Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp

The Weasley Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Beacon Hills
BerichtGeplaatst: ma jul 22, 2013 20:51 

Op HPF1 was er een gelijkaardig topic over opmerkelijke verschillen tussen Belgïe en Nederland. Persoonlijk vond ik het een heel interessant topic, ik dacht het hier weer op te starten en weer leven in de brengen.

Ben je van Belgïe of Nederland? Heb je opmerkelijke verschillen gezien of opgemerkt? Al is het van eten, gewoontes, wetten, ... Of weet je nog steeds niet bepaalde dingen in elkaar zitten in Belgïe/Nederland zoals bv; het schoolsysteem? Dan kan dat hier allemaal besproken worden.

_________________
Let me take you down
'Cause I'm going to Strawberry Fields
Nothing is real
And nothing to get hung about
Strawberry Fields forever


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jul 22, 2013 21:02 

Ik zie eigenlijk maar één overeenkomst en dat is dat we elkaar (meestal) verstaan. Ik kom zelf uit Nederland en weet eigenlijk niets over België. Ik ben wel eens in Luik en zo'n steden geweest, dat wel. Maar voor de rest..

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2013 16:44 

Ikzelf kom uit België.
Vooral het accent ligt helemaal anders, zo zijn er bijvoorbeeld Belgen die zich verschrikkelijk aan het Nederlands accent ergeren (zoals mijn nicht), maar dat zal andersom ook wel zo zijn.
Ook worden sommige woorden die in België gebruikt worden, in Nederland helemaal niet gebruikt.
Zo lag er bijvoorbeeld iemand eens plat van het lachen omdat iemand zij "ik zal je voeren", waarmee wij bedoelen dat we iemand gaan brengen, terwijl (of iig een deel van de) Nederlanders daaronder eten geven verstaan.
Er zijn echt wel verschillen, maar gelijkenissen zijn zeker ook te vinden.
De taal is daar een voorbeeld van, maar ook sommige dialecten.
Zo zeggen ze dat het Zeeuw (of ik dacht toch dat het dat was), op het West-Vlaams lijkt, ...
Ook is de cultuur grotendeels gelijk, denk ik.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2013 19:28 

*steekt hand op* @Lilly Ja dat is denk ik nog meer dag de Nederlanders om de Belgen lachen dan andersom. Zelf heb ik er geen problemen mee, maar mijn broer moet altijd lachen als hij het woord "Belg" ook maar hoort. Ik vind dat echt respectloos, Belgen praten nou eenmaal zo. En Limburgers praten ook anders dan de rest van Nederland, en ik woon zelf ook in Limburg dus. Ik heb er dus gewoon geen problemen mee met wat voor accent je praat, en eigenlijk is dat ook een beetje doen alsof Belgen "dom" zijn, zoals sommige hier soms zelfs zeggen. Dom omdat je een "ander" accent hebt. Eigenlijk klinkt dat "ander" ook alsof gewoon Nederlands de standaardtaal is.

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Keer terug naar Overig
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme