[....]
Er zijn slechts twee dagen verstreken sinds Noah zijn ommezwaai. Een verandering die duidelijk merkbaar is. Er is meer personeel, al is het nog altijd te weinig naar Noah zijn zin en het kasteel heeft een ware metamorfose ondergaan. Aan de buitenkant oogt het nog steeds groots en dreigend, maar eenmaal binnen toont het warmer en vriendelijker. Er stroomt de gehele dag klassieke muziek door het kasteel, fruitschalen zijn rijkelijk gevuld en de oude schilderijen zijn vervangen door schilderijen met schilderingen van landschappen. De kroonluchter heeft een hoognodige poetsbeurt ontvangen en de bedden zijn opgemaakt. Het terras in de tuin is deels betegeld en toont de patronen van een schaakbord, schaakstukken ontbreken echter. Nog wel.
Noah zelf staart niet langer uren wezenloos voor zich uit. Toch ontwijkt het personeel hem nog net zoals voorheen, misschien nog wel meer. Dat Noah zijn gevoel deels heeft uitgeschakeld heeft namelijk ook een schaduw kant. De doden zijn als speelgoed voor hem, poppen waarvan hij de touwtjes in handen heeft. Jesse is de enige die hij ontziet, iets wat aantoont dat niet elk stukje gevoel uit hem is weggeglipt. Hij heeft een zwakke plek voor hem, net zoals voor Celeste. Ze is het object van zijn affectie geworden. Wanneer ze spreekt lijkt ze hem te betoveren. Zelfs het feit dat ze een heks is maakt de betovering niet ongedaan. Kit profiteert ook mee van het gulle gedrag van Noah, ook al betekend het ook dat Noah steeds veeleisender begint te worden.
Kledingrekken rollen door de gangen. Tafels worden gedekt en in de danszaal repeteren ballerina’s en een harlekijn. Noah zit onderuit gezakt in een brede fauteuil. Zijn benen hangen nonchalant over de armleuning en zijn hand ondersteund zijn hoofd. Met een verveelde uitdrukking kijkt hij naar de repetitie. Een oudere vrouw zit geknield naast de stoel en naait een manchetknoop aan zijn kostuum.
“Is Kit al terug? Ik wil weten hoe de wereld reageert op mijn uitnodiging.” Hij grijnst even zelfvoldaan. Hij had met Kit het gehele gemaskerde bal voorbereid. Een brutale poging om het levende volk naar de andere zijde te lokken, om zich eindelijk weer tussen de levenden te bevinden.
De vrouw verschiet iets als er een doffe klap op de houten dansvloer te horen is. De harlekijn is zojuist als een lappenpop in elkaar gezakt op de vloer. De danseressen springen geschrokken aan de kant en kijken verschrikt naar hun mede danspartner. Noah werpt hun een ongeduldige blik toe
“Opnieuw vanaf het begin, hij neemt niet langer deel aan de act.” Chase heeft in zijn linkerhand een affiche en in zijn rechterhand een kaart. Op beide zijn met inkt prachtige maskers geschilderd. Een uitnodiging voor het gemaskerd bal. Ze zijn op het kasteel bezorgd, in het dorp en de aangrenzende dorpen.
“Vreest u niet, koetsen zullen aan de andere zijde klaar staan om u naar de plaats van bestemming te brengen. “ leest hij hardop de laatste regel voor. Bij elk woord verdwijnt zijn empathie voor Noah.
“Ik heb Rose direct thuis laten ophalen.” Mompelt hij met een zorgelijke rimpel op zijn voorhoofd. Hij draait zich om naar Maleficent
“Ik neem aan dat ook jij een uitnodiging voor het feestje van morgenavond hebt gehad?”