Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo feb 17, 2013 16:36 

@ Catie: Geweldig boek!

Citaat:


De Vampiersleerling - Darren Shan, p. 205
Nadat Darren zijn dood in scène heeft gezet brengt mentor Larten Crepsley hem terug naar het Cirque du Freak, waar Darren vriendschap sluit met slangejongen Evra Von, buurtbewoner Sam Grest en ecosoldaat V.W.. Overdag speelt hij met zijn nieuwe vrienden, terwijl hij 's nachts onderwezen word door meneer Crepsley in zijn nieuwe leven als half-vampier. Darren kan maar moeilijk zijn lot aanvaarden, zeker als hij erachter komt dat hij zowel zijn zwakte als kracht beter moet leren kennen. Het leven in het Cirque vind Darren heerlijk, maar onheil ligt al snel op de loer.
Dit is vroeger mijn favoriete deel van de serie geweest en ik vind het nog steeds heel mooi. De thema's zijn voor een ''kinderboek'' vrij serieus - grenzen van vriendschap, milieuactivisme, outcast zijn - en dat kan ik wel waarderen. Er zitten een paar enge scènes in die voor elke leeftijd als vrij schokkend kunnen worden ervaren. Ik vond het mooi dat Darren in dit boek nog echt een kind is en gewoon zijn emoties kan uiten - later in de serie wordt hij echt harder. Ik heb er weer enorm van genoten.

Jane Eyre - Charlotte Brontë, p. 600 (e-reader)
"Jane Eyre" is het levensverhaal van een wees die in het huis van haar rijke tante wordt opgevoed, maar nooit goed door haar of haar kinderen wordt behandeld. Als jong meisje wordt ze naar een kostschool gestuurd, waarna ze moet gaan werken als governante in huize Rochester. Vanaf het moment dat ze het herenhuis betreed krijgt ze het gevoel dat er iets niet klopt.
Dit was echt een heerlijk boek - de schrijfstijl was fancy maar goed leesbaar, constant nieuwe gebeurtenissen om naar uit te kijken, realistische characters (die ook gewoon gemiddeld intelligent kunnen zijn, een onopvallend uiterlijk mogen hebben of ambitieloos mogen zijn), wat mysterie, rijk aan details en een hoofdpersonage die nooit gaat vervelen. Jane is zich volledig bewust van haar positie - iemand zonder geld, familieleden, goed uiterlijk of sterke gezondheid - maar ze is daar niet zo rouwig om. Ze heeft een goed stel hersens en genoeg lef om te zeggen wat ze vind, en als ze daarbij een beetje brutaal moet zijn dan doet ze dat gewoon. Dat ze nooit echt wordt gestraft als ze weer eens iemand de les leest vond ik alleen een beetje onrealistisch.
Het interessante aan dit boek vind ik dat het hoofdpersonage niet alleen arm is, maar ook nog eens letterlijk niemand heeft om op terug te vallen. Dit was voor mij één van de sterkste punten van het boek - omdat Jane volledig vrij is, weet je dat alles kan gebeuren. Daarom wil ik jullie niet meer spoilers geven dan ik al heb gedaan - hoe minder je weet, hoe leuker het zal zijn om het boek te lezen.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Grimboudplein 12

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 13:25 

Thea schreef:
Boeken haal ik bij de bibliotheek, dus ik kan er makkelijk 40 lezen per jaar.

1. Private (James Patterson)
2. Vergeten (David Baldacci)
3. De affaire (James Patterson)
4. Belofte maakt schuld (James Patterson)
5. Partnerruil (James Patterson)
6. Slotpleidooi (James Patterson)
7. De rekening (Lee Child)

Private: Het lekkere van de boeken van Patterson is, dat de hoofdstukken erg kort zijn, maximaal 3 bladzijden. Het is goed geschreven waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen. Je moet natuurlijk wel van een goede thriller houden en van wat spanning. Beetje romantiek komt er in voor, maar is niet de hoofdzaak. Ik ga de volgende Private boeken ook lezen.

Vergeten: Ook bij dit boek geldt dat je van een thriller moet houden. De hoofdpersoon werkt voor de FBI en heeft nu vakantie. Goed geschreven en niet makkelijk neer te leggen, want na ieder kort hoofdstuk wil je weten hoe het verder gaat. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het onderwerp in het boek is zeker een discussie waard, in positieve zin dan.

De affaire gaat over een vrouw die een moord moet oplossen maar dat helemaal niet wil doen omdat ze haar man verdenkt. Goed geschreven, erg spannend. Moeilijk om te beschrijven zonder spoiler te worden.

Belofte maakt schuld
FBI-agent onderzoekt de moord op een vermogensbeheerder. De agent raakt er betrokken bij de zaak. Goed geschreven, zoals bij al zijn boeken.

Partnerruil
Diverse moorden in Europa worden uitgevoerd door een jong stel. Zij kiezen hun slachtoffers in het openbaar. De politieman uit Amerika volgt de moordenaars en is hier heel erg persoonlijk bij betrokken. Een absolute aanrader.

Slotpleidooi
Een rechtenstudent krijgt te horen dat zijn broer is verdronken. Hij besluit dat zijn broer is vermoord en gaat op onderzoek uit. Ondanks dat rijke en machtige mensen hem tegen willen houden, gaat hij op zoek naar de dader. Heerlijk geschreven, lees je in één keer uit.

De Rekening
9/11 heeft het leven van Jack Reacher danig veranderd: hij heeft naast een opvouwbare tandenborstel nu ook een identiteitsbewijs nodig in zijn zwerversbestaan. Toch is hij nog steeds zo ongrijpbaar als mogelijk is in Amerika.
Als een ex-partner er desondanks in slaagt om Jack te bereiken, weet hij dat het dodelijke ernst is. Een lid van zijn oude legereenheid is vermoord. Dat kan niet ongestraft blijven: de rekening moet vereffend worden.
Een heerlijk boek om te lezen. Goed geschreven. Je voelt de spanning en zit direct in het verhaal. Ik kon het boek met moeite wegleggen.


8. Niets te verliezen (Lee Child)

Niets te verliezen
Als Jack Reacher van Hope, het stadje waar hij de vorige nacht heeft gelogeerd, op weg is naar zijn eerstvolgende bestemming, Desperation, weet hij nog niet wat hem daar te wachten staat.
Ik had er iets meer moeite mee, had het gevoel dat het verhaal niet op gang wou komen. Maar gelukkig kwam het alsnog goed op gang en toen kon ik het ook weer niet wegleggen.

_________________
Met een glimlach op zijn gezicht viel hij achterover.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: do feb 28, 2013 10:37 

Citaat:


Pretty Little Liars – Sara Shepard (reread)
Het eerste boek uit de Pretty Little Liars-serie. Ik heb hem al eens eerder gelezen, jaren geleden. Maar ik wil de hele serie lezen, omdat ik de serie ook volg. Omdat ik me niet echt kon herinneren wat er in de eerste boeken gebeurde, ben ik opnieuw begonnen. Gewoon een leuk, luchtig verhaal voor tussendoor.

Ergens – Gabrielle Zevin
Zevin’s ‘Memoirs of a Teenage Amnesiac’ is één van mijn favoriete YA-boeken, dus toen ik Ergens tegenkwam in de bieb, moest ik hem natuurlijk wel meenemen. Het is echt een prachtig boek. Heel simpel geschreven, maar het verhaal snijdt toch grote onderwerpen aan. Hij is bijna net zo mooi als Memoirs en beiden zijn echt aanraders. Je kunt hier lezen wat ik er nog meer van vond. :D

_________________
Life's too short to even care at all.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Grimboudplein 12

Houseitem
BerichtGeplaatst: di maart 05, 2013 11:55 

Thea schreef:
Boeken haal ik bij de bibliotheek, dus ik kan er makkelijk 40 lezen per jaar.

1. Private (James Patterson)
2. Vergeten (David Baldacci)
3. De affaire (James Patterson)
4. Belofte maakt schuld (James Patterson)
5. Partnerruil (James Patterson)
6. Slotpleidooi (James Patterson)
7. De rekening (Lee Child)
8. Niets te verliezen (Lee Child)

Private: Het lekkere van de boeken van Patterson is, dat de hoofdstukken erg kort zijn, maximaal 3 bladzijden. Het is goed geschreven waardoor je het boek moeilijk kunt wegleggen. Je moet natuurlijk wel van een goede thriller houden en van wat spanning. Beetje romantiek komt er in voor, maar is niet de hoofdzaak. Ik ga de volgende Private boeken ook lezen.

Vergeten: Ook bij dit boek geldt dat je van een thriller moet houden. De hoofdpersoon werkt voor de FBI en heeft nu vakantie. Goed geschreven en niet makkelijk neer te leggen, want na ieder kort hoofdstuk wil je weten hoe het verder gaat. Je krijgt sympathie voor de hoofdrolspelers. Het onderwerp in het boek is zeker een discussie waard, in positieve zin dan.

De affaire gaat over een vrouw die een moord moet oplossen maar dat helemaal niet wil doen omdat ze haar man verdenkt. Goed geschreven, erg spannend. Moeilijk om te beschrijven zonder spoiler te worden.

Belofte maakt schuld
FBI-agent onderzoekt de moord op een vermogensbeheerder. De agent raakt er betrokken bij de zaak. Goed geschreven, zoals bij al zijn boeken.

Partnerruil
Diverse moorden in Europa worden uitgevoerd door een jong stel. Zij kiezen hun slachtoffers in het openbaar. De politieman uit Amerika volgt de moordenaars en is hier heel erg persoonlijk bij betrokken. Een absolute aanrader.

Slotpleidooi
Een rechtenstudent krijgt te horen dat zijn broer is verdronken. Hij besluit dat zijn broer is vermoord en gaat op onderzoek uit. Ondanks dat rijke en machtige mensen hem tegen willen houden, gaat hij op zoek naar de dader. Heerlijk geschreven, lees je in één keer uit.

De Rekening
9/11 heeft het leven van Jack Reacher danig veranderd: hij heeft naast een opvouwbare tandenborstel nu ook een identiteitsbewijs nodig in zijn zwerversbestaan. Toch is hij nog steeds zo ongrijpbaar als mogelijk is in Amerika.
Als een ex-partner er desondanks in slaagt om Jack te bereiken, weet hij dat het dodelijke ernst is. Een lid van zijn oude legereenheid is vermoord. Dat kan niet ongestraft blijven: de rekening moet vereffend worden.
Een heerlijk boek om te lezen. Goed geschreven. Je voelt de spanning en zit direct in het verhaal. Ik kon het boek met moeite wegleggen.

Niets te verliezen
Als Jack Reacher van Hope, het stadje waar hij de vorige nacht heeft gelogeerd, op weg is naar zijn eerstvolgende bestemming, Desperation, weet hij nog niet wat hem daar te wachten staat.
Ik had er iets meer moeite mee, had het gevoel dat het verhaal niet op gang wou komen. Maar gelukkig kwam het alsnog goed op gang en toen kon ik het ook weer niet wegleggen.


9. Tegenspel (Lee Child)

Tegenspel
Reacher raakt op doorreis naar Virginia in een motel in een afgelegen gehucht in Nebraska verzeild. Hij helpt een dronken dokter een door haar man mishandelde vrouw op te lappen. De vrouw wordt stelselmatig mishandeld en Reacher vraagt zich af waarom er niemand ingrijpt en iedereen zo bang is voor haar man Seth Duncan. Hij besluit de man op te zoeken en is al gauw tot zijn nek toe verwikkeld in lokale problemen waarin de mannen uit de Duncan-familie, die een transportbedrijf runnen en de hele omgeving tiranniseren, een centrale rol spelen. Spannende, sfeervolle en keiharde actiethriller waarin stijl, dialogen, plot en karakterisering zoals altijd op hoog niveau staan.

_________________
Met een glimlach op zijn gezicht viel hij achterover.


 Profiel  

Black Bird of the Sky

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Winterfell
BerichtGeplaatst: di maart 05, 2013 22:01 

Citaat:
Februari
1. Pride and Prejudice - Jane Austen - [EN] *****
Maart
2. Frankenstein - Mary Shelley - [EN] **(*)


2. Frankenstein - Mary Shelley
Als je denkt dat je dit boek leuk gaat vinden omdat je het verhaal wat je in films tegenkomt leuk vind, dan loop je tegen een muur aan. Het verhaal wat wij van Frankenstein kennen, klopt niet met de klassieker die begin 19e eeuw werd uitgegeven. Dit neemt echter niet weg dat het een klassieker is en een enorme invloed heeft gehad op Gothic romances/novels. Mary Shelley schreef dit boek na aanleiding van een Lord Byron (ja, de dichter en schrijver) die een challenge voorstelde om een eng verhaal te schrijven.

Wat waarschijnlijk een van de meest verwarrende aspecten van dit verhaal is, is het feit dat het monster/wezen niet Frankenstein heet, maar dit de naam is van zijn creator. Victor Frankenstein. Het monster/wezen heeft geen naam. Er is overigens ook geen hulpje wat Igor heet en er is geen kasteel wat wordt bestormd. Er worden goede/mooie verwijzingen gemaakt naar bekende werken zoals; Paradise Lost (John Milton) & Rime of the Ancient Mariner (Samual Taylor Coleridge). Literair gezien is dit een heel goed boek, maar voor je plezier... wat minder.

_________________
Life doesn't run a clear course
It flows through from within
It's supposed to take you places and leave markings on your skin


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo maart 10, 2013 12:56 

Citaat:
Januari
#001 Gerechtigheid (Millennium #3) - Stieg Larsson
#002 The Lost Symbol - Dan Brown

Februari
#003 White Teeth - Zadie Smith
#004 Millennium, Stieg & Ik - Eva Gabrielsson
#005 Mijn vriend, Stieg Larsson - Kurdo Baksi
#006 Notes from a Big Country - Bill Bryson
#007 The Master of Petersburg - J.M. Coetzee

Maart
#008 De geheime liefde van Mrs Robinson - Kate Summerscale
#009 The Casual Vacancy - J.K. Rowling


Notes from a Big Country - Bill Bryson
Dit boek is een verzameling columns die Bryson schreef toen hij met z'n gezin na twintig jaar UK terug naar de US verhuisde. Ik heb zijn andere werk nog niet gelezen en kan dus ook niet vergelijken, maar ik vind zijn schrijfstijl zeker vermakelijk. Het leest vlot en bevat veel humor. Er zaten natuurlijk wel een paar columns bij die ik wat minder vond, maar dat is onvermijdelijk. Ik wil zeker meer van hem gaan lezen!

The Master of Petersburg - J.M. Coetzee
Mwah. Ik ben eerlijk gezegd niet onder de indruk. Ik denk dat Coetzee's stijl me niet erg ligt en dat maakte het moeilijk om echt mee te raken in het verhaal. Ik vond het perspectief ook te eng - ik denk dat het veel interessanter was geweest om ook buiten de jammerende Dostoyevsky te stappen. Zijn zelfmedelijden belemmert het ware verhaal naar mijn gevoel.

De geheime liefde van Mrs Robinson - Kate Summerscale
Dit is niet wat ik verwacht had. Aangezien dit boek bij romans geplaatst staat in de bibliotheek en naar aanleiding van de omschrijving dacht ik altijd dat dit een fictief boek was. Ik was dus wat verrast toen het om non-fictie bleek te gaan. Kate Summerscale schrijft deze non-fictie echter in verhalende stijl. Je krijgt uittreksels uit het dagboek, met daarbij meer uitleg over de gewoontes van die tijd, personages, etc. Het leest heel erg vlot, en ik bewonder de manier waarop Summerscale erin slaagt ingewikkelde zaken heel vlot te uit te leggen. Ik wil zeker haar andere boeken gaan lezen.

The Casual Vacancy - J.K. Rowling
Ik twijfelde er niet aan, maar dit boek bevestigt voor mij dat Rowling echt een hele goeie auteur is. Het boek telt 502 bladzijden, wat toch al naar de dikke kant neigt, maar ik vloog er echt doorheen. Ze kent haar personages en dat merk je. Ik vind het dan ook heel leuk om het verhaal vanuit verschillende perspectieven te lezen - dat miste ik een beetje bij Harry Potter, maar hier krijg je dat dus wel.

De personages lopen erg uiteen, maar toch zijn ze allemaal wel met elkaar verbonden. Er zijn mensen die vinden dat er teveel personages zijn, maar ik vind die afwisseling heel wat toevoegen. Het maakt het verhaal compleet. Ik vond elk personage ook anders genoeg om ze uit elkaar te kunnen houden. Ik had graag wat meer gelezen over Patricia Mollison, maar tegelijk zou dat waarschijnlijk een groot deel van het mysterie/verre-grote-stad-mentaliteit-gehalte van haar personage weggehaald hebben. Er waren natuurlijk personages die ik leuker of interessanter vond dan andere, maar er was geen enkel personage waar ik niet graag over las.

Het verhaal zit goed in elkaar. Je leest eigenlijk vooral een momentopname van het leven in Pagford, van het moment dat Barry Fairbrother sterft. Er is geen grote plot met daarnaast nog subplots en een duidelijk eindpunt. Het is echt een schets, ieders klein verhaal bij elkaar in een groter geheel. Het voelt heel natuurlijk aan en ik hield er echt van.

Ik wil zo graag meer werk van Rowling lezen. Hiermee bewijst ze dat ze verschillende genres voor verschillende publieken aankan, en dat is niet veel schrijvers gegeven.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


Laatst bijgewerkt door Genner op zo maart 17, 2013 23:57, in totaal 2 keer bewerkt.

 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo maart 10, 2013 15:37 

Citaat:
01. Meer dan ooit - Karen Kingsbury
02. Champagne in Chateau Marmont - Lauren Weisberger
03. De stilte van de zomer – Kathleen Gilles Seidel
04. Tegen elke prijs - Karen Kingsbury
05. Gered door de liefde - Jennifer Ashley
06. Jij bent mijn inspiratie - Jennifer Ashley
07. Jij bent de enige - Jennifer Ashley
08. Wat zijn hart begeert - Jennifer Ashley
09. Het Juvenalis dilemma – Dan Brown
10. Als geen ander - Karen Kingsbury
11. Voor het leven - Karen Kingsbury
12. Beroemd - Karen Kingsbury
13. Anjers in Sint-Petersburg - Linda holeman

Als geen ander & voor het leven:
Soms snap ik niet waarom ik haar boeken blijf lezen. Er zijn zoveel dingen waar ik me mateloos aan irriteer maar toch blijf ik steeds weer haar boeken lezen. Dat komt waarschijnlijk ook gewoon omdat ik al zoveel tijd heb geïnvesteerd in deze serie en ik wil ondertussen gewoon weten hoe het afloopt!

Maargoed, zoals ik al zei ik heb een paar grote problemen met haar boeken.
Nummer één is dat iedereen gewoon te perfect is en zijn ze dat niet, dan geloven ze niet in god.
Nummer twee, mevrouw denkt dat alle grote problemen in de wereld verdwijnen als je maar genoeg bid. Om maar een van de wonderen te benoemen die in deze boeken voorkomen: Hayley Baxter loopt door zuurstoftekort een grote hersenbeschadiging op, wat medisch gezien niet meer goed kan komen maar de familie bidt en voila, het meisje begint langzaam aan beter te worden.
& Nummer drie, het gedrag van de personages is niet altijd geloofwaardig, heb je ooit een volwassene - omdat ze zo blij en gelukkig is - Jippie!! horen roepen? :S

En toch ben ik blijven lezen en dan gebeurd er in het laatste deel over de Baxter's iets wat maar niet kan geloven. Elizabeth Baxter, de moeder van alle personages gaat dood. Wat!? Ik had echt zoiets van; had je die ook niet kunnen redden met wat gebeden! Hypocriet van me, ik weet het...

Beroemd:
Dit is ook weer een serie die doorgaat waar voor het leven ophield. We volgen nu voornamelijk Dayne Matthews - de zoon van John en Elizabeth die voor hun huwelijk werd geboren en die ze hebben afgestaan ter adoptie :shock: ja, een buitenechtelijke zoon, ze hebben toch nog wat foutjes gemaakt in hun verder perfecte leven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel veel alinea's in dit boek heb geskipt omdat het me gewoon niet kon interesseren, vooral de stukken over de doorgedraaide stalker. Ik ben blij dat ik dit boek uit de bieb heb gehaald en er geen 20 euro voor betaald heb. Maargoed, ik ben nog steeds benieuwd hoe het nu allemaal gaat aflopen dus deel twee ligt ook weer op me te wachten :roll:

Anjers in Sint-Petersburg:
Redelijk boek, ik had verwacht het mooier te vinden. Het speelt zich in een prachtige tijd af, het verhaal had potentie maar toch blijf ik een beetje met een teleurgesteld gevoel achter. De schrijfster maakt ook een grote fout en dat is dat ze bepaalde dingen onthult die pas op het einde verteld hoorde te worden, daardoor haalde ze de spanning uit het boek en zorgt ze ervoor dat op de helft van het boek, je alles mysteries eigenlijk al wist. Geen top boek dus maar heel slecht was het ook niet...

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo maart 20, 2013 23:33 

Sweet Hermione schreef:


Alle bessen kun je eten, Gemma Venhuizen, p. 240
Het is dat het een recensieboek is, anders zou ik hem nooit hebben gekozen. Ik vind de titel echt afschuwelijk. De achterkant heeft trouwens 'Op zoek naar liefde bij -30 graden'... Maar goed, recenseren is recenseren.
Dit boek gaat over een fotografie studente die naar een eiland in Noorwegen trekt om daar foto's te maken voor haar opleiding. Ze trekt op met een paar mensen, word geconfronteert met een aantal wilde beesten, overdenkt haar sociale relaties en quarterlife crisis't erop los.

Het goede aan dit boek is dat het erg gemakkelijk leest. Het is ook dat ik het boek graag snel uit wilde hebben, maar na een tijdje raakte ik er een beetje verslaafd aan, dus dat ging goed. Er zitten veel thema's in die waarschijnlijk herkenbaar zullen zijn. Er zitten ook een paar oprecht mooie overpeinzingen in en sommige jeugdherrinderingen zijn interessant, al worden ze echt overal doorheen gegooid en soms dacht ik ''daar gaan we weer''. Ik vond het leuk dat het over Noorwegen ging, want ik weet niks van Noorwegen en het is fijn om wat mee te krijgen.

Wat niet zo goed aan dit boek is, ben ik bang, is de rest. De hoofdpersonage heeft natuurlijk rood haar, schoenmaat 43, is bleek, studeert fotografie en deed eerst biologie, heeft weinig borsten en is heel erg lang en o ja, ze heet Jasmijn. Voor sommige mensen is de optelsom van bovenstaande gewoontjes genoeg maar ik heb liever hoofdpersonages die wat minder buitengewone trekjes hebben, maar that's just me. Het taalgebruik vond ik soms iets te popie-jopie, maar misschien ben ik gewoon veel stoffigheid gewend.
Het verhaal is wel okee - vrij realistisch en soms echt spannend, maar de love interest in Jasmijn kon me echt niet bekoren. Naar mijn idee werd hij te weinig uitgewerkt om voor de lezer interessant te zijn - hij rookte, had een baard en moest steeds sneeuw scheppen en dat was het zo'n beetje. Ik ben niet erg geinteresseerd in fotografie dus dat was een beetje jammer voor mij. Aan het einde zit ook een heel voorspelbare plottwist en een bizarre, naar mijn idee out-of-character reactie van de hoodfpersoon wat voor mij het heel moeilijk maakte om haar te begrijpen. Ik vond het sowieso al lastig om mij te identificeren met haar omdat ze behoorlijk anders is dan ik. Ik vond het einde wel goed genoeg, ik zag ook geen betere optie.

Al met al - ik heb het met plezier gelezen maar mij af en toe ook nogal geërgerd. Ik vond het verhaal wel aardig maar ik had meer verwacht.

Hier kun je de recensie lezen voor LN.


Laatst bijgewerkt door Sweet Hermione op do aug 15, 2013 23:18, in totaal 1 keer bewerkt.

 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: The Hall of Prophecy
BerichtGeplaatst: di maart 26, 2013 22:35 

Walden]
Geschreven door: Henry David Thoreau.
Ik lees niet zoveel. Dat komt voornamelijk door het aantal studieboeken wat ik wekelijks gelezen moet hebben (gemiddeld 200 pag. per week). Momenteel heb ik weer een periode waarin ik graag lees en ik heb nog een flink aantal boeken in de planning staan.
Walden van Thoreau is zware literatuur. Het boek staat vaak in de lijsten van wereldliteratuur vandaar dat ik er zelf in begonnen ben. De schrijver heeft het boek omstreeks 1850 geschreven en het gaat over een eigen uitgevoerd experiment waarin hij zich gedurende 2 jaar afzondert, en zichzelf alleen in leven houdt met "handenarbeid" (alles op eigen kracht, niks kopen uit de winkel). De schrijver heeft dus een stuk land gekocht, daarop een huis gebouwd en is geheel zelfvoorzienend.

Het eerste hoofdstuk is vooral een verantwoording van deze opmerkelijke carriereswitch. Hij legt uit waarom hij kiest voor deze vorm van leven. Het is een worsteling om doorheen te komen maar daarnaast is het ook wel interessant om te lezen. De daarop volgende hoofdstukken zijn makkelijker om doorheen te komen. Thoreau belicht de meer praktische zaken van zijn bestaan.

Mijn conclusie van het boek: het is zeker een boek wat je gelezen moet hebben want vandaag de dag zijn er veel denkers die geinspireerd zijn geraakt door dit boek. Aan de andere kant is het echt zware literatuur. De zinnen zijn lang en er wordt lang gedaan over het belichten van bepaalde zaken terwijl bij mij het kwartje al veel eerder viel. Desondanks ben ik blij dat ik het gelezen heb.

@Sweet Hermoine: goede smaak heb jij! Ikzelf wil het boek van Charlotte Bronte al heel lang lezen. Het boek van haar zus (Emily) lijkt me ook interessant. Leest het prettig weg of is het net zo'n worsteling als Walden op sommige momenten?

_________________
"Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr maart 29, 2013 19:16 

@ Roonil Wazlib: Dank je wel! Ik vond ''Jane Eyre'' goed te doen. Het taalgebruik is wel een beetje ouderwets, maar zeker niet overdadig.

Sweet Hermione schreef:


De Exorcist - p. 340
Chris is een succesvolle actrice wiens dochter Reagan zich steeds eigenaardiger begint te gedragen. Als zij, haar staf en allerhande doctoren het ook niet meer weten, schakelt ze een priester/psychiater in die een duivelsuitdrijving gaat doen.

Toen ik de verfilming zag was ik direct helemaal gek op het verhaal van ''The Exorcist''. Toen mijn moeder deze voor me meenam uit een informal library was ik erg gelukkig en nieuwsgierig.
Dit boek heeft meer van mijn verwachtingen waargemaakt. Het gaat dieper in op het religieuze aspect van de bezetenheid, heeft verschillende POVs, een aantal subplots (die welliswaar niet allemaal even interessant zijn, maar toch) en allerhande scènes die niet in de film zitten... met redenen. Het is een beetje knullig vertaald, maar ik vond het wel sfeervol eigelijk. Het was erg spannend en soms echt heel eng - ik heb het af en toe moeten wegleggen, want ik heb het alleen 's nachts in bed gelezen. De demon was ook erg gaaf. Wel een waarschuwing - als je godslastering vervelend vind, lees het dan niet.


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: The Hall of Prophecy
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2013 21:43 

Citaat:


Een Goede Raad
Iedereen kent dit boek wel aangezien dit het eerste nieuwe boek is van Rowling na het afronden van de Harry Potter reeks. Het is totaal niet te vergelijken met Harry Potter. Ik denk dat veel Harry Potter fans het boek ook niet leuk zullen gaan vinden. Ten eerste is het een boek geschreven voor volwassenen. Daarnaast is het eigenlijk een treurniswekkend verhaal. Waarin je na het eerste deel van Harry Potter al wist dat Harry gaat winnen van Voldemort (immers zo gaan al die verhalen), heeft een goede raad geen happy ending.

Ik vind het eigenlijk wel een slimme keuze van Rowling om met iets totaal anders op de proppen te komen. Natuurlijk vind ik het nog steeds jammer dat zij nooit meer iets nieuws over Harry Potter zal gaan schrijven en ik zou het fantastisch vinden als zij deze mening herziet. Maar eerlijk is eerlijk, Rowling is een veel te goede schrijfster en het zou ook wel een beetje zonde zijn als ze zich alleen richt op HP. Een Goede Raad heb ik met plezier gelezen en ik had het ook zo uit. Ik heb totaal geen problemen met het grote aantal personages wat er in voorkomt en ik vond het begin ook niet saai. Wat Rowling ontzettend goed kan is in het begin de verschillende lijntjes uit te zetten. Op het eind komen al deze lijntjes op geniale wijze bij elkaar in de grand finale.

Wat me ook opviel is dat Rowling geen hoge pet opheeft van de mensheid. Ik kan nauwelijks personages bedenken die "goed" zijn. Krystal Weedon wordt genuanceerd neergezet, en opzich vind ik Sukhvinder, Andrew en Gaia nog wel enigszins redelijk overkomen maar de rest handelt alleen vanuit eigen egoïstische motieven. Nu hopen dat het niet weer 5 jaar duurt voor haar volgende boek verschijnt. Zo lang duurt het schrijven van een boek heus niet.

_________________
"Draco Dormiens Nunquam Titillandus"
Never Tickle a Sleeping Dragon


 Profiel  

Black Bird of the Sky

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Winterfell
BerichtGeplaatst: za apr 06, 2013 17:52 

Citaat:
Februari
1. Pride and Prejudice - Jane Austen - [EN] *****
Maart
2. Frankenstein - Mary Shelley - [EN] **(*)
3. Silas Marner - George Eliot - [EN] **(*)

3. Silas Marner
Ik vond dit boek beter dan Frankestein, het nadeel is dat het heel lang duurde voordat het eindelijk op gang kwam en dat vond ik vooral erg jammer. Ik vond het boek pas interessant op het moment dat Eppie werd geïntroduceerd en dat is ruim over de helft van het boek. Maar ja, niet iets waarvan ik heb dit lees ik vaker.

Fun Fact; George Eliot is een vrouwelijke schrijfster die zich voordeed als man :') Ik wist het dus niet, sommige wel etc. Maar is eigenlijk heel normaal voor deze periode XD

_________________
Life doesn't run a clear course
It flows through from within
It's supposed to take you places and leave markings on your skin


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za apr 06, 2013 20:35 


Sweet Hermione schreef:


The Yellow Wallpaper, p. 32 (p.68)
Nadat een vrouw is bevallen van haar kind wordt ze door haar man en dokter gedwongen om drie maanden zo veel mogelijk te rusten. Als haar vele smeekbedes om werk te verrichten worden genegeerd ontwikkeld ze een fascinatie voor het patroon in het gele behang van haar slaapkamer.
Deze beroemde short shorty is huiveringwekkend in meerdere opzichten, die worden behandeld in het voor- en nawoord van mijn exemplaar. Ik wil niet meer details geven, want anders is het niet interessant meer. Wel kan ik zeggen dat het ongelofelijk is hoe zo'n kort verhaal een onuitwisbare indruk kan maken - vooral het einde is erg sterk. Ik denk dat ik dit verhaal nooit zal vergeten.


 Profiel  

Volleerd Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2013 12:07 

Citaat:


Ik heb flink wat boeken gelezen sinds de laatste keer dat ik hier postte. :')

Onsterfelijk (Origin) - Jessica Khoury
YA-boek over een meisje dat in een lab in de Amazonejungle woont en onsterfelijk is. Het kwam een beetje langzaam op gang kwam en sommige stukken waren best ongeloofwaardig, maar ik vond het toch een erg leuk boek. Vier sterren.

It's Kind of a Funny Story - Ned Vizzini
Stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Gaat over een jongen die zichzelf in een psychiatrische inrichting laat opnemen. Zwaar onderwerp en op sommige momenten is het verhaal dat ook, maar over het algemeen blijft het redelijk luchtig. Erg mooi boek en ik ben blij dat ik het gelezen heb. Een aanrader voor liefhebbers van The Perks of Being a Wallflower. :)

Pretty Little Liars #2 - #7
Ik heb er in twee weken zes boeken van de Pretty Little Liars-serie doorheen gejaagd. Het leest lekker weg, het verhaal wordt nooit zwak en de personages zijn goed uitgediept. Bovendien eindigt elk boek met een enorme cliffhanger, zodat je meteen door wilt lezen. De andere vijf boeken ga ik binnenkort lezen.

De Duistere Kant van Mara Dyer (The Unbecoming of Mara Dyer) - Michelle Hodkin
Dit boek is immens populair op internet en ik wilde hem heel graag lezen. Het verhaal klinkt namelijk best tof: Mara verliest haar vrienden in een ongeluk, maar weet niet meer wat er is gebeurd. Daarna verhuist ze naar een nieuwe stad, waar vreemde, paranormale dingen gebeuren en Mara zelf heeft waanbeelden. Maar helaas, dit boek is een Twilight-kloon. Want Mara ontmoet een bad boy en de rest is geschiedenis. Héél erg jammer. Ik heb hem wel uitgelezen en als ik ooit het tweede boek in handen krijg, zal ik hem wel lezen (want hij was gelukkig niet zo slecht als Hush, Hush), maar ik was niet bepaald onder de indruk.

_________________
Life's too short to even care at all.


 Profiel  

Lid Wikenweegschaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: In mijn eigen fantasie

Houseitem
BerichtGeplaatst: za apr 13, 2013 13:19 

Lilly schreef:
Citaat:
1. De hongerspelen ~ Suzanne Collins
2. Spotgaai ~ Suzanne Collins
3. Ooit is niet nu ~ Brigitte van Aken
4. De zilveren stoel ~ C.S. Lewis


De zilveren stoel:

Ik ben altijd al fan geweest van de narnia boeken/films, vanwege Lewis' onmeetbare fantasiewereld. Ook dit boek was erg mooi.
Het verhaal op zich is wat vergezocht, vind ik, maar het is wel mooi. En Lewis' schrijfstijl is ook prettig om te lezen. Hij vertelt het precies zelf (hij zet er eigen commentaar enzo tussen), waar je in het begin wel moet aan wennen, maar na een tijdje zit je er echt in verdiept, erg mooi!

_________________
As Acting Captian, I order you to answer the question ~ Spock
I won't tell you, Acting Captain ~ Kirk


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron

Powered by phpBB :: FI Theme