Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Hoe lang blijft Harry Potter populair?
Enkele generaties 26%  26%  [ 6 ]
Een halve eeuw 17%  17%  [ 4 ]
100 jaar 9%  9%  [ 2 ]
Harry Potter is van alle tijden, tot de laatste mens is uitgestorven dus. 48%  48%  [ 11 ]
Totaal aantal stemmen : 23

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Once upon a time.
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 17:23 

Ik denk dat Harry Potter sowieso voor mí­j tijdloos zal blijven, aangezien deze serie echt mijn ogen heeft geopend voor de fantasy wereld. Vanaf dat moment ben ik frequent fantasy-lezer geworden en daar ben ik elke dag nog blij mee, want wat zijn zulke boeken heerlijk! Het is echt een deel geworden van de manier waarop ik nu naar boeken kijk, maar voor mij blijft deze serie toch stipt op 1 staan.

Sowieso hebben de HP boeken alle elementen om tijdloos te zijn. Magie, liefde, spanning, vriendschap, slechterikken, etc. Het zijn niet gebeurtenissen die snel gedateerd kunnen raken en ook de schrijfstijl kan in mijn ogen altijd gelezen worden.

_________________
"The Dark Lord does not complain that I stayed, so I do not see why you do."


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Huize Masquerade
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 17:40 

Ik denk dat we het zo moeten bekijken: in hoeverre leggen we tijdloos voor ons uit? Hebben we het dan over oneindig, bij wijze van spreke dat het in 9763 ook nog gelezen wordt? Nee, dat zou ik me niet kunnen voorstellen. Dat duurt nog zeker 7000 jaar.
Maar het zou me niets verwonderen wanneer het in 2164 nog gelezen zou worden. En is dat niet eigenlijk al een hele prestatie? Tegen die tijd heeft het al bijna 200 jaar voortgeleefd?
Maar welke verhalen is het wel geluk om zo lang voort te blijven bestaan? Eigenlijk alleen de verhalen over goden en mythische wezens...

_________________
Folge deinem Herzen oder meinem Rat.


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 20:50 

Ik weet niet of ik net zo optimistisch ben als andere mensen hier. Sowieso zal Harry Potter wel even bekend blijven aangezien het gigantisch populair is. Het is het meest populaire fictie boek te wereld en daarbij horen alle 7 films (en waarschijnlijk de 8e ook wel) in de top 30 van de Box office (worlwide en alltime). Dus sowieso zal Harry blijven bestaan als het geweldige boek die zo populair was in de jaren '90/'00. Ik denk alleen niet dat mensen 200 jaar ook zullen weten wie Harry Potter was. Sowieso heb je nu veel eerder dat veel mensen hetzelfde boek lezen of dezelfde film kijken. Kijk maar bijvoorbeeld naar de all time Box Office waar redelijk veel nieuwe films in staan. Of boeken die in een korte tijd razend populair worden. Dat krijg je nu met internet en de nieuwe technologie. Dat zal in de toekomst ook wel erger worden. Dan krijg je vast en zeker ook wel boeken (of films) die net zo groot of misschien wel groter worden dan Harry Potter.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: The Hall of Prophecy
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 13:11 

Waar je ook rekening mee moet houden is wat mensen over 100-200 jaar leuk vinden. Honderd jaar terug stelden mensen andere eisen aan een verhaal dan nu. Nu moet een verhaal spannend zijn. De schrijfstijl moet boeiend zijn en we houden over het algemeen veel van thema's als liefde, de dood, ethiek, etc. Misschien is dat in de toekomst helemaal geen hot issue meer.

_________________
"Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Godric's Hollow
BerichtGeplaatst: wo feb 09, 2011 10:52 

Afbeelding

_________________
we see what we expect to see, not necessarily what's really there


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Beiijing
BerichtGeplaatst: vr feb 11, 2011 23:32 

Harry Potter zal wel een aantal jaren, misschien eeuwen verder leven. Een mooi wel gebalanceerd verhaallijn met fantasierijke onderwerpen, boeiende personages waar ieder van ons in zeker zich mee kan vergelijken.

Het zal denk ik een klassieker worden, dat misschien jaren later weer verfilmd zal worden. Af en toe moet je eens stilstaan bij het idee dat wij diegene waren die in de "Harry Potter tijdperk" hebben geleefd. Het enthousiasme, de hoop, het verdriet. Al die emoties waren aangewakkerd bij het lezen van die boeken.

J.K. Rowling haar schrijfstijl en de denkwijze die ze in de boeken plaats, dit is iets wat niet voor alleen onze generatie toe diende, maar deze zal nog door toekomstige generaties gelezen worden. De hype is misschien verdwenen, maar de magie blijft verder leven.

_________________
"Sabertooth-Tiger!"


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za feb 12, 2011 12:07 

Roonil Wazlib schreef:
Waar je ook rekening mee moet houden is wat mensen over 100-200 jaar leuk vinden. Honderd jaar terug stelden mensen andere eisen aan een verhaal dan nu. Nu moet een verhaal spannend zijn. De schrijfstijl moet boeiend zijn en we houden over het algemeen veel van thema's als liefde, de dood, ethiek, etc. Misschien is dat in de toekomst helemaal geen hot issue meer.


Ik denk dat je hier juist de thema's noemt die mensen door de tijden heen altijd fascineren en aangrijpen. Kijk naar de klassieken uit de Oudheid, waar gaan die over? Liefde, dood en oorlog. De toneelstukken van Shakespeare? Liefde, dood en oorlog. Harry Potter? Liefde, dood en oorlog.

Nu heeft Rowlings schrijftalent hier ook veel mee te maken. Er zijn in de tijd van Shakespeare genoeg andere toneelstukken geschreven die over liefde, dood en oorlog gingen, maar die lezen we niet meer. Waarom? Omdat Shakespeare de beste was van zijn tijd. Ik denk dat Rowling tot de top van de hedendaagse schrijvers binnen haar genre behoort. Haar boeken zitten intelligent in elkaar en de schrijfstijl is begrijpelijk, maar niet simpel. Ze spreekt een groot publiek aan en heeft een manier gevonden een compleet eigen wereld te scheppen. Daaruit spreekt een grote kwaliteit.

De combinatie van kwaliteit en het aanspreken van universele thema's maakt dat Harry Potter een goede kans heeft om behoorlijk tijdloos te worden.

Nu is, zoals eerder gezegd, 'tijdloos' een behoorlijk relatief begrip. Als we de toneelstukken van Shakespeare tijdloos noemen, kunnen we voor het gemak zeggen dat 'tijdloos' in dit geval plusminus 450 jaar betekent. Het bovenstaande stuk in ogenschouw genomen ga ik er vanuit dat Harry Potter het in ieder geval wel een paar honderd jaar kan volhouden.

Maar goed - je kunt natuurlijk nooit in de toekomst kijken. De toekomst van het geschreven woord/boeken, de toekomst van cultuur en maatschappij en de toekomst van de mens in z'n geheel hebben hier veel mee te maken en dat kun je van tevoren niet voorspellen. Maar mocht de mensheid doorgaan op de lijn die de afgelopen honderd jaar is ingezet, dan zou het waarschijnlijk zijn om te zeggen dat ja, Harry Potter inderdaad tijdloos is.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Klassenoudste Huffelpuf

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Het Internet

Houseitem
BerichtGeplaatst: za feb 12, 2011 18:33 

Voor mij zal het in elk geval tijdloos zijn. Ik ben er pas 4 jaar fan van en het heeft nu al invloed gehad op mijn leven. Doordat ik fan ben van Harry Potter zijn er enkele mensen die het me moeilijk hebben gemaakt op school. Mijn kinderen zullen er vast en zeker ook weg van zijn en hun kinderen zullen het misschien ook lezen maar in mindere mate. De mensen die echt graag lezen zullen de boeken lezen, daar ben ik van overtuigt. Harry Potter zal de geschiedenis in gaan als een klassieker.

_________________
What the hell is a hufflepuff?!


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 18:33 

Harry potter was voor mij zover ik weet, 'het boek'' dat me voor fantasy openstelde en daar meer mee ging doen. Wanneer het eindigt sluit het ook een deel van m'n kindertijd af want het is een van de laatste dingen die me ermee verbond.
Het duurt ook al heel erg lang dat er is dat me intresse ook veel minder is geworden, maar het blijft wel altijd bij me.

Harry potter zal net als vele andere dingen tijdloos zijn, maar vast nog overtroffen worden door andere dingen. Ik duw het niet de strot in van de jeugd na mij, maar laat ze wel er mee kennis maken. Het zal vast wel een paar generaties mee gaan en hopelijk nog langer.
Het is en blijft een klassieker, J.K rowling is een gewelige schrijfster. Het zal worden toegevoegd in de geschiedenis en tussen de grote staan.

Het is geweldig omdat:
Je je verbeelding kan gebruiken, magie en prachtige wezens die voor je open liggen, je kunt zoveel leren en al die emoties die erin zitten.
Als je het leest word je erin gezogen en merk je niks meer om je heen.
Ze zijn spannend, magische, en vooral je groeit ermee op.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In Heaven

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2011 10:26 

)Ik hoop dat ze tijdloos zullen zijn. Ik zal ze toch altijd in mijn boekenkast laten staan, en ik hoop, dat als ik ooit mijn kids ervan kan overtuigen om Hp1 te lezen, ze net zoals ik verlsaafd zullen worden en ze ernaar zullen vragen om de films te kunnen zien.
Ik hoop echt dat het een klassieker zal worden want er zou een mooie werled uitsterven moest die vergaan. (Zo melodramatisch dat dit klinkt. xP)

x.

_________________
Luna: "Whenever you're ready Sir." Dobby: "Sir? I like her very much."


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Best
BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2011 20:27 

Ik weet niet of Harry Potter tijdloos zou zijn. Het briljante is namelijk dat het zich ook daadwerkelijk nu zou kunnen afspelen. Voor de volgende generatie die nog meer zal doen met internet zal het daardoor misschien saai zijn... (In het boek wordt met geen woord gerept over sociale media enzo... Voor de nieuwe generatie is het daarom misschien niet meer goed te verbeelden...). Vindt dat eigenlijk ook niet heel erg. Het is een boekenreeks die ik heel leuk vond. Die echt bij mijn kindertijd hoorde. Het zou natuurlijk geweldig zijn als mijn kinderen later (als ik die krijg) ook de boeken leuk vinden... Al is de kans zoeyzo wel aanwezig dat de nieuwe generaties minder gaan lezen en dat boeken misschien ooit verdwijnen. Dat ze het niet willen lezen, omdat ze ook kunnen Wiien...

We moeten het gewoon afwachten. De boeken horen in ieder geval bij deze tijd. Als Rowling in nieuwe drukken het verhaal ietsje aanpast waardoor de dreuzelwereld wordt "geupdate" kan het verhaal denk ik wel tijdloos zijn! Anders verwacht ik dat andere genraties het niet zullen begrijpen...


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 17:48 

[color=#400000]
nathan schreef:
In Belgií« was er onlangs een wedstrijd: het beste kinderboek aller tijden. Harry Potter en de Steen der Wijzen stond daar tussen terwijl dit boek eigenlijk nog maar enkele jaren oud is. Wat denk jij? Zijn deze boeken tijdloos, of is dit een bevlieging van deze generatie?
Lezen onze achterkleinkinderen binnen 100 jaar deze boeken nog en in hoeverre zal jij binnen 40 jaar nog terugdenken aan Harry Potter?


Mijn mening: Harry Potter is goed op weg om een klassieker te worden en aangezien magie altijd goed gelezen heeft (kijk maar naar de Griekse en Romeinse mythen en sagen) zullen mensen dit binnen 2000 jaar nog kennen. JK Rowling heeft met Harry Potter zelf een Steen der Wijzen in handen waarmee ze de onsterfelijkheid zal ingaan.


ik denk niet dat de boeken over een eeuw nog gelezen worden. Als je honderd jaar terug kijkt is de taal toch zeker wel wat veranderd en dat is erg irritant om te lezen. vind ik. :cowboy:
wat ook zo is, misschien lezen ze over 100 jaar geen eens boeken meer!
Maar als de taal niet veranderd en ze over 100 jaar nog boeken lezen, dan zou het nog gelezen kunnen worden.:wizard:

_________________
''I have to go to Hogwarts, Hogwarts is my home!''


 Profiel  

3e jaars



Offline

Woonplaats: Ergens in Nederland
BerichtGeplaatst: vr nov 11, 2011 18:03 

Ik vind dat Harry Potter gewoon tijdloos is. Er blijven altijd wel mensen die het leuk blijven vinden.


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 14:14 

ik denk ook wel dat het tijdloos is.
Mensen van jong en oud vinden nu Harry Potter nog leuk, en ik denk dat de mythe van tovernarij en gedoe van alle tijden is.

_________________
HUP SJAR HUP!


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 15:05 

vincentk128 schreef:
wat ook zo is, misschien lezen ze over 100 jaar geen eens boeken meer!
Maar als de taal niet veranderd en ze over 100 jaar nog boeken lezen, dan zou het nog gelezen kunnen worden.:wizard: [/color]


Ik ben het met je eens dat taal door de jaren heen stevige verandering ondergaat - dat is een aantoonbaar feit. Maar dat je daarom een boek niet meer zou lezen is wat mij betreft niet waar. De boeken die wij tegenwoordig als klassiekers bestempelen (bijvoorbeeld het werk van Jane Austen of Sir Arthur Conan Doyle) zijn inmiddels ook zo'n 200 jaar oud en nog prima te lezen.

Daar komt bij dat er ook uitgaven van oudere werken worden gemaakt waarbij de schrijfstijl en het taalgebruik zo zijn aangepast dat het vandaag de dag makkelijker leesbaar is. De toneelstukken van Shakespeare, dat ik al eerder heb aangehaald in dit topic en die toch al snel 400 jaar oud zijn, worden regelmatig opnieuw uitgegeven in hedendaags taalgebruik, zonder dat aan de geest van het oorspronkelijke werk wordt afgedaan.

Wat betreft de toekomst van het boek: de kans is aanwezig dat het boek op een gegeven moment verdwijnt. Maar daarmee verdwijnen de verhalen die erin liggen opgeslagen niet. Er wordt op dit moment gewerkt aan e-books van de Harry Potter-boeken, en ik kan me niet voorstellen dat mensen geen andere manieren gaan verzinnen om verhalen te vertellen en te verspreiden onder lezers. Dus of boeken nou wel of niet blijven bestaan, het werk zelf heeft daar weinig mee te maken. Dat overleeft het wel.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Keer terug naar Algemeen
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme