Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 16:19 

Zoals de titel al laat vermoeden... Welk fragment uit de Harry Potter-boeken zou jij graag anders zien? Ik heb het dan niet over volledige hoofdstukken, maar over kleine passages. Welke gebeurtenis had je liever niet zien gebeuren? Wie zou je laten leven? En wie zou je laten sterven? Had je Harry liever een koppel zien vormen met Cho? Of vind je de boeken gewoon goed zoals ze zijn?


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 20:39 

Nou, als eerste moet ik toch vooral een hoofdstuk gaan noemen. En volgens mij zullen heel wat mensen het met me eens gaan zijn als ik zeg dat ik graag de Epiloog wat anders had gezien. Ik had er eigenlijk op het eerste zicht niet echt problemen mee, maar achteraf mocht de Epiloog voor mij een stuk uitgebreider. De schrijfstijl voelt niet helemaal lekker, dat is Ă©Ă©n, maar ik had ook gewoon graag wat andere personages gezien of toch tenminste meerdere verwijzingen naar wie uiteindelijk wat is geworden etc.

Ook de namen van de kinderen vond ik een beetje too much, maar ergens toch ook weer mooi. Dat laat ik even tussen beide.

Verder had ik tenminste ofwel Tonks ofwel Lupin laten leven. En als Rowling ze dan toch allebei dood wou, dan had ik ze een mooiere dood gegund. Lupin is niet mijn favoriete personage, maar de ship vond ik wel mooi en ze lagen Harry nauw genoeg aan het hart om ons te 'trakteren' op een mooie dood. En ja, ik kan eigenlijk best nog wat andere sterfgevallen opsommen die ik liever niet had zien gebeuren, maar ze maakten het verhaal wel sterker en een stuk 'geloofwaardiger', dus ik denk niet dat ik het anders had gewild.

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

The Pink Operator

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw, my house.

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 9:46 

Eens met Niels. Die epiloog was eigenlijk mijn enige grote ergernis. xD Natuurlijk, er zijn hier en daar wel kleine dingetjes die ik misschien anders had gedaan, maar in de meeste gevallen kon ik me wel vinden in Rowling's keuzes.

Maar die epiloog! o_O Was she on crack? Serieus, het paste in mijn ogen gewoon totaal niet bij de rest van de boeken. Die hele serie is briljant, en dan komt er zo'n fanfiction-achtige epiloog achteraan die door iedere willekeurige 14-jarige zou kunnen zijn geschreven. xD Dat vond ik echt een domper. De belachelijke namen van de kinderen, de weinige info over de verkeerde dingen, en de vage schrijfstijl maken dat ik dit stuk het liefste uit mijn gedachten wil bannen. [a]

Sowieso, op deze manier had ik liever gewoon helemaal geen epiloog gezien dan deze bagger-epiloog. xD Zo zonde aan het einde van zo'n geniale boekenreeks.

_________________
    There's like a million kinds of cazy, and I kinda like mine.

    Cause you can't jump the track, we're like cars on a cable,
    And life's like an hourglass, glued to a table


 Profiel  

The Girl Who Lived

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Storybrooke

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 13:39 

Volgens mij had Rowling de epiloog al geschreven voor boek 1 uitkwam. Ik vermoed zelf dat ze hem gewoon minimaal aangepast heeft en dat hij daarom zo afwijkt van de rest van het boek qua schrijfstijl. Want door het schrijven van die zeven delen is ze gegroeid en de epiloog is zegmaar dezelfde 'ervaring' met schrijven als PS.

_________________
    If I could give you just one gift, do you know what it would be? Confidence. That, or a scented candle.


 Profiel  

The Grey Lady

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 14:04 

Arianna schreef:
Volgens mij had Rowling de epiloog al geschreven voor boek 1 uitkwam. Ik vermoed zelf dat ze hem gewoon minimaal aangepast heeft en dat hij daarom zo afwijkt van de rest van het boek qua schrijfstijl. Want door het schrijven van die zeven delen is ze gegroeid en de epiloog is zegmaar dezelfde 'ervaring' met schrijven als PS.

Ja inderdaad. Dat wou ik dus ook al hier zeggen. Het epiloog is als eerste geschreven en daarom is de schrijfstijl ook anders.

Dat maakt het ook dat ik opzich niet echt tegen de epiloog ben. Het was anders geweest als de epiloog op het laatste pas werd geschreven. Dan had ik het echt een afknapper gevonden, maar de hele serie is ontstaan door het epiloog. Vanuit daar is JKR verder gaan schrijven. De epiloog is dan wel lame, maar ik vind wel dat hij daarom erbij hoort.

Ik vind alleen raar dat het epiloog zich in de toekomst afspeelt. En dan bedoel ik dus zelfs onze toekomst. DH speelt af in 1998 en het epiloog is 19 jaar later, dus het speelt zich af op 1 september 2017. Dat vind ik opzich wel weird.

_________________
'You want the facts, try The Quibbler.'
- Ted Tonks


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Once upon a time.
BerichtGeplaatst: wo feb 02, 2011 20:45 

Het liefst had ik natuurlijk dat Snape bleef leven :') maar ik zie zelf ook wel in wat voor 'nut' zijn dood uiteindelijk had in het verhaal, maar ik betreur nog steeds de dag waarin ik dat zielige stuk voor het eerst las, haha. Ik kan toch wel zeggen dat ik een paar dagen totaal van de kaart was :-|

En tja, eigenlijk vind ik dat de boeken mooi zijn zoals ze zijn. De Epiloog is ook niet mijn favoriet, maar ergens past het er wel weer bij.

_________________
"The Dark Lord does not complain that I stayed, so I do not see why you do."


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: do feb 03, 2011 13:40 

@iedereen hierboven: ik sluit me bij jullie aan... De epiloog is inderdaad van erg slechte kwaliteit.

Ik ben zelf niet zo'n grote fan van het stuk waarin Sirius sterft. Rowling heeft zijn dood niet echt goed in kaart gebracht vind ik persoonlijk. We weten dat Sirius in duel was met Bellatrix en dat hij door de poort valt... Met welke spreuk kon Bellatrix Sirius raken? Stierf Sirius door de spreuk of doordat hij door de poort viel? Waarom was Sirius afgeleid? Hij was toch een goede duelleur?

Ook de dood van Voldemort vond ik flauw... Niemand kon Voldemort verslaan in een duel. Hij was de machtigste tovenaar en enkel Perkamentus kon hem de baas... Maar hoe kon Harry, iemand met nauwelijks ervaring inzake duelleren, Voldemort dan te slim af zijn? Het duel duurde ook te kort vond ik...

Het gevecht tussen Molly en Bellatrix vond ik dan wel weer heerlijk om te lezen. Echt prachtig geschreven en dan vooral de drift van Molly. Girlfight tout court!


 Profiel  

4e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: do feb 03, 2011 21:19 


Ik wist niet dat Rowling de epiloog al tijdens/voor PS had geschreven! Vreemd dat ik dat nog niet wist. Toch had ik die epiloog graag anders gezien. Ik snap dat Rowling de epiloog min or meer intact wou laten omdat het haar originele idee was van het einde maar ik had toch qua schrijfstijl en details veel meer verwacht. Het hele hoofdstuk leek, in mijn ogen, zo oppervlakkig. Dat vond ik wel spijtig!

En de dood van Sirius, zoals Darghan hierboven zei, vond ik niet echt slecht maar eerder vaag. Dat was niet echt iets waaraan ik me stoor, in tegestelling tot de epiloog.

_________________
    GRYFFINDOR


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Living my Great Perhaps
BerichtGeplaatst: do feb 03, 2011 22:45 

Lady Voldemort schreef:
Het liefst had ik natuurlijk dat Snape bleef leven :') maar ik zie zelf ook wel in wat voor 'nut' zijn dood uiteindelijk had in het verhaal, maar ik betreur nog steeds de dag waarin ik dat zielige stuk voor het eerst las.


Vond het ook jammer, maar het hoofdstuk 'The Prince's Tale' is misschien wel een van mijn favoriete hoofdstukken uit het hele boek.

Verder ben ik het met degene mensen die de epiloog minder vonden. Jammer, maar ja. Ik moet zeggen dat ik het wel erg fijn vond dat JK in de latere interviews ook vragen als: "wat is er met Luna gebeurd?" heeft beantwoord. Ik was er gewoon echt heel erg benieuwd naar :)

_________________
Patricia FTW!


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Slaapzaal van Griffoendor.
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 16:10 

Okee ik had niet gewild dat Sirius dood zou gaan..
Perkamentus, Hedwig, Dobby, Dolleman..
In plaats van hun had Lucius, Bellatrix, Voldemort een stelletje doodoeners, wel mogen gaan van mij..
Maar ja dat maken wij natuurlijk niet uit..
Jammer :)

_________________
"Fear of a name increases fear of a thing itself."

"It's the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more."


 Profiel  

4e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: za feb 05, 2011 19:53 

Emm schreef:
Okee ik had niet gewild dat Sirius dood zou gaan..
Perkamentus, Hedwig, Dobby, Dolleman..
In plaats van hun had Lucius, Bellatrix, Voldemort een stelletje doodoeners, wel mogen gaan van mij..
Maar ja dat maken wij natuurlijk niet uit..
Jammer :)


Hmm, hier ben ik niet akkoord mee. Zonder de dood van Sirius, Perkamentus, Hedwig, en etc. had het verhaal niet geweest wat het zou zijn. Sirius moest o.a. sterven omdat anders Perkamentus zijn dood geen of amper impact had gehad, Perkamentus moest sterven zodat Harry het dan uiteindelijk toch "alleen" tegen Voldemort zou moeten opnemen, Hedwig's dood symboliseert het einde van zijn jeugd,... Ik denk dat de meeste sterfgevallen wel Ă©Ă©n of andere reden hebben en het zou toch niet zo'n sterk verhaal zijn geweest moesten er enkel slechterikken gestorven zijn.

_________________
    GRYFFINDOR


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: di feb 08, 2011 18:41 

Darghan schreef:
@iedereen hierboven: ik sluit me bij jullie aan... De epiloog is inderdaad van erg slechte kwaliteit.

Ik ben zelf niet zo'n grote fan van het stuk waarin Sirius sterft. Rowling heeft zijn dood niet echt goed in kaart gebracht vind ik persoonlijk. We weten dat Sirius in duel was met Bellatrix en dat hij door de poort valt... Met welke spreuk kon Bellatrix Sirius raken? Stierf Sirius door de spreuk of doordat hij door de poort viel? Waarom was Sirius afgeleid? Hij was toch een goede duelleur?

Ook de dood van Voldemort vond ik flauw... Niemand kon Voldemort verslaan in een duel. Hij was de machtigste tovenaar en enkel Perkamentus kon hem de baas... Maar hoe kon Harry, iemand met nauwelijks ervaring inzake duelleren, Voldemort dan te slim af zijn? Het duel duurde ook te kort vond ik...

Het gevecht tussen Molly en Bellatrix vond ik dan wel weer heerlijk om te lezen. Echt prachtig geschreven en dan vooral de drift van Molly. Girlfight tout court!


Sirius gaat dood omdat hij door de poort heen valt, dat heeft JK Rowling in een van haar interviews verteld maar ik moet zeggen dat ik altijd heb gedacht dat hij dood ging door de avada kadavra vloek, ik heb nooit de link gelegd dat het kwam doordat hij door die poort heen viel.. en ook al ben je nog zo'n goede duelleur dan nog kan iemand je verslaan, het is denk ik ook een flinke porsie geluk, als je het mijn vraagt.

En Voldemort ging dood omdat de toverstok in zijn hand Harry niet wou doden, Harry was de meester van die stok, dat word ook uitgelegd.. doordat de stok hem niet wou doden, kaatste de vloek terug..

Verder heb ik over de Epiloog nooit zo nagedacht, ik heb er ook nooit echt vraagtekens bij gezet, wat mijn betreft is hij goed zoals hij is, was er ook best tevreden over eerlijk gezegd, maar iedereen denkt daar toch anders over denk ik :D

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 10:49 

Lily_flower schreef:
Darghan schreef:
@iedereen hierboven: ik sluit me bij jullie aan... De epiloog is inderdaad van erg slechte kwaliteit.

Ik ben zelf niet zo'n grote fan van het stuk waarin Sirius sterft. Rowling heeft zijn dood niet echt goed in kaart gebracht vind ik persoonlijk. We weten dat Sirius in duel was met Bellatrix en dat hij door de poort valt... Met welke spreuk kon Bellatrix Sirius raken? Stierf Sirius door de spreuk of doordat hij door de poort viel? Waarom was Sirius afgeleid? Hij was toch een goede duelleur?

Ook de dood van Voldemort vond ik flauw... Niemand kon Voldemort verslaan in een duel. Hij was de machtigste tovenaar en enkel Perkamentus kon hem de baas... Maar hoe kon Harry, iemand met nauwelijks ervaring inzake duelleren, Voldemort dan te slim af zijn? Het duel duurde ook te kort vond ik...

Het gevecht tussen Molly en Bellatrix vond ik dan wel weer heerlijk om te lezen. Echt prachtig geschreven en dan vooral de drift van Molly. Girlfight tout court!


Sirius gaat dood omdat hij door de poort heen valt, dat heeft JK Rowling in een van haar interviews verteld maar ik moet zeggen dat ik altijd heb gedacht dat hij dood ging door de avada kadavra vloek, ik heb nooit de link gelegd dat het kwam doordat hij door die poort heen viel.. en ook al ben je nog zo'n goede duelleur dan nog kan iemand je verslaan, het is denk ik ook een flinke porsie geluk, als je het mijn vraagt.

En Voldemort ging dood omdat de toverstok in zijn hand Harry niet wou doden, Harry was de meester van die stok, dat word ook uitgelegd.. doordat de stok hem niet wou doden, kaatste de vloek terug..

Verder heb ik over de Epiloog nooit zo nagedacht, ik heb er ook nooit echt vraagtekens bij gezet, wat mijn betreft is hij goed zoals hij is, was er ook best tevreden over eerlijk gezegd, maar iedereen denkt daar toch anders over denk ik :D


Bedankt voor je reactie Lily! Ik moet de Relieken van de Dood dringend eens opnieuw lezen blijkbaar, maar om de films spannender te maken had ik me voorgenomen om dat pas te doen na de release van film 8...


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2011 18:40 

Nou er zijn hier en daar wel kleine dingen, maar ik ga ook met mee de rest. De Epiloog had langer en heel anders gekund, de namen van die kids alleen al. :shock:
Ook met de doden had het anders gekund, zoiezo met lupos en Tonks die een waardiger dood beschreven konden worden.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  

2e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 19:46 

Tja, de Epiloog had veel uitgebreider gemoeten. Maar er zijn toch 2 dingen waar ik me meer aan erger:
-Het ontbreken van de minder belangrijke ordeleden tijdens de begrafenis van Dumbledore en de Battle of Hogwarts. Kom op, Elphias Doge en Sturgis Podmore worden omschreven als zeer goede vrienden van Dumbledore, en dan zijn ze niet aanwezig bij zijn begrafenis? En mensen als Oliver Wood en Angelina Johnson die toevallig veel met Harry omgingen maar verder nooit een rol hebben gespeeld in het anti-voldemort gebeuren zijn wel aanwezig bij de Battle of Hogwarts, maar Elphias, Sturgis, Dedalus en Hestia niet? Dat is vaag.
-De dood van Fred. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een van de beste scenes uit alle boeken, maar er is 1 ding waar ik me verschrikkelijk aan erger: Fred dood zij aan zij met Percy, ipv met George. George is afwezig bij zijn dood. Ik vind het prima dat Percy erbij was, maar kun je je voorstellen hoe geweldig deze scene was geweest als George er ook bij was geweest? Elke keer als ik lees over Percy die niet van Fred's lichaam wil weggaan, van PErcy die schreeuwend achter Rookwood aangaat denk ik: dat had George moeten zijn.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme