Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Schuilen voor de regen

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 24, 2012 15:31 


Wat ik dus totaal niet snap is dat Albus Perkamentus homoseksueel is. Dat beukt me aan mijn brein, maar ik ben eigenwijs en laat het niet binnen helaas...


Dennis zegt: Ik heb dit afgesplitst van het Big Answers-topic en het een eigen topic gegeven.

_________________
    Green is the color of Mother Nature
    That's why I love that color

    Eppur si muove

    En toch beweegt (Galileo Galilei)


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Best
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 9:10 

Ropandinaa schreef:

Wat ik dus totaal niet snap is dat Albus Perkamentus homoseksueel is. Dat beukt me aan mijn brein, maar ik ben eigenwijs en laat het niet binnen helaas...


Dat Perkamentus homo is zou kunnen, maar blijkt niet uit de boeken. Het is wel zo dat ik nergens heb gelezen dat Perkamentus ooit een relatie heeft gehad. Ook niet met een man. Het zou wel kunnen, maar er is geen "bewijs" voor.


 Profiel  

Black Bird of the Sky

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Winterfell
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 20:51 

AlbertRADIO schreef:
Ropandinaa schreef:
En wat ik dus totaal niet snap is dat Albus Perkamentus homoseksueel is. Dat beukt me aan mijn brein, maar ik ben eigenwijs en laat het niet binnen helaas...


Dat Perkamentus homo is zou kunnen, maar blijkt niet uit de boeken. Het is wel zo dat ik nergens heb gelezen dat Perkamentus ooit een relatie heeft gehad. Ook niet met een man. Het zou wel kunnen, maar er is geen "bewijs" voor.


J.K. Rowling heeft zelf bevestigd dat Dumbledore homo is.
Dit is geloof ik na het einde van boek 7 bevestigd, tijdens een chatsessie met fans (dat was de grote chatsessie waar sommige fans de kans hebben gekregen om vragen te stellen)

Ik denk dat de betrouwbaarheid van J.K. Rowling niet in twijfel hoeft te worden getrokken (:

_________________
Life doesn't run a clear course
It flows through from within
It's supposed to take you places and leave markings on your skin


 Profiel  

Lioness of Casterly Rock

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: King's Landing
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 22:16 

Catie schreef:
AlbertRADIO schreef:
Ropandinaa schreef:
En wat ik dus totaal niet snap is dat Albus Perkamentus homoseksueel is. Dat beukt me aan mijn brein, maar ik ben eigenwijs en laat het niet binnen helaas...


Dat Perkamentus homo is zou kunnen, maar blijkt niet uit de boeken. Het is wel zo dat ik nergens heb gelezen dat Perkamentus ooit een relatie heeft gehad. Ook niet met een man. Het zou wel kunnen, maar er is geen "bewijs" voor.


J.K. Rowling heeft zelf bevestigd dat Dumbledore homo is.
Dit is geloof ik na het einde van boek 7 bevestigd, tijdens een chatsessie met fans (dat was de grote chatsessie waar sommige fans de kans hebben gekregen om vragen te stellen)

Ik denk dat de betrouwbaarheid van J.K. Rowling niet in twijfel hoeft te worden getrokken (:


Ik heb issues met de 'het is canon omdat JKR het zegt!'-houding. Bij literatuuranalyse (en ik denk dat de HP boeken het waard zijn om geanalyseerd te worden) wordt er lang niet altijd uitgegaan van de intenties van de auteur en wat de auteur zegt over een tekst - in plaats daarvan wordt er door veel literatuurwetenschappers enkel van de tekst zelf uitgegaan. Zie ook Roland Barthes' 'death of the author' theorie voor meer info. Dus om te zeggen dat Dumbledore gay is alleen 'omdat Rowling het gezegd heeft' terwijl er geen expliciete bewijzen daarvoor in de tekst aanwezig te zijn, vind ik op zichzelf geen goed argument. * Persoonlijk denk ik dat Dumbledore gay is, maar als sommige fans de tekst anders interpreteren en willen blijven denken dat Dumbledore hetero- of aseksueel of whatever is, is dat hun goed recht. (Al is de vraag dan wel of ze aan die overtuiging vasthouden wegens gebrek aan tekstueel bewijs of wegens homofobie, maarrrr dat terzijde.)

Met dat gezegd, is het wel mogelijk om Dumbledore binnen de tekst als homoseksueel te interpreteren. Er is geen expliciet bewijs, maar er zijn wel hints - de meest obvious is natuurlijk Dumbledore's relatie met Grindelwald, maar bijv. ook zijn flamboyante stijl, die ingaat tegen het normatieve 'ideaal' van mannelijkheid: 'purple cloak ... and high-heeled, buckled boots'? 'Flamboyantly cut suit of plum velvet'? Come on. xD

En Albert, het is canon (JKR heeft het gezegd + je kan de tekst als zodanig interpreteren) dat Dumbledore gevoelens voor Grindelwald had. Daarnaast: dat Dumbledore niet aan Harry heeft verteld of hij relaties met mannen heeft gehad betekent nog niet dat hij ze niet gehad heeft - het lijkt me nou niet dat hij zomaar zijn seksuele verleden met zijn leerling gaat delen... Maar zelfs als we uitgaan van jouw stelling dat Dumbledore nog nooit een relatie met een man heeft gehad, maakt dat hem niet minder homoseksueel: je homoseksualiteit is niet pas 'bewezen' als je met een man geslapen hebt, hoor.

* Dat is overigens ook de reden dat ik bitter ben over de manier van het 'Dumbledore is gay!'-reveal, omdat het IMO too little, too late is, maar dat is een andere discussie, I guess.

_________________
I remember the color of music
and how forever
all the trembling bells of you
were mine.


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Best
BerichtGeplaatst: zo feb 26, 2012 21:28 

Catie schreef:
AlbertRADIO schreef:
Ropandinaa schreef:
En wat ik dus totaal niet snap is dat Albus Perkamentus homoseksueel is. Dat beukt me aan mijn brein, maar ik ben eigenwijs en laat het niet binnen helaas...


Dat Perkamentus homo is zou kunnen, maar blijkt niet uit de boeken. Het is wel zo dat ik nergens heb gelezen dat Perkamentus ooit een relatie heeft gehad. Ook niet met een man. Het zou wel kunnen, maar er is geen "bewijs" voor.


J.K. Rowling heeft zelf bevestigd dat Dumbledore homo is.
Dit is geloof ik na het einde van boek 7 bevestigd, tijdens een chatsessie met fans (dat was de grote chatsessie waar sommige fans de kans hebben gekregen om vragen te stellen)

Ik denk dat de betrouwbaarheid van J.K. Rowling niet in twijfel hoeft te worden getrokken (:


Okee, dat wist ik natuurlijk niet. Maar het is leuk dat ze dat zegt achteraf, maar dan had ze het echt in de boeken moeten zetten. Voor mij blijkt dat er niet duidelijk uit... Voor mij blijft hij gewoon een wijze oude man.


 Profiel  

Lioness of Casterly Rock

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: King's Landing
BerichtGeplaatst: zo feb 26, 2012 22:29 

AlbertRADIO schreef:
Okee, dat wist ik natuurlijk niet. Maar het is leuk dat ze dat zegt achteraf, maar dan had ze het echt in de boeken moeten zetten. Voor mij blijkt dat er niet duidelijk uit... Voor mij blijft hij gewoon een wijze oude man.


Uhm, probeer je te impliceren dat als hij homoseksueel is dat hij dan geen wijze oude man is? Want dat schiet me nogal in het verkeerde keelgat. :') Je seksuele oriëntatie heeft niks te maken met a) je wijsheid b) je leeftijd/oudheid.

_________________
I remember the color of music
and how forever
all the trembling bells of you
were mine.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 26, 2012 23:14 

Yuuki schreef:
AlbertRADIO schreef:
Okee, dat wist ik natuurlijk niet. Maar het is leuk dat ze dat zegt achteraf, maar dan had ze het echt in de boeken moeten zetten. Voor mij blijkt dat er niet duidelijk uit... Voor mij blijft hij gewoon een wijze oude man.


Uhm, probeer je te impliceren dat als hij homoseksueel is dat hij dan geen wijze oude man is? Want dat schiet me nogal in het verkeerde keelgat. :') Je seksuele oriëntatie heeft niks te maken met a) je wijsheid b) je leeftijd/oudheid.


Hij wil hiermee duidelijk maken dat hij perkamentus nog steeds niet anders ziet dan hoe JK hem heeft afgebeeld, als een wijze oude man dus, homoseksueel of niet.. Ik snap niet echt hoe je hierbij komt, want in AlbertRADIO's bericht staat niets wat daarop wijst. Ik snap zowiezo niet waarom er zo'n discussie moet zijn over Perkamentus zijn geaardheid, so what?

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Lioness of Casterly Rock

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: King's Landing
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 1:47 

Lily_flower schreef:
Hij wil hiermee duidelijk maken dat hij perkamentus nog steeds niet anders ziet dan hoe JK hem heeft afgebeeld, als een wijze oude man dus, homoseksueel of niet.. Ik snap niet echt hoe je hierbij komt, want in AlbertRADIO's bericht staat niets wat daarop wijst.


In zijn eerste post in dit topic geeft AlbertRADIO aan dat hij er geen bewijs is dat Dumbledore homoseksueel is. Daarna werd hij met informatie gepresenteerd waarin aangegeven werd dat er wel bewijs was, waarop hij dus zei:

AlbertRADIO schreef:
[M]aar dan had ze het echt in de boeken moeten zetten. Voor mij blijkt dat [Dumbledore's homoseksualiteit] er niet duidelijk uit... Voor mij blijft hij gewoon een wijze oude man.


In deze post geeft hij aan dat het volgens hem alsnog niet duidelijk uit de boeken blijkt. Which is a valid point, in and of itself (en een punt dat ik hierboven ook gemaakt heb) maar dan zegt hij: dus 'voor mij blijft hij gewoon een wijze oude man'. Direct nadat hij heeft gezegd dat hij Dumbledore's homoseksualiteit niet ziet. Wat dus impliceert: geen homoseksualiteit = wijze oude man. Bij zinnen die op elkaar volgen is het logisch om aan te nemen dat er een verband is, IMO. Zoals ik zijn post interpreteer, is dat verband er. Het is echter mogelijk dat ik zijn post verkeer interpreteer; daarom heb ik hem ook gevraagd om zichzelf te verduidelijken: 'impliceer je x?' Het is dus niet dat ik er van uitgegaan ben dat AlbertRADIO het zo bedoelde, of dat ik hem aanviel. Het was een vraag.

En als hij het bedoelde zoals jij het zegt, 'hij ziet Dumbledore niet anders dan zoals JKR hem heeft weergeven in de boeken, als een wijze oude man, ongeacht zijn homoseksualiteit'... dan had hij dat duidelijker kunnen zeggen. 1 woord toevoegen, 'ongeacht'. Dat heeft hij echter niet gedaan.

Dus op z'n best heeft AlbertRADIO zijn post awkward geformuleerd, op z'n slechtst maakte hij een homofobe opmerking. :/

Lily_flower schreef:
Ik snap zowiezo niet waarom er zo'n discussie moet zijn over Perkamentus zijn geaardheid, so what?


In een ideale maatschappij zou er idd geen discussie over hoeven zijn; dan zou het geen big deal zijn en slechts onderdeel van zijn personage. (In een ideale maatschappij zou iemands geaardheid sowieso een non-issue zijn...) Wij leven echter niet in een ideale maatschappij en Dumbledore's geaardheid is dus voor veel mensen wel een punt voor discussie - kijk maar naar alle media heisa die er was toen Dumbledore's geaardheid bekend werd. Op het niveau van het personage zit ik van 'okay, makes sense, whatever'. Op het niveau van de maatschappelijke context is mijn reactie echter anders.

Als je naar de wijdere context kijkt is Dumbledore's geaardheid wel van belang, door de reactie die het oproept bij mensen, en bovendien door zijn bijdrage aan de representatie van LGBTQ mensen in de media. Want representatie van LGBTQ mensen in de media is wel belangrijk, en heeft ook een impact op het beeld dat men van LGBTQ mensen heeft. Dat niet alleen, het geeft LGBTQ mensen ook een rolmodel in de mainstream media: want Dumbledore is gay en wordt gezien als een goed persoon. En ja, dat is wel belangrijk, in een maatschappij waar queer erasure nog zeer vaak voorkomt. *

En daarom is dit wel een discussie het waard is om gevoerd te worden. Dat dit in het big answers topic gebeurt vind ik ook enigszins random (misschien kan een mod de laatste paar posts afsplitsen naar het Dumbledore topic?), maar dat daargelaten: het is (helaas) niet zo simpel als 'so what if he's gay'.

* En waarom ik dus ontevreden ben met de manier waarop Rowling Dumbledore's seksuele oriëntatie bekend heeft gemaakt. Want dat het niet expliciet in de tekst aangegeven staat riekt naar queer erasure, of schaamte: als het echt geen big deal geweest was had er best zijdelings in een zinnetje iets over Dumbledore's geaardheid kunnen staan. En dat had een heel wat grotere impact gehad dan een bekendmaking 'after the fact', wat, zoals ik al in een eerdere post zei, too little, too late is.

_________________
I remember the color of music
and how forever
all the trembling bells of you
were mine.


 Profiel  

Citizen of the World

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: At ALL the parties.

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 10:25 

Yuuki schreef:

* En waarom ik dus ontevreden ben met de manier waarop Rowling Dumbledore's seksuele oriëntatie bekend heeft gemaakt. Want dat het niet expliciet in de tekst aangegeven staat riekt naar queer erasure, of schaamte: als het echt geen big deal geweest was had er best zijdelings in een zinnetje iets over Dumbledore's geaardheid kunnen staan. En dat had een heel wat grotere impact gehad dan een bekendmaking 'after the fact', wat, zoals ik al in een eerdere post zei, too little, too late is.


Hmm... ik ben het hier absoluut niet mee eens. Het feit dat J.K. Rowling het er niet in heeft gezet, heeft niks met Queer Erasure the maken, ik vind dat ze daar juist tegenin gaat. Bij het er expliciet in te vermelden vind ik dat er namelijk wel een 'big' deal van wordt gemaakt. Zo van: laat ik het vooral lekker duidelijk maken, alleen maar omdat hij toevallig homosexueel is, want dat wordt niet vaak genoeg gedaan. En het moet juist niet een big deal zijn.

In mijn mening was dat Rowling's intentie zoiezo niet. Ze wilde hem gewoon omschrijven als de wijze, geliefde oude man die hij was en zo is hij ook over gekomen, ongeacht zijn geaardheid. Er is nooit vermeld dat hij hetero noch homosexueel was, het was open voor interpretatie, met kleine hints naar zijn echte geaardheid. En toen heeft Rowling het erna bekend gemaakt aan de fans. Gewoon zomaar. Het was niet belangrijk en het maakte niet uit, want Dumbledore was gewoon hetzelfde. En ik vind juist dat dat veel kracht bij zet bij het principe dat 'homosexualiteit normaal is en no big deal'.

_________________
And sometimes when the world stops floating in the sky,

the sky full of possibilities and desires,
it means a black tornado's come along
and washed us all in shades of
grey.


 Profiel  

Lioness of Casterly Rock

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: King's Landing
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 20:16 

Sjar schreef:
Hmm... ik ben het hier absoluut niet mee eens. Het feit dat J.K. Rowling het er niet in heeft gezet, heeft niks met Queer Erasure the maken, ik vind dat ze daar juist tegenin gaat. Bij het er expliciet in te vermelden vind ik dat er namelijk wel een 'big' deal van wordt gemaakt. Zo van: laat ik het vooral lekker duidelijk maken, alleen maar omdat hij toevallig homosexueel is, want dat wordt niet vaak genoeg gedaan. En het moet juist niet een big deal zijn.

In mijn mening was dat Rowling's intentie zoiezo niet. Ze wilde hem gewoon omschrijven als de wijze, geliefde oude man die hij was en zo is hij ook over gekomen, ongeacht zijn geaardheid. Er is nooit vermeld dat hij hetero noch homosexueel was, het was open voor interpretatie, met kleine hints naar zijn echte geaardheid. En toen heeft Rowling het erna bekend gemaakt aan de fans. Gewoon zomaar. Het was niet belangrijk en het maakte niet uit, want Dumbledore was gewoon hetzelfde. En ik vind juist dat dat veel kracht bij zet bij het principe dat 'homosexualiteit normaal is en no big deal'.


Maar als het geen big deal is, waarom staat het dan niet gewoon in de boeken? Want als het echt geen big deal was, had het gewoon zijdelings in een zinnetje ofzo kunnen staan. Iets expliciet vermelden betekent nog niet dat er een big deal van gemaakt wordt - ik denk dat het op een heel natuurlijke manier verteld had kunnen worden, in het verlengde van de relatie die Dumbledore en Grindelwald hadden. (Plus de media heisa die uitbrak nadat Rowling Dumbledore outte zou ik niet beschrijven als 'no big deal'. Er werd wel een big deal van gemaakt.)

Want ik denk dat het in narratief opzicht ook belangrijk was om te weten dat Dumbledore gevoelens had voor Grindelwald. Dan kan je wel zeggen, 'dat is niet gepast', maar Snape's liefde voor Lily is toch ook onthuld in DH? Juist omdat het belangrijk was voor Snape's character, en Dumbledore's gevoelens voor Grindelwald waren op een zelfde manier belangrijk: omdat Dumbledore's verleden en motivaties in DH enorm belangrijk waren. 'Dumbledore is gay' geeft belangrijke context geeft voor waarom Dumbledore in zijn jeugd mee is gegaan in Grindelwalds ideeën en waarom hij zo lang wachtte met het confronteren van Grindelwald.

Maar omdat het niet expliciet in de tekst staat en alleen door Rowling gezegd is, valt het volgens sommige mensen te betwisten of Dumbledore wel 'echt gay' is. Zoals ik hierboven al heb uitgelegd heb ik zelf ook niet veel met authorial intent: de tekst zelf is belangrijker dan wat de auteur erover zegt, dus ik hecht sowieso minder waarde aan Rowlings woorden buiten de tekst, en ik ben niet de enige. Hierdoor is de impact van het outen van Dumbledore sowieso dus afgezwakt; kijk alleen al naar de discussie hierboven, waarbij zowel AlbertRADIO als Ropandinaa zaten van 'huh, hij is niet gay'. Veel mensen die niet het niet gewend zijn om teksten te analyseren, of om subtext te lezen (zoals slashshippers), of die zelf niet ergens op het LGBTQ spectrum vallen en de 'tekenen' dus niet zo snel zien, missen de onderliggende subtext van Dumbledore/Grindelwald.

En dat is problematisch, want hierdoor is het homoseksuele deel van Dumbledore's identiteit dus 'onzichtbaar' voor veel lezers: queer erasure. En dit is eigenlijk onderdeel van wat ik zie als een wijder probleem binnen de tekst van Harry Potter (en de reden dat ik dus zo veel om dit specifieke onderwerp geef). De rest van mijn post gaat niet specifiek over Dumbledore, maar is IMO wel relevant voor de discussie. Rowling zegt het volgende over homoseksualiteit in de wizarding world:

In the wizarding world…I think you could be gay, pureblood, and totally without any kind of criticism from the Lucius Malfoys of the world. I don’t think that’s something that would interest him at all.

Als homoseksualiteit geen big deal is in de wizarding world, waarom zijn er dan helemaal geen LGBTQ characters in Harry Potter afgezien van Dumbledore? En Dumbledore's homoseksualiteit kan in twijfel getrokken worden, omdat die niet expliciet in de tekst staat. Er zijn honderden personages in Harry Potter - maar er is geen enkele (expliciete) representatie van mensen die LGBTQ zijn. LGBTQ mensen zijn onzichtbaar binnen de tekst.

Het hoeft niet eens een groot personage te zijn ofzo; om even snel een voorbeeld te verzinnen, Rowling had in GoF bijv. kunnen zeggen bij the Yule Ball, 'Harry saw 2 Beauxbatons boys dancing together'. Het is geen big deal, het is gewoon zijdelings aangegeven, maar het is wel een erkenning dat queer mensen bestaan. Maar zoals de tekst van de boeken is, is die erkenning er helemaal niet. Geen enkele keer. En DAT is queer erasure.

Dus ik vraag weer: waarom kan een personage niet expliciet LGBTQ zijn? Waarom kon Dumbledore's homoseksualiteit niet expliciet in de tekst aangegeven worden?

_________________
I remember the color of music
and how forever
all the trembling bells of you
were mine.


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Best
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 21:53 

Ik wil absoluut niet impliceren dat een homo niet slim kan zijn... Dat kan gewoon!

Alleen voor mij is hij geen homo. Ik heb er tijdens het lezen nooit zo over nagedacht en ik vind het op zich jammer dat het verhaal ook een beetje beĂŻnvloed wordt door dit feit want ik ga de boeken nu toch met een ander oog lezen (letten op aanwijzingen enzo). Ik vind dat Perkamentus homo is weinig toevoegen aan het verhaal en je kan sommige dingen die Harry over Perkamentus dacht toch anders interpreteren. Ik hoop niet dat ik weer heel veel mensen boos maak hiermee. We hebben al een keer een verhitte discussie gehad over homo's in een ander topic en ik denk dat we dat niet nog een keer hoeven te doen. Ik heb echt niks tegen homo's!


 Profiel  

The Girl Who Lived

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Storybrooke

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 19:02 

Zover ik weet was het niet echt JKRs bedoeling het bekend te maken ofzo. Zover ik het me herinner was JKR een filmscript aan het doorlezen, waarbij een opmerking ofzo stond die aangaf dat Dumbledore een relatie had gehad met een vrouw (wat in een bepaalde scene zou komen). JKR had er toen als opmerking bijgezet dat het niet kon, omdat Dumbledore gay is. Dat is daarna naar buiten gekomen. Ze heeft het dus niet randomly laten vallen ofzo en ze vond het vanzelfsprekend/geen big issue/niet van belang voor het verhaal dus het kwam niet in de boeken.

_________________
    If I could give you just one gift, do you know what it would be? Confidence. That, or a scented candle.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo maart 25, 2012 0:27 

Yuuki schreef:
Want ik denk dat het in narratief opzicht ook belangrijk was om te weten dat Dumbledore gevoelens had voor Grindelwald. Dan kan je wel zeggen, 'dat is niet gepast', maar Snape's liefde voor Lily is toch ook onthuld in DH? Juist omdat het belangrijk was voor Snape's character, en Dumbledore's gevoelens voor Grindelwald waren op een zelfde manier belangrijk: omdat Dumbledore's verleden en motivaties in DH enorm belangrijk waren. 'Dumbledore is gay' geeft belangrijke context geeft voor waarom Dumbledore in zijn jeugd mee is gegaan in Grindelwalds ideeën en waarom hij zo lang wachtte met het confronteren van Grindelwald.


Ik ben blij dat Rowling het niet heeft verteld in de boeken dat Dumbledore gevoelens had voor Grindelwald, omdat het mij achteraf gezien aan het nadenken zetten over waarom hij heeft gehandeld zoals hij heeft gehandeld. Ik vond het erg leuk dat ik daarbij zelf m'n hersens flink kon laten kraken. Ik denk namelijk dat het beter is dat ze niet het heeft vermeld, omdat het anders misschien te voorspelbaar zou zijn wat zijn achterliggende redenen zouden zijn geweest om, nouja, het lot van veel mensen te bepalen, en te begrijpen waarom hij met Snape omging zoals hij dat deed. Het fascineert mij dat Dumbledore en Sneep allebei hun grote liefde niet konden krijgen en ik denk dat dat de reden is dat Dumbledore Snape begreep en kon manipuleren.

Dat zijn liefde voor Grindelwald niet wordt geuit in de boeken zegt wat mij betreft meer over Dumbledore dan over homofobie. Dumbledore bleek in boek zeven immers een man te zijn die erg veel dingen verborgen hield. Ik denk dat Rowling het niet passend voor Dumbledore vond om, als hij zoveel over zijn familie en verleden verborgen hield, wel over zijn verliefde gevoelens van Grindelwald te spreken. Je kunt wel zeggen dat zijn liefde voor Grindelwald dan ook bekend gemaakt moest worden, maar misschien wist zijn familie niet eens hoe hij zich over hem voelde, en aangezien ik zal aangaf dat ik denk dat Dumbledore toch liever geen persoonlijke informatie deelde, vind ik het logisch.

Ik vind wel dat er erg weinig (hoofd)personages zijn in romans (voor volwassenen of kinderen) die homo-, bi- of anders-seksueel zijn. Ik ken maar 1 schrijfster wiens hoofdpersonages allemaal verschillende geaardheden hebben - en hun geaardheid is nooit de focus van het boek.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar



Offline
BerichtGeplaatst: do maart 29, 2012 22:15 

Het feit dat Dumbledore " Gay" is voegt niks toe of de serie word er niet minder op. Het geeft juist aan hoe realistisch " Potter" is. Maar het zou een risiko zijn als je het in een film zou doen, maar het is ook niet echt nodig! Het laat juist zien dat wij, mensen, allemaal wel een ons geheime hebben wat we eigenlijk liever neit aan anderen willen vertellen of gewoon niet aan denken om het rond te bazuinen, om dat het niet nodig is.

Ik heb respect voor Rowling dat ze het gedaan heeft!! weer een punt waarom ze the queen is :)


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2013 10:43 

Yuuki schreef:
Maar als het geen big deal is, waarom staat het dan niet gewoon in de boeken? Want als het echt geen big deal was, had het gewoon zijdelings in een zinnetje ofzo kunnen staan. Iets expliciet vermelden betekent nog niet dat er een big deal van gemaakt wordt - ik denk dat het op een heel natuurlijke manier verteld had kunnen worden, in het verlengde van de relatie die Dumbledore en Grindelwald hadden. (Plus de media heisa die uitbrak nadat Rowling Dumbledore outte zou ik niet beschrijven als 'no big deal'. Er werd wel een big deal van gemaakt.)

(...)

Rowling zegt het volgende over homoseksualiteit in de wizarding world:

In the wizarding world…I think you could be gay, pureblood, and totally without any kind of criticism from the Lucius Malfoys of the world. I don’t think that’s something that would interest him at all.

Als homoseksualiteit geen big deal is in de wizarding world, waarom zijn er dan helemaal geen LGBTQ characters in Harry Potter afgezien van Dumbledore? En Dumbledore's homoseksualiteit kan in twijfel getrokken worden, omdat die niet expliciet in de tekst staat. Er zijn honderden personages in Harry Potter - maar er is geen enkele (expliciete) representatie van mensen die LGBTQ zijn. LGBTQ mensen zijn onzichtbaar binnen de tekst.

Het hoeft niet eens een groot personage te zijn ofzo; om even snel een voorbeeld te verzinnen, Rowling had in GoF bijv. kunnen zeggen bij the Yule Ball, 'Harry saw 2 Beauxbatons boys dancing together'. Het is geen big deal, het is gewoon zijdelings aangegeven, maar het is wel een erkenning dat queer mensen bestaan. Maar zoals de tekst van de boeken is, is die erkenning er helemaal niet. Geen enkele keer. En DAT is queer erasure.

Dus ik vraag weer: waarom kan een personage niet expliciet LGBTQ zijn? Waarom kon Dumbledore's homoseksualiteit niet expliciet in de tekst aangegeven worden?


Ik ben het volledig met je eens. Het blijft mij verbazen waarom personages in boeken vrijwel altijd hetero zijn - vooral de hoofdpersonages. Indien zij dat niet zijn, is het een ''issue'' en gaat het vaak om outen, trouwen of kinderen krijgen. *zucht*


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme