Noah is veranderd, in positieve zin, maar dat betekend niet dat hij weer helemaal zichzelf is. Gevoelens sluit hij niet langer buiten, al kost het hem veel moeite ze te accepteren. Celeste en hij zijn nog altijd hecht, maar ook hun relatie is anders dan voorheen. Breekbaar, echt en gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Het fijne aan haar gezelschap is dat als hij zich rot voelt daar niet diepgaand over hoeft uit te wijden. Dat een blik genoeg kan zijn.
Bij zijn dagelijkse bezoeken aan de boom der zielen vergezelt ze hem met regelmaat. Het is de plek waar hij volledig tot rust lijkt te komen. Toch is hun relatie gebaseerd op vriendschap en niets meer of minder. Hetzelfde geldt voor Samantha. Haar besluit om te blijven was een verassing en een gast waar hij erg aan moest wennen. De eerste dagen wantrouwde hij elke beweging, maar al gauw kwam het vertrouwen weet terug. Hij doet zijn best zijn tijd tussen Celeste en Sam dan ook zo goed mogelijk te verdelen. Het is fijn dat ook Kit er nog is, dat is gewoon ongecompliceerd. Daarbij wordt Kit nu ook als gast gezien en niet langer als bediende.
Zijn karakter is zachter van aard geworden waardoor hij nu wel in staat is om medeleven te tonen. Verloren zielen worden begeleid en Between leert hij stapje voor stapje waarderen. Hij moet wel, hij heeft geen keus. Om een simpele sneer kan hij zich dagen lang schuldig voelen en sarcastische opmerkingen slikt hij weg. Hoe erg hij zijn best ook deed, zijn ware ik had hij nog altijd niet hervonden. Want hij mist haar, hij mist Rose nu nog meer dan voorheen. Hij mag nooit ongecontroleerd en onbezorgd lachen, hij houdt altijd de rem erop. Want hij mag het van zichzelf niet meer, niet meer na wat hij haar heeft aangedaan.
Noah vouwt een laatste overhemd op en legt het in zijn kast.
âJa prima.â Hij kijkt haar onderzoekend aan en laat zijn blik over haar wallen gaan. Ze worden na elke nacht meer aanwezig.
âJij zo te zien niet.â Glimlacht hij zwakjes. Eigenlijk wil hij haar voorstellen even naar huis te gaan, om even uit te rusten en bij te komen. Between heeft blijkbaar een sterke uitwerking op haar die ze ook lichamelijk niet eeuwig kan volhouden. Toch spreekt hij zijn gedachten niet hardop uit, hij wil namelijk niet dat ze gaat. Er was dan altijd het risico dat ze niet terug kwam.
âEr staat nog niks op de planning, had je zelf iets in gedachten?â
âKlopt, ik heb een tijde rond getrokken door Alusia. Ik heb ontzettende oude hoge bomen gezien, uitgestorven maanlandschappen en stranden hagelwit.â Zijn glimlach wordt breder âHet was fantastisch. Ik heb zulke bijzondere mensen ontmoet en zoveel avonturen beleefd.â
Hij stopt met lopen en pakt haar beide handen vast. âMaar ik ben hier omdat ik iets heb ontdekt en je wil vragen of je met me mee wilt gaan.â Hij knijpt zachtjes in haar handen en bouwt even bewust een moment van spanning in âIk ga terug naar Between. Ik ga terug om de vloek van de verbanning op te heven.â Hoopvol kijkt hij haar aan âIk weet dat je misschien helemaal niet mee wilt, maar ik kon ook niet vertrekken zonder het je te vragen.â