Harry Potter Forum index
Dit forum is gesloten. Bezoek nu de vernieuwde versie van HPF!
 Harry Potter Forum gesloten  •   Inloggen

Film : The Matrix Volgende onderwerp
Vorige onderwerp

Sla dit onderwerp op als textbestand
Auteur Bericht
MeLoveSnape
Hotemetoot
Hotemetoot

Verdiend: 1077 Sikkels

MeLoveSnape is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 0:22 Terug naar boven Sla dit bericht op

Juist dat hele einde is zooo slap.

Kijk maar eens naar het algemene HP topic board en dan bij het topic 'Ik gooi mijn boek uit het raam als...'
Éen van de dingen die daar worden genoemd is dat mensen het echt niet zouden pikken als al de HP delen een droom zouden zijn geweest.

Het is gewoon zielig, het maakt mij niet uit hoe je het einde aankleedt: of je nou zegt 'Ok, dit was Matrix versie nr 6 we gaan nu door naar de volgende ronde' of dat je zet 'Wake up, Neo' het komt allemaal op hetzelfde neer.

Toen ik de trilogie had afgekeken had ik dus niet het idee dat Neo ook maar enig verschil had gemaakt. Hij was gewoon de held in een van de vele Matrix versies.

Daarom snap ik best dat mensen alleen deel 1 goed vinden. Je wordt helemaal in het verhaal meegezogen en het einde is heel bevredigend: De held (Neo) verslaat de slechterik (agent Smith).

Als je er dan achter komt dat deze tóch nog blijkt te 'leven' in deel 2 dan gaan je wenkbrouwen al fronsen. En als alles aan het einde van deel 3 een groot nutteloos plan blijkt geweest te zijn dan heb je zoiets van: 'Waarom zou je in vredesnaam dat hele verhaal vertellen?'

Het mag wel duidelijk zijn dat ik alleen deel 1 van de Matrix goed kan vinden. Ik weet wel dat je het als een trilogie moet zien, maar als je het verhaal op zich bekijkt kan deel 1 best zonder deel 2 en 3. Alleen deel 2 en 3 kunnen niet zonder elkaar.

Profiel bekijkenStuur privébericht
Rose
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 93 Sikkels

Rose is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 9:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik snap wel dat je het als 1 deel moet zien, maar ik vind dat de broeders dat niet echt handig hebben aangepakt. Ik had liever gezien dat ze eerst alle drie de delen hadden gemaakt en dan elk jaar een deel, zoals bij LotR. Dan hadden veel minder mensen moeite gehad met het concept van drie delen. Nu lijkt het voor sommige mensen zo dat er sequels kwamen omdat deel 1 succesvol was en er geld verdient moest worden, en dat klopt natuurlijk niet.

Trouwens over dat einde: ik vind het einde in deel 1 ook niet goed. Het hele telefoongesprek wel, maar dan dat vliegen....echt slap. Dat was voor mij een soort anticlimax, omdat Neo dan ineens word verheven tot haast Goddelijk, terwijl het juist de hele film zo prettig is, dat hij maar een gewoon mens is, die ook moeite heeft met de dingen die hij doet. Ik weet niet of mensen het hier mee eens zijn, maar zo voelt het voor mij...

5e jaars
5e jaars

Verdiend: 31 Sikkels

D@@n is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Vr Feb 03, 2006 15:34 Terug naar boven Sla dit bericht op

Rose schreef:
Ik snap wel dat je het als 1 deel moet zien, maar ik vind dat de broeders dat niet echt handig hebben aangepakt. Ik had liever gezien dat ze eerst alle drie de delen hadden gemaakt en dan elk jaar een deel, zoals bij LotR. Dan hadden veel minder mensen moeite gehad met het concept van drie delen. Nu lijkt het voor sommige mensen zo dat er sequels kwamen omdat deel 1 succesvol was en er geld verdient moest worden, en dat klopt natuurlijk niet.

Trouwens over dat einde: ik vind het einde in deel 1 ook niet goed. Het hele telefoongesprek wel, maar dan dat vliegen....echt slap. Dat was voor mij een soort anticlimax, omdat Neo dan ineens word verheven tot haast Goddelijk, terwijl het juist de hele film zo prettig is, dat hij maar een gewoon mens is, die ook moeite heeft met de dingen die hij doet. Ik weet niet of mensen het hier mee eens zijn, maar zo voelt het voor mij...

ja de indeling van de tijd van de films(wanneer die zouden uitkomen) was niet echt goed. Leuk alleen maar of ze geld in het laatje wilden schuiven.

Meg White
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 45 Sikkels

Meg White is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Feb 10, 2006 16:15 Terug naar boven Sla dit bericht op

deel 1 was kei goed omda ge dan kennis maakt me de personages maar in film 2 en 3 snapte ik er niets meer van te veel vechten Evil or Very Mad

fuji
2e jaars
2e jaars

fuji is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2006 15:38 Terug naar boven Sla dit bericht op

Caas schreef:
The matrix was echt super vernieuwend, vooral door de effectjes ik vond die moves echt bruut! Reloaded was ook wel ok, helaas wel zoet...
Revolutions is een afknapper... dat is gewoon saving private ryan maar dan met robotjes, echt doodzonde dat er zo'n einde is gekomen aan de trilogie. Daar klopt t verhaal ook niet meer, ik bedoel na al die tijd kan je tog wel een betere verdediging verzinnen tegen die sentinels en gedoe Confused

Natuurlijk, omdat het wat moeilijk is, is het goed ?
Matrix reloaded is goedkoop, cava verhaal met wat coole moves ?
Was echt teleurgesteld..., film 3 nooit gezien...

Richard
Volleerd Tovenaar
Volleerd Tovenaar

Verdiend: 111 Sikkels

Richard is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2006 19:16 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik denk dat dit een heel gewaagde topic is, aangezien je 'The Matrix' pas begrijpt, en goed 'zult' vinden als je minimaal de 18 jaar bent gepasseert.

Ook al zijn de films voor wat? 12 jaar en ouder?...
Puur een 'aanbeveling', die kijkwijzers...

Feit is dat het een heel erg lastig te volgen trilogie is. Zelfs voor mij was het op 1 punt ook redelijk lastig, maar omdat ik mij er in heb verdiept werd het allemaal duidelijker...

Kijk ze dus over een jaar of 5/10 nog maar een keer Wink

Her-MY-o-nee
3e jaars
3e jaars

Her-MY-o-nee is offline. 
BerichtGeplaatst: Wo Feb 15, 2006 20:09 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik ga niet alles vertellen wat ik allemaal leuk vond, alleen de dingen die ik nog weet Wink

Ik vind dit een hele leuke ''reeks'' [het zijn er immers 3 of 4 Embarassed *shame..* ] ik heb ze allemaal op DVD ^^ En ook al vaker gezien..
Ik vind vooral het stukje [welke film weet ik zo niet] waar Neo op de metro wacht, en die ruimte is helemaal leeg met maar 3 mensen erin..

De eerste keer dat Neo het Orakel tegenkomt, volgens mij is dat in die steeg en dat daarna alle agenten komen.. Vind ik ook erg mooi gedaan ^^

Maar wat ik er uit vond 'springen' was toch wel het eind ^^ Dat Trinity doodgaat en dat hij moet vechten tegen de ''baas'' van de agenten.. zielug maar leuk ^^ en mooi ^^

X..

Nakitaku natte nigetaku natte Shiawase wo wasurete shimattara..
Sweet Hermione
Opperste Hotemetoot
Opperste Hotemetoot

Verdiend: 20 Sikkels

Sweet Hermione is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Wo Mei 10, 2006 20:11 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik heb de eerste Matrix twee keer gezien, en de laatste voor een groot deel. Aan het einde ben ik zwaar teleurgesteld. Ik vond het niet leuk meer. Het is heel spectaculair, ja, maar als ik naar spektakel wil gaan kijken dan ga ik wel een suffe actiefilm bekijken. Ik hoorde ook dat er in de tweede film vampiers voorkomen. Bij zoiets zou ik al gauw afhaken. The Matrix was bij de eerste film nou niet een film waarin je vampiers zou verwachten. Ik vraag me af of het nodig is om allerlei griezel wezentjes toe te voegen, terwijl die agenten al eng genoeg zijn.

Ik vind dat de kracht van de eerste film groot is. Dat komt vooral doordat alles enorm kleinschalig is: Neo en het groepje zijn maar een heel klein schakeltje in de enorme wereld van The Matrix. Ze hebben relatief heel weinig invloed op allemaal zaken. Verder vind ik Keanu Reeves meesterlijk spelen. Hij incasseerd heel goed, hij laat alles over zich heen komen en komt zo heel menselijk over. Hij speelt ook op een soort onschuldige manier, die ik heel ontroerend soms vind.

Het idee van The Matrix is heel gaaf en goed over nagedacht. Helaas begrijp ik nog niet alles... ach, ik ben pas zestien.

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 41 Sikkels

Darkness is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Mei 13, 2006 11:02 Terug naar boven Sla dit bericht op

De Matrix zit zo vol met bijbelse verwijzingen dat je af en toe zelfs de bijbel erbij kan pakken en dan zie je een grote overeenkomst tussen Neo en Jezus, ook zit er erg veel Foreshadowing in, dwz stukken die ook in de rest van de film voorkomen.

Ook is het stuk dat Neo "Doodgaat" en weer levend word exact 72 seconden, en na hoeveel dagen was Jezus weer uit de dood opgestaan? Juist 3 en 3x24=72. Maar zo zijn er veel meer verwijzingen naar het feit dat hij de Ene is. Zelfs zijn naam is een anagram voor One

En in het begin word hij zelfs geprezen als Jezus, er word letterlijk gezegd ; Halleluja, you're my savior, my own personal Jezus

My other broom is a car.

#OMG een lopende muur#

Non tora ta familia
Leetah
2e jaars
2e jaars

Verdiend: 46 Sikkels

Leetah is offline. 
BerichtGeplaatst: Za Jul 15, 2006 19:29 Terug naar boven Sla dit bericht op

sweet hermoine schreef:
Het idee van The Matrix is heel gaaf en goed over nagedacht. Helaas begrijp ik nog niet alles... ach, ik ben pas zestien.

Je zou dan eens de Animatrix moeten kijken. Dat is een dvd met een aantal korte animatiefilmpjes over the Matrix. Twee van die filmpjes gaan over het ontstaan van The Matrix.

Beginnend Tovenaar
Beginnend Tovenaar

Verdiend: 41 Sikkels

Darkness is offline.  Afdelingslogo
BerichtGeplaatst: Za Jul 15, 2006 19:44 Terug naar boven Sla dit bericht op

The Animatrix moet je zien om de hele Matrix trilogie te snappen maar ik raad je aan om alleen deel 1 te kijken en niet de 2 & 3 omdat ik die persoonlijk niet leuk vindt vanwege het tegenvallende verhaal en het erg zwakke einde van de 3e film.

My other broom is a car.

#OMG een lopende muur#

Non tora ta familia
Kiku
Dreuzel
Dreuzel

Verdiend: 50 Sikkels

Kiku is offline. 
BerichtGeplaatst: Ma Okt 30, 2006 18:43 Terug naar boven Sla dit bericht op

Een goede reden om de Matrix-triologie te zien is Keanu Reeves. Very Happy Maar als je hem niet goed vindt, blijft er geen reden over, lol, behalve dan de muziek misschien. (Soundtrack is zalig, als je zo van dat rock-gedoe houdt) Ik vond de Matrix ook eerst stom, maar toen ik doorkreeg dat Keanu Reeves erin meespeelde ben ik als een gek naar de videotheek gerend om hem te huren. Na zo'n 5 pogingen had ik de eerste dan eindelijk gezien. Persoonlijk vind ik de eerste Matrix wel de beste, maar zo zijn er meer denk ik.

*_eOwyn_*
4e jaars
4e jaars

Verdiend: 215 Sikkels

*_eOwyn_* is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Nov 03, 2006 17:42 Terug naar boven Sla dit bericht op

hele mooie films

alleen vond ik de eerste beter als de 2e en 3e
deze vond ik een beetje tegen vallen

maar echt snappen deed ik ze ook niet Embarassed Razz

But we lost again
The dream of you and me and all we could be
Sterretje
Lid Wikenweegschaar
Lid Wikenweegschaar

Verdiend: 121 Sikkels

Sterretje is offline. 
BerichtGeplaatst: Vr Nov 03, 2006 17:45 Terug naar boven Sla dit bericht op

Blijkbaar loop ik erg achter.. Ik heb alleen deel 1 gezien, een jaar geleden, op school, bij levensbeschouwing. Helaas heb ik ook een stukje gemist, uit het begin. Maar onze leraar heeft alles helder uitgelegd, wat erg leuk was. Hij is best wel filosofisch.

De film vind ik heel erg goed. Hij komt uit 1999 en toch ziet hij er goed uit, best nieuw enzo. Ze kunnen dat wel nadoen, nu in andere films, maar het blijft toch zo'n "1 van de eersten".
De gedachte erachter is ook zo mooi. Met het verhaal van Jezus. :

______

Levensloop van Jezus / Christus (oranje)
Levensloop van Thomas Anderson / Neo (cyaan)

De mens Jezus van Nazareth wordt door Johannes de Doper herkend en bij zijn roeping als Messias (Christus) bepaald. Tijdens zijn doop bevestigt God dat deze ‘zijn geliefde Zoon’ is. Zijn komst zou reeds eeuwen voorzegd zijn en vlak na zijn geboorte werd hij reeds herkend door de oude Simeon, die een ‘godswoord’ had gekregen dat hij de komst van de Messias zou meemaken.

Na de verzoeking vanwege satan te hebben weerstaan (die er m.n. in bestond om de redding van de wereld via een binnenwereldlijke manoeuvre te laten plaatsvinden, waardoor de redding geen redding meer zou zijn, maar juist de bevestiging van de verlorenheid), wijdt hij zich aan zijn werkelijke taak: verlossend te leven voor de velen die nog gevangen zitten in het web dat schuld, kwaad en dood hebben geweven.

De mens Thomas Anderson wordt door Morpheus herkend als ‘de Ware’, the One. Van the Oracle heeft Morpheus ooit de verzekering gekregen dat hìj “The One” zou vinden. Via zijn beeldscherm wordt Neo (hackernaam van Thomas Anderson) hiervan op de hoogte gebracht. Op het ogenblik dat hij zijn roeping min of meer op zich wil nemen, storten zijn tegenstanders zich middels agent Smith op hem en proberen hem in hun greep te krijgen. Als een nachtmerrie blijft de herinnering hieraan bij Neo hangen. Toch kiest hij zich vrij en wordt wederom geboren doordat hij ontkoppeld (unplugged) wordt. Vervolgens wordt hij door Morpheus voorbereid op zijn taak. Volgens Morpheus is Neo’s komst voorspeld door the Oracle en zou zijn komst the destruction of the Matrix teweegbrengen, de oorlog beëindigen en vrijheid schenken aan de bewoners van het laatste vrije mensenstad: Zion. Om dit te bewerken moet Neo zich echter wel begeven in de The Matrix en zelf contact leggen met The Oracle, die hem op de juiste weg zal helpen.

Jezus blijkt over verrassende krachten te bezitten, waartegen de boze krachten niet bestand zijn. De mensen die ervan getuige zijn, zijn vaak buiten zichzelf en verwonderen zich. Zij vragen zich af: Wie is Hij toch ? Zou hij de Messias zijn ? Zijn discipelen beginnen in hem te geloven, eentje is er sceptisch.

Neo blijkt over verrassende krachten te bezitten en roept daarom geregeld grote verbazing en verwondering op bij de mensen. Ook is liefde zijn deel: Trinity. Een aantal mensen begint in hem te geloven. Misschien is hij ‘the One’. De mensen van de crew beginnen in hem te geloven. Eentje is er sceptisch.

Gaandeweg wordt de tegendruk echter opgevoerd en komt het besef naar voren dat er wel eens een ultieme confrontatie kan komen, waarbij Hij het leven laten moet. Hij begeeft zich naar het centrum van de macht, waar hij eerst grote opruiming houdt in de tempel en daarna met zichzelf in de knoop raakt over zijn verdere weg. Na een laatste worsteling in de Hof van Gethsemane kiest Jezus ervoor zijn eigen leven niet veilig te stellen, maar in te zetten voor zijn vrienden en als levensoffer te geven, als een “losprijs voor velen”. Door het verraad van één van zijn vrienden (die zich na aanvankelijk geloof, zich aan de ‘realiteit’ aanpast) wordt hij gearresteerd en omgebracht.

Eens gevonden profeteert the Oracle, dat Neo zal sterven als hij de in de Matrix door verraad (van Cypher) gevangen geraakte Morpheus zal willen redden. ‘t is één van beide:”One of you is going to die”. Neo kiest ervoor zijn leven te wagen, desnoods te geven voor dat van Morpheus. Met de hulp van Trinity slaagt hij erin door te dringen tot in het bastion van het kwaad, waar grote schoonmaak wordt gehouden. Hij weet Morpheus te bevrijden, maar raakt dan zelf vast in The Matrix en is overgeleverd aan The Agents. Het komt tot een finaal gevecht in een ondergronds metrostation, waar Neo voor het eerst voelt dat hij mr. Smith aankan. Thomas (de twijfelaar) is nu werkelijk Neo geworden: He is starting to believe, zegt Morpheus dan ook. Het is echter uitstel van executie. Neo sterft, vlak voor de deur van kamer 303.

Terwijl zijn vrienden treuren, kan God het krachtens zijn eigen natuur niet toelaten dat zo’n leven , uitlopend op zo’n levensgave tevergeefs zou zijn, dat deze mens voorgoed gestorven zou zijn en hij doet hem verrijzen uit de dood. Een treurende vrouw (Maria Magdalena) is de eerste die op de 3de dag dit wonder – niet gelovend – aanschouwen mag.

De verslagenheid bij zijn volgelingen is groot. Trinity echter spreekt haar geloof in hem uit en zegt dat zij weet dat hij niet dood kan zijn, omdat degene die zij liefheeft niet sterven kan (dit was haar profetie vanwege The Oracle). Zij kust hem op de mond en Neo herleeft.

Was Hij voor z’n dood al tot wonderbaarlijke dingen in staat, na z’n verrijzenis blijkt hij alle wetten van ruimte en tijd (en materie) aan de laars te kunnen lappen. Hij doorkruist onze wereld met zijn transcendente wezen, komt gesloten huizen binnen alsof ze niet echt zijn. Het evangelie van Jezus / Christus eindigt met zijn hemelvaart, waarbij Hij zegt dat hem 'alle macht in de hemel en op aarde gegeven is' en dat hij zal weerkomen om zijn reddingswerk te universaliseren.

Was hij voor deze verrijzenis al tot wonderbaarlijke dingen in staat, nu doorziet hij de Matrix en kan alle wetten die daar gelden naar zijn hand zetten, omdat het slechts computercodes zijn. Kogels kunnen hem niet meer raken en hij schakelt the Agent Smith uit door hem te enteren en zo van binnenuit op te blazen. Als een program in aanraking komt met de Source is ze vernietigd. In de slotscène verkondigt een triomfantelijke Neo aan ieder die het horen wil, dat voortaan niets meer onmogelijk zal zijn, waarop hij zijn arm ten hemel heft en opstijgt.

_____

Norg iets leuks wat ik had herzocht op internet,
omdat we het op school ook hierover hebben gehad:

De figuur van Trinity oscilleert in de the Matrix tussen de vrouwelijke companion/lover en de directe betekenis van haar naam: de goddelijke Drie-eenheid. Met dit in het achterhoofd is het heel aardig om te horen wat Morpheus nu precies zegt als hij the One gevonden heeft: “We’ve done it, Trinity. We found him.”

Dat Neo opgewekt wordt door Trinity's liefde is wel duidelijk. Ook hier is het heel aardig om naast de vrouw ook de Naam actief te zien. (The) Trinity zegt eerst dat Neo niet dood kan zijn, because I love you. Zij buigt zich dan over hem heen en kust hem met de “kiss of life”. Neo her-leeft, waarop (the) Trinity zegt: : “Now ..get up!”.

6e jaars
6e jaars

Verdiend: 110 Sikkels

Hermione_love is offline. 
BerichtGeplaatst: Do Dec 28, 2006 22:56 Terug naar boven Sla dit bericht op

Ik vind de films heel spannend en leuk!
Waarschijnlijk snap ik de helft niet, het is ook wel een ongelofelijk complex verhaal.
Ik heb alleen 1 & 2 gezien. Maar die vond ik geweldig!

Ga naar:   

Sla dit onderwerp op als textbestand

Volgende onderwerp
Vorige onderwerp