Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 08, 2012 23:03 

Ik heb me dit altijd afgevraagd; kun je ooit nog een volbloed worden als er in jouw directe familie halfbloeden/dreuzeltelgen voorkomen? Tops bijvoorbeeld; dreuzel vader maar een tovenaar als moeder, het is logisch dat zij word aangeduid als halfbloed, maar haar zoon (teddy) stamt af van twee tovenaars, hoe zit dat dan? Ik vind dat enigszins raar, ik weet haast wel zeker dat het niet meer mogelijk is maar waarom eigenlijk niet?

Ik heb het gevoel dat ik het verkeerd uitleg maar ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel.

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

The Girl Who Lived

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Storybrooke

Houseitem
BerichtGeplaatst: do feb 09, 2012 0:34 

Ik begrijp je wel :) Het is iets waar ik ook mee zit. Volgens mij kun je dan nooit meer een full worden. Daarom zijn er ook zo weinig fulls en zijn hun families allemaal verbonden (zoals de Weasleys en de Blacks).

Als je dreuzelbloed in je familie hebt, dan ben je dus half en je gehele nageslacht zal altijd half blijven.. Volgens mij dus.

Als je een muggleborn bent, dan kunnen je kinderen en verder wel halfs worden, maar geen fulls.

_________________
    If I could give you just one gift, do you know what it would be? Confidence. That, or a scented candle.


 Profiel  

Magic is Might

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2012 15:39 

Het kan wel hoor. Je bent officieel een 'volbloed' als alle 4 je grootouders een wizard/witch is.

In Harry's geval was dit niet zo, want de ouders van Lily zijn muggles. Maar als je kijkt naar Harry & Ginny's kinderen, dan worden zij wel gezien als volbloeds, immers: Molly & Arthur Weasley en Lily & James Potter zijn allemaal wizards/witches.

Natuurlijk zijn de Toujours Pur mensen het niet eens met de officiele betekenis van het woord 'volbloed', want volgens hen moet de hele lijn puur blijven. Maar dit is dus de officiele betekenis van de term 'volbloed'.

_________________
    I LOVE HPF

Where your treasure is, there will your heart be also


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2012 16:09 

Patricia schreef:
Het kan wel hoor. Je bent officieel een 'volbloed' als alle 4 je grootouders een wizard/witch is.

In Harry's geval was dit niet zo, want de ouders van Lily zijn muggles. Maar als je kijkt naar Harry & Ginny's kinderen, dan worden zij wel gezien als volbloeds, immers: Molly & Arthur Weasley en Lily & James Potter zijn allemaal wizards/witches.

Natuurlijk zijn de Toujours Pur mensen het niet eens met de officiele betekenis van het woord 'volbloed', want volgens hen moet de hele lijn puur blijven. Maar dit is dus de officiele betekenis van de term 'volbloed'.


Verklaard veel, dankje!

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Fairy Tale Land
BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 13:23 

Ik denk zelf dat dat niet zo is. De duistere tovenaars zijn namelijk gebrand op het puur houden van de familielijn. Op het moment dat er dus een dreuzel in zit en het bloed gemengt wordt, ook al is die dreuzel een tovenaar, dan zijn ze niet puurbloedig meer, omdat ze niet allemaal afstammen van de lijn met Puurbloed Tovenaars.

Zo heb ik het altijd gezien tenminste. Anders slaat het scheldwoord 'modderbloedje' ook nergens op, want dan zou je zeggen dat ze nu deel uit zouden kunnen maken van een volbloed lijn, omdat ze een heks of tovenaar zijn.

Ik weet overigens ook niet of als Hermelien een kind had gehad met Kapser Krauwel dat kind een dreuzel of halfbloed zou zijn geweest. Aan de ene kant is dat een beetje hetzelfde verhaal, maar aan de andere kant...

_________________
Tv taught me how to feel, now real life has no appeal.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jun 19, 2012 14:56 

Ik weet niet of je theorie klopt, deze theorie heb ik namelijk ook gelezen op HP wikia, maar op de engelse versie staat dat de kinderen van Harry halfbloed zijn, dus zit ik in een dilemma.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Lioness of Casterly Rock

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: King's Landing
BerichtGeplaatst: di jun 26, 2012 0:56 

Lilly, ik denk dat Harry's kinderen gewoon halfbloed zijn. Als je eenmaal Muggle bloed in je familielijn hebt zitten, kom je daar niet meer vanaf. De definitie van pureblood op HP-Lexicon.org is ook a witch or wizard of 'pure' wizarding ancestry, without any Muggle ancestors whatsoever as far as can be determined en het Lexicon wordt over het algemeen als de meest betrouwbare Harry Potter informatie site gezien.

Ik denk ook dat halfbloed een soort generieke betiteling is voor iedere persoon die geen pureblood is maar ook geen Muggleborn is: dus een persoon wiens bloed op de een of andere manier 'onzuiver' is, omdat spreken over 'driekwartbloeden' o.i.d. niet echt praktisch is. Harry's kinderen hebben Muggle bloed in zich, dus ze zijn halfbloeden (of worden zo genoemd).

Witchcatjuh schreef:
Ik weet overigens ook niet of als Hermelien een kind had gehad met Kapser Krauwel dat kind een dreuzel of halfbloed zou zijn geweest. Aan de ene kant is dat een beetje hetzelfde verhaal, maar aan de andere kant...


Dat kind kan geen Dreuzel/Muggle zijn geweest, of omdat het magie zou hebben (en dus magisch zou zijn en volgens mij dus halfbloed) of omdat het magische ouders zou hebben (en dus zelfs als het geen magie zou hebben alsnog een Squib zou zijn, iets anders dan een Muggle).

Patricia schreef:
Natuurlijk zijn de Toujours Pur mensen het niet eens met de officiele betekenis van het woord 'volbloed', want volgens hen moet de hele lijn puur blijven. Maar dit is dus de officiele betekenis van de term 'volbloed'.


Maar ik denk niet dat er een officiƫle betekenis is van de term Pureblood?
Omdat het hele idee van Pureblood zijn een propagandistische constructie is die bedacht is door het magische equivalent van onze aristocratie: de zogenaamde Purebloods. * En deze constructie wordt gebruikt (als excuus) voor de onderdrukking van de zogenaamde 'Mudbloods'. Dat zie je al terug in de Nederlandse vertaling van Pureblood: 'Volbloed', wat impliceert dat je als je Muggle bloed hebt niet 'heel' bent, ergo 'gebroken' bent. Het is het toppunt van propaganda dus.
Maar het is een constructie die alleen consequenties heeft en die alleen gebruikt kan worden voor onderdrukking als mensen erin geloven en als mensen erom geven.
De term Pureblood zou dus ook alleen maar gebruikt worden door mensen die er waarde aan hechten. Ergo, de enige definitie die er is van Pureblood is de definitie die geconstrueerd is door de mensen die het hele idee van Pureblood Supremacy bedacht hebben. Er is geen officiƫle definitie waar de Toujours Pur mensen het niet mee eens zouden kunnen zijn, want zij hebben de definitie bedacht en die is: Pureblood = iemand zonder ook maar een druppel Muggle bloed, waarbij natuurlijk impliciet is Pureblood = beter. **

En in het verlengde daarvan wil ik zeggen (en dit is niet meer specifiek als reactie op Patricia's post) dat omdat het een constructie is (en complete bullsh*t - vind ik dan), het niet uit zou moeten maken. Wat de discussie in dit topic betreft: Harry zal zeker niet over zijn kinderen denken als 'halfbloeden'. Hij zal over ze denken als zijn kinderen. Dat is ook wat de Harry Potter serie uiteindelijk wil zeggen: dat bloed niet uitmaakt.

Toevoegingen die ik even hier plaats omdat ze niet direct in mijn betoog pasten:
* Je kan het hele idee van Pureblood Supremacy in de boeken lezen als een allegorie voor racisme (waarbij vergelijkingen met het Nazisme vrij obvious zijn), maar klasseverschillen spelen IMO ook een rol. Onderdrukking komt meestal niet vanuit 1 systeem maar is een combinatie van meerdere systemen van onderdrukking (e.g. racisme, seksisme en klassisme interageren allemaal met elkaar). In het geval van HP zie ik Pureblood Supremacy dus als het excuus voor het creƫren van een aristocratie, dus racisme en klassisme hangen samen.
** Tenzij deze officiƫle definitie van Rowling afkomt? Maar mijn betoog was vooral op de definitie binnen het HP universe zelf gericht en daarnaast hecht ik sowieso weinig waarde aan authorial intent, dus ik blijf bij mijn reactie.

(Oh, en sorry voor de rant. I just have a lot of feelings, apparently.)

_________________
I remember the color of music
and how forever
all the trembling bells of you
were mine.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jun 26, 2012 9:32 

Ik denk dat je gelijk hebt Yuuki, als ik 1 op 100 keer- ik ben een HPfreak ter attentie- iets moet opzoeken ga ik naar Harry Potter Wikia, maar ik weet ook niet of het klopt.

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Schuilen voor de regen

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 11:25 

Witchcatjuh schreef:
Ik denk zelf dat dat niet zo is. De duistere tovenaars zijn namelijk gebrand op het puur houden van de familielijn. Op het moment dat er dus een dreuzel in zit en het bloed gemengt wordt, ook al is die dreuzel een tovenaar, dan zijn ze niet puurbloedig meer, omdat ze niet allemaal afstammen van de lijn met Puurbloed Tovenaars.

Zo heb ik het altijd gezien tenminste. Anders slaat het scheldwoord 'modderbloedje' ook nergens op, want dan zou je zeggen dat ze nu deel uit zouden kunnen maken van een volbloed lijn, omdat ze een heks of tovenaar zijn.

Ik weet overigens ook niet of als Hermelien een kind had gehad met Kapser Krauwel dat kind een dreuzel of halfbloed zou zijn geweest. Aan de ene kant is dat een beetje hetzelfde verhaal, maar aan de andere kant...


Dreuzels zijn dreuzels, en dreuzels kunnen niet toveren.

Modderbloedjes zijn mensen wiens ouders dreuzels zijn.

Je bent een halfbloed als: 1 van je ouders dreuzel is. Je bent ook halfbloed als een van je grootouders (of meer) dreuzel is. Dan ben je dus halfbloed.

Je bent volbloed als je grootouders & ouders tovenaar/heks zijn.

Goed uitgelegd?

_________________
    Green is the color of Mother Nature
    That's why I love that color

    Eppur si muove

    En toch beweegt (Galileo Galilei)


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 18:52 

Ik denk dat je dat goed uitgelegd hebt. Maar ook als je twee ouders tovenaars zijn, en de een is halfbloed, dan ben je ook halfbloed. Nog 1 vraagje: wat als je de zoon/dochter bent van een snul?

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 19:28 

Lilly schreef:
Ik denk dat je dat goed uitgelegd hebt. Maar ook als je twee ouders tovenaars zijn, en de een is halfbloed, dan ben je ook halfbloed. Nog 1 vraagje: wat als je de zoon/dochter bent van een snul?


Dan ben je een in feite een volbloed maar door de Puurbloeden word je dan waarschijnlijk nog steeds gezien als een schande.

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Hotemetoot

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Quidditch Pitch

Houseitem
BerichtGeplaatst: di jun 04, 2013 20:28 

Iedere Tovenaar heeft wel een Dreuzel in de familie zitten, ook al ben je volbloed.

_________________
Questions don't have to make sense. But answers do.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron

Powered by phpBB :: FI Theme