Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp

Wat is je favoriete serie van Hobb?
Farseer trilogy/ De boeken van de Zieners 0%  0%  [ 0 ]
Liveship Traders trilogy / De boeken van de Levende Schepen 0%  0%  [ 0 ]
The Tawny Man Trilogy / De boeken van de Nar 0%  0%  [ 0 ]
Soldier's Son Trilogy / De boeken van de Zoon van de Krijger 0%  0%  [ 0 ]
The Rain Wild Chronicles / De kronieken van de Wilde Regenlanden 0%  0%  [ 0 ]
Een ander boek van Hobb 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 0

King of the Silvan Elves

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Standing at the edge of your town

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr feb 11, 2011 13:08 

Robin Hobb

Margaret Astrid Lindholm Ogden (Oakland (Californií«), 5 maart 1952), beter bekend onder de pseudoniemen Robin Hobb en Megan Lindholm, is een Amerikaanse schrijfster van high fantasy en sciencefiction romans.

Sinds 1971 schrijft ze onder het pseudoniem Megan Lindholm; haar meisjesnaam[1]. Sinds 1995 schrijft ze tevens onder de naam Robin Hobb; hierin klinkt respect door voor haar geestelijke vader, J.R.R. Tolkien (Hobb komt van hobbit).


Afbeelding




The Farseer Trilogy / De boeken van de zieners

De boeken van de Zieners zijn de Nederlandse vertalingen van de delen uit de The Farseer trilogy. Dit is de eerste trilogie die Margaret Lindholm geschreven heeft onder haar pseudoniem Robin Hobb. De drie delen van de trilogie zijn Leerling en Meester, Moordenaar des konings en Vermogen en Wijsheid.

Ze vertellen het verhaal van FitzChevalric Ziener, een koninklijke bastaard, die opgeleid wordt tot moordenaar en in wiens kielzog zich grote gebeurtenissen afspelen. Opmerkelijk hierbij is dat het verhaal wordt verteld door Fitz zelf; het is dus geschreven in eerste persoon en niet in derde persoon, zoals gebruikelijk is bij fantasy.

Het verhaal van Fitz vindt zijn vervolg in De boeken van de Nar. Deze twee reeksen spelen, evenals De boeken van de Levende Schepen, zich af in de fictieve wereld van het Rijk van de Ouderlingen.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Liveship Traders trilogy / De boeken van de Levende Schepen

De Levende Schepen-trilogie speelt zich af ten zuiden van de Zes Hertogdommen in de plaats Beijerstad. De verhalen gaan over de 'levende schepen' (in het bijzonder over het levende schip Vivacia, eigendom van de familie Vestrit). Deze trilogie gaat met name over de zeevaart - een gebied dat niet vaak wordt behandeld in de fantasie. Hoewel deze trilogie niet gaat over FitzChevalric Ziener heeft ze wel een link met de andere trilogieí«n door de Nar.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

The Tawny Man Trilogy / De boeken van de Nar

De boeken van de Nar-trilogie gaan verder met het leven van FitzChevalric Ziener (van de Zieners trilogie). Het verhaal speelt zich 15 jaar na de geschiedenis uit de Zieners-trilogie af. De tussenliggende periode is behandeld in de trilogie van de Levende Schepen, al handelt deze niet over FitzChevalric Ziener. De verhalen gaan in op de pogingen van de Nar om anderen te begeleiden om hun profetie te volbrengen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Soldier's Son Trilogy / De boeken van de Zoon van de Krijger

Deze trilogie van Robin Hobb speelt zich af in een compleet andere wereld. Het verhaal volgt Nevare Burvelle, die als tweede zoon van een edelman voorbestemd is om soldaat te worden. In het eerste boek wordt het eerste jaar van zijn militaire training gevolgd. Deze trilogie speelt zich niet af in Het Rijk van de Ouderlingen

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

The Rain Wild Chronicles / De kronieken van de Wilde Regenlanden

Dit tweeluik neemt de draad op enkele jaren na de gebeurtenissen beschreven in de boeken van de levende schepen. Het volgt de ontwikkeling van een nieuwe generatie draken.

AfbeeldingAfbeelding

Deze openingspost werd mede mogelijk gemaakt door Wikipedia.




Iemand nog meer fan van deze schrijfster? Ik ben ooit begonnen in de zoon van de krijger serie, maar daarvan vond ik de hoofdkarakter niet echt interessant en daarin ben ik na 100 bladzijdes gestopt. Vorig jaar ben ik weer begonnen in een ander boek, Dragon keeper, en die vond ik wel meteen leuk.

Inmiddels ben ik eindelijk begonnen in het eerste deel van de Farseer/Zieners trilogie. Het verhaal pakt me meteen, ik vind het sterke van Hobb's boeken dat ze heel goed is in het opbouwen en ontwikkelen van karakters. Het gaat niet alleen maar om plot, maar iedere karakter wordt uitgebreid beschreven. Ik vind ook haar keuze voor Fitz als bastaardzoon van de koning origineel, omdat dit net tussen de meeste keuzes van fantasyschrijvers ligt. Vaak is de hoofdkarakter een normale boerenjongen, of het is een echte prins/koning.

_________________
So Long, and Thanks for all the Fish!
Life! Don't talk to me about life ~ Marvin


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Once upon a time.
BerichtGeplaatst: vr feb 11, 2011 16:48 

Even een tipje: als je eens een afwijkend personage wil hebben, zoals Hobb, dan moet je Donkere Tijden & de vervolg serie Nieuwe Tijden van Markus Heitz lezen. De koningszoon is een dik, verwend jongentje en wordt als straf naar een andere plaats in het land gestuurd om op te groeien. Voor de rest zijn alle personages bijzonder en apart en is de verhaallijn geweldig <3
Genoeg promotie voor één van m'n favoriete fantasyschrijvers :p

Over Robin Hobb. Ik heb de serie van haar gelezen onder haar pseudoniem Megan Lindholm en die vond ik niet om.. wild van te worden. Het verhaal boeide niet zo erg en de schrijfstijl vond ik nogal traag. Toch wil ik haar wel een kans geven als Robin Hobb, dus de komende vakantie ga ik denk ik in één van haar boeken beginnen.

_________________
"The Dark Lord does not complain that I stayed, so I do not see why you do."


 Profiel  

King of the Silvan Elves

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Standing at the edge of your town

Houseitem
BerichtGeplaatst: za feb 12, 2011 13:50 

Lady Voldemort schreef:
Even een tipje: als je eens een afwijkend personage wil hebben, zoals Hobb, dan moet je Donkere Tijden & de vervolg serie Nieuwe Tijden van Markus Heitz lezen. De koningszoon is een dik, verwend jongentje en wordt als straf naar een andere plaats in het land gestuurd om op te groeien. Voor de rest zijn alle personages bijzonder en apart en is de verhaallijn geweldig <3
Genoeg promotie voor één van m'n favoriete fantasyschrijvers :p

Over Robin Hobb. Ik heb de serie van haar gelezen onder haar pseudoniem Megan Lindholm en die vond ik niet om.. wild van te worden. Het verhaal boeide niet zo erg en de schrijfstijl vond ik nogal traag. Toch wil ik haar wel een kans geven als Robin Hobb, dus de komende vakantie ga ik denk ik in één van haar boeken beginnen.


Bedankt voor de tip, is dat niet dezelfde auteur dan de dwergen serie? Ik heb volgens mij ooit een boek van hem in de winkel zien liggen dat mij wel interessant leek, maar ik ben er nog nooit aan toe gekomen om het boek te gaan lezen.

Over Hobb, ik denk dat de eerdere boeken toen ze nog onder haar eigen naam schreef, niet te vergelijken zijn met haar andere boeken. Dus ik denk dat je het zeker nog moet proberen, ik ben nu dus begonnen in het eerste van de zieners, en daarbij had ik bijna meteen binding met het hoofdpersonage. Dat is voor mij vrij zeldzaam.

_________________
So Long, and Thanks for all the Fish!
Life! Don't talk to me about life ~ Marvin


 Profiel  

3e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Once upon a time.
BerichtGeplaatst: za feb 12, 2011 16:08 

Ja, klopt, hij is van de Dwergen! (Het enige boek dat ik niet zo van hem aanraad is Bloedportaal. Het boeide echt totaal niet. De rest van zijn boeken zijn super).

Wel fijn dat je meteen een binding hebt! Dat maakt een boek altijd fijner om te lezen, want dan lijkt het net of je naast de hoofdpersoon loopt. Ben wel benieuwd nu :) Vooral de boeken van de Nar spreken mij aan, dus de Zieners wordt dan de eerste serie die ik van haar ga lezen.

_________________
"The Dark Lord does not complain that I stayed, so I do not see why you do."


 Profiel  

5e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Comfort Zone
BerichtGeplaatst: vr feb 18, 2011 19:38 

Ik ben ooit begonnen in het eerste boek van de reekt 'De boeken van de Zieners'. En ondanks dat het begin iets moeilijk was om er door heen te komen (Ik was... 15/16 ofzo?) vond ik ze echt goed. En ik was ook dolblij dat de boeken van de Nar de terug kerende personages had. Maar dat zijn de enige twee series die ik van haar heb gelezen. Omdat daar Fitz en de Nar in zit. Nu heb ik wel gehoord dat ook in de boeken van de Levende Scheppen de Nar in zit, maar ik ben nog nooit door het eerste boek heen gekomen. En ik denk ook niet dat dat in de nabije toekomst gaat gebeuren. Ik hield gewoon van het doorlopende verhaal, van het hele leven van Fitz en de Nar. En ik denk niet dat ik me daar over heen kan zetten.

Ik ben dus verknocht aan de 1e en de 3e serie van haar, maar er tussen en daarna kunnen mij nog niet echt boeien. En het ligt niet aan de schrijfstijl, want die is erg prettig om te lezen als je eens een goed boek wilt lezen. Ik ken alleen de boeken van Robin Hobb en niet die van haar andere pesuedoniem.

_________________

people are like slinkies; not really good for anything,
but you still can't help but smile when you see one tumble down the stairs.


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: in Tortuga ;)

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma dec 02, 2013 0:04 

Ik heb in de laatste twee weken - ongeveer - de Zieners serie en serie over de Nar gelezen. Geweldige boeken! Lang geleden weer dat ik zo enthousiast was over een verhaal, kon niet meer stoppen met lezen. Heb me er wel lichtelijk aan geërgerd dat Fitz elke 5 bladzijdes een moordaanslag overleeft, dat werd op een gegeven moment gewoon ongeloofwaardig. Om die rede vond ik de serie van de Nar ook beter maar over het algemeen zijn beide series een van mijn all time favorite fantasie series. Een klein minpuntje vond ik ook het uiteindelijke einde,
Spoiler:
Mollie en Fitz samen, ik heb ze nooit vinden passen als koppel maar ik snap de gedachte daar wel achter, aangezien zij zijn veilige thuishaven was in de eerste drie boeken.
De Nar, Burrich, Veritas, Chade en Patience vond ik echt geweldige personages, en Fitz trouwens ook maar iets minder dan eerder genoemde :lol:
Spoiler:
Vind het ook jammer dat we Netel nooit echt leren kennen, vond dat ze dat iets beter had mogen uitwerken, ook dat Mollie en Netel hem uiteindelijk echt vergeven miste ik, het word wel geïmpliceerd maar ik had dat liever zwart op wit gehad, het einde voelde om die reden lichtelijk afgeraffeld.

_________________
Blessed is the heart that bends; it can never be broken.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Keer terug naar Media
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme