Ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat Voldemort Harry's bloed had gebruikt.
Citaat uit hoofdstuk 33, Het Station (Relieken van de dood):
Citaat:
"Maar als Voldemort de Vloek des Doods gebruikt heeft en er deze keer niemand voor mij gestorven is - hoe kan ik dan nog leven?" vroeg Harry.
"Ik denk dat je dat wel weet," zei Perkamentus. "Denk eens terug. Denk eens aan wat hij gedaan heeft in zijn onwetendheid, zijn hebzucht en wreedheid."
[...]
"Hij heeft mijn bloed gestolen," zei Harry.
"Precies!" zei Perkamentus. "Hij heeft je bloed gestolen en daar zijn levende lichaam mee gereconstrueerd! Jouw bloed stroomt door zijn aderen, Harry. Het offer van Lily beschermt jullie allebei! Zolang hij leeft, ben jij ook aan het leven gebonden!"
Ik denk dat het er dus op neer kwam dat Perkamentus nu wist dat Voldemort, als hij Harry zou proberen te doden, alleen zijn eigen stukje ziel dat in Harry huisde zou vermoorden. Zoals hij al zei, zolang Voldemort zelf nog leefde, zou Harry ook overleven. Op die manier was Perkamentus er zekerder van dat alle Gruzielementen vernietigd zouden worden, en dat er geen stukje Voldemort zou blijven bestaan in Harry.
Maar goed, misschien zit ik er wel helemaal naast xD