Welkom op Harry Potter Forum! 


Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Heir of Slytherin



Offline

Woonplaats: Slytherin Dungeon

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo maart 16, 2011 16:13 

    Afbeelding
    "You know, I sometimes think we sort too soon."

Dit is een quote van Dumbledore. Uit mijn hoofd zegt hij dit in The Goblet of Fire tegen Severus Snape, maar ik kan er naast zitten.

Ik denk trouwens niet dat ze dat doen, ik weet dat ze het doen. Te vroeg sorteren, that is. Sowieso vind ik het hele sorteersysteem een beetje... dom. Nou ja, dom is misschien niet het goede woord. Want ik vind het awesome en heel goed bedacht van JK Rowling, maar ik denk het niet goed is voor zo'n school. Ik heb het idee dat je zo alleen maar ruzies uitlokt en vijandschap. Over het algemeen hebben leerlingen uit Gryffindor niet eens de kans om bevriend te worden met iemand uit Slytherin, want dat hoort niet... Dat vind ik raar. Je kiest toch je eigen vrienden? Maar ik denk dat dat bijna onmogelijk is voor een Slytherin. Want anders wordt diegene helemaal doodgepest, denk ik. Of hebben Slytherins helemaal geen behoefte aan vrienden uit een andere afdeling? Dat zou ook nog kunnen.

Maar sowieso... je kunt toch niet op iemands 11e zeggen wat zijn/haar beste kwaliteiten zijn? Bevordert het trouwens ook niet gewoon een beetje het hokjesdenken? Want Slytherin wordt geassocieerd met The Dark Side. Andere afdelingen hebben het idee dat Slytherins evil zijn. En Hufflepuffs zijn saai. En Gryffindor wordt neergezet als de í¼beramazingfantastische afdeling...


En dan nog één ding. Voldemort wilde het sorteersysteem afschaffen en eigenlijk vind ik dat wel een goed idee van hem. Natuurlijk ook niet op de manier waarop hij het allemaal wilt, want dan zouden er in principe helemaal geen Huffs meer mogen komen xD

Ik ben er dus nog niet helemaal over uit wat ik nou eigenlijk van het sorteren vind. Wat is jullie mening hierover?

_________________
Hard work never killed anybody, but why take a chance?


 Profiel  

Lid Orde van de Feniks

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Ravenclaw Tower

Houseitem
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2011 11:44 

Ik heb eigenlijk nooit echt stilgestaan bij het Sorteren. Het is voor mij één van die dingen die bij de wereld van Hogwarts horen en die... tjah, gewoon zo zijn.

Ik vind het verhaal achter de afdelingen wel heel mooi, met de vier stichters die elk hun eigen criteria hadden voor toe te laten leerlingen. Je kan natuurlijk altijd zeggen dat ze dan gewoon leerlingen konden toelaten die daaraan voldeden zonder ze daarom apart in een afdeling te steken.

Nu denk ik wel dat het zo is dat er sowieso groepjes zouden komen, met of zonder afdelingen. Mensen die nu in Slyth zitten zouden volgens mij niet meteen met de 'sulletjes' van Huff omgaan en dat zou ook zo blijven als er geen afdelingen waren. Ik denk dat het vooral de bedoeling is dat de afdelingen zorgen voor een gezonde competitiedrang - je wilt natuurlijk dat jouw Afdeling die Cup gaat winnen, dus dan doe je extra je best.

_________________
"Then there was the close-up gulliver of this beaten-up starry veck, and the krovvy flowed beautiful red. It's funny how the colours of the like real world only seem really real when you viddy them on the screen."


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hell
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2011 18:45 

Tjah, ik snap je bedoeling zeker. Als er afdelingen zijn, is er nou eenmaal veel competitie en dus ook vijandschap. En de leerlingen worden inderdaad te vroeg gesorteerd. Maar toch vind ik dit de beste manier om iemand te sorteren.

Afdelingen op een school zie je niet alleen bij Harry Potter, in Britanií« (ook in de USA, denk bijv. aan Harvard en Yale) zijn er meerdere kostscholen die doen aan afdelingen. Daar worden de studenten gesorteerd via hun namen of gewoon random. Heel vaak is het ook zo dat je in dezelfde afdeling word geplaats als je grotere broer/zus of zelfs de afdeling van je ouders, waardoor het een soort traditie word.

Wist je dat Harvard 12 afdelingen heeft :shock: ik denk ook, hoe meer afdelingen er zijn, hoe minder de competitie en vijandschap is naar andere afdelingen.

Dan vind ik het idee van Jo toch wel briliant. Ookal veranderen mensen..

_________________
    I wanna write "I miss you" on a rock and throw it at your face so you know how much it hurts...


 Profiel  

1e jaars

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2011 18:50 

Hm, ik denk dat als bijvoorbeeld mensen indeelt per jaar (dus alle 1'ste jaars hebben een leerlingenkamer, alle 2'de jaars, enz), dat je dan toch met heel veel verschillende mensen komt te zitten.
Dit kan best leuk zijn, maar als je -for example- Neville met Draco op één kamer laat slapen vermoorden ze elkaar binnen een week?
Daarbij krijg je meer het gevoel dat je ergens bij hoort. Het is veel 'cooler' om te zeggen "Ik zit in Gryffindor!" in plaats van "Ik ben 1'ste jaars."

_________________
Our dreams will break the boundaries of our fears.


 Profiel  

King of Babylon



Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2011 21:01 

Ik ben eigenlijk best blij dat je dit topic heb geopend, want ik heb er zelf nog nooit echt bij stilgestaan, bij dat Sorteren. Het is één van die (hele) leuke ideeí«n van Rowling, die ze ook erg mooi heeft uitgewerkt. Daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens, dat het een heel leuk gegeven is en perfect past bij Hogwarts en daardoor Hogwarts gewoon Hogwarts maakt.

Wat de 'negatieve kant aan mensen verdelen in groepen' betreft, ben ik het eens met Genner:

Genner schreef:
Nu denk ik wel dat het zo is dat er sowieso groepjes zouden komen, met of zonder afdelingen. Mensen die nu in Slyth zitten zouden volgens mij niet meteen met de 'sulletjes' van Huff omgaan en dat zou ook zo blijven als er geen afdelingen waren. Ik denk dat het vooral de bedoeling is dat de afdelingen zorgen voor een gezonde competitiedrang - je wilt natuurlijk dat jouw Afdeling die Cup gaat winnen, dus dan doe je extra je best.


Je krijgt sowieso kliekjes. Waarom dan wel die Houses invoelen? Ook daar denk ik dat Genner het perfecte antwoord op geeft: motivatie. Een grote plus van de Houses, denk en vind ik. En het is ook gewoon een hystorisch gegeven, dus het hoort zo.

_________________
Drive on. Drive on. My special one.


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2011 22:41 

Minerva McGonagall schreef:
"The Sorting is a very important ceremony because, while you are here, your House will be something like your family within Hogwarts. You will have classes with the rest of your House, sleep in your House dormitory, and spend free time in your House common room."


Ik denk dat dit wel het duidelijkst weergeeft hoe ik over de Houses denk. Afgezien van de motivatie geeft het House-systeem de leerlingen een context en een vangnet binnen de tijd dat ze op Hogwarts doorbrengen. Behalve de emotionele kant die daaraan zit, is het natuurlijk ook gewoon hartstikke praktisch: er is een bepaalde (though subtiele) hií«rarchie (met de Head Boys/Girls en Prefects enzo) waarbinnen makkelijk gecommuniceerd wordt.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 11:24 

Wat een goed topic, ik had er ook nog niet over nagedacht.

Ik vind het huiselijke, familie-achtige gevoel die een afdeling zou moeten bieden wel heel mooi. Het geeft een veilig gevoel - je zit op een slaapzaal met mede jaargenoten, je hebt een eigen common room, je kan samen Zwerkballen...
Rivaliteit tussen de afdelingen, daar vind ik niks mis mee. Het is handig voor Zwerkbal en met het puntensysteem worden de leerlingen een beetje in toom gehouden. Ik denk dat het puntensysteem heel veel strafwerk heeft kunnen voorkomen...

Misschien een beetje offtopic, maar...
Ik zit een beetje met Huffelpuf, die letterlijk een ''rest categorie'' is. Zoals Dumbledore zei in A Very Potter Musical: ''What the hell is a Hufflepuf?''


 Profiel  

Beginnend Tovenaar

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hell
BerichtGeplaatst: za apr 16, 2011 12:34 

Sweet Hermione schreef:

Ik zit een beetje met Huffelpuf, die letterlijk een ''rest categorie'' is. Zoals Dumbledore zei in A Very Potter Musical: ''What the hell is a Hufflepuf?''


Hier op HPF is dat zeker niet zo :) en op andere internet sites ook niet echt volgens mij. Het lijkt alleen maar zo, omdat Hufflepuff niet zo heel erg vaak voor komt in het verhaal van HP. Ravenclaw nog wel, eerst met Cho en met Luna. Ik denk dat Hufflepuff vaak onderschat word.

_________________
    I wanna write "I miss you" on a rock and throw it at your face so you know how much it hurts...


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Houseitem
BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 0:09 

Deianira~ schreef:
Sweet Hermione schreef:

Ik zit een beetje met Huffelpuf, die letterlijk een ''rest categorie'' is. Zoals Dumbledore zei in A Very Potter Musical: ''What the hell is a Hufflepuf?''


Hier op HPF is dat zeker niet zo :) en op andere internet sites ook niet echt volgens mij. Het lijkt alleen maar zo, omdat Hufflepuff niet zo heel erg vaak voor komt in het verhaal van HP. Ravenclaw nog wel, eerst met Cho en met Luna. Ik denk dat Hufflepuff vaak onderschat word.


Ik weet niet. Sorteerhoed zingt in deel 4 bijv.:
Citaat:
''For Hufflepuff, hard workers were, Most worthy of admission''
en in andere delen zingt het ook vaak ''Huffelpuf nam iedereen aan''. Dat klinkt voor mij wel als een soort rest-categorie. Wat fora ervan maken, dat maken fora ervan.
En verder... Huffelpuf is bijna altijd de slechtste als het gaat om een strijd tussen de afdelingen. I dunno, ik vind het een beetje flauw voor ze...

Ik vraag me af of Rowling hier ooit iets over heeft gezegd?


 Profiel  

Heir of Slytherin



Offline

Woonplaats: Slytherin Dungeon

Houseitem
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2011 16:29 

Danku schí¶n voor de reacties! Ik vind het erg leuk om jullie mening te lezen. En ik ben het wel met jullie eens dat het echt een familiegevoel geeft en dat de competitie juist wel goed is. Maar toch... toch vind ik het nog steeds zo ''hokjesdenkerig''. Want come on... een SLytherin wordt tegenwoordig niet meer als ambitieus beschouwd, maar als gemeen en een pestkkop en een toekomstige Death Eater. En zo werkt het natuurlijk niet voor álle Slytherins, maar ik heb ook het idee dat je je een beetje naar je imago gaat gedragen. Denkt iedereen dat ik gemeen ben? Prima, dan ben ik dat ook. En kinderen kopií«ren gedrag van hun vrienden/klasgenoten. Dus nog steeds vind ik dat het gewoon ergens niet klopt :') Maar ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen.

En dan over het ''te jong'' zijn. Wat vinden jullie daarvan, want daar heb ik jullie nog niet echt over gehoord. Vinden jullie dat je op iemands 11e al kan zeggen welke afdeling bij iemand past?

_________________
Hard work never killed anybody, but why take a chance?


 Profiel  

Zielig Dichtertje

Avatar gebruiker

Offline
BerichtGeplaatst: za apr 23, 2011 20:14 

Jessica schreef:
Danku schí¶n voor de reacties! Ik vind het erg leuk om jullie mening te lezen. En ik ben het wel met jullie eens dat het echt een familiegevoel geeft en dat de competitie juist wel goed is. Maar toch... toch vind ik het nog steeds zo ''hokjesdenkerig''. Want come on... een SLytherin wordt tegenwoordig niet meer als ambitieus beschouwd, maar als gemeen en een pestkkop en een toekomstige Death Eater. En zo werkt het natuurlijk niet voor álle Slytherins, maar ik heb ook het idee dat je je een beetje naar je imago gaat gedragen. Denkt iedereen dat ik gemeen ben? Prima, dan ben ik dat ook. En kinderen kopií«ren gedrag van hun vrienden/klasgenoten. Dus nog steeds vind ik dat het gewoon ergens niet klopt :') Maar ik weet niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen.

En dan over het ''te jong'' zijn. Wat vinden jullie daarvan, want daar heb ik jullie nog niet echt over gehoord. Vinden jullie dat je op iemands 11e al kan zeggen welke afdeling bij iemand past?


Clichés, dat kan je toch niet veranderen.
Zelfs als er op een duur geen Death Eathers meer zouden zijn en er 20 jaar voorbij gingen en er geen slechte tovenaars uit Slytherin kwamen, dan nog blijft iedereen hen zien als 'de slechte'

Maar het versterkt het groepsgevoel. En het is aan jezelf om met mensen buiten je groep om te gaan.
Ook kan de rivaliteit goed zijn. Zolang ze het maar een juiste plaats geven.

Dat te jong zijn, ik vind van niet.
Je kan altijd wat veranderen van karakter door omstandigheden.
En bepaalde dingen zie je al van dat je klein bent.
En het is toch niet erg om als moedig iemand in, ik zeg maar: Slytherin gesorteerd te worden?


 Profiel  

The Fangirl Mod

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Bag End

Houseitem
BerichtGeplaatst: ma apr 25, 2011 15:21 

Jessica schreef:
En dan over het ''te jong'' zijn. Wat vinden jullie daarvan, want daar heb ik jullie nog niet echt over gehoord. Vinden jullie dat je op iemands 11e al kan zeggen welke afdeling bij iemand past?


Ik denk dat de Sorting Hat zo'n ingenieus ding is dat hij wel dieper kijkt dan alleen hoe iemand op elfjarige leeftijd is. Dat hij als het ware ook potentieel ziet voor de toekomst, hoe iemand zich zou kunnen ontwikkelen. En dat hij op basis daarvan een (vrij accurate) inschatting maakt. Maar dat is allemaal pure suggestie, aangezien niemand echt precies weet hoe de Sorting Hat eigenlijk werkt, behalve Rowling :') Toch denk ik dat het wel een aannemelijke theorie is. Neville Longbottom is denk ik een goed voorbeeld. Toen hij op z'n elfde in Gryffindor werd ingedeeld dacht niemand dat hij dat echt zou waarmaken, zelfs zijn eigen familie niet. Maar hij groeide uit tot een van de dapperste personages uit de serie. Blijkbaar zag de Sorting Hat die potentie al op Neville's elfde.

_________________
.
    far over the misty mountains cold


 Profiel  

Professor

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: avatar's pandora
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2011 19:35 

Ben het eens met wat Pottergirl dus zegt. Er is natuurlijk meer met die hoed dan je kunt zien t is ook al een oud mytisch ding.

Aangezien de school 7 jaar duurt, hetgeen veel langer kon als je niks van de tover wereld wist, of korter omdat je in t echte leven meer komt te weten.
Maar van 11 tot 17/8 jaar is goed, je groeit en ontwikkeld tot je op een leeftijd bent om op je eigen benen te staan!

Ik zie wel een vergelijking met het echte leven op een school.
Ze heeft het namelijk vooral gekopierd van hoe te leven is op scholen/uni etc.. van Amerika en Engeland.
De hechte band van je eigen kant, het samen wonen en leren, en nog zoveel meer dingen. Hoe hoe iedereen denkt en gedraagt tegen andere, van geeks tot celebs.

_________________
Support Joyce @ WIDM


 Profiel  

Schoolhoofd

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Aboard of the SAR 19D 3360 Shaun

Houseitem
BerichtGeplaatst: vr jul 22, 2011 15:38 

Tja de vraag of er niet te vroeg gesorteerd word. Dat is gelijk aan de vraag of menig groep acht leerling/leerlinge niet te vroeg door de CITO-toets in een richting wordt gedirigeerd. Er is zeker iets voor te zeggen omdat je niet weet hoe iemand zich zal ontwikkelen. Daarentegen hebben we het bij HP natuurlijk wel over de sorteerhoed. Dus zoals Pottergirl al zei: die zal op het moment dat ie persoon X indeelt bij Griffoendor wel rekening houden met het feit hoe iemand zich zal ontwikkelen. En dan mag zo'n iemand in eerste instantie niet echt passen, namate de tijd verstrijkt wordt dan duidelijk waarom ie er juist wel bij past. Zie Neville.

Verder heb je toch wel groepsvorming, zonder of met afdelingen. Mensen trekken naar elkaar toe, met afdelingen wordt het alleen iets duidelijker wat je klasgenoten zijn. Als nadelig effect heeft het idd het bijbehorende imago per afdeling. En wat betreft imago's gaan mensen sneller af op negatieve punten bij het imago van een afdeling dan de positieve punten. Zie je ook op het internet. Mensen laten eerder de negatieve verhalen horen met betrekking tot spullen dan positieve dingen. Dito voor de afdelingen binnen HP.

Griffoendor is voor de waaghalzen en opscheppers, Ravenklauw is voor de betweters en pietje preciezen, Zwadderich is voor de sluwe, achterbakse mensen en Huffelpuf voor diegene die in de restcategorie valt. Dat is 1 manier om het te bekijken. Je kunt ook zeggen... Griffoendor is voor de moedige en loyale mensen. Ravenklauw is er voor de intellectuele mensen. Huffelpuf is er voor de doorzetters en zij die hard werken. En Zwadderich is er voor zij die ambitieus zijn en traditiegetrouw. In weze precies hetzelfde, maar de ene keer negatief ingestoken en de andere keer positief.

Ik denk dus niet dat ze te vroeg sorteren. Want wanneer willen ze het dan doen? Eerste jaar algemeen houden zonder afdelingen. Een gemeenschappelijke eerstejaars common room + slaapzaal? En dan, alsof je na 1 jaar op Hogwarts meer kunt zeggen van iemand of die in een bepaalde afdeling past dan daarvoor.. :roll: Of dient elke aspirant eerstejaars een toelatingsexamen te doen waaruit blijkt aan de hand van op welke manier de aankomende eerstejaars diverse dingen oplost in welke afdeling hij/zij het beste past? Nee, dan heeft zo'n sorteerceremonie en met sorteerhoed toch meer cachet. Bovendien heeft het meer symbolische waarde in zich en is het wel zo eenduidig.

_________________

Ek het gedink dat ek jou kon vergeet,
en in die sagte nag alleen kon slaap,
maar in my eenvoud het ek nie geweet
dat ek met elke windvlaag sou ontwaak.


 Profiel  

7e jaars

Avatar gebruiker

Offline

Woonplaats: Hogwarts
BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 20:49 

Daar sluit ik me bij aan. Ik vind het verhaal van de stichters heel erg leuk.
Ik vind sowieso het sorteren het allerleukste van het verhaal.

Genner schreef:
Ik heb eigenlijk nooit echt stilgestaan bij het Sorteren. Het is voor mij één van die dingen die bij de wereld van Hogwarts horen en die... tjah, gewoon zo zijn.

Ik vind het verhaal achter de afdelingen wel heel mooi, met de vier stichters die elk hun eigen criteria hadden voor toe te laten leerlingen. Je kan natuurlijk altijd zeggen dat ze dan gewoon leerlingen konden toelaten die daaraan voldeden zonder ze daarom apart in een afdeling te steken.

Nu denk ik wel dat het zo is dat er sowieso groepjes zouden komen, met of zonder afdelingen. Mensen die nu in Slyth zitten zouden volgens mij niet meteen met de 'sulletjes' van Huff omgaan en dat zou ook zo blijven als er geen afdelingen waren. Ik denk dat het vooral de bedoeling is dat de afdelingen zorgen voor een gezonde competitiedrang - je wilt natuurlijk dat jouw Afdeling die Cup gaat winnen, dus dan doe je extra je best.

_________________
~ We are only as strong as we are united, as weak as we are divided. ÏŸ
Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw and Hufflepuff.


 Profiel  
Geef de volgende berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Keer terug naar Boeken
Ga naar:  


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron

Powered by phpBB :: FI Theme