Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Magic is Might

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 22, 2011 22:42 

Tja, dit is natuurlijk de vraag die we moeten stellen. Ben jij een echte boekfan, of heb je liever de films?
Wat vind je goed aan de films, en waarom trekken de boeken je meer dan de films?

Aka: Boeken of Films, wie is de ultieme winnaar xD

_________________
    I LOVE HPF

Where your treasure is, there will your heart be also


 Profiel  

The Pink Operator

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw, my house.

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 9:39 

Boeken, absoluut!

Meestal vind ik sowieso dat het boek beter is dan de film, maar bij Harry Potter vind ik dat zeker. Het is niet dat de films heel beroerd zijn ofzo, maar ik probeer het echt te zien als een los iets, anders ga ik me ergeren aan alle dingen die ze er niet in hebben gedaan, etc. Het scheelt ook wel per film; bij de ene film is beter aan het boek gehouden dan bij de andere.

Maar over het algemeen, boeken for the win! (:

_________________
    There's like a million kinds of cazy, and I kinda like mine.

    Cause you can't jump the track, we're like cars on a cable,
    And life's like an hourglass, glued to a table


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Villa Zwarts
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 9:56 

Shirley schreef:
Maar over het algemeen, boeken for the win! (:


Dat vind ik ook. De enige uitzondering tot nu toe is LotR, want door die boeken kom ik gewoon niet heen. :oops:

In de boeken is zoveel meer informatie te vinden, dingen worden beter uitgelegd. In HBP noemt Tonks Remus ineens 'Sweetheart' De boeklezers weten waar dat vandaan komt, maar die anderen denken. HUH! Hebben die altijd al een relatie gehad?

Wat je ook met boeken hebt is dat je eigen fantasy er met je van door gaat. Heel veel mensen zien Daniel nu voor zich als Harry, ik merk dat dat bij mij gelukkig wel meevalt. Ik lees beschrijvingen en ik maak daar toch mijn eigen beeld van.

Zoals Shirley ook al zegt moet je ze zien als een los iets, want anders ga je je denk ik te veel ergeren. Ikzelf vind de films een leuke toevoeging. :)

_________________
"I've listened already. I've made my decision. Leave me alone!"


 Profiel  

Dreuzel



Offline
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 10:17 

Absoluut de boeken. :D Ik ben echt wel teleurgesteld geweest in de films, vooral in vijf, daarin miste ik zo veel dingen.


 Profiel  

4e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Wonderland
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 10:34 

Sowieso de boeken. Zoals hierboven als is gezegd zit er zoveel meer in de boeken. Je kan zelf van alle dingen en personen een beeld vormen. Natuurlijk zijn de films een leuke extra, maar ze hebben me nooit echt geraakt zoals de boeken dat deden.

_________________
We know a little about a lot of things; just enough to make us dangerous. - Dean Winchester


 Profiel  

Dreuzel

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: The Mirror of Erised
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 10:51 

Ik stem zeker de boeken,
De Films zijn meer een weerspiegeling van het geen wat verteld word, Dus dat heeft zijn eigen bijdrage.

Het heerlijke aan de boeken in tegenstelling tot de films is dat ik mijn eigen gedachten en beelden heb. Iets wat de film uiteraard voor mij doet.
Toch betrap ik mezelf er op bij het herlezen van de boeken toch de gezichten van de acteurs voor me te hebben, in plaats van mijn eigen gedachtegang.

Toch moet ik vertellen dat bij Harry Potter and the Deathly Hallows Pt1 (Film) er veel wijzigingen zijn gebeurd waardoor ik moeilijk kan kiezen.
De film is uiterst artistiek in elkaar gezet en staat zeker naast het boek.

Maar toch, Gaat mijn stem naar Team: Boeken

_________________
Myths are public Dreams
Dreams are public Myths


 Profiel  

6e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 12:30 

Ik stem ook voor de boeken, zoals hierboven mij al word verteld dat er zoveel meer in de boeken zit.

Ik vind het ook heerlijk om even in mijn eigen wereld te leven en me helemaal te verdiepen in het boek, dat heb je toch minder bij een film.


 Profiel  

Magic is Might

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 12:37 

Mijn stem gaat ook naar de boeken. Ik ben een echte nerd die graag leest. Dus ik vind het sowieso leuker om te lezen dan een film te zien. Daarbij komt gewoon dat de boeken 1000x uitgebreider zijn dan de films, waardoor je dingen beter begrijpt. Ook vind ik het fijn dat je bij de boeken je eigen fantasy kan gebruiken. Zo zien in HP bepaalde personages er heel anders uit (hoe ik het me had voorgesteld, that is) dan dat ze er in de film uitzien..

_________________
    I LOVE HPF

Where your treasure is, there will your heart be also


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 12:40 

Eigenlijk vind ik het een beetje oneerlijk om de twee te vergelijken. Het is wel logisch dat het gebeurt (het gebeurt bij alle verfilmingen) maar het klopt eigenlijk niet. Het zijn twee zulke verschillende media, dat een vergelijking eigenlijk onmogelijk is. Om maar een voorbeeld te noemen: hoe verfilm je een zin als 'Harry staarde uit het raam en dacht na over de afgelopen dagen.' Een van de meest simpele zinnen, maar een verfilming van zoiets is vrijwel onmogelijk.

Ik vind dat de filmmakers die met Harry Potter bezig zijn geweest een fantastische wereld hebben gecreí«erd. Inderdaad, ze hebben niet alle scenes uit alle boeken naar het witte doek kunnen brengen, maar zeg eens eerlijk: dat is een onmogelijke taak. Als je een boek van pak 'm beet 400 pagina's in een film van anderhalf í  twee uur moet stoppen, kun je niet anders dan dingen weglaten of veranderen.

Veranderingen aanbrengen is misschien nog wel het heikelste punt waar boekverfilmers mee te maken hebben. Ze staan voor een dilemma: willen we de fans van de boeken plezieren of willen we een film maken die logisch in elkaar zit en filmtechnisch klopt maar niet letterlijk strookt met het boek waarop de film gebaseerd is? Lastige kwestie.
Soms moeten er nieuwe personages gecreí«erd worden om bepaalde gedachtegangen van de hoofdpersoon te visualiseren. Je kunt gedachten niet verfilmen, dus heb je andere personages nodig. En als een specifiek personage niet in de oorspronkelijke boeken zit, moet je soms dingen aanpassen.

Sorry voor dit lange verhaal, maar er zijn vaak zoveel misverstanden rond boekverfilmingen, haha (: [/einde filmwetenschappelijke rant]

En om echt even antwoord te geven op de vraag: als ik écht zou moeten kiezen of ik de rest van m'n leven alleen de boeken zou kunnen lezen of alleen de films zou kunnen zien, dan zou ik zonder twijfel voor de boeken kiezen (: Dat is het oorspronkelijke materiaal, en daar komt JK's visie het best tot haar recht.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 13:03 

Hmm, ik houd echt heel erg van de films, maar ik geef toch de voorkeur aan de boeken. Er zijn veel meer details, zodat het verhaal veel uitgebreider en beter te volgen is. Daarbij kun je je fantasie gebruiken om een eigen beeld bij de personages, straatjes en gebouwen te vormen.
Ik zit ook veel liever in een hoekje op de bank met een boek, dan dat ik achterover hang en naar een beeldscherm met een film staar. : )


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 15:43 

Ik ga ook voor de boeken, ik vond film 1 en 2 goed maar wat daarna uitkwam was gewoon echt bagger, te weinig van alles eigenlijk, ik snap ook niet dat mensen de films kunnen begrijpen zonder de boeken gelezen te hebben want je mist gewoon zoveel in de films dat de verhaal lijn niet te volgen is als je hem niet kent vind ik, al moet ik toegeven dat deel 1 van het zevende deel mijn blij verraste dus misschien dat de laatste film ook goed is, laten we het hopen :D

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 16:40 

Het is inderdaad een rare vergelijking. Je kan de boeken niet met de films vergelijken. Sowieso zijn films meestal minder omdat het nooit precies zo is zoals je het voorgesteld hebt. Alleen als je de films voor de boeken hebt gezien dan kan je denk ik een film goed vinden.

Ze hebben bij Harry Potter de "fout" gemaakt om de films te maken terwijl de boeken nog niet klaar waren. Film 6 en 7 (en 8) zijn uiteindelijk de enige films die gemaakt zijn terwijl de serie voltooid is. Dat heeft er voor gezorgd dat er in het verleden veel dingen weg zijn gehaald omdat ze niet wisten dat het later nog belangrijk zou worden.

Daarbij denk ik ook dat het per persoon ligt. Sommige mensen kijken nou liever naar een film dan dat ze een boek lezen. Persoonlijk lees ik liever het boek. Ik zou dus zelf kiezen voor het boek aangezien die uitgebreider is. Maar de films zijn zeker niet slecht. Ik vind ze erg vermakelijk.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 16:58 

In veel gevallen is het bepalend of je eerst de films ziet en dan de boeken leest, of eerst de boeken leest en dan de films.

Ikzelf heb eerst de boeken gelezen en vind die ook veel beter dan de films.

Als fan van de boeken ben je continu die vergelijking met het boek aan het maken terwijl het los van elkaar staande media zijn. ze vertellen het zelfde verhaal, maar op een andere manier.

Als ik eerst de film zie en dan het boek, ben ik vaak veel positiever over de film. Ik hou meer van lezen, dus ik vind de boeken vaak alsnog leuker, maar je kijkt heel anders naar een film waarvan je het boek niet kent.

En in het geval van Harry Potter, tja. Leuk om te zien, wil ik ook beslist doen, voor een keer, of 2 maar niet zoals ik de boeken (heb) stukgelezen.

_________________
May the forces of evil become confused on the way to your house - George Carlin

Ravenclaw FTW!


Team Patricia: Professionele mollenvanger!


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 17:39 

Ik heb eerst de eerste film gezien voor ik de eerste boeken las. Ik vind het oneerlijk om boeken en films te vergelijken, zelfs als de film op het boek gebaseerd is (of omgekeerd). Het zijn twee compleet verschillende mediums met verschillende mogelijkheden. Ik zie de films eigenlijk meer als een aanvulling. Ik vind beide dan ook erg leuk en elk heeft z'n voordelen.

Als ik echt moet kiezen, dan kies ik zoals de meesten wel voor de boeken. Ook de redenen daarvoor zijn nogal clichématig: er zit meer detail in, in films worden onvermijdelijk gebeurtenissen weggelaten terwijl je die misschien net het leukst vond in het boek en bij boeken kan je nog veel meer zelf die wereld bijeen fantaseren. Toch vind ik de films ook goed als visualisatie. Zo kan ik me bij bepaalde personages niet echt een voorstelling maken en dan helpen films natuurlijk wel.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: za jan 29, 2011 18:25 

Genner schreef:
Toch vind ik de films ook goed als visualisatie. Zo kan ik me bij bepaalde personages niet echt een voorstelling maken en dan helpen films natuurlijk wel.


Ik krijg het vaak voor elkaar om over beschrijvingsdetails heen te lezen, zo had ik me Hermione blond in mijn hoofd, en dan zie je de film en heb je iets van Huh?
Ben het toen eens gaan opzoeken, bleek ik het dus verkeert te hebben gelezen.

En dat is niet de enigste persoon waarbij mijn beeld compleet afweek, of dat nu wel of niet door incorrect lezen kwam.
En dat is soms ook wel jammer, wat dat beeld dat je bij elkaar fantaseert is van jou, en creatief en nog meer. Terwijl je het gewoon voorschotelt.

_________________
May the forces of evil become confused on the way to your house - George Carlin

Ravenclaw FTW!


Team Patricia: Professionele mollenvanger!


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Keer terug naar Algemeen
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme