurd die gewoon uit een tijdschrift is gescheurd maar dat mag de pret niet drukken. ;)

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ik mag nu in principe 8 kaarten onderweg hebben. Maar als je even geen zin hebt in zoveel adressen vraag je er gewoon minder op. Het kost natuurlijk wel wat qua postzegels maar ook dat valt best mee. En het is een sport geworden om leuke kaartjes te zoeken. En natuurlijk de leuke reacties als zij het kaartje ook erg leuk vinden want daar doe je het uiteindelijk toch ook voor. Nu willen mensen weleens rare kaarten hoor. Had een keer een adres in Belgie en die meneer wilde een kaart van een militaire begraafplaats. :S Gezellig. Maar anders ook iets met molens dus heb ik er maar zo een gestuurd. :P

_________________
Ron: 'Follow the spiders... If Hagrid ever comes out of Azkaban I'll kill him!'

Sirius: "The ones who love you, never really leave you."


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: guarding the Gryffindor Common Room with the fat lady
BerichtGeplaatst: di apr 12, 2011 19:20 

echt super leuk ik heb nu twee kaarten opgestuurd 1 naar israel en 1 naar duitsland..
en heb net een adress in rusland gekregen echt superleuk!!!

_________________
Gryffindor...
Bold, Brave,
Loyal, True,

What else can I say?
We'll
never turn our back on you,


 Profiel  

The Girl Who Lived

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Storybrooke

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 10:56 

Ik kon het niet laten, ik heb me ook opgegeven :) Ik heb 3 adressen aangevraagd (het is echt verslavend!). Ik heb nu een adres in Oekraí¯ne, Rusland en een familie in Duitsland.

Ik ga denk ik maar even een velletje Europazegels kopen, dan hoef ik niet steeds naar het postkantoor. Tenzij ik een Wereld-adres krijg, that is.

Nu heb ik twee adressen die voorkeuren hebben voor kaarten. Hebben jullie nog leuke tips waar je bijvoorbeeld leuke ansichtkaarten kunt kopen? :)

_________________
    If I could give you just one gift, do you know what it would be? Confidence. That, or a scented candle.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 13, 2011 11:43 

Kinderboekenwinkels (bijvoorbeeld die op het Rapenburg/Prinsessekade, vlak bij de Engelse pub). Daar heb ik hele mooie vandaan gehaald. En sowieso - zelf maken.


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: guarding the Gryffindor Common Room with the fat lady
BerichtGeplaatst: za apr 30, 2011 21:22 

echt leuk ik heb net mijn eerste kaart gekregen uit rusland!
echt heel leuk!

_________________
Gryffindor...
Bold, Brave,
Loyal, True,

What else can I say?
We'll
never turn our back on you,


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Abbey Road

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr dec 23, 2011 10:57 

Ik ben ook begonnen aan Postcrossing (:. Ik heb mijn kaartjes uit de HEMA gehaald, daar heb je wel veel leuke kaartjes voor niet te veel geld. Daarnaast zijn musea ook wel een goede aanrader en in de betere boekhandels kan je een pakje kopen met allerlei bijzondere kaarten. Ik heb wel enkele adressen gekregen die graag iets over landmarks of mijn land wouden hebben. Die heb ik wel een spuuglelijke ansichtkaart gestuurd ^^'. Er waren gewoonweg geen mooie van Leuven :')... Ik heb ze gevonden in de Expo!

Maar nu ben ik wel een beetje 'bezorgd'. Ik heb mijn kaartjes een week geleden opgestuurd naar de volgende adressen: Finland, Taiwan, Nederland, Rusland en de Verenigde Staten. Nu zal mijn kaartje sowieso niet op zeven dagen in Taiwan terecht komen. Zeker niet nu de feestdagen op komst zijn. Maar hoort mijn kaartje na zeven dagen toch niet al in Nederland terecht gekomen zijn? D: Bestaat er een site waar je zo'n dingen kan opzoeken? De gemiddelde tijd dat het duurt om iets naar bepaalde landen te sturen? Oh en ik ben eigenlijk gewoon ongeduldig.

Maar ik vind het wel een heel leuk initiatief! Ben benieuwd hoe lang ik het volhoud en wanneer ik voor het eerst iets in mijn brievenbus zal vinden (:.


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Wonderland

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma dec 26, 2011 16:19 

Lacrimosa schreef:
Maar hoort mijn kaartje na zeven dagen toch niet al in Nederland terecht gekomen zijn? D: Bestaat er een site waar je zo'n dingen kan opzoeken? De gemiddelde tijd dat het duurt om iets naar bepaalde landen te sturen? Oh en ik ben eigenlijk gewoon ongeduldig.


Voor naar Nederland heb ik geen idee, maar van Nederland naar Duitsland weet ik dat het soms maar twee dagen duurt voordat iets aan komt en soms zelfs drie weken (of langer). Daar is geen pijl op te trekken. En vorig jaar mijn kaartje vanuit Nederland naar België had er geloof ik ook ruim een week over gedaan. xD Maar misschien is je kaart ondertussen aangekomen en schrijf ik dit voor niets. :')

Anyway. Ik doe niet aan postcrossing. Ik ga er wel eens naar kijken, want het klinkt wel erg leuk (:

_________________
    Que sera, sera.


 Profiel  

Queen of Babylon

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Shiz
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 8:07 

Lacrimosa schreef:
Maar hoort mijn kaartje na zeven dagen toch niet al in Nederland terecht gekomen zijn? D:

Welke postzegel heb je erop gekleefd? Tegenwoordig verkopen ze in België verschillende postzegels, voor nationaal en internationaal. Als je als je ze koopt niet erbij zegt dat het voor internationaal (Europees) is, dan geven ze je standaard nationale zegels en dan vrees ik dat je kaartje niet echt aangekomen is...
Normaal zou een "internationale 1"-zegel goed moeten zijn.

_________________
    ..*Eleka nahmen nahmen ah tum ah tum eleka nahmen*..


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Abbey Road

Houseitem
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 11:36 

Nope, het zijn effectief internationale zegels (:. Ik heb het op voorhand gezegd en er staat ook 'internationaal' op de zegel.
Eén van m'n kaartjes moet bijna 10 000 kilometer reizen, dus de kans dat dat een eeuwigheid onderweg is, is heel realistisch xD. Maar voor Nederland had ik verwacht dat hij na negen dagen wel gearriveerd zou zijn. Nu ja, ik heb Reflex een kerstkaartje gestuurd, dus zij kan ook in de gaten houden wanneer haar kaartje arriveert (;. De Nederlandse persoon die ik het kaartje wou sturen, heeft me wel beloofd dat ze mijn kaartje (of het nu aankomt of niet) sowieso zal registreren, zodat ik ook binnenkort een kaartje krijg :'). Nu ja, de staking en de kerstdagen zullen ook voor de nodige vertraging hebben gezorgd. Maar ik zou het wel vreemd vinden als mijn Europese kaartjes na twee weken nog niet zijn gearriveerd. Ik hou jullie op de hoogte @@.

Edit. Net nadat ik dit postte stelde mijn moeder zich luidop de vraag welk internationaal~ persoon me een kaart heeft gestuurd xD. Hmm nu maak ik me wel zorgen @@. Dankje, 'Lon!

Edit 2. Mijn eerste postkaartje is gearriveerd in Nederland :'). Nu weet ik in ieder geval dat ik niets verkeerd heb gedaan ^^.


 Profiel  

Klassenoudste Ravenklauw

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: di dec 27, 2011 21:14 

Jaaaaaa ik ben ook een Postcrosser! Het heeft even een tijdje stil gelegen met de kaarten versturen hier, maar door dit topic heb ik er weer helemaal zin in! :') Ik ben nog niet zo heel lang lid en ik heb ook nog niet zoveel kaarten verstuurd (11) en gekregen (12), maar ik vind het altijd heel leuk om een kaartje te krijgen enzo. En om ze te sturen is stiekem ook wel heel erg leuk.

_________________
the pavement is my friend
it will take me where I need to go


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo dec 28, 2011 17:45 

Dit is echt zo gaaf! Ik heb me vanmiddag aangemeld en ook meteen een paar leuke ansichtkaarten gekocht. (3D, omg, cooool). Mijn eerste adres is binnen, dus ik ga vanavond meteen een leuk kaartje schrijven en op de post doen.
Ik ben sowieso wel iemand die nog graag brieven of kaartjes stuurt, maar ik heb niemand om ze naar te sturen, die ook daadwerkelijk terug schrijft. Dus ik vind dit echt een super leuke website en ga meteen aan de slag. Woeeh. :mrgreen:


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar Overig
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme